Gratis filkonverterare sprider skadeprogram

Permalänk
Melding Plague

Gratis filkonverterare sprider skadeprogram

FBI varnar för flera falska filkonverteringssajter som sprider skadlig kod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har märkt att det kan vara svårt ibland att hitta bra mjukvara för liknande grejer. Så många som bara ska konvertera en fil letar upp en konverteringssida.
Konverteringssidor verkar dessutom vara högt rankade, vilket begraver mjukvarorna långt ned i resultaten.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Ett gammal problem som har funnits i 20år och man ska passa sig för dem, man kan både få skit från sidan, vanligtvis att man får tillbaka en .exe fil, men även skit i filen. Sedan kan de sälja informationen som de fick. Och det finns liknande problem med falska butiker.

Jag gillar inte riktigt att när personer som jobbat med IT ska göra något, så är det granska så bra som de kan. Detta tar tid. Med granskning kolla upp företaget, läsa recensioner osv. Ju viktigare ju mer tid lägga ner.
Sedan kommer vanlig svensson, ja de löser samma uppgift på 2 minuter. Det är bara klicka på OK på varenda popup, vill de ha kreditkort så säger de varsågod. När paketet kommer så är det ok om det ligger utanför ytterdörren hela dagen trots det är datorprylar.

Jag själv använder aldrig filkonverterare online sedan har jag några Appleenheter i en slags DMZ liknande förhållande, på denna enheter finns det inget speciellt på. Men det är dessa enheter jag kan testa lite saker på, inget exotisk, utan kanske endast spel från Apple Appstore.
Jag har fundering på att hyra Adobes program korta stunder när det behövs, då blir det bra på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett gammal problem som har funnits i 20år och man ska passa sig för dem, man kan både få skit från sidan, vanligtvis att man får tillbaka en .exe fil, men även skit i filen. Sedan kan de sälja informationen som de fick. Och det finns liknande problem med falska butiker.

Jag gillar inte riktigt att när personer som jobbat med IT ska göra något, så är det granska så bra som de kan. Detta tar tid. Med granskning kolla upp företaget, läsa recensioner osv. Ju viktigare ju mer tid lägga ner.
Sedan kommer vanlig svensson, ja de löser samma uppgift på 2 minuter. Det är bara klicka på OK på varenda popup, vill de ha kreditkort så säger de varsågod. När paketet kommer så är det ok om det ligger utanför ytterdörren hela dagen trots det är datorprylar.

Jag själv använder aldrig filkonverterare online sedan har jag några Appleenheter i en slags DMZ liknande förhållande, på denna enheter finns det inget speciellt på. Men det är dessa enheter jag kan testa lite saker på, inget exotisk, utan kanske endast spel från Apple Appstore.
Jag har fundering på att hyra Adobes program korta stunder när det behövs, då blir det bra på dessa.

Vet inte vad du ville få fram riktigt, men det känns som att du nojjar lite väl mycket.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Vet inte vad du ville få fram riktigt, men det känns som att du nojjar lite väl mycket.

Det var kanske en AI som skrev... 🤣

Permalänk
Medlem

Har själv varit djupt kritisk till siter när man vill konvertera nån fil lite snabbt och får upp en jävla massa okända siter.
Vilka pålitliga program finns det egentligen att använda till detta syfte?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Man kan kritisera mig och det är ok.
Men budskapet att man ska passa sig för att använda webbtjänster eller program är det inget fel på. Där det är väldigt oklart i vilka program som är pålitliga. Säg att man vill splittra en pdf fil. Vilka program kan man lita på, de flesta säger Adobe Acobobat som kostar 180kr/månaden. Ja, de flesta vill använda något billigare då de bara ska splittra en pdf fil och det blir genast svårare.
Det finns flera alternativ och det går hitta flera. Microsoft Office kan göra lite med pdf filer.
Samma problem gäller andra datorfiler och då blir det genast svårare. Så onlinetjänst och ladda hem program är riskabelt.

