Synology begränsar tredjepartsdiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Du får väl ändå jämföra diskar inom samma segment, här jämför du alltså Synologys Enterprise disk, med en Toshiba konsument-disk.

Ah, miss av mig. Men faktum kvarstår att vi pratar 1400kr vs 1000kr och sämre tillgänglighet. Så inte LIKA uselt men fortfarande bara nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Du får väl ändå jämföra diskar inom samma segment, här jämför du alltså Synologys Enterprise disk, med en Toshiba konsument-disk.

Sen att Synology's "enterprise-disk" i själva fallet är en Toshiba eller en Seagate-disk, det kan vi överse ifrån, eh? Eller varför inte det faktum att Enterprise-diskar ofta är billigare än konsumentdiskar om man shoppar runt lite? T.ex. Seagate's Ironwolf-serie kostar nästan alltid mer än Exos, och det beror sannolikt dels på mindre volym, dels att de bundlar med data recovery-services som Exos inte har. Toshiba säljer ofta sina enterprisediskar som "OEM", vilket i praktiken innebär ingen garanti. Det suger förvisso, men prislappen sjunker rätt rejält också.

Synology köper in diskar från Toshiba och Seagate, ändrar lite i firmware och sätter sin egen klisterlapp på dem och säljer dem för typ det dubbla priset. Det finns många anledningar till varför detta är en usel idé, och exakt ingen anledning till hur det gynnar någon överhuvudtaget.

1) Tillgänglighet. Du begränsar dig till att använda Synology-brandade diskar som inte har i närheten samma spridning på marknaden som t.ex. Seagate, WD och Toshiba har.

2) Pris. Du kan göra din egen research här men fakta är att Synology's diskar kostar markant mer i samtliga länder de är verksamma i, jämfört med konkurrensen. Det är stora skillnader, upp till ibland mer än det dubbla priset (!). Detta är ren ocker oavsett hur du ser på saken. De försöker vara Apple, trots att de är ett litet skruttbolag i jämförelse med de andra jättarna.

3) Trovärdighet. Vi vet att Synology meckar med firmware i diskarna, och varför ska jag tro att de är lika kompetenta som t.ex. Seagate's ingenjörer, som faktiskt utvecklat produkten till att börja med? Det här är ren spekulation såklart, men det är en potentiell riskfaktor som ingen har bett om.

4) Bullshitfaktorn. Tydligen kan Synology inte garantera att deras enheter kommer att fungera med diskar från någon av de 3 jättarna inom området, trots att de själva använder samma diskar fast med andra klisterlappar på. Eller varför det har fungerat fint i 20 år eller så, och helt plötsligt är det inte så?

De 3 hårddisktillverkarna producerar och säljer astronomiska mängder fler diskar än Synology någonsin kommer att göra, och märkligt nog fungerar de lika bra som de alltid gjort. Det här är ren markndsgoja, och 100% bullshit.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Inte konstigt det går skit för Synology med tanke på hur svindyra deras produkter är. Majoriteten av Nas:ar kör typ 1Gbit/s på nätverksinterfacen. De som har multigigabit är så orimligt dyra så det är knappast några hemanvändare som lär köpa.

Att låsa in systemet till deras egna diskar är ju ytterligare en spik i kistan för företaget. Jag kan inte överhuvudtaget förstå hur Synology tror att det kommer ta dom ur sin svajande försäljning.. Ingen kommer ju tycka det är en rimlig idé.

Har haft en Synology-NAS. Efter något år resettade den sig ungefär en gång i veckan. Var någon känd hårdvarubugg som dom inte åtgärdade på garantiZ Värdelöst. Blev ingen mer Synology och ännu mindre nu.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling. Dock är det viktigt att komma ihåg att synology är inte bara en annan Generic off the shelf smb host. Det är mjukvaran som gör synology så värdefull. Inom företagsvärlden så är ju deras active backup for business är ju helt guld. En våt dröm att kunna ta pålitliga backuper av så många olika system inklusive VMs licensfritt, är ju helt galet.

Sedan deras backup lösning för cloud och även dessa licensfria, helt grymt. Sedan är systemet väldigt robust och väldesignat.

