Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag är mitt i min första genomspelning, vet inte vad jag ska förvänta mig av patchen

kul o kunna respecca till någon ny subklass o testa

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Musikälskare

Önskar man hade tid :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Även https://baldursgate3.game/news/the-final-patch-new-subclasses... för detaljer om vad som är vad.

Edit: justerat spökande länk

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Hm, den funkar inte för mig, men utan www funkar den:
https://baldursgate3.game/news/the-final-patch-new-subclasses...

Sjukt imponerande hur som helst. Jag försökte läsa igenom alla patch notes men jag orkade verkligen inte efter kanske hälften eller sådär. Larian har gett spelet sjukt mycket kärlek, vilket jag tycker det förtjänar. Har inte gillat något annat spel såhär starkt på bra länge. Ligger på 354 timmar nu, antagligen runt 400 när jag är klar med nuvarande co-op-kampanj. Kör jag klart min andra honour mode ensam blir det nog kanske 440.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har så svårt att komma in i BG3 :/ vill spela (som jag tror) det är tänkt, genom att helt enkelt låta spelet utspela sig, med dåliga resp bra "rolls". Men så.. en av första kistorna jag hittar. Försöker undersöka om det är något farligt. Nej, verkar inte så. Lyckas en perfekt roll för att låsa upp. Öppnar. *PANG* alla gubbar döda. Tydligen fanns en dold fälla som en roll failat att detekta. 45 min sen senaste autosave. Jahapp. Inte jätte roligt kanske?
Eller min taktik att i konversationer försöka undvika strider... men det mest fredliga samtal, med några dåliga rolls, tycks kunna mynna ut i en strid till döden. Alternativt att konversationen inte alls går i den riktning man tror när man gör sitt val.

Vill inte alls behöva "save-creepa" när jag spelar inför varje strid och varje konversation... Men hur gör ni andra? Alternativet är ju när man väl kommit till samma område (och dött) tillräckilgt många gånger så börjar man lära sig vart de dolda fällorna finns, eller vart konversationen kan leda. Men det förtar det "roliga" också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Har så svårt att komma in i BG3 :/ vill spela (som jag tror) det är tänkt, genom att helt enkelt låta spelet utspela sig, med dåliga resp bra "rolls". Men så.. en av första kistorna jag hittar. Försöker undersöka om det är något farligt. Nej, verkar inte så. Lyckas en perfekt roll för att låsa upp. Öppnar. *PANG* alla gubbar döda. Tydligen fanns en dold fälla som en roll failat att detekta. 45 min sen senaste autosave. Jahapp. Inte jätte roligt kanske?
Eller min taktik att i konversationer försöka undvika strider... men det mest fredliga samtal, med några dåliga rolls, tycks kunna mynna ut i en strid till döden. Alternativt att konversationen inte alls går i den riktning man tror när man gör sitt val.

Vill inte alls behöva "save-creepa" när jag spelar inför varje strid och varje konversation... Men hur gör ni andra? Alternativet är ju när man väl kommit till samma område (och dött) tillräckilgt många gånger så börjar man lära sig vart de dolda fällorna finns, eller vart konversationen kan leda. Men det förtar det "roliga" också?

Det finns inget rätt eller fel sätt att spela på. Vill du save-scumma så gör det. Vill du se vad dina rolls faktiskt leder till för story så gör det. Oavsett vad så är det ett riktigt bra spel så bara pusha framåt. Quicksave är din vän.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, den funkar inte för mig, men utan www funkar den:
https://baldursgate3.game/news/the-final-patch-new-subclasses...

Spännande, det verkar stämma.
Jag följde bara någon länk för att hitta tillbaka och hamnade där, men uppenbarligen var det dåligt

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaw_B:

Hm, just det scenariot lär du inte stöta på många gånger i spelet, så länge som du håller dig på rimliga nivåer hälsa (rätt nära max, alltså). Det finns lägen där fällor dödar en, men de flesta skadar dig bara, säg 10-50% av max HP, och det på högsta svårighetsgraden.
Om det var en av de första i hela spelet så har man nästan orimligt låg HP i början, speciellt level 1, till den grad att striden mot Intellect Devourers på stranden direkt efter tutorial är en rätt svår strid. Även en av striderna i chapel är rätt svår av samma skäl, typ två träffar så kan en karaktär dö. Senare i spelet (men delvis så tidigt som level 3) tål man mycket mer.

