Rykte: Bara toppmodeller i "Arrow Lake Refresh"

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Bara toppmodeller i "Arrow Lake Refresh"

Core Ultra 300-serien sägs endast inkludera K- och KF-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför gör dom inte en variant med mycket större cache likt dom gjorde för 5775C? Borde väl ge en boost i gaming på befintlig arkitektur?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Intel står och stampar, AMD innoverar. Intel är på g att introducera 3D-cache i sina CPU:er men bara med nästa generation av Xeon-familjen. Gamers kommer mer eller mindre tvingas in i AMD-fållan om de vill ha prestanda för pengarna.

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Varför gör dom inte en variant med mycket större cache likt dom gjorde för 5775C? Borde väl ge en boost i gaming på befintlig arkitektur?

Gissar att det driver upp kostnaderna, effektförbrukningen och kretsytan. Dvs färre chips som drar mer ström och kostar mer.

Permalänk

För majoriteten av alla datoranvändare. Det spelar inte så stor roll vilken tillverkare som har den bästa produkten som är dyrast, det intressanta för dem är vad de får för den budget de har.
Intel kan då sänka priserna, problemet är att Intel nu inte går så bra så de kan gå med förlust.

Se det lite som att någon har 5000kr att köpa en mobil. Vilken är bäst senaste iPhone eller Samsungen för över 20 000kr. En intressant fråga, som egentligen inte borde påverka deras val så mycket.

Permalänk
Medlem

Väljer någon gamer Intel cpu'er numer?

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur mycket de kan göra i en refresh:
Marginellt högre klockfrekvenser är väl inte tillräckligt.
Några större förändringar i övrigt går väl inte heller att göra med befintlig arkitektur.

Visst kommer refreshen säkert vara bättre på något sätt, men man undrar ju hur.
Samtidigt skulle man ju hoppas på att de gör något oväntat dramatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Osannolikt. Tror Intel mer eller mindre helt tappat gamingmarknaden. Streamers och youtubers osv skiftar ju till AMD när de bygger nytt nu, allt fler på forum rekommenderar AMD till folk osv.

All mindshare Intel länge haft misstänker jag är typ helt bortblåst annat än hos de som är rena fanboys.

Om man inte uteslutande pysslar med gaming finns ju ett starkare case för Intel kanske dock. Men även där är ju inte AMD på något vis svaga och har ju egentligen kronan också.

Blir däremot spännande att se vad de kokar ihop med uppföljarna till 200-serien. Det var ju deras första trevande steg med något helt nytt. AMD var ju visserligen och nafsade i budget segmentet tidigt med 1600X och framförallt 2600X när Ryzen kom. Men de var svagare där i början. Detta är nog Intels liknande resa. Dock med nackdelen att ens inom budget-segmentet ser jag inte 200-serien locka nämnvärt.

Tror Intel skulle må bra av det försöka hålla liv i sina socklar lite längre. Jag menar... Alla med 2600X och en billig bräda kunde ju gå från budget till monster några år senare med en 5800X3D. Intel skulle behöva liknande. Man bygger billigt nu, vet att sockeln lever vidare ett bra tag så kan man ploppa i något klart mäktigare i framtiden.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Intels cpuer med 128mb L4 cache för grafiken blev ju en gaming succé, kanske där de ska börja kika igen? Vill de ta tillbaka gaming marknaden som de "ägt" så länge så måste något stort ändras.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tror de måste släppa hedt varainter igen som tar det bästa ifrån serversidan (åtminstånde för mig personligen enda chansen att de skulle bli relevanta igen) , sen inte en nedbantad variant som x266 var utan som sagt det bästa ifrån serversidan där borde det finnas möjlighet att släppa nåt bra igen,

i mellanklass så är det väl ändå pris / prestanda som är viktigast & där leder ju AMD utan tvivel idag även om jag personligen tycker illa om att det inte utvecklas nåt på moderkorten förutom fler cpu-kärnor & nu e det mest stagnation för få pci-e linor för de bra processorerna & för lite minnes-kanaler & ingen utveckling på lagrings fronten förutom pci-e då nu 5.

