Bergsala anmält till Konkurrensverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Antar att lagringsavgift fortfarande är en grej också. ? Första Switchen hade ju knappt någon så det kan inte blivit många kronor.

Parterna har överenskommit att spelkonsoler av modellerna Microsoft Xbox One, Sony PlayStation PS4, Nintendo Wii U samt Nintendo Switch inte omfattas av ersättningsskyldighet.

Länk @copyswede.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Nyligen avtäcktes Nintendo Switch 2 officiellt och prislappen landade på 470 euro i Europa,"

Till vilken momssats?

Till den du kan få betala om du beställer till sverige... om du köper från en mindre butik (eller de inte säljer för mer än 100k? till oss) https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20619330...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Parterna har överenskommit att spelkonsoler av modellerna Microsoft Xbox One, Sony PlayStation PS4, Nintendo Wii U samt Nintendo Switch inte omfattas av ersättningsskyldighet.

Länk @copyswede.se

Bra. Hade iof tydligen inte påverkat så mycket ändå med 75kr tak.

Basmodellen av WiiU hade fått 8kr påslag. ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det där med momssats beror på hur stor omsättning företaget har mot det land man bor i.
Jag vet inte vart gränsen, men det rör sig om kanske en miljon. Om företaget överskrider den gränsen måste dem lyfta det aktuella landets momssats och lägga på momsen för landet man beställer till.

Verkar som det var 35000 Euro till Sverige (320000kr). Men att det sedan några år är samma i alla länder, 10000 Euro (99680 kr).

https://www.bjornlunden.se/skatt/nya-momsregler-vid-e-handel-...
https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/...

Visa signatur

|| Ryzen 7800x3d || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att på Wii U tiden så kunde man köpa "gråimporterade" versioner för lägre pris på spelbutiken.se och även "eu" versioner av spel istället för bergsala importerat, kanske kommer bli lönsamt nu igen för återförsäljarna om det överhuvudtaget är lagligt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på det här utan bara läst på lite nu för att försöka få koll på ett vettigt pris.
Inom EU beror det på hur mycket en butik säljer för till Sverige om de ska betala svensk moms eller inte. Gränsen för handlaren ligger på 10 000 € per år. Säljer de för med än den summan ska de lägga på svensk moms på varan. Som sagts tidigare så ligger den tyska momsen på 19%, skiljer inte ens i närheten så mycket som det skulle behövas mot den svenska momsen för att motivera de svenska priserna. Switch 2 är en lätt enhet och därför är kemikalieskatten låg på den. Skatten är 178,39 kronor/kilo. Så Switch 2 och dockningsstationen borde max ge en kemikalieskatt på 156 kronor. Man kan få rabatt beroende på innehåll i produkterna men vi kör på worst case bara för att. Privatkopieringsavgiften om den gäller konsoler är väl max 75 kronor.
Så, Switch 2 kostar 469 € i Tyskland. Dra bort den tyska momsen så blir det 394 euro eller ca 4310 kronor. Kemikalieskatten verkar vara momspliktig men inte privatkopieringsavgiften. Så (4310+156)*1,25=5583,50. 5583,50+75=5657,50.

Billigast på prisjakt nu är 6695 kronor, en skillnad på 1037 kronor.

Med samma uträkning blir priset på paketet med Switch 2 och Mario kart world 6122 kronor, alltså 1273 kronor billigare än billigaste på prisjakt i dagsläget. Pratade med en butik som påstod att deras inköpspris på det paketet från Bergsala var över 6300 kronor. De ville inte säga mer än så. Om det är sant, vilket jag fick intrycket att det var, tar Bergsala mer betalt av butikerna än vi borde behöva betala som slutkund. Sen kan Bergsala skylla hur mycket de vill på att återförsäljarna sätter sina egna priser men butikerna kan ju inte ta mindre till kunderna än de köper in produkten från Bergsala för.

När man köper från Nintendo direkt vilket jag hade turen att få göra betalar man 5580 kronor för paketet med Mario Kart. Gissar att Nintendo får betala svensk moms på det. Så marginaler finns det och Bergsala verkar ta ockerpriser av återförsäljarna.

En till aspekt är att våra grannländer som också hanteras av Bergsala även de ligger mycket högre i pris än standardpriset Europa. Vad jag förstått har de ingen kemikalieskatt och åtminstone Finland, kanske fler, saknar privatkopieringsavgift. Ändå är en Switch 2 så dyr där.

Edit: Såg nu i tidigare inlägg att privatkopieringsavgiften tydligen inte gäller konsoler men det blir inte nån större skillnad och bara till Bergsalas nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kommer ihåg att på Wii U tiden så kunde man köpa "gråimporterade" versioner för lägre pris på spelbutiken.se och även "eu" versioner av spel istället för bergsala importerat, kanske kommer bli lönsamt nu igen för återförsäljarna om det överhuvudtaget är lagligt?

