Undersökning: Föräldrar har för mycket skärmtid

Permalänk
Melding Plague

Undersökning: Föräldrar har för mycket skärmtid

Vartannat barn tycker att föräldrarna ägnar för mycket tid på mobilen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ett beroende some både barn och vuxna kan lida av. Jag hoppas att vi hittar en bättre lösning som låter oss faktiskt utnyttja mobilerna, istället för att de utnyttjar oss.

Permalänk
Medlem

Under dagen är det musik 100%. Mobilförbud när jag kommer hem. Rör inte ens den förrän det är en ny morgon och fanskapet väsnas för uppgång ur sängen.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Visst man ska ju inte sitta fär mycket vid skärmar, speciellt inte när man är med barnen. Men med det sagt, beroende på ålder nu, hur många minns:

Pappa, måste du lästa tidiningen just nu?! Kan vi inte bygga med lego?! Jo vi har byggt i 2 timmar nu men det är fortfarande ljust ute!

Ljudet av rapport kommer på...
Mååååååste vi se på rapport JUST NU?!

Så klart ska man vara med barnen men idag har läsvanorna flyttat från fysiska medier till digitalt via ex telefon och platta.

Om mamma/pappa läser en bok i soffan bredvid barnen som bygger lego på mattan så är allt OK. Men om någon ser samma förälder titta på telefonen insamma situation (trots att denna kanske läser en intressant artikel om svarta hål) så är det katastrof!

Så jag tycker artiklarna likt dessa är missvisande. Intressant är att se hur mycket tid man som förälder faktikst lägger ned på att vara med sina barn.

Edit:
Det är även intressant VAD folk gör på mobilerna! Viss skillnad på att leta fram en legomanual eller servicemanual för tvättmaskinen som pajat och sitta på sociala medier.

Permalänk
Medlem

Idag gnälls det på telefoner, när en annan var liten satt föräldrarna med tidningar, tv eller i telefon flera timmar om dagen.
Det är inget nytt fenomen.
Och det ansågs vara mer socialt att sitta framför TVn tysta och glo på något hjärndött än att spela med kompisarna vid/med datorn/spelkonsol. Intressant.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Idag gnälls det på telefoner, när en annan var liten satt föräldrarna med tidningar, tv eller i telefon flera timmar om dagen.
Det är inget nytt fenomen.

Haha där ser man, en till som minns tillbaka i samma spår som mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Haha där ser man, en till som minns tillbaka i samma spår som mig.

La även till:
Och det ansågs vara mer socialt att sitta framför TVn tysta och glo på något hjärndött än att spela med kompisarna vid/med datorn/spelkonsol. Intressant.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Precis som @SuperNova säger, så har det nog alltid varit så här, det enda som egentligen skiljer är att det råkar vara en skärm. Förr sades det samma sak om tv eller telefonsamtal eller tidning eller bok istället, och det är sedan VÄLDIGT gammalt, har för mig att det har förekommit dylikt klagande hela vägen tillbaka till antiken (i stil med "Suck, alla är så osociala nuförtiden där de bara sitter och läser sina papyrusar!").

Det är mänskligt, helt enkelt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker det finns en väsentlig skillnad mellan gammelmedierna och nymedia.

Sitter pappa och kollar på rapport, vetenskapens värld, läser en bok eller tidning är det tydligt vad som pågår.

Vad som sker på mobilen är hyfsat anonymt utifrån sett och blir symboliskt just skärmtid.
Vissa vuxna beter sig också helt katatoniskt när de har näsan i mobilen, önskar jag kunde fokusera hälften så starkt på en bok som vissa uppvisar förmåga att ignorera sina barn när skärmen är där.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

"Håll käft och gå och städa ditt rum."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag försöker vänja mig av med min rektangel men ibland är den en för utmärkt rektangel.

Permalänk
Medlem

Om mina barn tittar på spidey s2 e5 för 10e gången den här veckan så tro fan att jag tänker titta på min mobil under tiden. Jag sitter i mitten med båda lutandes så myser gör man ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Inte alls konstigt. När generation Egoism får barn blir detta resultatet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Mina barn är 37, 29 och 2x26, barnbarn på 4½ och när man leker med honom så blir det inte nån skärmtid, lite kameratid (riktig kamera, inte mobil) och umgås man med dom stora så umgås man, ingen lek med mobil då.

När dom små var tonåringar så ställde jag in i routern att de inte kom ut på nätet efter 20:00 på mobilerna. Datorn hade de access till 21:00 samt att de inte hade tillgång till wifi under dagtid och det fanns anledning till det :/ , de hade dock tillgång på morgonen fram tills de var tvungna att ge sig av till skolan. På helgerna hade de tillgång rätt tidigt (bra sätt att få upp dom, eller ja iaf att dom vaknade ) och sen av från 10ish till 17 för att ha access ett tag tills det var dags att lägga undan dessa. Skoldatorn hade de förstås access under dagtid på helgen för skolarbete. Det gnölades en dag efter införandet av det innan det insåg det lönlösa De har blivit väldigt duktiga på att planera sin tid numera

Det enda jag själv kör på mobilen är fb för att hålla koll på konserter och annat musikrelaterat (dock inte som app utan i webbläsaren) men oftast kollar jag det på datorn, i mobilen kollas det mest på tuben till och från till jobbet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det är ett sorligt beteende att folk ser ner i sina lurar såpass mycket, räcker att gå ut på stan och kolla in folk så ser man hur skärmberoende allmänheten är. Det är nästan lite tragiskt.

Händer det inte i skärmen, är det inte på riktigt… 🙄

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

"Barn gör inte som man säger. Barn gör som man själv gör"

Så det finns en orsak till att barnen spenderar mycket tid framför en skärm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis som @SuperNova säger, så har det nog alltid varit så här, det enda som egentligen skiljer är att det råkar vara en skärm. Förr sades det samma sak om tv eller telefonsamtal eller tidning eller bok istället, och det är sedan VÄLDIGT gammalt, har för mig att det har förekommit dylikt klagande hela vägen tillbaka till antiken (i stil med "Suck, alla är så osociala nuförtiden där de bara sitter och läser sina papyrusar!").

Det är mänskligt, helt enkelt.

Det går inte att jämföra timmar av mobiltittande med att läsa en bok eller en tidning i samma tid. Låt oss vara ärliga här. En bok eller en tidning är inte designad att behålla din uppmärksamhet i timmar. Sitter du och läser en bok i flera timmar är det pga genuint intresse, inte superavancerade AI-programmerade algoritmer designade att få läsaren att läsa en sida till.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Mina barn är 37, 29 och 2x26, barnbarn på 4½ och när man leker med honom så blir det inte nån skärmtid, lite kameratid (riktig kamera, inte mobil) och umgås man med dom stora så umgås man, ingen lek med mobil då.

När dom små var tonåringar så ställde jag in i routern att de inte kom ut på nätet efter 20:00 på mobilerna. Datorn hade de access till 21:00 samt att de inte hade tillgång till wifi under dagtid och det fanns anledning till det :/ , de hade dock tillgång på morgonen fram tills de var tvungna att ge sig av till skolan. På helgerna hade de tillgång rätt tidigt (bra sätt att få upp dom, eller ja iaf att dom vaknade ) och sen av från 10ish till 17 för att ha access ett tag tills det var dags att lägga undan dessa. Skoldatorn hade de förstås access under dagtid på helgen för skolarbete. Det gnölades en dag efter införandet av det innan det insåg det lönlösa De har blivit väldigt duktiga på att planera sin tid numera

Det enda jag själv kör på mobilen är fb för att hålla koll på konserter och annat musikrelaterat (dock inte som app utan i webbläsaren) men oftast kollar jag det på datorn, i mobilen kollas det mest på tuben till och från till jobbet.

Smart drag!
Att jag inte tänkte på det. Nu är "barnen" vuxna och (en av dem) utflugna.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte skärmtiden, problemet är folk som inte kan släppa skärmen när något händer IRL.
Detta beteende går att träna, så kanske man borde införa skärmkörkort.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Sitter du och läser en bok i flera timmar är det pga genuint intresse, inte superavancerade AI-programmerade algoritmer designade att få läsaren att läsa en sida till.

Nja.. Det har funnits många populärromaner som haft "cliffhangers" precis i slutet på ett kapitel för att locka en att börja läsa nästa direkt.

Men jag håller med om att sociala medier och nyhetssite:r / appar är förfärliga, rentav värre.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Hur många läser denna artikel med mobilen?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att detta uppmärksammas.

Jag märker en tydlig skillnad i hur "uppmärksam" gentemot övriga familjemedlemmar jag blir när jag lägger undan telefonen. Det blir lite av en ny värld!
Jag lägger också aktivt undan telefonen vid aktiviteter med barnen (och skäms samtidigt lite å våra vuxnas vägnar när jag ser hur andra föräldrar knappt tittar upp från sina skärmar medan deras barn pickar på uppmärksamhet.)

Det är illvarslande att se vad "smarta" telefoner och "sociala" medier gjort med oss (unga så som vuxna). Jag är dagligen i kontakt med ungdomar och har varit det så pass länge att jag ser en påtaglig förändring till det sämre vad gäller sömnmönster, uthållighet i lärande, sämre sociala förmågor. Man pratar inte längre med varandra som förr. Man tittar knappt på varandra.

Jag läser just nu "Den ängsliga generationen" av Jonathan Haidt som jag varmt rekommenderar alla att läsa. Låt den vara en varning, men också början på en förändring.

Här är en annan artikel jag rekommenderar. Handlar om amerikanskt perspektiv förvisso, men likväl aktuellt för oss. Många familjer sitter inte ens och äter tillsammans längre som förr. Vi märker själva i familjen hur viktigt det är för oss med denna "samling" varje dag för att prata om hur dagen varit.

https://www.vox.com/even-better/405015/americans-dining-alone...