Det är inte bara en vanlig smb server som en del använder det hemma. Jag tycker inte synology och qnap går att jämföra. Qnap är extremt basic i jämförelse.

Med allt detta sagt dock, jag ogillar kraftigt detta med deras senaste påhitt och hoppas marknaden eldar till det ordenligt under deras fötter så den som nu kommit på dessa idiotiska grejer får se sig om efter ett nytt jobb.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tråkig utveckling. Dock är det viktigt att komma ihåg att synology är inte bara en annan Generic off the shelf smb host. Det är mjukvaran som gör synology så värdefull. Inom företagsvärlden så är ju deras active backup for business är ju helt guld. En våt dröm att kunna ta pålitliga backuper av så många olika system inklusive VMs licensfritt, är ju helt galet.

Jag håller med. Det är de funktionerna som gjort Synology så självklart jämfört med tex qnap, även för hemanvändare. Mjukvaran är jättebra och genuint kraftfull även för en power user. Inte bloatade saker med flashiga knappar för att sälja på Elgigantens hylla.

Men jag gillar inte det här med att ta betalt bakvägen. Låt mig betala en licenskostnad för att låsa upp hyperbackup och ABFB men krångla inte med påhittade låtsasbegränsningar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

tycker rossman i vanlig maner förklarar det rätt bra och varför det kan bli problem. Det är kund skaran främst, inte så att synology har som tex apple eller andra stora bolag som alltid kört låst en stor kundgrupp att "falla tillbaka på" om det inte går vägen när man inför en sån här stor förändring.
https://www.youtube.com/watch?v=WHtIKcdT0Mo

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

tycker rossman i vanlig maner förklarar det rätt bra och varför det kan bli problem. Det är kund skaran främst, inte så att synology har som tex apple eller andra stora bolag som alltid kört låst en stor kundgrupp att "falla tillbaka på" om det inte går vägen när man inför en sån här stor förändring.
https://www.youtube.com/watch?v=WHtIKcdT0Mo

Finns redan script att köra för att komma runt... Så egentligen ingen fara skedd för oss konsumenter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns redan script att köra för att komma runt... Så egentligen ingen fara skedd för oss konsumenter

Lite som att säga att iphone passar alla för att de går att jailbreaka eller valfri android lur är bra då bara är att byta rom.

Vill nog påstå att de flesta vill slippa sådant och vill inte "betala" med sin tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lite som att säga att iphone passar alla för att de går att jailbreaka eller valfri android lur är bra då bara är att byta rom.

Vill nog påstå att de flesta vill slippa sådant och vill inte "betala" med sin tid.

Finns på GitHub tar under 30sek

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

För vad? Iphone, Android eller trådens ämne, Synology?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte alla som vet hur man gör eller vill ladda ned hemsnickrade saker som kan innehålla betydligt mer överaskningar än man tänkt sig.

Då är det nog bättre att köpa en produkt man slipper "fixa" innan man kan använda den som man vill.

Dessutom lär synology släppa en uppdatering som gör dessa tidiga "fixar" värdelösa eller extremt knepiga att få till. Det är en risk iallafall jag inte vill ta.

Hur vet man ens att den fungerar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

För vad? Iphone, Android eller trådens ämne, Synology?

Synology script för att komma runt låsningen för de som inte har en äldre nas och kan göra samma sak

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fortfarande inte alla som vet hur man gör eller vill ladda ned hemsnickrade saker som kan innehålla betydligt mer överaskningar än man tänkt sig.

Då är det nog bättre att köpa en produkt man slipper "fixa" innan man kan använda den som man vill.

Dessutom lär synology släppa en uppdatering som gör dessa tidiga "fixar" värdelösa eller extremt knepiga att få till. Det är en risk iallafall jag inte vill ta.

Hur vet man ens att den fungerar?

Sant,nu är GitHub relativt säkert kontra annat då de är Microsoft som äger det.
Du kan annars göra samma sak med en äldre nas,precis som skrivs i artikeln

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sant,nu är GitHub relativt säkert kontra annat då de är Microsoft som äger det.
Du kan annars göra samma sak med en äldre nas,precis som skrivs i artikeln

För mig blir det ingen synology igen efter den bostavligen började äta mina diskar antar att den brände kontroller kortet i dom. Insåg inte vad som hände direkt så ett par diskar gick åt innan jag kopplade att det inte var diskarna det var fel på utan nasen.

