Windows-uppdatering skapar mystisk mapp

Permalänk
Melding Plague

Oroliga användare har noterat en ny ”inetpub”-mapp, men det visar sig vara en bugg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att ha Inet direkt i datorn är väl inget fel?

Permalänk
Medlem

Inetpub.. Låter annars som ett vinnande koncept för en kombination av datorhobbybutik och en öl på det.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

En Inet med fullständiga rättigheter?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Oroliga användare har noterat en ny ”inetpub”-mapp, men det visar sig vara en bugg.

Läs hela artikeln här

Den är inte sådär supermystisk, den finns väl som standard om man installerat IIS (Microsofts webserver dvs).

Är väl något fel om den uppstått utan att man valt att installera IIS ("turn windows features on or off"-installerat dvs).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

En Inet med fullständiga rättigheter?

Därför politikerna lobbar för gårdsförsäljning? För att Inet ska få fullständiga rättigheter!! Äntligen något bra ifrån våra politiker

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Känns som en icke-nyhet Hur många av alla "vanliga användare" som knappt vet hur man felsöker en dator går in på C: ens och tittar på mapparna där?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

Undra hur stor del av alla teknisk kunniga Windows-användare som direkt på katalognamnet såg att här har det skapas upp mapp för Internet Information Services (IIS)? Troligtvis är detta en generationsfråga, då det för 15år sedan var det lite som att känna till kommandoprompten. Idag används ej IIS lika mycket.

Det är dock bra att folk är uppmärksamma, speciellt om en webserver helt plötsligt dyker upp på deras maskin.

Permalänk
Medlem

Det är det senaste, Inet skapade en virtuell pub så man kan förfriska sig vid behov, bara cachefiler som ligger där, ingen fara

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Jag gillar att det kommit flikar till Utforskaren men ojoj vad buggig den blivit. Den känns inte lika pålitlig längre.
Upplever detsamma med CMD. Förr kändes det som man alltid kunde lita på CMD men numera känns det som nån målat ett skal på det kraftfulla verktyget som buggar ur emellanåt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Överklockad bira? Woho!

Permalänk
Medlem

Jag installerade en uppdatering av windows 10 igår och när jag kollade nu så ser jag den mappen på min dator också så det är inte bara windows 11

Permalänk
Medlem

Inetpub lades även in i Windows 10 med den Windows Update som jag fick igår.

Permalänk
Medlem

inetpub är ju en känd mapp inte en mystisk eller? Hade den hetat typ "do not open" eller "sysdsfs" eller något annat kryptiskt så visst men det är ju en mapp alla som har längre erfarenhet av windows server borde ha stött på. IIS används ju till mycket mer än bara ren webserver. E-post relay bl.a.

Permalänk
Medlem

Den mappen var inte i min C Disk som tur var.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Aha ska inet starta pub.

Kom och ta en bira och köp nått du aldrig tänkt köpa

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Att ha Inet direkt i datorn är väl inget fel?

Helst inte direkt via internet-sladden dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Aha ska inet starta pub.

Kom och ta en bira och köp nått du aldrig tänkt köpa

En intressant tanke!
Kanske värd att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Känns som en icke-nyhet Hur många av alla "vanliga användare" som knappt vet hur man felsöker en dator går in på C: ens och tittar på mapparna där?

Jag kollar ytterst sällan i C-roten som power user ens en en gång, men det finns ju folk som har… idéer om att deras manuella insats ”behövs” för att administrera datorn, typ. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Senaste updaten skickade in den mappen + en jävligt skum user som inte borde finnas om man inte installerat IIS,

Satt och felsökte datorn efter rootkits i timmar igår med sladden utdragen,

Tack Microsoft.
https://www.youtube.com/watch?v=xDLvUqhwHZc

Fick även extrema problem med DNS-client som går upp i 20% CPU load, man verkar ha ändrat något i dns-hanteringen.
Kör StephenBlacks blocklist https://github.com/StevenBlack/hosts
Aldrig haft problem tidigare, tills igår kl 06 då updaten installerades.