Jag skulle rekommendera att spara och ladda om när det verkligen går illa, eller om du bara är klart missnöjd med vad som hände. Tror det kan bli jobbigt i längden annars, iaf första gången man spelar.
Det finns ett fåtal grejer där det verkligen går åt helvete om saker blir fel, t ex om en viss karaktär dör i akt 2. Om man inte hade det som mål kanske det inte är så kul att få det utfallet första gången man kör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Skrivet av Shiftypants:

Det finns inget rätt eller fel sätt att spela på. Vill du save-scumma så gör det. Vill du se vad dina rolls faktiskt leder till för story så gör det. Oavsett vad så är det ett riktigt bra spel så bara pusha framåt. Quicksave är din vän.

Håller med. Fokusera inte för mycket på hur man "ska" spela.

Det finns ju ett separat spelläge (dvs Honour Mode) för den som vill ha mer "hardcore"-regler. Det i sig innebär ju som jag ser det att "det är meningen" att man ska ha frihet att spela som man vill i de andra spellägena.

Jag tycker iaf själv att det känns rätt rimligt att göra något slags mellanting, huvudregeln får för mig vara att man följer tärningskasten, men om man låter det hela spela ut och allt går åt pipan så kan man ju ladda om.
Även så om man t.ex. missuppfattat ett dialogval och missuppfattningen får helt orimligt "orättvisa" följder så kan man ju ladda om kan jag tycka.

Rekommenderar att:
Spara regelbundet (med F5 bara, behöver inte traggla runt i menyer)
Gör en "riktig" sparfil när du klarat något viktigt
Ladda om precis så mycket som du tycker passar dig, men jag skulle ju rekommendera åtminstone viss återhållsamhet

Visa signatur

Permalänk

Har de lagt till högre levels inklusive level 9 spells som det fanns i baldurs gate 2? Jag slutade spela direkt när jag slog i level cap och insåg att min magiker var låst till level 6 spells eller vad det var.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Har de lagt till högre levels inklusive level 9 spells som det fanns i baldurs gate 2? Jag slutade spela direkt när jag slog i level cap och insåg att min magiker var låst till level 6 spells eller vad det var.

Nä, det är level 6-spells som är max (level 12 för karaktär, man får level 6-spells vid level 11 om man är full caster). Men det finns mods som du kanske skulle gilla som låser upp level cap och ger fler spells.

https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/125
OBS att en level unlock-mod också krävs, det finns flera olika som fungerar på olika sätt. Jag har inte själv testat någon.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Körde inte spelet när det kom ut men har bara hört bra saker om det. Är det värt att ge det ett försök?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nä, det är level 6-spells som är max (level 12 för karaktär, man får level 6-spells vid level 11 om man är full caster). Men det finns mods som du kanske skulle gilla som låser upp level cap och ger fler spells.

https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/125
OBS att en level unlock-mod också krävs, det finns flera olika som fungerar på olika sätt. Jag har inte själv testat någon.

En del spel mognar ju med tiden med mods och det släpps stora "packs" som blir som en "fan patch". Jag väntar nog på något sådant. Typ "Real Baldurs Gate 3 patch".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edin_II:

Körde inte spelet när det kom ut men har bara hört bra saker om det. Är det värt att ge det ett försök?

Låter denna länken svara
https://www.metacritic.com/browse/game/pc/all/all-time/metasc...

Ja, det är extremt värt det om man överhuvudtaget gillar spelstilen.
Och gör man inte det kanske man fastnar för den också, vem vet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till hösten blir det kanske ett köp.

Färdig testat av andra och patchat samt vidareutvecklat till en billig peng 👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag är mitt i min första genomspelning, vet inte vad jag ska förvänta mig av patchen

Samma här. Är precis klar med Act 1 efter aldelles för många timmar.

Vad är grejjen med dessa patchar?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Är just klar med akt 2 (stridsmässigt iaf) med min första genomspelning med..rätt många timmar men speedrun när man arbetar heltid verkar ju inte särskilt realistiskt, att ta det lite piano och ha kul blir liten hörnsten i vardagen däremot. Kör med "the good guys" den här omgången, samt SH, får se om jag pallar att vara elak och använda Astarion och Lae'zel i nästa, om det blir en sån. Tror dock det, det finns en del klasser som verkar kul, ett par till iom denna patch.