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det går inte att jämföra timmar av mobiltittande med att läsa en bok eller en tidning i samma tid. Låt oss vara ärliga här. En bok eller en tidning är inte designad att behålla din uppmärksamhet i timmar. Sitter du och läser en bok i flera timmar är det pga genuint intresse, inte superavancerade AI-programmerade algoritmer designade att få läsaren att läsa en sida till.

Det är ju bara en av aspekterna, än mer relevant varför den liknelsen haltar REJÄLT är att många gamla former av medier inte alls har samma tillgänglighet. Eller tycker folk verkligen att det var lika vanligt att någon slängde upp DN eller Rapport i lekparken?

Största "problemet" just nu lär vara är olika former av "doomscrollande", vilket dom flesta moderna platformar bygger kring nu, närmast man kan komma det är väl något form av kanal-zappande. Och då var du faktiskt tvungen att sitta hemma framför TVn.

Vi har fått in en ganska sund skärmtid med våra barn som fortfarande är rätt små, men värre är det fan med en själv. "Doomscrollandet" är fan oroväckande frekvent. Att man även har jobbluren privat, med vad allt det innebär gör ju saken inte direkt bättre.

Tur i otuer är väl dead internet theory börjar bli mer och mer påtagligt, "innehållet" kommer förhoppningvis döda scroll-trenden. Känner mig själv mer och mer trött på internet, kommer säkert börja försöka att aktivt välja bort det mer och mer i framtiden. Och ska jag vara lite optimistisk så tror jag nog att det kommer komma en ny counterculture-generation snart som väljer bort ett liv på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Eller på en skärm... 👀

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Min bror som är far har noterat detta beteende överallt. På lekplatser står alla föräldrar med telefonen. Han brukar oftast vara den enda som faktiskt leker med barnen.
Jag själv har också noterat detta. Barn som försöker få sina föräldrar uppmärksamhet utan att lyckas. Blev riktigt arg när jag såg en mamma nonchalant fösa bort ungen med benet när den ville visa något för henne eller leka.
Har sett ett par barnvagnar med mobilhållare på handtagen, det är nog ovanligt...än så länge.
Det motsatta gäller också att föräldrar sätter mobil eller padda hos ungen när den knappt är född för att den "är så jobbig annars". Ja jag har hört precis den ursäkten.

Kanske man inte ska ha barn om man bara lever sitt liv genom skärmen?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Mobilen

Skrivet av zogez:

På väg hem från jobbet, sitter jag här på tåget. Nästa blir nog när jag åker till jobbet imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Visst man ska ju inte sitta fär mycket vid skärmar, speciellt inte när man är med barnen. Men med det sagt, beroende på ålder nu, hur många minns:

Pappa, måste du lästa tidiningen just nu?! Kan vi inte bygga med lego?! Jo vi har byggt i 2 timmar nu men det är fortfarande ljust ute!

Ljudet av rapport kommer på...
Mååååååste vi se på rapport JUST NU?!

Så klart ska man vara med barnen men idag har läsvanorna flyttat från fysiska medier till digitalt via ex telefon och platta.

Om mamma/pappa läser en bok i soffan bredvid barnen som bygger lego på mattan så är allt OK. Men om någon ser samma förälder titta på telefonen insamma situation (trots att denna kanske läser en intressant artikel om svarta hål) så är det katastrof!

Så jag tycker artiklarna likt dessa är missvisande. Intressant är att se hur mycket tid man som förälder faktikst lägger ned på att vara med sina barn.

Edit:
Det är även intressant VAD folk gör på mobilerna! Viss skillnad på att leta fram en legomanual eller servicemanual för tvättmaskinen som pajat och sitta på sociala medier.

Självklart. Samma gäller för barn. Handlar mer om att mobiltelefoner/skärmar är mer beroendeframkallande att det har mycket mer chans att tränga undan annat viktigt än vad en tidning hade gjort.

Permalänk
Medlem

Barn sitter helt klart för mycket med mobilen, hälsan blir ju också sämre när vi rör oss mindre det är inte bra alls. Ut o lek istället det är dåliga föräldrar som tillåter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min bror som är far har noterat detta beteende överallt. På lekplatser står alla föräldrar med telefonen. Han brukar oftast vara den enda som faktiskt leker med barnen.
Jag själv har också noterat detta. Barn som försöker få sina föräldrar uppmärksamhet utan att lyckas. Blev riktigt arg när jag såg en mamma nonchalant fösa bort ungen med benet när den ville visa något för henne eller leka.
Har sett ett par barnvagnar med mobilhållare på handtagen, det är nog ovanligt...än så länge.
Det motsatta gäller också att föräldrar sätter mobil eller padda hos ungen när den knappt är född för att den "är så jobbig annars". Ja jag har hört precis den ursäkten.

Kanske man inte ska ha barn om man bara lever sitt liv genom skärmen?

De e för att man är så jävla trött och suktar efter nån sorts aktivering av hjärnan. Och telefonen är där. Hade varit bättre om man satt med tidningen eller en bok antar jag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

De e för att man är så jävla trött och suktar efter nån sorts aktivering av hjärnan. Och telefonen är där. Hade varit bättre om man satt med tidningen eller en bok antar jag.

Umgås med sina barn förefaller inte vara ett alternativ?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16