5090 - budgetvariant eller mer påkostat

Permalänk

5090 - budgetvariant eller mer påkostat

Hej,

Funderar hur ni tänker kring 5090. Fick tag i ett Gigabyte 5090 Windforce OC för 27999:- men nu även ett Astral OC för 37999:- på Webhallen.

Vilket skulle ni välja? Jag vet att Windforce är budgetvarianten och vet inte hur mycket det spelar roll i grafikkort.

Med vänlig hälsning, Micke

Permalänk
Medlem

Prestanda mässigt får du ju ett 5090, det kan säkert skilja någonting men det är samma krets(kärna). Det som skiljer mest är väl vilken typ av kylare det är, hur temperaturen är, och ljudnivå på kylaren. Idag verkar design vara väldigt viktigt för många också, folk betalar flera tusen för ett vitt kort och liknande, och det får man väl göra men det är helt galet i min värld.

10 000kr skillnad, det är för mig en stört hög skillnad jag aldrig skulle betala, du får inte någon större prestanda skillnad för dom 10k.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i livet betala 10000kr extra för en annan luftkylare, du kan använda de 10000kr och bygga en hel custom loop.

Permalänk

Själv gick jag på ett så billigt som möjligt eftersom jag ändå byter kylare till ett vattenblock. Landade i ett Inno 3D OC för min del, lite mer än vad jag tänkt, men ändå inte allt för farligt.
Om jag inte minns fel så är Astral ca 4% snabbare i tester. Så 4% prestanda för ett prispåslag på ca 35%. Som sleepyoh skriver så har ju alla kort olika ljudnivå, ljudbild och prestanda på kylaren. Astral kommer också med PCM vilket kan minska risken för pumpout, men å andra sidan kostar PCM 100kr så svårt att räkna hem det där också.

Omöjligt att säga vad som är bäst för dig, men jag väljer det billigare utifrån mina kriterier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

4% prestanda för ett prispåslag på ca 35%

Att det ens är en fråga vilken man ska köpa måste ändå anses vara bra marknadsföring (utnyttjande av FOMO).

Permalänk

Tack för svar. Min fråga var riktat mot hur bra budgetkorten är och fick bra svar på det och då tar jag självklart den billigare varianten.