(Sen att mellanklass kort utan funktion på moderkorten minnes-kanaler, lagring, pci-e linor osv har åkt upp i pris så att de idag kostar lika mycket som hedt korten kostade förut med massa mer funktioner suger)
Bekymmret är väl att de satsar på bärbart skräp istället för riktiga datorer

Visst finns threadripper men där har AMD följt intel & begränsat till nedbantad variant & den riktiga med wx ändelse allt för dyr.
Man får se vad Nvidia kommer med kanske.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skrivet av Aka_The_Barf:

Intels cpuer med 128mb L4 cache för grafiken blev ju en gaming succé, kanske där de ska börja kika igen? Vill de ta tillbaka gaming marknaden som de "ägt" så länge så måste något stort ändras.

Läsvärt om man är intresserad av just jämförelse Broadwell eDRAM <-> AMD 3D V-Cache: https://chipsandcheese.com/p/broadwells-edram-vcache-before-v...

Det Intel hade till Broadwell var ju specifikt en eDRAM-baserad L4-cache istället för en "vanlig" (inte sett till paketering men sett till funktion) enorm SRAM-baserad L3-cache.

Vad jag förstår är eDRAM-spåret inte längre så relevant för detta utifrån hur minnesbandbredden ökat sedan Broadwell var aktuellt och hur mycket snabbare eDRAM skulle behöva vara för att göra skillnad idag.
Samtidigt har SRAM-densiteten ökat och förefaller väl rent allmänt vara bättre lämpat funktionellt. Problemet är väl då istället själva paketeringen av en enorm SRAM-cache, där TSMC löser 3D V-Cache åt AMD, men Intel väl isf vill lösa sin egen tillverkning snarare än att låsa in sig helt hos TSMC.

Det verkar väl iaf mer väntat med en mer direkt "kopia" av 3D V-Cache än att återuppta Broadwell-lösningen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Behövs det en ny sockel för dessa?
/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Läsvärt om man är intresserad av just jämförelse Broadwell eDRAM <-> AMD 3D V-Cache: https://chipsandcheese.com/p/broadwells-edram-vcache-before-v...

Det Intel hade till Broadwell var ju specifikt en eDRAM-baserad L4-cache istället för en "vanlig" (inte sett till paketering men sett till funktion) enorm SRAM-baserad L3-cache.

Vad jag förstår är eDRAM-spåret inte längre så relevant för detta utifrån hur minnesbandbredden ökat sedan Broadwell var aktuellt och hur mycket snabbare eDRAM skulle behöva vara för att göra skillnad idag.
Samtidigt har SRAM-densiteten ökat och förefaller väl rent allmänt vara bättre lämpat funktionellt. Problemet är väl då istället själva paketeringen av en enorm SRAM-cache, där TSMC löser 3D V-Cache åt AMD, men Intel väl isf vill lösa sin egen tillverkning snarare än att låsa in sig helt hos TSMC.

Det verkar väl iaf mer väntat med en mer direkt "kopia" av 3D V-Cache än att återuppta Broadwell-lösningen.

Hittar de inte en annan väg till mer prestanda är cache en lösning de måste kika på för att komma tillbaka igen. Vad för minne de använder är irrelevant så länge det är snabbt nog att köra ifrån amd.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

den dagen intel släpper en x3d variant och börja använda superlim kan det bli intressant

Permalänk
Medlem

Beställde ny jobbdator nyligen, blev chockad över hur dåligt samtliga core ultra modeller verkar prestera i förhållande till 13e och 14e generationen. De verkar ha satsat mer på energieffektivitet och dumpat prestanda, men eftersom vi kör Teams på jobbet så gör det ingen större skillnad för batteritid, kan fortfarande spela civ7 dubbelt så länge som jag kan köra Teams, jag tar hellre prestanda och låter sladden sitta i.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@2TB Samsung 990 PRO | 2+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder V3 | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Jag hade glömt att Intel släppte något efter 14000-serien…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Yes, jag gör det 😊

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi