Europeisk öppen källkod utmanar Google Docs

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mina argument är inte emot öppen källkod. Jag menar bara att öppen källkod inte är en garanti för att allt är ok, och stängd källkod är inte en garanti för att det är nåt fuffens.

Fast det där är ju en enorm halmgubbe för det är ingen som kör med de argumenten. Argumentet för Öppen kod är att man _kan_ kolla koden medan argumentet mot stängd kod är att man _inte_ kan kolla koden. Finns ingen (och nu räknar jag inte men någon enstaka stolle hemma i mammas källare som ingen annars ändå bryr sig om heller) som säger att det ena är automatiskt säkert och det andra automatiskt osäkert.

Och för att ta dina andra inlägg så finns det visst folks om kollar småprojekt, för alla firmor som letar efter hål för att göra sig ett namn eller folk som utvecklar kodgranskningsverktyg (t.ex coverty) är öppen källkod en enorm skatt som de kan gå igenom och då kvittar det om det är ett större eller mindre projekt (det är liksom allt de har att jobba med, skulle de ge sig på stängd mjukvara så måste de ha avtal med respektive utvecklare och det går ju men är resurskrävande samtidigt som det finns miljarder med öppna kodrader att tanka hem från bla github).

Skrivet av Chibariku:

Tyska myndigheter har ju försökt i 20 år att gå mot open source men inte riktigt lyckats så jag tror att det kan vara bra att börja om från grunden.

Att de inte lyckats på 20 år är dock pga politik och inte pga teknik, dvs de gröna vill införa öppen källkod medan de konservativa i München vill gå i säng med Microsoft så det enda som gör att det svänger åt ena eller andra håller är helt upp till vilket parti som just nu har den lokala makten i München.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Angående TV OS är WebOS, som LG använder, open-source. Det är iofs Android också.. allt beror ju hur man ser på det. Vissa stater använder även Linux istället för Windows. Dessutom är EU OS i startgroparna

Web OS har en linux kärna.. Men klara web os android appar? Har en Hithaci smart tv, app butiken är som en Nordkoransk brödbutik i utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Tre AI-genererade tummar upp till Sweclockers som uppmärksammar sådant här! 👍👍👍

Mvh,
WKF.

Ai genererade? Så... en hand med tre tummar?

Permalänk
Medlem

Så gött att vi står mellan Google som bevisligen faktiskt läser ALLT, och EU som faktiskt VILL läsa allt.

Permalänk
Medlem

På något sätt behöver Europa bli mindre beroende av USA och då är väl det här ett bra steg på vägen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Varför uppfinna hjulet igen? Finns flera alternativ av Open source. T.ex Libreoffice att bygga vidare på.

För att vi älskar att uppfinna hjulet igen? Jag hänger inte riktigt med på hur det går för LibreOffices planer att köra på webben. Men tror nog att det går snabbare att få igång nåt lättviktigare som är byggt för webbläsare från början.

Kommer följa båda de här initiativen.

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

För att vi älskar att uppfinna hjulet igen? Jag hänger inte riktigt med på hur det går för LibreOffices planer att köra på webben. Men tror nog att det går snabbare att få igång nåt lättviktigare som är byggt för webbläsare från början.

Kommer följa båda de här initiativen.

Det är väl så. Och sedan har andra skrivit i tråden att de använder andra programmeringsspråk och de kanske bara ska satsa på webbversioner. Då är det ju mer förstående om de börjar om. Hoppas att de lyckas och hoppas det förblir ett projekt som kommer byggas efter den har blivit version 1.0 också.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS