Undersökning: Föräldrar har för mycket skärmtid

Permalänk
Medlem

Varje gång någon använder en självskanningskassa bidrar vi till det här.
Bojkotta allt som har med det att göra, jag gör det.
Har man inte tid att stå i kö eller bara köper på internet bidrar man till ökad skärmtid.
Samhället blir mer och mer isolerat av sådant beteende.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Vem är det minsta förvånad?

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Idag gnälls det på telefoner, när en annan var liten satt föräldrarna med tidningar, tv eller i telefon flera timmar om dagen.
Det är inget nytt fenomen.
Och det ansågs vara mer socialt att sitta framför TVn tysta och glo på något hjärndött än att spela med kompisarna vid/med datorn/spelkonsol. Intressant.

Jag instämmer. Dagens ungdom skulle med på alla besök hos bekanta vi andra fick vara med på. De diskuterade saker som inte intresserade oss det minsta, det var att sitta och vänta på det blev klart. Leksaken man hade att fördriva tiden var ens tummar.
Jag minns när jag var över hos en äldre släktning när föräldrarna åkte bort, det var en tv som vi hade. Det var kl 18:00 se på nyheterna, sedan slå över till SVT2 och se någon Café Norrköping eller vad det nu var. Att det på SVT1 gick Bamse, Macgyver, Zorro, Knight Rider, Alf etc. Så glöm att få se detta.

Så stackars dagens barn med mobil problemet…
Nå Generationen innan mig så hade inte alls ens TV. Det var ännu tråkigare än Café Norrköping för barn.

*edit*
Jag har förträngt vilket program som gick på SVT2 förr när det gick barnprogram på SVT1, kanske var det något annat än Café Norrköping. Struntsamma, det var inte barnens favorit istället för programmen på SVT1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag instämmer. Dagens ungdom skulle med på alla besök hos bekanta vi andra fick vara med på. De diskuterade saker som inte intresserade oss det minsta, det var att sitta och vänta på det blev klart. Leksaken man hade att fördriva tiden var ens tummar.
Jag minns när jag var över hos en äldre släktning när föräldrarna åkte bort, det var en tv som vi hade. Det var kl 18:00 se på nyheterna, sedan slå över till Tv2 och se någon Café Norrköping eller vad det nu var. Att det på Tv1 gick Bamse, Macgyver, Zorro, Knight Rider, Alf etc. Glöm att få se detta.

Så stackars dagens barn med mobil problemet…
Nå Generationen innan mig så hade inte alls ens TV. Det var ännu tråkigare än Café Norrköping för barn.

*edit*
Jag har förträngt vilket program som gick på SVT2 förr när det gick barnprogram på SVT1, kanske var det något annat än Café Norrköping. Struntsamma, det var inte barnens favorit istället för programmen på SVT1.

Är du traumatiserad?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Är du traumatiserad?

Nepp. Jag gillar dock inte så mycket argument att gräset var så mycket grönare förr. Sedan de generationen innan mig, så vet jag folk som tvingas varje söndag gå till kyrkan. Vissa fick inte ens spela kort på söndag..

Och så klagar dagens ungdomar på hur de har det med föräldrar som tittar för mycket på sin skärm. När de slipper se på exakt samma skärm som den och kan titta på en egen.

Permalänk
Medlem

Nepp. Jag gillar dock inte så mycket argument att gräset var så mycket grönare förr. Sedan de generationen innan mig, så vet jag folk som tvingas varje söndag gå till kyrkan. Vissa fick inte ens spela kort på söndag..

Och så klagar dagens ungdomar på hur de har det med föräldrar som tittar för mycket på sin skärm. När de slipper se på exakt samma skärm som den och kan titta på en egen.

Så vad tycker du om dagen idag?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Så vad tycker du om dagen idag?

Att det inte är svartvit, det finns brister och fördelar med precis allt och olika hos olika familjer.
Jag upplever idag det vara ett stresssamhälle, alla har ont om tid. Och när de har tid så ska de ut och resa,
Denna tidsbrist ställer till med en massa konstigheter, ungdomar blir utbrända, vuxna blir utbrända. Ingen har tid att riktigt besöka varandra.

Så jag påstår att vi har ett problem med stress, där mobila enheter både tar tid. Men de gör även så att man kan åka bort på saker då man ändå har mobilen tillgänglig.
Stress beror på flera saker. Många har inte precis ett 07:00 till 15:00 arbete, utan mer att de ska ha utfört ett visst arbete på en dag. Hur lång tid det tog är inte det viktiga utan vad man utförde. Vilket typ varenda student på högskolan redan har, hur många timmar studier de la ner varje dag är inte det som räknas på tentan utan vad de lärde sig varje dag. Och det blir lätt stress.

Permalänk
Medlem

Att det inte är svartvit, det finns brister och fördelar med precis allt och olika hos olika familjer.
Jag upplever idag det vara ett stresssamhälle, alla har ont om tid. Och när de har tid så ska de ut och resa,
Denna tidsbrist ställer till med en massa konstigheter, ungdomar blir utbrända, vuxna blir utbrända. Ingen har tid att riktigt besöka varandra.

Så jag påstår att vi har ett problem med stress, där mobila enheter både tar tid. Men de gör även så att man kan åka bort på saker då man ändå har mobilen tillgänglig.
stress beror på flera saker. Många har inte precis ett 07:00 till 15:00 arbete, utan mer att de ska ha utfört ett visst arbete på en dag. Hur lång tid det tog är inte det viktiga utan vad man utförde. Vilket typ varenda student på högskolan redan har, hur många timmar studier de la ner varje dag är inte det som räknas på tentan utan vad de lärde sig varje dag. Och det blir lätt stress.

Jag håller delvis med, vi har ett stort problem med utbrändhet och psykologiska funktionsnedsättningar i dagens samhälle, makroskopiskt större än när jag var liten/tonåring. Vad föregående beror på låter jag vara osagt, men nog fan hade mina och mina kompisars föräldrar bättre koll på sina barn än dagens. Det är min personliga observation.

Kan ju säga att mina föräldrar klagade på min skärmtid när jag växte upp (född 1980) och i retrospektiv håller jag med och hade kunnat lägga den tiden på jätte sociala aktiviteter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Umgås med sina barn förefaller inte vara ett alternativ?

Det jag vill ha sagt är att det är lätt att döma när man själv inte har småbarn. Sen kan det vara olika så klart vissa har mkt hjälp och enkla barn och andra är helt utbrända. Och sen finns det säkert en grupp som inte har det så jobbigt och ändå sitter med näsan i telefonen.

Försöker bara nyansera dialogen lite.

Jag har haft dagar när jag haft 5-6 uppvak på en natt, sen frukost vid 05:00, sen hemma hela dagen med feber - tro fan telefonen åker upp när man får en stund över och ungen sitter och pillar på nån leksak och man får chans att andas ut lite. Då orkar man inte dra fram en bok, eller göra nån ”hobby”.

Man kan inte ”umgås” med sitt barn 24/7 - ibland är man bara där och ser till att dom fått mat, inte fryser, inte kan skada sig, och det är max vad man klarar av den dagen. Nästa dag kanske man är super pepp på att fingermåla och göra tusen aktiviteter. Det beror på. Man försöker ofta typ överleva som småbarnsförälder.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är ett sorligt beteende att folk ser ner i sina lurar såpass mycket, räcker att gå ut på stan och kolla in folk så ser man hur skärmberoende allmänheten är. Det är nästan lite tragiskt.

Händer det inte i skärmen, är det inte på riktigt… 🙄

har du varit på en högstadie skola, eller gymnasium?
Kan sitta 20 ungar, alla med var sin telefon i handen. Inte ett pip säger dom till varandra.

samma ungar kommer om 3 år undra varför dom är så ensammen...

det är lättare att "umgås" via skärmen om än det är värt en fraktion av vad riktig fysisk kontakt är.

