Osäker på grafikkortköp AMD RX 7800 XT

Permalänk
Medlem

Osäker på grafikkortköp AMD RX 7800 XT

Köpte nyligen ett RX 7800 XT för 4200 kr. Är det värt de pengarna? RDNA3 är ju så så när det kommer till raytracingprestandan. Vad tycker ni? Lämna tillbaka det eller behålla det?

Jag kör i 1440p.

Permalänk
Medlem

Det är ett bra grafikkort för upplösningen
(om du inte har extremt fokus på raytracing)

Vad hade du för grafikkort innan?

*edit*
Kanske tänk såhär: du har lagt mindre pengar än ett nytt 4060ti för ca 40% mer prestanda!

(med det sagt så följde jag streamen och köpte inget grafikkort eller något annat för den delen. Har ett 3080 redan så såg inte behovet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Och själv ängrar man att man inte köpte ett . Men fick med mig nätagg, prolle och ssd så blev lite snål

Permalänk

Hur nöjd som helst med mitt 7800xt i 1440p och jag bryr mig inte om raytracing ska sägas. Är raytracing viktigt för dig så är det fel kort du köpt. Visst några titlar kanske går att få något stabilt men i det långa loppet så lär du bli besviken.

Mvh Schiz

Permalänk
Medlem

För de pengarna är det bra. Är nog svårt att få bra raytracing prestanda även med ett nvidia kort för 4200kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad sitter du på för kort idag?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk

Har själv köpt ett 7800 XT och är sjukt nöjd, klarar av allt man slänger på den i 3440x1440 utan att ens svettas.

Svårt att hitta bättre pris/prestanda som man får med ett 7800 XT med dagens priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är ett bra grafikkort för upplösningen
(om du inte har extremt fokus på raytracing)

Vad hade du för grafikkort innan?

*edit*
Kanske tänk såhär: du har lagt mindre pengar än ett nytt 4060ti för ca 40% mer prestanda!

(med det sagt så följde jag streamen och köpte inget grafikkort eller något annat för den delen. Har ett 3080 redan så såg inte behovet)

Jag har ett GTX 1050 Ti så visst det nyare är snabbare. Jag tittade och jämförde med ett RTX 5070 12gb som är 20% snabbare i rastrering och nästan 60% snabbare i raytracing. Dock så kostar ett 5070 strax under 8000 kr så det är en skillnad på priset. Men jämförelsen med ett 4060 Ti var en bra! Så då är mitt köp inte dåligt gissar jag?

Skrivet av Tröttmössan:

Och själv ängrar man att man inte köpte ett . Men fick med mig nätagg, prolle och ssd så blev lite snål

Var inte ångerfull du kunde ha missat båda dessa ändå så snabbt de gick åt!

Skrivet av Schizofriend:

Hur nöjd som helst med mitt 7800xt i 1440p och jag bryr mig inte om raytracing ska sägas. Är raytracing viktigt för dig så är det fel kort du köpt. Visst några titlar kanske går att få något stabilt men i det långa loppet så lär du bli besviken.

Mvh Schiz

Inte så viktigt just nu men jag förstår att RT kommer bli ännu viktigare och byggas in i spelen som standard de kommande åren. Men RT är väl ändå inte snabbt nog för de modellerna som ligger runt det priset jag betalade för.

Skrivet av jOnÄTÄn:

För de pengarna är det bra. Är nog svårt att få bra raytracing prestanda även med ett nvidia kort för 4200kr.

Det är sant! Tror inte ett RTX 5060 kommer ha så mycket bättre RT-prestanda än ett RX 7800 XT.

Skrivet av TehSWEED:

Vad sitter du på för kort idag?

Ett GTX 1050 Ti.

Skrivet av Danhill76:

Har själv köpt ett 7800 XT och är sjukt nöjd, klarar av allt man slänger på den i 3440x1440 utan att ens svettas.

Svårt att hitta bättre pris/prestanda som man får med ett 7800 XT med dagens priser.

