Testpilot: Arctic Liquid Freezer III Pro 360 – en kompetent bjässe utan RGB-floss

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Arctic Liquid Freezer III Pro 360 – en kompetent bjässe utan RGB-floss

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman testar på svalkande vattenkylare från anrika Arctic.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag installerade denna i en kompis dator förra veckan. Väldigt imponerad över kvalitétskänslan och intrycket av robusthet. Lätt att installera var den också. Kan bara hålla med testpiloten att det är en toppenprodukt.

Permalänk
Medlem

Varit supernöjd med mitt LF II 360, utmärkt kvalitékänsla för priset och dessutom tyst och helt OK prestanda. LF III Pro blir ett garanterat köp när det är dags för nästa stora uppgradering.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk

När man testar kylare måste man i mina ögon köra med Prime 95. Finns inget som belastar CPUn mer. Det är dock ett orealistiskt program men då ser man verkligen vad kylaren går för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1736402-arctic-liquid-...

Pro-varianterna finns att köpa till launch-rea fortfarande hos Amazon and Arctic själva, och för någon hundralapp mer hos Inet.

Jag valde att behålla icke-Pro jag hade köpt och fått hem i förra veckan, och spara de 2-300 till mer lagring eller något. Installerade min nu i helgen också på en 5900X. Läste en del att folk hade problem med monteringen av dessa kylare på AM4/5, men vet inte om jag tyckte det var särskilt omständigt. Tog inte märkbara minuter att få den på plats. Men kanske är svårare om man försöker montera den när moderkortet redan är i ett stående chassi..?

Har inte benchat mitt system ännu, kanske blir denna helgens projekt, men vid någon runda spel så har jag inte mätt några extrema temperaturer. Sedan ställde jag iofs fläktkurvorna själv efter att ha gissat (och googlat) lite.

Kul att läsa ett test på Pro-varianten, i alla fall. Arctic känns verkligen som de ligger riktigt bra till i pris/kvalite/prestanda.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Jag funderade på köpa en AIO till min 5800x3d då den throttlade med min noctua u14s. Men blev att sätta pbo på -30 så blev allt bra igen

Är så sjukt skeptisk till AIO och eventuella missljud ifrån pump/pumpfläkt ljud.
Är så sjukt känslig för högfrekventa ljud typ coilwhine osv, eller oregelbundna konstiga ljud.

I vinter kommer jag eventuellt bygga en 9950x3d så då blir det nog en AIO i vilket fall som så den orkar kyla den.
Blir väl antagligen en freezer 3 pro då och hoppas på ljudet är okej.

Burken kommer stå på golvet som alltid.
Blir väl ett fractal north typ ifrån mitt gamla define r5.

Permalänk
Medlem

Jag testade att gå från en Noctua D15s till en AIO Liquid Freezer III 280mm för en dryg månad sen. Kylningen funkar bra och får inga höga temps MEN pumpen.. Den avger ett jäkla vinande ljud vid en pumphastighet över 40%. Har ändå bytat och fått en ny i tro att det var fel på den. Men även den nya låter som fan. Hör det enkelt genom headsetet med. Så den är nu inställd på att ligga på 40% konstant.
Det behöver inte vara dåligt egentligen för att lite lägre vätskeflöde ger ju mer tid för fläktarna att avlägsna värmen genom radiatorn.
Men ändå lite missnöjd på den högljudda pumpen.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag testade att gå från en Noctua D15s till en AIO Liquid Freezer III 280mm för en dryg månad sen. Kylningen funkar bra och får inga höga temps MEN pumpen.. Den avger ett jäkla vinande ljud vid en pumphastighet över 40%. Har ändå bytat och fått en ny i tro att det var fel på den. Men även den nya låter som fan. Hör det enkelt genom headsetet med. Så den är nu inställd på att ligga på 40% konstant.
Det behöver inte vara dåligt egentligen för att lite lägre vätskeflöde ger ju mer tid för fläktarna att avlägsna värmen genom radiatorn.
Men ändå lite missnöjd på den högljudda pumpen.