Det är sorgligt att det ska ta så lång tid för myndigheterna att sätta stopp för detta, precis som med vapes etc.
Hade man stoppat det direkt så hade det inte varit sån stor grej av det, men nu är ungarna vana och det är svårare att ta bort det..

Lyckligvis visar fler o fler studier och tester på att ungarna vänjer om sig snabbt och att dom mår bättre, sociala medier borde förbjudas för det orsakar mer mental sjukdom än allt annat i samhället kombinerat - se bara på all könsdysformi, mobbing mm. Allt pga filterbubblor och sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Umgås med sina barn förefaller inte vara ett alternativ?

lätt sagt. I en perfekt värld, ja, men i verkligheten är det sjukt utmattande. Har du barn själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Idag gnälls det på telefoner, när en annan var liten satt föräldrarna med tidningar, tv eller i telefon flera timmar om dagen.

Skillnaden är att mobiltelefonen följer med överallt, man ser föräldrar dagligen som ignorerar sina barn och glor på mobilen istället. När dom är på lekplatser, kollektivtrafiken, ute och cyklar, barnvagnen, osv.
Det är t.o.m vanligt med drunkningsolyckor där föräldrarna inte har koll på sina barn.

Permalänk
Medlem

Inte haft någon "handdator" på flera månader nu. Det är faktiskt ljuvligt. Börjat kolla mer på tv och lyssna på radio, känns som när man var liten. lol. Ser också dömande på folk som använder sin telefon när de t.ex. är ute och går eller sitter och äter. Det ser skitkonstigt ut. Tråkigt att vara sån som pushar sin livsstil på andra men det är verkligen värt det!

Permalänk

Mycket intressanta synpunkter här!

Själv har jag en 3,5-åring och jag och frugan tycker båda att den andra har näsan i mobilen lite för ofta. ;D Men jag upplever att när vi umgås med sonen så håller vi det på en nivå som verkar vara långt under genomsnittet idag. Om jag använder mobilen när sonen är med så brukar jag (oftast) berätta varför eller vad jag gör, lyssnar på honom när han vill ha min uppmärksamhet och pausar/avbryter det jag gör på mobilen. Det känns rätt ok i nuläget. Det är ju så mycket som görs genom mobilen, så det är svårt att ha stränga förbud och jag tror det är bra för honom att få lära sig ett rimligt förhållningssätt till den.

Vi har dock haft problem med att vi spelar nästan alla vår musik genom telefonerna och nu är "lyssna på musik" likställt med att få skrolla igenom alla möjliga listor i spotify på mobilen... Det är en låda vi önskar att vi aldrig öppnade. Så på sistone har det istället inte blivit någon musik här hemma. Får se om vi kan börja från noll snart med något helt annat koncept för att "lyssna på musik". Kanske borde vi skaffa en mp3-spelare och fylla den med 100-150 låtar som passar honom...

Permalänk
Medlem

Visst har de, även om de är 60+.
Ofta skärm i någon form, mindre eller större sådan.

Men över lag är det väl de flesta som har svårt att hålla sig ifrån.
Värst är nog på gym, där mobilsittarna finns, de tränar knappt men är mest där och kollar på mobilen.
För egen del är det, liksom andra former av rörelse/fysisk träning, en bra möjlighet att koppla från och fokusera på något annat så jag lämnar då mobilen i skåpet.

Läser boken Nedkopplad, av Susan Maushart, som handlar om ett experiment där en familj provar att begränsa sitt teknikanvändande. Känns lite väl optimistisk med hur stora förändringar det blir för ungdomarna. Boken är inte alls tungläst som så, men varken särskilt spännande el intressant i allmänhet även om vissa delar har tänkvärda reflektioner. Sen som mer frekvent mobilanvändare än bokläsare är det också lite svårt att hålla fokuset när den är just så, tar därför sin tid att läsa igenom.