Skönt att höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har ett GTX 1050 Ti så visst det nyare är snabbare. Jag tittade och jämförde med ett RTX 5070 12gb som är 20% snabbare i rastrering och nästan 60% snabbare i raytracing. Dock så kostar ett 5070 strax under 8000 kr så det är en skillnad på priset. Men jämförelsen med ett 4060 Ti var en bra! Så då är mitt köp inte dåligt gissar jag?

Var inte ångerfull du kunde ha missat båda dessa ändå så snabbt de gick åt!

Inte så viktigt just nu men jag förstår att RT kommer bli ännu viktigare och byggas in i spelen som standard de kommande åren. Men RT är väl ändå inte snabbt nog för de modellerna som ligger runt det priset jag betalade för.

Det är sant! Tror inte ett RTX 5060 kommer ha så mycket bättre RT-prestanda än ett RX 7800 XT.
Ett GTX 1050 Ti.

Skönt att höra!

Jag köpte mitt 7800XT för straxt över 6k förra året och tycker det är väldigt bra för pengarna, för 4.2K så är det ju hur bra som helst ju. Jag tycker du ska vara otroligt nöjd med ditt köp.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hur fick du det för 4200?
Klicka själv hem ett från inets Livestream men jag fick ge 4490:-

Också lite tveksam om det är värt att gå från 3070 till 7800xt.
Men tänkte se vad man får för 3070 så blir inte det så mycket skillnad.
Var egentligen sugen på 9070 xt men det är för mycket pengar. Så får landa på ett 7800 xt så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag köpte mitt 7800XT för straxt över 6k förra året och tycker det är väldigt bra för pengarna, för 4.2K så är det ju hur bra som helst ju. Jag tycker du ska vara otroligt nöjd med ditt köp.

Okej! Är bara lite orolig att det törstar efter så mycket mer ström än mitt nuvarande GTX 1050 Ti. Mitt nuvarande har en max TDP på 75W medan 7800 XT har ett på 263W TDP. Ganska stor skillnad! Går det verkligen att undervolta ett 7800 XT till 100W t ex?

Det är klart 7800 XT är gjort på en betydligt mindre nod och är betydligt bättre på prestanda per watt men ändå. Sedan får man hoppas att AMD inte överger RDNA som de övergav Fury korten bara några år efter de lanserats när de lanserar nästa genration baserat på UDNA.

Kul att du är nöjd med ditt kort!

Skrivet av Zupe:

Hur fick du det för 4200?
Klicka själv hem ett från inets Livestream men jag fick ge 4490:-

Också lite tveksam om det är värt att gå från 3070 till 7800xt.
Men tänkte se vad man får för 3070 så blir inte det så mycket skillnad.
Var egentligen sugen på 9070 xt men det är för mycket pengar. Så får landa på ett 7800 xt så länge

Inte från Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Är bara lite orolig att det törstar efter så mycket mer ström än mitt nuvarande GTX 1050 Ti. Mitt nuvarande har en max TDP på 75W medan 7800 XT har ett på 263W TDP. Ganska stor skillnad! Går det verkligen att undervolta ett 7800 XT till 100W t ex?

Det är klart 7800 XT är gjort på en betydligt mindre nod och är betydligt bättre på prestanda per watt men ändå. Sedan får man hoppas att AMD inte överger RDNA som de övergav Fury korten bara några år efter de lanserats när de lanserar nästa genration baserat på UDNA.

Kul att du är nöjd med ditt kort!

Inte från Inet.

Vi kan ju kolla på hur mkt mer prestanda det här än ett 1050Ti istället, vist det drar ju nästan 200Watt mer, men det springer ju 8or runt ett 1050Ti även när det är avstängt typ

Du kan ju få ner strömmen, men till 100Watt tror jag inte går, och om det gör det så lär du nog tappa en hel del prestanda, men prova att dra ner budgeten i adrenalin till -10 och se om det gör något.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag handlade samma kort. OP vill ju undervolta. Nån som kan länka till nån bra guide för detta ? Jag har inte haft AMD sedans...ja jag kan inte komma på senast det var. Vill gärna ha ett tyst och svalt kort så det här med undervoltning låter intressant. Byter upp mig från ett RTX2070 så lär bli ett rejält lyft

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II