Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Hur sugen är du på att mecka själv? Verkar finnas en DIY-lösning baserad på Esphome för att snacka med mätaren. Dock är den ju inte batteridriven, men det kanske man kan ha överseende med?

https://github.com/psvanstrom/esphome-uh50reader

Det hade egentligen varit kul, men just nu är pengar mycket "billigare" än tid, så om det handlar om att köpa en "färdig" pryl (och batteridrift är definitivt ett plus) jämfört med att köpa delar och bygga ihop så är nog en tjänad timme värt åtminstone 500 kr. Men jag vill se till att jag känner mig säker på att det kommer att funka, så jag inte sitter där med något som bara ger mer jobb.

Permalänk
Medlem

@bitbit: verkar finnas diverse prylar. Kanske något i den stilen:
https://www.amazon.de/dp/B0CCMXSPVX
Hittade efter en snabb googling - bäst du gör lite mer research först.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

På min Pixel 9 så har jag lite olika stör-ej lägen. Vanliga Do-Not-Disturb som jag ibland använder dagtid samt Bedtime som jag enbart använder när jag ska sova. Jag hittade igen en entity i HA som heter "Do Not Disturb sensor" och den känner av båda lägena men dom ger samma state. I normalt läge så är den off men både Bedtime läget och DND ändrar state till priority_only.

Det jag vill kunna göra är att om jag sätter telefonen i Bedtime läget så ska vissa saker göras, t.ex strömmen till tv-bänken slås av (drar ca 30w i standby), samt lite andra saker i huset. Men nu när båda lägena ger samma state så blir ju det lite tokigt t.ex om jag sitter och tittar på TV och slår på DND för att inte bli störd, då stängs ju TVn av.

Finns det något annat sätt att känna av bedtime mode via HA?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du kan väl skapa en bricka som styr en automation som stänger av tv-bänken, visst, det blir ju ett extra steg, men kanske överkomligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

På min Pixel 9 så har jag lite olika stör-ej lägen. Vanliga Do-Not-Disturb som jag ibland använder dagtid samt Bedtime som jag enbart använder när jag ska sova. Jag hittade igen en entity i HA som heter "Do Not Disturb sensor" och den känner av båda lägena men dom ger samma state. I normalt läge så är den off men både Bedtime läget och DND ändrar state till priority_only.

Det jag vill kunna göra är att om jag sätter telefonen i Bedtime läget så ska vissa saker göras, t.ex strömmen till tv-bänken slås av (drar ca 30w i standby), samt lite andra saker i huset. Men nu när båda lägena ger samma state så blir ju det lite tokigt t.ex om jag sitter och tittar på TV och slår på DND för att inte bli störd, då stängs ju TVn av.

Finns det något annat sätt att känna av bedtime mode via HA?

Eftersom HA vet hur mycket ström som används av TV-bänken så kan du ju lägga ett villkor att bara stänga av den om värdet är under låt säga 35W. Det löser dock bara problemet med just TVn, men du kanske har andra grejer som påverkas också...

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Du kan väl skapa en bricka som styr en automation som stänger av tv-bänken, visst, det blir ju ett extra steg, men kanske överkomligt?

Hänger inte riktigt med på vad du menar? Du tänker att jag gör en knapp som stänger av tv-bänken? Det har jag redan fixat i HA.

Skrivet av durrav:

Eftersom HA vet hur mycket ström som används av TV-bänken så kan du ju lägga ett villkor att bara stänga av den om värdet är under låt säga 35W. Det löser dock bara problemet med just TVn, men du kanske har andra grejer som påverkas också...

TV, ljudprocessor, slutsteg, en liten gigabit-switch till TV och ljudprocessor. Det är väl det som sitter på det uttaget. Din idé är ju inte jättedum faktiskt, ska fundera lite på hur jag skulle kunna få det att fungera på det sättet.

Hade ett scenario igår kväll då sambon ville titta på tv men strömmen var avstängd. Strömmen hade varit avstängd under dagen när vi var på jobbet, sedan slogs den på automatiskt till när vi kom hem efter kl 16. Sedan åkte vi och tränade vid 17-tiden så jag tänkte att jag slår av strömmen manuellt då, men sedan glömde jag att slå på den igen när vi kom hem. Har funderat på att fixa en fysisk knapp till vardagsrumsbordet för att göra det enkelt för sambon, men enklast hade ju varit någon automation istället. Kanske lägga till att om båda våra telefoner har kommit hem så ska strömmen slås på.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kanske lägga till att om båda våra telefoner har kommit hem så ska strömmen slås på.

Gör en grupp med era telefoner och använd gruppens status i dina automationer. Är minst en person hemma så är gruppens state ”home” och är båda borta så är den ”not_home”. Så gör jag och det funkar väldigt bra.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Hänger inte riktigt med på vad du menar? Du tänker att jag gör en knapp som stänger av tv-bänken? Det har jag redan fixat i HA.