Jag köpte faktiskt en beg. LF II istället för III då jag läste runt om många som hade just mer framträdande pumpljud i III. Vet inte om det låg någon sanning i det, men jag har aldrig hört min LF II alls...

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att Arctic fortsätter leverera klassledande prestanda till den i särklass bästa prislappen (om vi väljer att ignorera tveksamt Kina-skräp).

Jag är supernöjd med min Liquid Freezer III 360, som presterar över förväntan. Markant bättre än min gamla Fractal 360 som satt i min 5950X-maskin. Och detta till en prislapp som får en att faktiskt gnugga ögonen och undra: såg jag detta korrekt? Jepp.

Mitt nya favoritbolag inom kylning. Nästa maskin lär definitivt ha denna Pro-modell.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jag köpte faktiskt en beg. LF II istället för III då jag läste runt om många som hade just mer framträdande pumpljud i III. Vet inte om det låg någon sanning i det, men jag har aldrig hört min LF II alls...

Ja jag har också läst om nu i efterhand att många nämnt att 3an låter mer än 2an. Men ja som sagt, nu har jag satt pumpen på 40% och då låter den ingenting.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)

Permalänk
Medlem

Kör en vanlig Arctic Liquid Freezer III 280 RGB sedan i våras och är väldigt nöjd. Hör den aldrig!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Från recensionen:

Citat:

Det som däremot står klart är att Freezer III Pro är märkbart tystare vid full belastning än andra lösningar jag testat på, även när fläktarna snurrar för fullt.

Det förvånar mig en del! Fläktarna går ju hela vägen till 3000rpm på max, och då borde de låta en hel del!
Får en ju att undra vilka kylare man jämfört med?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vänta va? Jag monterade min Arctic LF III 360 i helgen, men den kom ju med vanliga skruttiga P12:or (skruttiga för att de har extremt irriterande resonansproblem i flera varvtalsområden, och både vid upp- och nedrampning).

Fälktvarianten P12 Max kände jag till, men när dök P12 Pro upp? Precis alldeles nyss måste det vara?

Hade redan planerat att byta ut P12:orna till fläktar som inte har något hörbart resonansproblem (Noctua A12x25 är exempelvis guld på det området, synd på deras rövaraktiga pris bara), men hade jag känt till att en variant med Pro-fläktar skulle komma så hade jag väntat och köpt en sådan istället.

Fast P12 Pro kanske har resonansproblem de också? Både P12 och P14 har ju det, och P12 Max också så vitt jag minns.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

men när dök P12 Pro upp? Precis alldeles nyss måste det vara?

Verkligen nyss, tror det var i torsdags eller fredags förra veckan. Jag blev också överraskad, från ingenstans råkade jag skrolla förbi dem i "nyheter" på Amazon av alla ställen. Fanns nästan inga recensioner eller nyheter online, så det var verkligen en "tyst release" utan någon hype.

Jag hade samma, precis fått hem en LF3 "ickepro", men valde att bygga med den ändå i helgen. Fortfarande en riktigt bra kylare, ju!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Verkligen nyss, tror det var i torsdags eller fredags förra veckan. Jag blev också överraskad, från ingenstans råkade jag skrolla förbi dem i "nyheter" på Amazon av alla ställen. Fanns nästan inga recensioner eller nyheter online, så det var verkligen en "tyst release" utan någon hype.

Jag hade samma, precis fått hem en LF3 "ickepro", men valde att bygga med den ändå i helgen. Fortfarande en riktigt bra kylare, ju!

Ah, det förklarar saken. Hyttar med näven åt Arctics håll.

Ja, det är en riktigt bra kylare som sagt. Var lite oroad över oljud från vattenpumpen och vrm-fläkten efter Gamers Nexus recension som påtalade att de lever om markant mer än LF II (jag har en sådan i 280-format och pump och vrm-fläkt i den hör jag i praktiken aldrig), men hittills har jag inte märkt av något (vilket dock kan bero på att mitt nya chassis kassa fabriksfrontfläktar överröstar).

Men jag använder adaptern som separerar pump, vrm-fläkt och radiatorfläktar just för att kunna finjustera separat ned till ohörbar nivå om det visar sig behövas.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Från recensionen:
Det förvånar mig en del! Fläktarna går ju hela vägen till 3000rpm på max, och då borde de låta en hel del!

Jag har P14 max-fläktarna till min. Plockade av originalfläktarna och satte på dessa direkt när jag packade upp min AIO. Och de går ju upp till 2800 rpm. Men det finns inte en chans att fläktar som går i 3000 rpm är tysta. Vid den hastigheten så låter det! Inte bara från fläktarna utan från luften som förflyttas med.

Men med pumpen på 40% och fläktarna på mellan 800-1000rpm så är det väldigt tyst! Och får ändå bra kylning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För övrigt värt att känna till med samtliga LF III-modeller:

Slangkopplingarna på pumphuset sticker ut så pass mycket att de kan invadera luftrummet en liten bit in ovanför första M.2-platsen på moderkort som har en M.2-plats direkt nedanför cpu:n, vilket ju är de flesta, och om man har man en rejält hög M.2-kylare där så får den inte plats.

Arctic har just därför en kompatibilitetslista där man kan söka på moderkort (och de kan skicka en gratis liten fjuttig M.2-kylare som garanterat passar om problemet uppstår):

https://support.arctic.de/lf3-compatibility

En av anledningarna att jag valde just ett MSI X870 Tomahawk till senaste bygget är för att dess medföljande M.2-kylfläns ryms under LF III-slangkopplingarna.

Rättning: jag hade fel, det gäller vissa Intelmoderkort också, exempelvis GIGABYTE Z890 AORUS Xtreme AI TOP.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Kör en vanlig Arctic Liquid Freezer III 280 RGB sedan i våras och är väldigt nöjd. Hör den aldrig!

Samma här. Just pumpfläkten är ju rejält tyst, såpass att jag måste dra upp den till max-hastighet för att höra den någorlunda för att se om den fungerar Har satt den på 50% annars.
Dock kan jag tänka mig att kvalitén kan variera. Min första ALF III höll i ett par månader innan pumpen la av, men fick byta den förstås och den här puttrar på sen i Juni förra året.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Använder 280mm RGB varianten, kyler min 12600K outstanding!

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag gillar Arctic, har använt nästan uteslutande deras AIO de senaste åren. Finfint prisvärde!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Roger W:

Från recensionen:

Skrivet av Osmanix:

Jag har P14 max-fläktarna till min. Plockade av originalfläktarna och satte på dessa direkt när jag packade upp min AIO. Och de går ju upp till 2800 rpm. Men det finns inte en chans att fläktar som går i 3000 rpm är tysta. Vid den hastigheten så låter det! Inte bara från fläktarna utan från luften som förflyttas med.

Men med pumpen på 40% och fläktarna på mellan 800-1000rpm så är det väldigt tyst! Och får ändå bra kylning.

Tystare ≠ tyst – en viktig distinktion!

Fläktarna gör sig naturligtvis hörda när varvtalen skruvas upp, men de medföljande P12 Pro är tystare och har en behagligare ljudprofil än många kylare i originalutförande jag testat genom åren.

RPM är sällan en bra indikator på vare sig ljudnivå eller ljudprofil – man behöver inte leta längre än till skillnaden mellan olika bärbara datorer för en praktisk och relaterbar jämförelse

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

En ytterligare fjäder i hatten för Arctic är deras tidigare agerande med defekta Freezer II AIO

Vet inte alla hör talas om liquid Freezer II defekten. Packningen i klyplattan löstes upp och kunde klägga igen kylflänsen invärtes.

Dock var Arctic transparenta och publicerade vitt och brett problemet och erbjöd flertalet lösningar. Laga själv, lämna in för lagning eller få en ny åtgärdad produkt.

Gamers Nexus gjorde ett reportage om det och konstaterade att för att vara en "defekt-skandal" så var detta det bästa sättet att hantera det sett till att minimera risken/skadan för Arctics kunder.