Men min bild av folk är att de till stor del slarvar, det gäller även med att låta datorpaket stå utanför deras ytterdörr. Det är lönlöst att argumentera emot dem, för då blir man själv anklagad för det ena och andra. Likaså om man säger åt någon att webbtjänster för filkonvetering är riskabla så kan de snabbt visa att de fungerar och även då säga man är okunnig eller något.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att Windows börjar tolka headern i en fil framför att enbart förlita sig på filändelsen.

Många filformat är idag främst ett gäng XML-filer samt binärer (bilder) i en specifik filstruktur som sedan packas mha ZIP. Dvs det är lätt att packa med en liten överraskning i en DOCX-fil.

Mitt tips är som vanligt att kontrollera okända filer mot Virustotal.com samt att blockera alla domäner som nyligen skapats (< 30 dagar).

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ser fram emot att Windows börjar tolka headern i en fil framför att enbart förlita sig på filändelsen.

Många filformat är idag främst ett gäng XML-filer samt binärer (bilder) i en specifik filstruktur som sedan packas mha ZIP. Dvs det är lätt att packa med en liten överraskning i en DOCX-fil.

Mitt tips är som vanligt att kontrollera okända filer mot Virustotal.com samt att blockera alla domäner som nyligen skapats (< 30 dagar).

Jag tänker när jag gick i skolan för länge sedan kanske någon gång runt jesus födelse. Vi gjort ett grupp skolarbete alla jobbade med en fil, någon i klassen hade jobbat med samma fil hemma, oklart vem. I vilket fall så när vi skulle göra klart arbetet så hade en vattenstämpel kommit in att en fulversion av programmet någon gång hade använts och den slutgiltiga funktionen i programmet var låst.
Det var bara att börja om från början..

Alltså redan för länge sedan var det riskabelt med att låta okända program arbeta i filer. Och tillverkaren i mitt fall gjorde vad jag tolkar inget fel. Det var ett program inom cadområdet och vad jag läste mig till fanns det flera tillverkare för otroligt länge sedan med samma strategi.

*edit*
Versionshantering i skolarbete för otroligt många år sedan var ofta inte den bästa. Idag hade nog skolungdomar haft bättre koll än vad kanske deras föräldrar hade när de var unga.

Permalänk
Medlem

Flickan hade någon skoluppgift, kommer inte ihåg exakt vad det var men hon skulle iaf in på någon suspekt sida för att ladda upp en fick eller om det var en länk för att få något tillbaka. Kändes väldigt märkligt att skolan uppmanade till detta. Jag var med henne och det var fler än ett tillfälle det var som gjort att trycka "fel"

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Versionshantering i skolarbete för otroligt många år sedan var ofta inte den bästa.

Versionshantering?

Kör fortfarande med följande även på jobbet;

Document_final.txt
Document_final_2.txt
Document_final_2b.txt
Document_final_final_3.txt

Har inte direkt blivit bättre av att Sharepoint tappar uppkoppling eller slumpmässigt låser filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Versionshantering?

Document_final.txt
Document_final_2.txt
Document_final_2b.txt

Har inte direkt blivit bättre av att Sharepoint tappar uppkoppling eller slumpmässigt låser filerna.

Inte så väldigt final med så många versioner 😁

Permalänk
Skrivet av Segge:

Flickan hade någon skoluppgift, kommer inte ihåg exakt vad det var men hon skulle iaf in på någon suspekt sida för att ladda upp en fick eller om det var en länk för att få något tillbaka. Kändes väldigt märkligt att skolan uppmanade till detta. Jag var med henne och det var fler än ett tillfälle det var som gjort att trycka "fel"

Skolan är ofta en lärare. Och de tar det som är lättast. Skolarbete är ofta inte så känsligt så många kör med populära tjänster och litar på dem för så många andra använder dem.

Skrivet av walkir:

Versionshantering?

Document_final.txt
Document_final_2.txt
Document_final_2b.txt

Inom vissa områden gör folk så än idag. Jag själv har lagt ner hundratals egen fritid på program som kan exterhera datan från vissa binärfiler till olika program. Så jag kan se vad folk har ändrat mellan olika versioner. Där jag får olika kommentarer, som coolt. Andra säger de behöver ej funktionen för de gör aldrig fel och vet alltid vad de har gjort även efter flera år. Andra säger att du ska inte snoka i vad andra har gjort för ändringar i en fil som du har fått fler versioner av, vilket delvis stämmer. Men om det krånglar så är det bra att veta om det beror på att någon annan har gjort något. Nu på senare år har bland Autodesk och Office samma funktion inbyggt som jag har för olika program.