Permalänk
Medlem

Varför skaffa barn när man som förälder ändå bara sitter bakom en skärm? Är det inte meningen att ni ska engagera er i era barns liv och utveckling, istället för att spendera större delen av dagen i en virtuell värld.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Men över lag är det väl de flesta som har svårt att hålla sig ifrån.
Värst är nog på gym, där mobilsittarna finns, de tränar knappt men är mest där och kollar på mobilen.
För egen del är det, liksom andra former av rörelse/fysisk träning, en bra möjlighet att koppla från och fokusera på något annat så jag lämnar då mobilen i skåpet.

Just på gymmet har jag gärna mobilen. Dels för musik men även för att logga övningar, följa träningsprogram och kolla upp övningar. Körde länge med papper och penna men det är minst sagt drygt att skriva när man skakar och numer följer jag gärna något program när jag tränar. Sänker verkligen barriären för att få träningen gjord och meningsfull.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Just på gymmet har jag gärna mobilen. Dels för musik men även för att logga övningar, följa träningsprogram och kolla upp övningar. Körde länge med papper och penna men det är minst sagt drygt att skriva när man skakar och numer följer jag gärna något program när jag tränar. Sänker verkligen barriären för att få träningen gjord och meningsfull.

Det är en sak ja, som ett verktyg till träningen. Men de flesta man ser verkar inte träna utan mer sitta.

Permalänk
Medlem

Efter gått runt på knäna och lekt med småbilar i en 1h->
Då behöver jag sitta på avbytarbänken i 10min och andas ut.

!!! Vid stranden/brevid vägen m.m. är 1000% koll vad som händer irl !!!

Och visst använder man telen mer än vad man trodde man skulle göra innan man blev farssa.
Sedan finns det ju mobilextrimister, för dem är det dax o vakna.
(Lägg märke till mitt intensiva användande då jag läste denna artikel dag två efter publicering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Har man inte tid att stå i kö eller bara köper på internet bidrar man till ökad skärmtid.

Första gången jag hör någon vurma för att få stå i kö.

Jag kanske vill vara isolerad från folk ibland av massa anledningar.

Kan man få leva en balanserad tillvaro i din värld?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

De e för att man är så jävla trött och suktar efter nån sorts aktivering av hjärnan. Och telefonen är där. Hade varit bättre om man satt med tidningen eller en bok antar jag.

Vilket är en falskhet i sig, du kommer inte få någon reell aktivering utav telefonen, den fortsätter bara hålla dig lite abstinens-orolig. Lyckas man lägga ifrån sig den och vara i nuet istället så kommer den sanna avslappningen krypandes, så småningom
Men vi har tränat oss själva så länge att alltid behöva någon sorts stimuli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Köande är inte socialt för fem öre, det är bara ett irriterande måste. Människan i kassan är dessutom normalt exakt lika intresserad av social kommunikation vid köp av dagligvaror som jag: inte ett skit. Alla är enbart och endast intresserade av att det går fort så kön krymper.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

lätt sagt. I en perfekt värld, ja, men i verkligheten är det sjukt utmattande. Har du barn själv?

Min bror har. De är förbjudna att ha telefon pc plattor utom dottern som nyligen fyllt 14.

Hur klarade alla andra innan smartphones kom?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Min mamma läste böcker och min far drack Öl.
Blev det för mycket? Ja min far syntes inte till alltför mycket som tur var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Och det ansågs vara mer socialt att sitta framför TVn tysta och glo på något hjärndött än att spela med kompisarna vid/med datorn/spelkonsol. Intressant.

Jepp. Det uppmärksammas nog mest bara för att det är nytt. Man behöver ju inte gå särskilt långt bak i tiden för att läsande skulle anses vara skadligt för barn, sammanfallande i tid med att böcker blev tillgängliga för den stora massan.

Är övertygad om att debatten om skärmtid kommer dö ut helt när den nuvarande unga generationen blivit medelålders och tongivande. Skärmtid kanske rent av kommer anses bildande. Istället har de något nytt att förfasa sig över.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Läste artikeln. Sorgligt.

Skrivet av zogez:

Hur många läser denna artikel med mobilen?

Jag läste med datorn.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi