Råkade rensa /etc, nu kan jag inte logga in.

Permalänk
Medlem

Råkade rensa /etc, nu kan jag inte logga in.

Tja! Lyckades göra en dumhet, jag har flyttat min mint 21.3 installation från en disk till en annan, sen kört dupeguru för att lättare se vilka filer som är något att ha kvar. Tyvärr satte jag /etc på den nya disken som den som ska rensas, jag tror det bara är den mappen, nu funkar inte inloggningen längre. Jag har försökt kopiera tillbaka allt som inte har samma namn som filerna som är kvar, men det hjälpte inte.

Är det någon hårdlänk som blivit förstörd eller något annat som saknas? Kan operativsystemet ersatt filerna som behövs med något annat? Har jag förstört hela installationen?

Ytterst tacksam för snabba svar, datorn behövs

Visa signatur

[HTPC AMD RYZEN 2200G, ROG Strix x470-I, 2x8GB Vengence 3000MHz, intel 525 240GB. Chassi Fractal Node202/]
[SPEL Intel 3570K @4,35GHz, Gigabyte Z77X, 2x8GB Vengence 1600MHz, GTX 1070 8GB. Chassi Fractal Define R4/]

Permalänk
Skrivet av Henirik:

Ytterst tacksam för snabba svar, datorn behövs

Datorer som behövs ska man ha backuper av. Åtgärda detta så blir det mindre strul nästa gång du råkar skjuta dig i foten.

Smått justerat, svar på raderat inlägg. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Datorer som behövs ska man ha backuper av. Åtgärda detta så blir det mindre strul nästa gång du råkar skjuta dig i foten.

Jo jag vet, jag är mitt i ett utdraget försök att förbättra hela systemet, det finns en backup, men det är en hel diskavbild som är över en månad gammal, om jag behöver återställa från den kommer allt som är nyare försvinna

Visa signatur

[HTPC AMD RYZEN 2200G, ROG Strix x470-I, 2x8GB Vengence 3000MHz, intel 525 240GB. Chassi Fractal Node202/]
[SPEL Intel 3570K @4,35GHz, Gigabyte Z77X, 2x8GB Vengence 1600MHz, GTX 1070 8GB. Chassi Fractal Define R4/]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henirik:

Av 3 mobilwebbläsare testade fungerar tydligen ingen med chatgpt, det närmaste jsg kommer är att den säger precis samma saker och sen ger en felkod. Firefox på en reservpartition går det inte skicka meddelanden på av någon anledning.. =/

Jag skulle ha peta in samma Linux-distribution som man vill installera, säkerhetskopiera det som man vill behålla i LiveCD, och sen installera om Linux. Eller vill du försöka verkligen försöka slippa installera om Linux? Testa då rsync, till exempel rsync -aP /från/var/etc /etc. Om det inte heller funkar, så skulle jag föreslå ominstallationen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Henirik:

Jo jag vet, jag är mitt i ett utdraget försök att förbättra hela systemet, det finns en backup, men det är en hel diskavbild som är över en månad gammal, om jag behöver återställa från den kommer allt som är nyare försvinna

Vilket format har diskavbildningen? Kan du öppna och kopiera bara /etc från den? Det borde ge dig vad du behöver för att komma igång åtminstone; så länge du inte gjort jätteförändringar i konfigurationen sedan denna skapades.

EDIT: Byt namn på existerande /etc-katalog innan du kopierar över den andra: du vill ha kvar något att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Vilket format har diskavbildningen? Kan du öppna och kopiera bara /etc från den? Det borde ge dig vad du behöver för att komma igång åtminstone; så länge du inte gjort jätteförändringar i konfigurationen sedan denna skapades.

EDIT: Byt namn på existerande /etc-katalog innan du kopierar över den andra: du vill ha kvar något att jämföra med.

img, så ja den går att montera och kopiera från 🤦‍♂️

bra förslag, jag prövade rsync från den äldre partitionen, ska se om jag får igång datorn med det eller om den fastnar totalt på uppstarten, hittils har det tagit mer tid än väntat.

Annars antar jag det bästa är att köra rsync därifrån då? /media/p/p/etc utan / på slutet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Henirik:

img, så ja den går att montera och kopiera från 🤦‍♂️

bra förslag, jag prövade rsync från den äldre partitionen, ska se om jag får igång datorn med det eller om den fastnar totalt på uppstarten, hittils har det tagit mer tid än väntat.

Annars antar jag det bästa är att köra rsync därifrån då? /media/p/p/etc utan / på slutet?

Precis. Jag skulle använda växlarna -avh för att se vad som händer och få med alla symlänkar och rättigheter.