Trevligt avslut till ett bra exekverat projekt (Larian).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Är just klar med akt 2 (stridsmässigt iaf) med min första genomspelning med..rätt många timmar men speedrun när man arbetar heltid verkar ju inte särskilt realistiskt, att ta det lite piano och ha kul blir liten hörnsten i vardagen däremot. Kör med "the good guys" den här omgången, samt SH, får se om jag pallar att vara elak och använda Astarion och Lae'zel i nästa, om det blir en sån. Tror dock det, det finns en del klasser som verkar kul, ett par till iom denna patch.

Trevligt avslut till ett bra exekverat projekt (Larian).

Prova att inkludera en ett-åring i den ekvationen. Hörnsten i vardagen är ett bra sätt att uttrycka det på.

Går väl att vara en good guy även med Astarion? Hängde inte med på alla termer där. Jag kör iaf med honom och försöker leka hjälten så gott jag kan. Funderar också på att göra en villain run efter detta, kan tänka mig att det är "roligare" på något vis att helt sociopatiskt bara lämna kaos efter sig.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Det är ett Larian spel, så vad som dungerar i deras övriga spel fungerar här;
Save scumming, varje gång du kommer någonstans du inte varit - quick save.
Växla personer under diskussioner, positionera ut dina backstabbers, magicians mm
Spela inte som en grupp move, många fighter "kräver" att du splittrar och placerar dem en och en
Det är schack, inget annat. Positionering och "higher ground" är löjligt viktigt för att förbättra dina chanser.
Det finns många "det går att spela så - men tärningarna och hindren för att göra det är smått löjliga".
Spela flera gånger, spara innan, spela om.

Larian suger ibland på att låta dig styra ditt eget spel med situationer som går tvärt emot vad många vill vilket gör att om du inte vill bli ett monster måste du klara av ett extremt svårt will save på 40 - vilket väldigt många vill, men 40 är sjuttonimig svårt för många klasser. Larian missar möjligheter, men öppnar andra, din chans att upptäcka det är att spela spelet som du känner för en gång först - sedan spelar du det igen, och förmodligen igen. Spelet är inte gjort för att du skall se allt på en spelomgång, även om man ibland vill lyckas med det så slappna av, ha kul första gången och bara "klara" det för att sedan spela om det med lite mer vetskap.
Eller så gör du som väldigt många gör, när man kommer till akt 3, dör intresset lite och man börjar om för att kapitel 1 är det bästa i mångas ögon.

Permalänk
Medlem

Jag blir sugen på att spela Baldurs Gate 3 ibland igen då det är ett av de bästa spelen jag har spelat men jag har för många andra spel att spela och för lite tid. Jag har precis börjat på Starfield och jag funderar på att ta upp Elden Ring igen efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag kollade patch notes, men nöjde mig med att konstatera att spelet är än mer polerat. Kanske testar en ny sub-klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Prova att inkludera en ett-åring i den ekvationen. Hörnsten i vardagen är ett bra sätt att uttrycka det på.

Går väl att vara en good guy även med Astarion? Hängde inte med på alla termer där. Jag kör iaf med honom och försöker leka hjälten så gott jag kan. Funderar också på att göra en villain run efter detta, kan tänka mig att det är "roligare" på något vis att helt sociopatiskt bara lämna kaos efter sig.

Haha, kan tänka mig att en ettåring tar en del tid. Och tiden får verkligen vind i seglen ju äldre man blir. Eller så får man bara mer gjort per timme, något oklart.. hursomhelst kan man säkert det (inte vara helt ond och ändå ha en Astarion som gillar en) men det blir tidigt tydligt att tre stycken potentiella kompanjoner i början drar åt ett håll (Karlach, Gale och Wyll) och L och Astarion ofta åt ett annat, ofta motsatt. Men jag har inte kört mer än halva akt 1 med vare sig L eller Astarion.

Och håller med, det vore lite kul att testa att inte vara det minsta trevlig i en andra genomspelning.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Hmm, borde spela klart act 3.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Hmm, borde spela klart act 3.

Samma här. Blev så många pågående quests tillslut så visste inte riktigt vad jag skulle göra härnäst.

Tyckte det var svårt att orientera sig i staden. Får se om jag pallar nån dag. Bra spel dock.