Permalänk

500/500 Telia, för 349 kr i månaden. Bor i hyresrätt.

När man ser hur stor skillnad det kan vara i tråden så undrar man inte om allt är en stor scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurfersHymn:

När man ser hur stor skillnad det kan vara i tråden så undrar man inte om allt är en stor scam.

Bahnhof (hyresrätt) 100/100 från 1/5= 359:- höjt från 319:- som legat stilla länge, men haft över 15 år, fick jag höra av mej när de fulhöjde utan att meddela, men jag fick faktiskt reaktivt tillbaka mellanskillnaden en gång nekad en annan.

Föreslår "BREDBANDSBOJKOTT" nuuuuuuuuuuuuu...............

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt, 500/500 för 289kr/mån från Bahnhof.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Telia kollektiva tjänster:
1000/1000, 229 kr / mån. Ingen bindningstid.

Mobilt bredband (mobilabonnemang / datakort fungerar fint som mobilt bredband).

Telia Sverige mobilabonnemang:
Obegränsad max, 815 kr / mån
ink 1 extra användare + 3 st datakort.

Telia Norge mobilabonnemang:
X max pluss, 699 kr / mån ink 5 simkort med samma nummer + 2 st datakort.

Telenor Sverige mobilabonnemang:
Obegränsad Classic, 1200 kr mån ink
2 st extra användare & ett datakort.

Rent mobilt bredband:

3Bredband flex:
2 x 19 kr / mån. Rörligt pris för datamängden.
Ligger oftast runt 200 kr / mån.

Starlink Satellitinternet:
Mini med Roam obegränsad, 817 kr / mån.
Mini med Roam 10 GB, 110 kr / mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurfersHymn:

Priset styrs av vad nätägaren eller kommunikationsoperatören tar betalt, inte i så stor grad den lilla andel som din ISP får ut när den betalt den eller de andra parterna. Det är också därför priserna tenderar att bli märkbart lägre när man undviker öppna stadsnät. När man gör både detta och förhandlar gruppavtal sjunker priset ytterligare.

Håller med om att det är fascinerande hur dyrt det kan vara att drifta stadsnäten, om man ska tro en del kommunikationsoperatörer. Exempelvis Stokab har ju inte haft några problem att bibehålla samma låga priser under perioden då andra chockhöjt priserna. Känns med andra ord som antingen lögn, inkompetens eller möjligen dyra lån/el.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tele2 - BRF med gruppavtal.
Betalar 349:- för 1200 Mbit fiberkoax, 50 Mbit ner. Ringde kundsupport i ett annat ärende. De ville då ge mig 200:- rabatt per månad i ett år. Så betalar nu 149:-/månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurfersHymn:

Du sitter garanterat inte i något stadsnät utan har något gruppavtal med Telia. Priserna är mycket högre inom stadsnäten.

Du nämner heller inte om du bor i brf eller hyreslägenhet.

Mitt stadsnät som drivs av Global Connect har chockhöjt minst 50% bara senaste två åren. Ingen konkurrens där bara utnyttjar sin monopolställning.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Du sitter garanterat inte i något stadsnät utan har något gruppavtal med Telia. Priserna är mycket högre inom stadsnäten.

Du nämner heller inte om du bor i brf eller hyreslägenhet.

Mitt stadsnät som drivs av Global Connect har chockhöjt minst 50% bara senaste två åren. Ingen konkurrens där bara utnyttjar sin monopolställning.

Nämner tydligt hyresrätt.

Jag bor centralt i Malmö (Heimstaden, stadsnät).

Men ska nämnas att mitt avtal egentligen kostar 599 kr per månad. Men varje år ringer jag support och säger att jag tänker byta för att det blir för dyrt, och hoppla hittar Telia ett nytt erbjudande som låter mig behålla samma pris. Jag har nog inte betalat fullpris sen 2016, så bredbandsbolagen har absolut ett manövreringsutrymme. Hellre ha kvar mig för 349 kr än 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurfersHymn:

Nämner tydligt hyresrätt.

Jag bor centralt i Malmö (Heimstaden, stadsnät).

Men ska nämnas att mitt avtal egentligen kostar 599 kr per månad. Men varje år ringer jag support och säger att jag tänker byta för att det blir för dyrt, och hoppla hittar Telia ett nytt erbjudande som låter mig behålla samma pris. Jag har nog inte betalat fullpris sen 2016, så bredbandsbolagen har absolut ett manövreringsutrymme. Hellre ha kvar mig för 349 kr än 0.

Kul att det lyckats för dig men det lyckats inte alltid! Faktum kvarstår att priserna på bredband inom stadsnäten är alldeles för horribla och att det politiskt borde göras något åt det.

Stadsnäten var aldrig tänkta för tävla om vem som höjer priserna mest utan att det skulle finnas en hälsosam konkurrens mellan operatörerna. Det vi ser senaste åren och året är tvärtom de tävlar om att höja mest. Sedan vinner också hyresbolagen på det. Vad förlorar de på att folk tvingas betala mycket mer i bredband? Folk behöver ändå bo!

Att få ett gruppavtal med en operatör hade alla vunnit på då man nästan i alla fall får betala mycket mindre än i ett stadsnät! Detta att inom stadsnätet där det ska skapas konkurrens mellan dem har aldrig fungerat och kommer aldrig göra det! När kunden ändå få betala mycket mer för lite mer valfrihet för att en girig kommunikationsoperatör bara vill maximera sina vinster.

Det har aldrig varit särskilt bra priser hos någon operatör i ett något stadsnät. Stadsnät är ett koncept som slog fel! Dessa kommunikationsoperatörer har utnyttjat sin monopolställning och höjt priserna alldeles för mycket! Och givetvis operatörerna som också höjer vid sidan om.

Svårt utsatt ekonomiskt svaga har knappt råd med sitt bredband längre!

Permalänk
Medlem

Bredband2 1000/1000Mbit 490kr/månad öppenfiber, helt okej.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem
Skrivet av 615O:

Telia kollektiva tjänster:
1000/1000, 229 kr / mån. Ingen bindningstid.

Mobilt bredband (mobilabonnemang / datakort fungerar fint som mobilt bredband).

Telia Sverige mobilabonnemang:
Obegränsad max, 815 kr / mån
ink 1 extra användare + 3 st datakort.

Telia Norge mobilabonnemang:
X max pluss, 699 kr / mån ink 5 simkort med samma nummer + 2 st datakort.

Telenor Sverige mobilabonnemang:
Obegränsad Classic, 1200 kr mån ink
2 st extra användare & ett datakort.

Rent mobilt bredband:

3Bredband flex:
2 x 19 kr / mån. Rörligt pris för datamängden.
Ligger oftast runt 200 kr / mån.

Starlink Satellitinternet:
Mini med Roam obegränsad, 817 kr / mån.
Mini med Roam 10 GB, 110 kr / mån.

Här har vi verkligen en Uppskattad och Uppkopplad Sweclock:are på Riktigt...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