Mycket kylpasta som smetas ut med spatel är rätt sätt nu?

Permalänk
Medlem

Mycket kylpasta som smetas ut med spatel är rätt sätt nu?

Jag såg denna video från JayzTwoCents där han använder mycket mer kylpasta än bara storleken av en ärta och dessutom smetar han ut den med en spatel.

Jag har fått lära mig att det korrekta sättet att applicera kylpasta är i en boll stor som en ärta och sedan låta kylaren smeta ut pastan, och att använda en spatel är fel sätt samt att använda mycket kylpasta ger sämre kylning.

Har detta ändrats nu? Är det bättre att använda mycket kylpasta och smeta ut det i ett tjockare lager med en spatel än att använda ärt-metoden med mindre kylpasta?

I videon applicerar han kylpasta på en GPU, men samma princip gäller väl för CPU också?

Skärmklipp från videon:

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Moderator
Moderator

Det finns inte ett rätt sätt som gäller för all typ av pasta oavsett situation. En pasta med hög viskositet är exempelvis väldigt svår att smeta ut och den metoden lämpar sig då inte alls. Många nyare processorer har inte högst värmeutveckling i mitten av värmespridaren, så att lägga en klick i mitten och låta trycket pressa ut är inte nödvändigtvis det bästa i det sammanhanget. Jobbar man i en smutsig miljö är risken större att skit fastnar i pastan om man smetar ut den, och så vidare.

Det beror alltså på, och man kan förslagsvis kika på pastatillverkarens instruktioner istället för att förlita sig på vad man gjort med helt annan pasta.

Att köra för lite pasta kan påverka värmeöverföringen, men att använda för mycket pasta gör inte det, förutsatt att man monterar korrekt. Kylarens bas skall pressa ut överflödig pasta, så nackdelen med att använda för mycket är kladd runtomkring kretsen (vilket om man köpt en elektriskt ledande pasta kan resultera i ledsna miner) - inte sämre värmeledning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag såg denna video från JayzTwoCents där han använder mycket mer kylpasta än bara storleken av en ärta och dessutom smetar han ut den med en spatel.

Jag har fått lära mig att det korrekta sättet att applicera kylpasta är i en boll stor som en ärta och sedan låta kylaren smeta ut pastan, och att använda en spatel är fel sätt samt att använda mycket kylpasta ger sämre kylning.

Har detta ändrats nu? Är det bättre att använda mycket kylpasta och smeta ut det i ett tjockare lager med en spatel än att använda ärt-metoden med mindre kylpasta?

I videon applicerar han kylpasta på en GPU, men samma princip gäller väl för CPU också?

Skärmklipp från videon:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det finns många sätt att applicera kylpasta och gränsen för vad som är för mycket ligger ganska högt. Har du en kylpasta som kan leda ström eller använder flytande metall måste man givetvis vara lite mer försiktig så att det inte hamnar på ställen där det kan orsaka kortslutning. Att smeta ut den som han gör i videon kan ge lite bättre resultat än att låta kylaren trycka ut det, men appliceringsmetoden spelar ingen roll om man sen gör en halvtaskig montering av kylaren.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Finns många tankar och tyckare om detta. Det som eftersträvas är naturligtvis ett jämt och tunt heltäckande lager utan luftfickor. Så vad är då nackdelarna med respektive metod, sett ur ett extremfall?

Ärta: Ojämn spridning, kant som lämnas utan kylpasta (luftspalt)
Spatel: Innestängd luft ((flera) bubblor, om än så små) mellan kylare och pastans yta.

Luft leder värme sämre än kylpasta. Kylpasta leder värme sämre än metall. Slutsatsen är att man vill ha en så tunn, men heltäckande, hinna av kylpasta när kylaren är monterad. Monteringstrycket pressar förhoppningsvis ut pastan effektivt oavsett metod.

Chipsytor (både processor och GPU) är dessutom inte helt flata, de är antingen konkava eller konvexa.

Permalänk
Medlem

I fallet med GPU:n så är det ju direct die, så är viktigare att se till att säkerställa fullständig täckning då. Man kanske också vill minska mängden som trycks ut på sidorna om man kör "riskornsmetoden". Alla moderna processorer har ju IHS, så så länge en tillräckligt stor mängd appliceras i mitten kommer det tryckas ut och täcka kislet under med god marginal.

Det är möjligt att vissa sorters pasta (t.ex. med extremt hög viskositet) kan dra nytta av att spridas ut, men i Gamersnexus test så gjorde appliceringsmetod och mängd ingen skillnad med TG Kryonaut i alla fall. Det centrala är egentligen bara att inte använda för lite pasta.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har gjort på alla möjliga vis själv, men speciellt för GPUn som andra säger bör det vara lite mer kylpasta (per yta) och det bör täcka hela chippet. Att smeta ut det med spatel (eller i mitt fall en linjal) har gett bäst och mest pålitliga resultat. En ärta (utan att smeta) räcker ej ifall chippet är avlångt, då kommer det bara på mitten. När jag inte har smetit ut har jag ibland behövt omapplicera pastan då det inte blivit bra nog, även om det ibland funkat (men då jag har ändå applicerat det som ett kryss).

Dold text

Ja du frågar ju om för cpu så det jag skrev om för gpu blir lite orelevant. Det är viss skillnad mellan gpu & cpu, cpuns topp är ju en värmespridare och chippet inuti är mindre och i mitten (såvida man inte "de-liddar cpun) medans på gpu applicerar man kylpasta direkt på chippet.

För cpu:
- Var inte rädd att lägga för mycket, såvida det inte är metallisk/elektriskt ledande.
- Du kan lägga lite extra på sidorna och/eller hörnen ifall du tänker att det ej kommer täckas annars.
- Var inte så orolig att det ska bli 100%, spelar ej så stor roll, speciellt inte ifall det är en normal cpu som inte drar flera hundra watt.

Såklart kan det också vara skillnad mellan olika pastan som åvan kommentarer nämner, jag själv har aldrig använt något nämnvärt utan bara det billigaste jag hittat.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Jag har gjort på alla möjliga vis själv, men speciellt för GPUn som andra säger bör det vara lite mer kylpasta (per yta) och det bör täcka hela chippet. Att smeta ut det med spatel (eller i mitt fall en linjal) har gett bäst och mest pålitliga resultat. En ärta (utan att smeta) räcker ej ifall chippet är avlångt, då kommer det bara på mitten. När jag inte har smetit ut har jag ibland behövt omapplicera pastan då det inte blivit bra nog, även om det ibland funkat (men då jag har ändå applicerat det som ett kryss).

Dold text

Ja du frågar ju om för cpu så det jag skrev om för gpu blir lite orelevant. Det är viss skillnad mellan gpu & cpu, cpuns topp är ju en värmespridare och chippet inuti är mindre och i mitten (såvida man inte "de-liddar cpun) medans på gpu applicerar man kylpasta direkt på chippet.

För cpu:
- Var inte rädd att lägga för mycket, såvida det inte är metallisk/elektriskt ledande.
- Du kan lägga lite extra på sidorna och/eller hörnen ifall du tänker att det ej kommer täckas annars.
- Var inte så orolig att det ska bli 100%, spelar ej så stor roll, speciellt inte ifall det är en normal cpu som inte drar flera hundra watt.

Såklart kan det också vara skillnad mellan olika pastan som åvan kommentarer nämner, jag själv har aldrig använt något nämnvärt utan bara det billigaste jag hittat.

"cpuns topp är ju en värmespridare och chippet inuti är mindre och i mitten"

Njae akulle säga att idag är sällan cpun bara ett chip i mitten. Cpuer har idag ofta flera chip utspridda lite random under värmespridaren.

Men i övrigt håller jag med gör som man vill inga större skillnader sålänge man inte snålar med pastan så den inte täcker ordentligt där chippen sitter.

Bättre att de kladdar lite runtom än att man bara täckt hälften av chippen.

Exempel 9800x3d.

Visst spridaren kommer ta upp en del värme men att faktisk ha bra kontakt mot värmespridaren över chipen mot kylaren är att föredra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Skärmklipp från videon:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

den enda gången du får sämre kylförmåga är när du använder för lite kylpasta, allt annat är ok, den "bästa" metoden verkar vara att smeta ut det eller att köra kryss, men det skiljer knappt en grad vid många olika metoder.
Anledningen att köra kryss eller smeta ut det är att verkligen få med alla hörn "just in case"

Permalänk

Det måste väl finnas kvar trådar på denna hemsida där rekommendationen är att lägga på en ”ärta” och sen spackla ut den med körkort/kreditkort till ett tunt täckande lager.
Kring 2003 var det normen här.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Finns många tankar och tyckare om detta. Det som eftersträvas är naturligtvis ett jämt och tunt heltäckande lager utan luftfickor. Så vad är då nackdelarna med respektive metod, sett ur ett extremfall?

Ärta: Ojämn spridning, kant som lämnas utan kylpasta (luftspalt)
Spatel: Innestängd luft ((flera) bubblor, om än så små) mellan kylare och pastans yta.

Luft leder värme sämre än kylpasta. Kylpasta leder värme sämre än metall. Slutsatsen är att man vill ha en så tunn, men heltäckande, hinna av kylpasta när kylaren är monterad. Monteringstrycket pressar förhoppningsvis ut pastan effektivt oavsett metod.

Chipsytor (både processor och GPU) är dessutom inte helt flata, de är antingen konkava eller konvexa.

finns flera videos med folk som FÖRSÖKER få luftbubblor utan att lyckas så spatel kommer aldrig ge luftbubblor

Permalänk
Medlem

Ja det där med luftbubblor är bara en myt som ständigt repeteras, det är som med många andra datorbyggarmyter så som att kabeldragning påverkar luftflödet eller att för mycket kylpasta ger sämre kylning. Någon säger det, mer okunniga ser det, de repeterar det till andra okunniga, cykeln fortsätter. Den enda riktiga regeln när det kommer till kylpasta är att inte ha för lite, om du inte kör flytande metall, då spelar du efter helt andra regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

finns flera videos med folk som FÖRSÖKER få luftbubblor utan att lyckas så spatel kommer aldrig ge luftbubblor

TS får provmonter med en liten plexiglasskiva och se till att det blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Ja det där med luftbubblor är bara en myt som ständigt repeteras, det är som med många andra datorbyggarmyter så som att kabeldragning påverkar luftflödet eller att för mycket kylpasta ger sämre kylning. Någon säger det, mer okunniga ser det, de repeterar det till andra okunniga, cykeln fortsätter. Den enda riktiga regeln när det kommer till kylpasta är att inte ha för lite, om du inte kör flytande metall, då spelar du efter helt andra regler.

Det är väl ett fysikaliskt faktum, kylpastan är ju en termisk isolator jämfört med metallerna den skall överbrygga. Så tunnare isolering = bättre. Den enda vitsen med kylpasta är att tränga bort luft som har en betydligt sämre värmeöverföringskapacitet.

Termisk konduktivitet:
384 Koppar
73 Thermal Grizzly Conductonaut
12.5 Thermal Grizzly Kryonaut
0.026 Luft
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conductivity_and_resist...

Permalänk
Medlem

Hade nog mest tittat på kryo/phase sheet idag. En del högpresterande pasta kräver ju återkommande byten för att hålla sig i topp.