Funderar på qnap eller kanske någon ny uppstickare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Deras var väl ändå även utan att vara öppen mot nätet?
Var väl via qnap eller asustors uppdatering man kom in

Oklart gällande Asustor men inte Qnap, där var det användare som öppnat upp för MyQnap rätt in mot maskinen typ.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

tur att man kör qnap då

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

tur att man kör qnap då

Alltså, en sak som man nu bara kan göra på Synology HDD är firmware-uppdateringar, det har vad jag vet aldrig gått att göra i en QNAP. För att ta ett exempel.

Det här är inte riktigt så dramatiskt som alla vill få det till.

Skrivet av SanTeoX:

Inte konstigt det går skit för Synology...

Gör det? Har du några siffror att visa? Jag är uppriktigt nyfiken.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Alltså, en sak som man nu bara kan göra på Synology HDD är firmware-uppdateringar, det har vad jag vet aldrig gått att göra i en QNAP. För att ta ett exempel.

Det här är inte riktigt så dramatiskt som alla vill få det till.

Nej gissar det med, nu har jag inte kollat vad synology diskar kommer att kosta osv, men så länge det är ok pris så ser jag inte problemet.. och högre pris är oxå ok om det visar sig vara så att dom håller bättre/säkrare i drift.

Nu råkar jag haft min Qnap sen 2014 och valen bara råkade bli så snarare än pgr någonting speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rackat:

Synology DS1522+
Blir lite förvånad då man läser alla kommentarer angående att man vill begränsa hdd i Synology enheter till att hed måste vara köpta via Synology. ja inte över att Synology inför detta utan mera över folks kommentarer att man måste byta till ett annat märke på nas och så.
För det låter som om man måste köpa en ny nas och nya hårddiskar varje år på kommentarerna.

Jag har en DS1522+ som är 3 år gammal (prestandamässigt fyller den mina behov) och där diskarna har snurrat i cirka 27000 timmar. Och jag räknar med att den ska fungera i minst 10 år till då snitt tiden mellan fel på diskarna är 2.500 000 timmar mellan fel på dom. (enligt tillverkaren) Om en HDD börjar konstra i den så blir det en uppgradering av enbart disken till någon som är större. Visst blir det kanske lite flyttande av diskar då . (Dom största ska sitta först) Så jag förstå inte folk problem med detta om man inte tänker byta nas och diskar ofta.

Fundersam på alla reaktioner.

Du sitter med en som knappt är tre år gammal. Själv sitter jag med en som är drygt 13 år gammla och en som är 12 år. Så ja, självklart kollar jag på alternativ. Men som jag sa i den första tråden om detta debacle, det blir definitivt inte en ny synology som de utvecklat sig de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rackat:

Och jag räknar med att den ska fungera i minst 10 år till då snitt tiden mellan fel på diskarna är 2.500 000 timmar mellan fel på dom. (enligt tillverkaren)

Det där 'enligt tillverkaren' gör riktigt heavy lifting här.

Exempelvis har Exos 2.5 miljoner timmar MTBF, men bara fem års garanti. Varför lovar man i snitt ett fel på 300 år men bara garanti i fem? Även med marginal borde man ju kunna lova 50. Jag kan inte svara för just hårddiskar men inom andra elektronikprodukter jag ÅFat så har tillverkarna lovat mellan 2-10% trasigt inom garantitiden.

Om du köper 1000 diskar så är MTBF-värdet att deras ambition är att det bara ska dö cirka 3.5 om året. Inte att de ska leva länge, i synnerhet inte i en hemmiljö där man t.ex. inte har en kontrollerade vibrationer och klimat.
Och hur testar man detta? Jo man kopplar in 10'000 diskar i en månad och konstaterar att ingen dog, och så kan man extrapolera det till vilken glädjekalkyl man vill..

Det är en hittepåsiffra som på sin höjd går att jämföra lite grovt mellan två diskar av samma tillverkare. T.ex. "Seagate X har mer än Seagate Y, så X kommer sannolikt hålla längre".