Lösningen verkar vara att disabla dnscache helt i regedit, (eftersom microsoft inte längre tillåter användaren att stänga av tjänsten manuellt) Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Dnscache
Ändra Start från 2 -> 4 och boota om.

Mer info...
Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaomi:

Senaste updaten skickade in den mappen + en jävligt skum user som inte borde finnas om man inte installerat IIS,

Satt och felsökte datorn efter rootkits i timmar igår med sladden utdragen,

Tack Microsoft.
https://www.youtube.com/watch?v=xDLvUqhwHZc

Ja jag ser även att jag har en grupp "IIS_IUSRS" och en user, NT Authority\IUSR xx, så det verkar inte bara vara mappen som skapas.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

dykt upp på Windows startdisk. Mappen heter ”inetpub” och ligger alltså på C: jämte mappar som Windows och Program

Så roten av Windows partitionen (oavsett enhetsbeteckning).

Förstår inte riktigt varför det skrivs mer och mer som om läsarna inte förstår någonting på Swec.

"Jämte mappar som XX och XX" 😂

Ja, vad skall man säga, ursäkta om man känns negativ 😅

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Denna mapp finns väldigt ofta i Windows Server OS.
Så bara bugg som lyckats komma ut till 10/11.

EDIT: Stod ju i artikeln.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur stor del av alla teknisk kunniga Windows-användare som direkt på katalognamnet såg att här har det skapas upp mapp för Internet Information Services (IIS)? Troligtvis är detta en generationsfråga, då det för 15år sedan var det lite som att känna till kommandoprompten. Idag används ej IIS lika mycket.

Det är dock bra att folk är uppmärksamma, speciellt om en webserver helt plötsligt dyker upp på deras maskin.

Har själv kört med IIS för att testa lite PHP.
Om inte så hade jag nog inte vetat att den super mystiska mappen inetpub kommer med IIS

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hacka @Inet, verkar ha spårat ur lite.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Så roten av Windows systempartition (oavsett enhetsbeteckning).

Förstår inte riktigt varför det skrivs mer och mer som om läsarna inte förstår någonting på Swec.

"Jämte mappar som XX och XX" 😂

Ja, vad skall man säga, ursäkta om man känns negativ 😅

Kasta inte sten i glashus.
Det är i Windows bootpartition du far efter, systempartitionen är där bootloadern ligger.
(Otroligt förvirrande, men sant)

Since Windows NT 3.1 (the first version of Windows NT),[4] Microsoft has defined the terms as follows:
The system partition (or system volume)[5] is a primary partition that contains the boot loader, a piece of software responsible for booting the operating system.[6]: 1087  This partition holds the boot sector and is marked active.[7]: 970 
The boot partition (or boot volume)[5] is the disk partition that contains the operating system folder, known as the system root or %systemroot% in Windows NT.[6]: 174 

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag gillar att det kommit flikar till Utforskaren men ojoj vad buggig den blivit. Den känns inte lika pålitlig längre.
Upplever detsamma med CMD. Förr kändes det som man alltid kunde lita på CMD men numera känns det som nån målat ett skal på det kraftfulla verktyget som buggar ur emellanåt.

Vad upplever du för buggar? Jag har kört Windows 11 väldigt länge och upplever inte File Explorer eller Terminal/CMD som direkt buggigt. Inte mer buggigt än under Windows 10, 7 osv. Så är genuint nyfiken på dina upplevelser, vad som händer/hänt dig och vad du kallar buggar!

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Denna mapp är väl inte "mystisk" för den genomsnittlige Sweclockers-läsaren?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tycker det varit mycket om både det ena och det andra mystiska med windows senaste tiden. Installerade Linux förra veckan, var lättare än att installera Windows och jag tror aldrig att jag kommer återvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnels:

Tycker det varit mycket om både det ena och det andra mystiska med windows senaste tiden. Installerade Linux förra veckan, var lättare än att installera Windows och jag tror aldrig att jag kommer återvända.

Ja förutsättningarna att klara vardagen i Linux är kanske inte bättre om man redan har problem att reda ut Windows. 💁‍♂️