Nå min poäng är man ska vara försiktig. Och man anpassar denna grad efter behov. Onlinetjänster kan man se det som att de tar ens information. Adobe har betal-webbtjänst för att konvertera program och den kan man lita på bättre än någon okänd.

Permalänk
Medlem

Jag blir själv galen ibland på filformat och undrar varför inte MS lägger en liten slant på att bygga in den funktionen i Windows, att bara kunna konvertera mellan de flesta filformat direkt i Explorer.

Sen vill jag slå ett slag mot de hemska "nya" bildformaten... jfif och webp... riktigt irriterande att behöva göra om dessa till jpg (många program kan inte läsa annat).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Säg att man vill splittra en pdf fil.

Du som har lite Apple-enheter skulle kunna använda Shortcuts-appen som följer med och automatisera med ”Split PDF into Pages”.

Här en som gjort en guide i MacOS. Allt är med med inbyggd mjukvara från Apple.

https://youtu.be/8Z-jtJ7ZAiQ?si=4i9juy9kES-zamfD

Shortcuts finns även i IOS och Ipad OS.

Men jag förstår att du kanske menar något mer generellt lösning som funkar i andra operativsystem.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur hjälper det användaren om den laddat ner en zip-fil som i headern är en exekverbar fil? Windows kan inte gissa sig till vad användaren vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Hm, men du måste ju utnyttja något säkerhetshål för att exe-filen ska exekveras också. Om inte så är den ju helt ofarlig förutom för de användare som döper om och packar upp en docx-fil och kör exe-filen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte sysslar med kryptovalutor. Jag skulle ju vara rädd hela tiden att de kan försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, men du måste ju utnyttja något säkerhetshål för att exe-filen ska exekveras också.

Lär väl inte direkt vara ont om säkerhetshål i Office-paketet?

Tänkte att man embeddar en png-fil som triggar valfri exploit. Den skadliga filen kan sedan köras från tmp-katalogen där allt är uppackat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag blir själv galen ibland på filformat och undrar varför inte MS lägger en liten slant på att bygga in den funktionen i Windows, att bara kunna konvertera mellan de flesta filformat direkt i Explorer.

Sen vill jag slå ett slag mot de hemska "nya" bildformaten... jfif och webp... riktigt irriterande att behöva göra om dessa till jpg (många program kan inte läsa annat).

/hulle.

WebP är ju typ 30% mindre än jpg för motsvarande kvalitet, så det är väl superbra.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk

Idag hade nog skolungdomar haft bättre koll än vad kanske deras föräldrar hade när de var unga.

Glöm det. Vårt öde är att behöva hjälpa våra föräldrar och våra barn med IT. Jag har precis fascinerats av en Reply All-storm på jobbet, efter att någon inkluderat en jättelik mailgrupp i ett kundmail och dussintals minst lika inkompetenta personer trott att den ursprungliga avsändaren på något sätt kunde exkludera dem från mailkedjan…

Permalänk
Medlem

Man kan kritisera mig och det är ok.
Men budskapet att man ska passa sig för att använda webbtjänster eller program är det inget fel på. Där det är väldigt oklart i vilka program som är pålitliga. Säg att man vill splittra en pdf fil. Vilka program kan man lita på, de flesta säger Adobe Acobobat som kostar 180kr/månaden. Ja, de flesta vill använda något billigare då de bara ska splittra en pdf fil och det blir genast svårare.
Det finns flera alternativ och det går hitta flera. Microsoft Office kan göra lite med pdf filer.
Samma problem gäller andra datorfiler och då blir det genast svårare. Så onlinetjänst och ladda hem program är riskabelt.

Men min bild av folk är att de till stor del slarvar, det gäller även med att låta datorpaket stå utanför deras ytterdörr. Det är lönlöst att argumentera emot dem, för då blir man själv anklagad för det ena och andra. Likaså om man säger åt någon att webbtjänster för filkonvetering är riskabla så kan de snabbt visa att de fungerar och även då säga man är okunnig eller något.