TV, ljudprocessor, slutsteg, en liten gigabit-switch till TV och ljudprocessor. Det är väl det som sitter på det uttaget. Din idé är ju inte jättedum faktiskt, ska fundera lite på hur jag skulle kunna få det att fungera på det sättet.

Hade ett scenario igår kväll då sambon ville titta på tv men strömmen var avstängd. Strömmen hade varit avstängd under dagen när vi var på jobbet, sedan slogs den på automatiskt till när vi kom hem efter kl 16. Sedan åkte vi och tränade vid 17-tiden så jag tänkte att jag slår av strömmen manuellt då, men sedan glömde jag att slå på den igen när vi kom hem. Har funderat på att fixa en fysisk knapp till vardagsrumsbordet för att göra det enkelt för sambon, men enklast hade ju varit någon automation istället. Kanske lägga till att om båda våra telefoner har kommit hem så ska strömmen slås på.

En bricka är alltså en lnapp som dyker upp i snabbinställningar, precis där du har Lägen och Stör ej.

Här har jag en bricka för att slå på / stänga av belysningen hemma

För att ställa in brickor går du i Home Assistantappen till du till inställningar -> Tillhörande app -> Konfigurera brickor.
Om du bara har en entitet som styr TV-bänken så lägger du till den, har du däremot flera entiteter som ska stängas av / slås på så får du först göra en hjälpare som innehåller dessa entiteter.

Permalänk
Medlem

Nån som har fått in en PAX Calima (eller liknande) i Home assistant? Den kommunicerar med blåtand.

Så en följdfråga är: Hur har ni valt att integrera blåtand i era lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Nån som har fått in en PAX Calima (eller liknande) i Home assistant? Den kommunicerar med blåtand.

Så en följdfråga är: Hur har ni valt att integrera blåtand i era lösningar?

<Uppladdad bildlänk>

Jag har, via den här integrationen
https://github.com/eriknn/ha-pax_ble

Har en BT-mottagare i PCn som kör HA, den står på samma våningsplan. Stabilt, aldrig sett att den tappat kontakten. Efter strömavbrott återansluter den utan problem (fläkten och kopplad via en strömbrytare som stängs av ibland av omedvetna besökare).

Sensorerna (temp och luftfuktighet) har ett märkligt beteende, temp visar för högt så länge inte fläkten går (möjligen sitter den på kortet och elektroniken värmer upp). Luftfuktighet visar 0 hela tiden förutom när man duschat, då spikar den upp mot korrekt värde. Fläkten går med automatik och det fungerar fint, men bara som info att man inte ska förvänta sig att använda sensorerna.

Har också tre Xiaomi vattenläckagesensorer som kör BT .
Jag får larm i telefonen om läcka upptäcks .

Sen har jag Shelly rörelsedetektorer/ dörrsensorer som jag pinsamt nog inte satt upp, ett år efter inköp haha. Däremot använder jag Shelly BLU gateway som var i samma paket, Shellys anslutna enheter fungerar som BT-proxy så de skickar vidare.

BT har svagare räckvidd men vad jag förstått ska det dra mindre ström än andra tekniker. I alla fall BLE.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har, via den här integrationen
https://github.com/eriknn/ha-pax_ble

Har en BT-mottagare i PCn som kör HA, den står på samma våningsplan. Stabilt, aldrig sett att den tappat kontakten. Efter strömavbrott återansluter den utan problem (fläkten och kopplad via en strömbrytare som stängs av ibland av omedvetna besökare).

Sensorerna (temp och luftfuktighet) har ett märkligt beteende, temp visar för högt så länge inte fläkten går (möjligen sitter den på kortet och elektroniken värmer upp). Luftfuktighet visar 0 hela tiden förutom när man duschat, då spikar den upp mot korrekt värde. Fläkten går med automatik och det fungerar fint, men bara som info att man inte ska förvänta sig att använda sensorerna.

Har också tre Xiaomi vattenläckagesensorer som kör BT .
Jag får larm i telefonen om läcka upptäcks .

Sen har jag Shelly rörelsedetektorer/ dörrsensorer som jag pinsamt nog inte satt upp, ett år efter inköp haha. Däremot använder jag Shelly BLU gateway som var i samma paket, Shellys anslutna enheter fungerar som BT-proxy så de skickar vidare.

BT har svagare räckvidd men vad jag förstått ska det dra mindre ström än andra tekniker. I alla fall BLE.

Strålande att höra! Tack. Det är den integrationen jag sneglat på också. Då får jag skaffa mig en blåtandsmodul till min min lilla Green hemma och peta in detta.

Har också hört att sensorerna kan vara lite labila. Jag har en separat fukt- och tempsensor jag tror jag styr den med i stället i så fall. De funkar inte så bra ens som default i PAX-appen.