Således har jag en Freezer III 240mm (icke-pro) som det ska byggas med

https://youtu.be/jHdEqWpexH0?si=mXJ3OfjtwMuiC43b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tystare ≠ tyst – en viktig distinktion!

Fläktarna gör sig naturligtvis hörda när varvtalen skruvas upp, men de medföljande P12 Pro är tystare och har en behagligare ljudprofil än många kylare i originalutförande jag testat genom åren.

RPM är sällan en bra indikator på vare sig ljudnivå eller ljudprofil – man behöver inte leta längre än till skillnaden mellan olika bärbara datorer för en praktisk och relaterbar jämförelse

Mjaeo…
Beror ju på vad för fläktar du jämför med o hur många varv de går i? Många fläktar maxar ju på 2000 eller mindre.
Givet samma fläktstorlek och samma förhållanden i övrigt så brukar ändå varvtalet vara vara en viktig faktor. Har svårt att se att ljudkvaliteten kan kompensera när diffen på maxvarv börjar närma sig 1000 rpm!
Det finns absolut skillnad mellan fläktar men måste vara undantagsfall det kan täcka för ett spann på närmre 1000 rpm?

Bärbara känns som en väldigt skakig jämförelse: olika fläktstorlekar, fläkttyper, fläktkammare, öppningar, chassi osv…. Och jämför du ens samma rpm?

*edit* hmm aha jag läste lite slarvigt:
Det var en ny PRO variant av fläkten med maxvarvet 2500 rpm…. Inte Max varianten med 3000+ plus varv.
Då är det kanske ett jämnare lopp mot konkurrenterna på maxvarv.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bra test!

Kul att en helt OK AIO-vattenkylare kostar kring tusenlappen nowadays! På min tid var det till att slakta värmepaketet från en demolerad Mazda och smacka ihop den med en fet Eheim-akvariepump, samt ett skräddarsytt kopparblock från teh US and A, några meter silikonslang, och sen Waterwetter (som i efterhand SÖG...).

En undran till recensenten, kan man på nåt enkelt sätt mäta omgivningstemperaturen och sedan mäta/presentera deltaT mellan omgivning och CPU-temperatur? Blir mer rättvist tänker jag, om du inte har luftluftvärmepump förstås, eller mäter på vintern, då det är lite lättare att hålla en jämn inomhustemperatur, jämfört med om man saknar AC/luftluftvärmepump på sommaren, som kan kyla datorrummet.

Nåt i stil med:

Startvärde omgivningstemperatur.
Notera idle-temperatur.
Körning 15 minuter, notera medel, och maxtemperatur.
Notera idletemperatur.
Stoppvärde omgivningstemperatur.

Finns bra lab-termometrar på Kjell&Co. för typ 299kr och uppåt.

?

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Schysst 😁 Test / Utvärdering...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏

Permalänk
Medlem

Stämmer det att enda skillnaden mellan pro och icke pro är nya fläktar på pro versionen?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Devil May Cry:

Stämmer det att enda skillnaden mellan pro och icke pro är nya fläktar på pro versionen?

Ny contact frame för Intel som verkar rejält mycket bättre. Om de två skillnaderna är de enda låter jag dock vara osagt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Det har även gjorts uppdateringar av pumpen på vanliga Freezer. Typ Rev 2.0,mindre ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Det har även gjorts uppdateringar av pumpen på vanliga Freezer. Typ Rev 2.0,mindre ljud.

Nja inte riktigt, det är endast fix på mätaren som mäter "varvtalet". Tidigare kördes pumpen för snabbt med separata sladden per default, sänker man den tappar man ingen kylförmåga och den blir knäpptyst.

Har verifierat själv.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Köpte en med ARGB fast jag kör rent vitt ljus. Riktigt snyggt fraktiskt. Starkt och vitt.

Jag hade tidigare Arctic freezer II 280mm och gick nu till III 360 Pro. Fick ned temperaturen rätt rejält och den är tystare också. Riktigt nöjd.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.