Du behöver dock aldrig en extern tjänst för att dela upp en pdf fil. Bara öppna filen, skriv ut och välj print to pdf som din skrivare och därefter välj vilken/vilka sidor du vill separera.

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Du behöver dock aldrig en extern tjänst för att dela upp en pdf fil. Bara öppna filen, skriv ut och välj print to pdf som din skrivare och därefter välj vilken/vilka sidor du vill separera.

Bra tips. Man ska undvika installera program i onödan, sedan får folk kalla en det ena och andra för att man inte gör detta.

Skrivet av star-affinity:

Du som har lite Apple-enheter skulle kunna använda Shortcuts-appen som följer med och automatisera med ”Split PDF into Pages”.

Här en som gjort en guide i MacOS. Allt är med med inbyggd mjukvara från Apple.

https://youtu.be/8Z-jtJ7ZAiQ?si=4i9juy9kES-zamfD

Shortcuts finns även i IOS och Ipad OS.

Men jag förstår att du kanske menar något mer generellt lösning som funkar i andra operativsystem.

Tanken med min Mac M4 var detta, i praktiken så blev det lek. Lite som barnet som säger till sina föräldrar att den behöver ett nytt 5080 grafikkort för att göra sina skolläxor..

Permalänk
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Eh... Va?

Alla bildprogram jag använder läser formaten. Webp är internetstandard sedan länge, Eller använder du IE 6 fortfarande?

I praktiken behöver du några få format;

.tar.gz
.zip
.7z

.webp
.png
.jpeg
.raw
.svg
.tiff
.ico
.bmp

.nfo
.txt
.html
.pdf
.odf
.ps

.css
.md
.js

.aac
.au
.audio
.flac
.midi
.mp3
.mp4
.riff
.vma

.iso

Dom program jag använder klarar av filer jag använder ända bak till format på 70-talet.

Jag har inte tagit med dom filer som jag anser Linux / Windows hanterar som standard, men det är några tusen.

Webbläsare, gimp, ljudprogram räcker för att hantera filerna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Alla bild-konverteringsr sker med IrfanView.
Bättre offline-verktyg finns inte.
Tanka här, från Hemsidan :

https://www.irfanview.com/

Glöm inte Plug-ins, om du behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har märkt att det kan vara svårt ibland att hitta bra mjukvara för liknande grejer. Så många som bara ska konvertera en fil letar upp en konverteringssida.
Konverteringssidor verkar dessutom vara högt rankade, vilket begraver mjukvarorna långt ned i resultaten.

Mmm. Tack google och betalda träffar. ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

I praktiken behöver du några få format;

För egen del är det främst NEF, ORF, CRW samt HEIF jag vill kunna hantera obehindrat. Fungerar dessa i Windows out-of-the-box? Har själv gått över till macOS pga allt strul med filformat i Windows.

Permalänk
Medlem

IT tools!

https://it-tools.tech/

Kan selfhostas i docker eller använd versionen ovan

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

För egen del är det främst NEF, ORF, CRW samt HEIF jag vill kunna hantera obehindrat. Fungerar dessa i Windows out-of-the-box? Har själv gått över till macOS pga allt strul med filformat i Windows.

Nä, RAW-format är ju mer eller mindre kameraspecifika, och Windows skickar inte med stöd för alla såna. HEIF kräver också vad jag vet tillägg (gratis och från MS).
Men det finns ju förstås bildvisare man kan installera på nån minut som har stöd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om mn vill konvertera mellan olika ljudformat, och konvertera ISO/cue till DSF (DSD), eller DFF/DSF till flac så är XRecode3 kungen av alla program som jag använt provat, den tar alla format, dsd, dsf, dff, m4a, wv, flac, alac, aac, iso/cue till valfritt, , ja allt du kan tänka dig i ljudformat och kan konvertera mellan dessa utan problem, och med dagens datorer går det smabbt också.
Den kan taga alla formaten också via olika källor på nätet, du kan skriva hur du vill att filnamnet ska se ut, så din streamer visar rätt sång i rätt index ordning,
Fast där är MP3tag kungen, tar alla format jag kastat på den.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V