De har fortfarande olika ursprung för många spel att välja på. Men för just maskiner är det nog nu antagligen en rejäl tillgänglighetsfråga lika mycket för butik som konsument.

Lagligt är det. Men om butiker vill vara mellanhanden när det blir krångel med att sälja en billigare variant de inte gör någon noterbart bättre vinst (eller sämre för goodwill rent av) på är en annan sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

De har fortfarande olika ursprung för många spel att välja på. Men för just maskiner är det nog nu antagligen en rejäl tillgänglighetsfråga lika mycket för butik som konsument.

Lagligt är det. Men om butiker vill vara mellanhanden när det blir krångel med att sälja en billigare variant de inte gör någon noterbart bättre vinst (eller sämre för goodwill rent av) på är en annan sak.

Alright, tror även Elgiganten hade dessa typer av system för många år sedan.

Garantin borde väl egentligen inte vara någon större skillnad för det är väl inte Bergsala som sköter garantiärenden oavsett? har för mig att de skeppas någonstans i Europa.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Garantin borde väl egentligen inte vara någon större skillnad för det är väl inte Bergsala som sköter garantiärenden oavsett? har för mig att de skeppas någonstans i Europa.

Bergsala har en egen verkstad där de sköter lagningar.

Jag skickade in en Switch där fläkten hade dött (utanför garantitiden) och det var billigare än att laga hos lokal konkurrent. Det gick hyggligt snabbt att få tillbaka den också. Så deras service är helt okej iallafall.

Permalänk
Moderator
Moderator

Tråden handlar om Bergsala och svenska förhållanden, inte amerikansk inrikespolitik och jag har därför raderat två nytillkomna inlägg.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har inget minne av olika versioner samtidigt där. Men ja, har sett grejer som verkade vara import ibland. Oftast UK dock.

Verkar ha varit vanligast förrförra generationen. Brexitgrejen satte stopp för det i praktiken kanske.

Visa signatur

Permalänk

Ju förr Bergsalas kartellverksamhet granskas desto bättre. Det pratas ibland mycket om utländsk oligarki med all rätt, men vi får aldrig glömma att städa framför egen dörr först. Prist på 7plix lockar inte och jag väntar nog efter sommaren på att inskaffa den nya konsolen men då kommer det prioriteras från utsocknes om inte de svenska priserna blir bättre, PUSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Media Markt sålde väl typ Xbox one innan den lanserats i Sverige.

Permalänk

Det var väl bra.

Önskar dock att folk gav f*n i att mata oligarken ö.h.t.

Har flera Nintendo fanboys i bekantskapskretsen. Alla lipade över priserna samtidigt som de förbokade S2 plus en miljon överprissatta tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

De enda hittepåavgifterna som påverkar konsoler är kemikalieskatten som blir några hundralappar beroende på vad man väger. Så svenskt pris skulle varit 5449-5649:- ungefär.

Var inte kemikalieskatten en EU-skatt? Då är den väl pålagd även på priserna inom EU.

Permalänk
Medlem

Bergsala konversation

Jag har haft en mailtråd med Bergsala om just det här. Det har väl gått flera mail där jag presenterar mina beräkningar med moms, skatt osv jämfört med de nordiska priserna vs resten av EU och frågat hur de motiverar de höga priserna i norden.

Fick flera schablon svar om hög moms, miljöskatt och butiker väljer själva sina priser. Inget jag accepterade eftersom det förklade inte de extra 1000-1500 i prispåslag som är ihållande i alla butiker. Om nu inte det är Bergsala som tar en hacka själv.

Det slutade med att de svarar "Vi distribuerar/säljer till återförsäljare som i sin tur sätter sitt pris. Vi kan inte säga så mycket mer än så"

Ingen dementi om det jag påstår utan man väljer att inte svara.

Så ja, det är nog ganska sannolikt att de gör just det som anmälan påstår. Frågan är om det strider mot något. De hävdar ju oxå själva att slutkunden har möjlighet att välja om de vill köpa utanför norden eller inte. Så valet finns, men med risken att det kan bli strul om något är fel med konsolen.

Aldrig tyckt om Bergsala. Tycker fortfarande inte om dem.

Permalänk
Medlem

Varför finns äns bergsala vad gör dom för nytta jämfört med att Nintendo säljer direkt till butikerna som i övriga världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Jag avbokade hos Inet då jag fick tag på samma hos Amazon Frankrike. Kan inte motivera att betala så mycket extra enbart för att få beställa från Sverige.

Hoppas detta kan göra att priserna rättas till på sikt.

Hur motiverar du att köpa från Amazon?

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zefexi:

Varför finns äns bergsala vad gör dom för nytta jämfört med att Nintendo säljer direkt till butikerna som i övriga världen?

De var en tidig samarbetspartner med nintendo i sin linda och norden var/är inte direkt en stor marknad. Så det är lättsamt för nintendo att bara lämna över ansvaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Hur motiverar du att köpa från Amazon?

Kan rekommendera att titta här är för jämförelse och fler alternativ: https://www.modda.se/switch-2/

För mig köper jag helst från butiker där jag handlat innan, då jag hade konto med rätt address, osv. Amazon uppfyllde det och det var tillgängligt.

Hade helst av allt köpt från Inet och inte behövt handla utomlands.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Har väl varit klagomål på bergsala i alla tider utan något har hänt. Är ju underligt att xbox och PS verkar inte ha samma klagomål på distributörer.

Skrivet av to55e:

De var en tidig samarbetspartner med nintendo i sin linda och norden var/är inte direkt en stor marknad. Så det är lättsamt för nintendo att bara lämna över ansvaret.

Är de inte andra mindre marknader, bortsett från norden (kan ju inte vara den enda marknaden med antingen liten försäljningen på grund av ekonomi eller befolkningstäthet)? Kan ju undra hur försäljningen sker där.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Var inte kemikalieskatten en EU-skatt? Då är den väl pålagd även på priserna inom EU.

Nej, den är ett resultat av krav från MP i dåvarande S/MP-regeringen och i själva verket är det en produktviktskatt. Nedsättning kan i vissa fall medges.

(EU har däremot en massa regler kring vad produkter får innehålla.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har väl varit klagomål på bergsala i alla tider utan något har hänt. Är ju underligt att xbox och PS verkar inte ha samma klagomål på distributörer.

Är de inte andra mindre marknader, bortsett från norden (kan ju inte vara den enda marknaden med antingen liten försäljningen på grund av ekonomi eller befolkningstäthet)? Kan ju undra hur försäljningen sker där.

Ja, det är mer än så. Bergsala och Nintendo har en lång relation med varandra. Deras historia är faktiskt riktigt intressant.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Nej, det är väl en punkt som gör det hämmande just för svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var jättemycket klagomål på Nordisk Film som har distributörsrättigheter för PlayStation, när PS3 skulle lanseras.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

20 eller 22%, i sverige har vi 25%.

Tyskland som är det land man främst jämför med har 19%. Ungen har hela 27%.

19% moms innebär ungefär 300kr lägre pris inkl moms för en switch2 om en tysk köper den jämfört med en svensk från en tysk onlinehandlare. Övriga avgifter och skatter är på samma nivå som i sverige.

Permalänk
Medlem

Produkten är ju för billig och lär sälja slut direkt. Priset borde vara ännu högre. Om inte någon i ledet tar högre vinst så kommer det bli privatpersoner som gör det.

Märkligt att inte Nintendo, Sony, GPU-tillverkarna, m fl tar ut ännu mer (även om GPU-marknaden har börjat lära sig). Tråkigt för konsumenterna som vill handla billigt men det är så det fungerar. En produkt som ständigt är slutsåld är för billig.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Produkten är ju för billig och lär sälja slut direkt. Priset borde vara ännu högre. Om inte någon i ledet tar högre vinst så kommer det bli privatpersoner som gör det.

Märkligt att inte Nintendo, Sony, GPU-tillverkarna, m fl tar ut ännu mer (även om GPU-marknaden har börjat lära sig). Tråkigt för konsumenterna som vill handla billigt men det är så det fungerar. En produkt som ständigt är slutsåld är för billig.

Men lol alltså

Permalänk
Medlem

Förbeställde Switch 2 + Mario Kart bundle från Spanska Amazon igår. 533Eur inklusive frakt, alltså ca 5800kr. Inte det billigaste men enda som fanns inne sent på kvällen. Bisarrt att man får den 1700kr billigare från övriga Europa jämfört med svenska butiker. Priset inkluderar dessutom svensk moms som Amazon automatiskt räknar om till, från Spansk moms i detta fall.

Det är bara i Norden man kan lura folk så här och troligen komma undan. Ska nog köpa alla spel importerade också. Vägrar sponsra dessa skalpers. Borde alla göra för att markera. Tyvärr bor vi i ett land där folk bara tackar, bugar och tar emot. Ja bortsett från er här på Sweclockers som har koll. Tragiskt.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bergsala dömdes att betala ett skadestånd på 11 miljoner kr efter ett avslöjande om kartellbildning mellan 1991 och 1998 av EU år 2002