Nytt benchmarktest mäter prestandan på Windows 95

Permalänk
Melding Plague

Nytt benchmarktest mäter prestandan på Windows 95

Crystalmark Retro 2.0 kan köras på alla Windowsversioner från 95 till 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

April april? 😊

Permalänk

Benchmarktestet är bra. Har man köpt en sprillans ny Windows 95 maskin så kan man testa prestandan och se om det räcker.

Jag själv funderar på att uppgradera en dator till Windows 95, men jag är osäker på om alla barnsjukdomar är fixade. Liksom jag vill ej vara först med något och få alla fel och dra dessa med supporten, det är bättre att vara lite senare med uppgradering så andra personer har testat Windows 95 väl innan.
PS: Vilken dålig attityd support mjukvarutillverkare har fått helt plötsligt, när man vill ha hjälp att få en pryl att fungera med nya Windows 95. Detsamma när man går in i en butik och ska köpa en ny skrivare etc, så vill de ej hjälpa en att få denna fungera med Windows 95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Benchmarktestet är bra. Har man köpt en sprillans ny Windows 95 maskin så kan man testa prestandan och se om det räcker.

Jag själv funderar på att uppgradera en dator till Windows 95, men jag är osäker på om alla barnsjukdomar är fixade. Liksom jag vill ej vara först med något och få alla fel och dra dessa med supporten, det är bättre att vara lite senare med uppgradering så andra personer har testat Windows 95 väl innan.

Se till att det är OSR 2.5 du installerar.

Permalänk
Musikälskare

Är sugen på att bygga en Win 95 burk någon gång i framtiden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nu behöver vi bara installera Windows 95 på en 9950X3D och se resultatet

Permalänk
Medlem

PS: Vilken dålig attityd support mjukvarutillverkare har fått helt plötsligt, när man vill ha hjälp att få en pryl att fungera med nya Windows 95. Detsamma när man går in i en butik och ska köpa en ny skrivare etc, så vill de ej hjälpa en att få denna fungera med Windows 95.

Säg till hur det går. Sitter kvar med 3.11 ett tag till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

April april? 😊

Verkar så, men är programmets tester äkta för det, eller är hela grejen ett skämt?

Nog för att det är svårt att göra på ett bra sätt (med så många nya saker som inte funkar på äldre datorer), men jag har velat ha en sån här grej i bra många år.
Även om det är något man vill undvika i benchmarks så vore det trevligt med ett verktyg som t ex använde de bästa instruktionerna en processor har stöd för, så för flyttals-tester x87 FPU för de äldre, MMX för de som har det som max, och så vidare. Då får man ändå en bild av hur prestandan i verkliga program bättrats med tiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen en skänk från ovan för alla retrodiggare som bygger nya burkar för gamla spel och vill optimera prestandan med rätt hårdvara på win95-plattformen.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Det gick skit. Men supporten sa att de är 99% klar med att uppgradera stödet till nya Windows 95, så det är bara att vänta några år till sa dem.

Permalänk
Medlem

Det här vore faktiskt riktigt kul om det fanns på riktigt. Klockren idé, och klart användbart för oss som gillar retro.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det här vore faktiskt riktigt kul om det fanns på riktigt. Klockren idé, och klart användbart för oss som gillar retro.

Det finns på riktigt, även om det är något av en första april grej så är programmet i sig verkligt och funktionellt.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara ett aprilskämt, då det är upplagt för någon vecka sedan:
https://crystalmark.info/en/software/crystalmarkretro/

Kanske smidigt för att testa prestandan i olika virtuella miljöer? DOSBox, VBox, Qemu m.fl.

Just nu rullar både W95 (OSR2) och W98SE fint i VirtualBox med Windows 10 som host hos mig. Tänk bara på att patcha systemen för moderna datorer (>1GHz) samt millenniebuggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

April april? 😊

Skrivet av Thomas:

Verkar så, men är programmets tester äkta för det, eller är hela grejen ett skämt?

Nog för att det är svårt att göra på ett bra sätt (med så många nya saker som inte funkar på äldre datorer), men jag har velat ha en sån här grej i bra många år.
Även om det är något man vill undvika i benchmarks så vore det trevligt med ett verktyg som t ex använde de bästa instruktionerna en processor har stöd för, så för flyttals-tester x87 FPU för de äldre, MMX för de som har det som max, och så vidare. Då får man ändå en bild av hur prestandan i verkliga program bättrats med tiden.

Blir en jobbig dag på SweC idag när 99% av alla artiklar ligger på gränsen mellan 1a april och äkta Men det verkar faktiskt som att just W95 uppdateringen är på riktigt. Tidigare var "bara" för XP eller nyare (förra året), detta är alltså version 2.0 av CrystalMark Retro

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Det gick skit. Men supporten sa att de är 99% klar med att uppgradera stödet till nya Windows 95, så det är bara att vänta några år till sa dem.

Attans :(.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så rotade jag runt på vinden igår och hittade en massa skivor till gamla Win95 spel och program. Borde koppla in cd läsaren i datorn igen, installera win95 och njuta av nostalgin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu behöver vi bara installera Windows 95 på en 9950X3D och se resultatet

Skulle till och med gå att dual boota två installationer

Undrar om någon har försökt sig på något sådant eller om prollen alltid p hårdvarunivå rensar cache när den inte behövs längre.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns på riktigt, även om det är något av en första april grej så är programmet i sig verkligt och funktionellt.

Ofasen, jag bara utgick ifrån att allt var ett skämt.

Det måste testas. Dagens roligaste nyhet, helt klart.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av artikeln:

Till skillnad från Crystaldiskinfo och Crystaldiskmark har Noriyuki Miyazaki inte delat Crystalmark Retro som öppen källkod.

Stämmer ej, på nedladdningssidan finns knappen "Source Code" som länkar till följande sida:

https://sourceforge.net/projects/crystalmarkretro/files/2.0.1...

Permalänk
Medlem

Funkar det även på modermodemet, alltså själva hjärtat i hårddisken?

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell Latitude xpi p133st laptop som jag tror har win95, möjligen 98. Ska gräva fram den och se om jag får igång ett test

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Så vad för prestanda har windows 95?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Här är mina fina resultat:
https://crystalmarkdb.com/retro/scores/520

Kunde inte plocka hem CrystalMark i Retrozilla i Windows 95, så körde på min vanliga laptop istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jag har en Dell Latitude xpi p133st laptop som jag tror har win95, möjligen 98. Ska gräva fram den och se om jag får igång ett test

Det är win95 på den! https://crystalmarkdb.com/retro/scores/525

En av gummifötterna bestämde sig för att förvandlas till tjära när jag satte ner den på skrivbordet... Kladdigt värre. Tog ett tag att få bort.

Jag fick ställa klockan, såklart:

Men sen så var det bara att tuta och köra:
Windows 95 4.00.950 B, 40MB Ram, IBM travelstar 4.86GB, 4200rpm ATA/IDE-disk.

Proppad med mp3or. Brukade använda den på semestern tillsammans med ett par burkiga högtalare.

CD-spelaren är kopplad via SCSI PCMCIA-kort:

CPU-Z:

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jä@@a bakåtsträvare!

Du måste testa startmenyn!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jä@@a bakåtsträvare!

Du måste testa startmenyn!

Pyttsan! Räcker gott med Programhanteraren.