Permalänk
Medlem

Precis. Jag skulle använda växlarna -avh för att se vad som händer och få med alla symlänkar och rättigheter.

Jag verkar behöva pröva gå därifrån, måste bara lägga över den till ett externt minne, över usb 2.. så det tar lite tid.

Jag återkommer om cirka en timme med resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tidigare tog jag mig till inloggningsskärmen, nu fastnar jag på 'failed to start d-bus..' följt efter ett tag av 'failed to start user login management' =/

Och jag tar mig inte in i recovery mode heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kör 'systemctl status friendly-recovery.service' som datorn föreslår om man fastnar på recovery mode?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Henirik:

Tidigare tog jag mig till inloggningsskärmen, nu fastnar jag på 'failed to start d-bus..' följt efter ett tag av 'failed to start user login management' =/

Och jag tar mig inte in i recovery mode heller

Jag hade ändå rekommenderat dig att installera om maskinen efter att ha räddat det som kan räddas, efter en sådan här händelse: det är inte realistiskt att tro att du kommer få allt helt rätt igen med en rimlig arbetsinsats. Detta skyndar egentligen bara på det beslutet.
Vad jag skulle göra:
Klona disken (och/eller sätt i en ny systemdisk), installera om system plus nödvändig programvara, och återställ övrig data från den gamla disken.

Och som sagt: investera i backuplagring och använd ett riktigt backupprogram för att regelbundet spara undan versionerade kopior av allt som vore jobbigt att förlora (upp till eller inklusive hela maskinen, om det är så).

Permalänk
Medlem

Jag hade ändå rekommenderat dig att installera om maskinen efter att ha räddat det som kan räddas, efter en sådan här händelse: det är inte realistiskt att tro att du kommer få allt helt rätt igen med en rimlig arbetsinsats. Detta skyndar egentligen bara på det beslutet.
Vad jag skulle göra:
Klona disken (och/eller sätt i en ny systemdisk), installera om system plus nödvändig programvara, och återställ övrig data från den gamla disken.

Och som sagt: investera i backuplagring och använd ett riktigt backupprogram för att regelbundet spara undan versionerade kopior av allt som vore jobbigt att förlora (upp till eller inklusive hela maskinen, om det är så).

Jag hade timeshift tidigare, med det var nästa steg att se över innan jag lyckades med det här =/

Med den äldre versionen av etc kommer jag till inloggningen, med den kopierade kommer jag bara bara till d-bus-meddelandet. Jag har särskilt undvikit att göra updateringar därimellan.

Kan jag köra rsync på den äldre mappen? Eller går det att särskilt kopiera över användarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle göra:

Hur skulle jag göra med rsync? "rsync -avh /media/p/p/etc /media/p/p/etc skapade tydligen /media/p/p/etc/etc' så jag inte orsakar mer kaos, hur borde jag skriva? Ska jag ta bort etc helt på målsidan?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Henirik:

Jag hade timeshift tidigare, med det var nästa steg att se över innan jag lyckades med det här =/

Med den äldre versionen av etc kommer jag till inloggningen, med den kopierade kommer jag bara bara till d-bus-meddelandet. Jag har särskilt undvikit att göra updateringar därimellan.

Kan jag köra rsync på den äldre mappen? Eller går det att särskilt kopiera över användarna?

Användar- och gruppdatabaserna bör du hitta i filerna passwd respektive group. Vet ärligt talat inte om systemd har någon ytterligare magi för sig bortom Unixtraditionen men om det bara är ett rent inloggningsproblem kan detta fungera. Se bara till att få korrekta rättigheter på dem: Ägare:grupp root:root och mode 644.

Permalänk
Skrivet av Henirik:

Hur skulle jag göra med rsync? "rsync -avh /media/p/p/etc /media/p/p/etc skapade tydligen /media/p/p/etc/etc' så jag inte orsakar mer kaos, hur borde jag skriva? Ska jag ta bort etc helt på målsidan?

Nej: du vill kopiera /etc från kopian disken/avbildningen och lägga denna katalog direkt på roten av din bootdisk.
Källa: /media/p/p/etc
Mål: /
(Om / är din bootdisk)

Permalänk
Medlem

Nej: du vill kopiera /etc från kopian disken/avbildningen och lägga denna katalog direkt på roten av din bootdisk.
Källa: /media/p/p/etc
Mål: /
(Om / är din bootdisk)

It's alive!

Felet var att jag inte körde rsync på rätt sätt xD

Får hoppas allting funkar med en månad gammal version på /etc nu

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Henirik:

It's alive!

Felet var att jag inte körde rsync på rätt sätt xD

Får hoppas allting funkar med en månad gammal version på /etc nu

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Gott!