Razer räddar gamers från musarm med vertikal mus

Permalänk
Melding Plague

Razer räddar gamers från musarm med vertikal mus

Den ergonomiska musen som gamers har väntat på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att en vertikal modell ska funka för fps-spel. Bör rimligtvis tappa precision när du inte kan använda fingrarna fritt.

Permalänk
Medlem

Har inget särskilt behov av det.

Mina besvär med musarm slutade när jag förbättrade min hållning och skaffade ny stol och bord för flera år sedan och efter att jag hittade en mus som har bra form och vikt för mig.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Har väntat på något likt denna då jag inte tycker Logitech MX Vertical är så bra sett till sensorn and stuff, har beställt en nu så får vi se om den blir bättre. Inte för att jag planerar att använda den för gaming, vill helt enkelt ha en bättre mus till jobbet än MX Vertical.

Permalänk
Musikälskare

Majoriteten kommer använda den till kontorsjobb

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut!

Skrivet av SanyaIV:

Har väntat på något likt denna då jag inte tycker Logitech MX Vertical är så bra sett till sensorn and stuff, har beställt en nu så får vi se om den blir bättre. Inte för att jag planerar att använda den för gaming, vill helt enkelt ha en bättre mus till jobbet än MX Vertical.

Evoluent gör väldigt bra vertikala möss som jag kan rekommendera. Har kört deras Evoluent Vertical Mouse C i snart 9 år nu och den fungerar perfekt till spel också.

https://evoluent.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ser ju fint ut o sitta med världens RGB-utrustning på kontoret xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Ser lovande ut!

Evoluent gör väldigt bra vertikala möss som jag kan rekommendera. Har kört deras Evoluent Vertical Mouse C i snart 9 år nu och den fungerar perfekt till spel också.

Har aldrig sett dessa innan och jag har ändå efterforskat lite, tack för tips!

Permalänk
Medlem

150g 😩😫

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Ser lovande ut!

Jag kan bifalla rekommendationen av Evoluent i stort! Dock så tycker jag personligen inte att de funkar till e-sport (dota) eller shooters, men för all annan användning, särskilt arbete som utveckling och liknande uppgifter med lite lägre tempo så är de toppen. De minskar märkbart spänningar och överbelastning i underarmen för min del. Har använt i 5+ år själv.

Permalänk
Medlem

Härligt att det blir fler varianter på vertikala! Jag är supernöjd med min Logitech Lift och hade jag behövt en mer gaminginspirerad mus så hade den varit ett alternativ (ifall det går att stänga av RGB då).

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Jag har under mina 42 år suttit ohemult mycket framför datorn och ändå varit förskonad mot musarm. Måhända är jag optimalt konstruerad för datornörderi. I vilket fall skulle jag aldrig få för mig att skaffa en vertikal mus. De känns bara konstiga.

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar inte stå något om hur ofta den skickar info. Vet någon? 1000 Hz?

Märkte direkt när jag fick min MX Vertical att något var off, och det visade sig att den kör 125 Hz, vilket bevisligen inte räcker till för gaming; eftersom skärmen uppdaterar snabbare (och inte i synk med musen) får man tydliga hack när man vrider vyn i 3D-spel, jämfört med en 1000 Hz-mus.

Skrivet av Gorgonzola:

Jag har svårt att se att en vertikal modell ska funka för fps-spel. Bör rimligtvis tappa precision när du inte kan använda fingrarna fritt.

Jag har kört en vertikal i kanske 1.5 år nu, vet inte riktigt vad du menar med "inte kan använda fingrarna fritt". Jag upplever ingen skillnad där mot en vanlig?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Till jobbburken har jag använt Evoluent i ett par år nu men tycker den känns lite "off"/seg på något sätt. Föredrar Evoluents (D Large) passform över Logitechs men måste erkänna att Razers tumplacering ser väldigt smart ut. Måste testas!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Är bara att köra lite övningar med hantlar och dylikt för att hålla musarmen borta men har man stora problem och avskyr all form av träning varför inte

Permalänk
Medlem

Föredrar att styra muspekaren med joystick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Bara ha en annan mus när du spelar och sen byta när du surfar mellan matcher osv.

Skrivet av flashen:

Eller surfa sweclockers på fritiden!

Skrivet av Chromatic:

Cheferna (SVP nivå) på mitt förra jobb ville vi alla skulle ha RGB osv på kontoret. Man ville kontoret skulle se så fränt ut som möjligt när gäster kommer på besök, var snack om att köpa in PS5 mm (enbart för syns skull, vi hade aldrig haft tid att spela).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan köpt denna! Om det inte varit för att den är från Razer och rent av avskyr deras horribla mjukvara som poppar upp och vill installeras så fort man kopplar in något från dom...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Föredrar att använda mustangenter för muspekaren och skriva med virtuella tangentbordet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är många som sitter med gaming grejer på kontor i min erfarenhet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jaha du sitter med en c64.
(Smådrygt att rita med joystick på c64).

Permalänk
Medlem

Sjukt att det inte finns ett större utbud med vertikala möss för gamers. Det är något jag funderat länge på, men majoriteten har kass sensor.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Själv har jag räddat mig från ordentlig ergonomidöd med denna 3d-print till när en behöver vistas på kontoret.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Har använt vertikal mus från https://evoluent.com/ sedan 2012 å har aldrig haft ont i arm, skuldra, nacke sedan dess

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag kan inte hitta den nu, men det finns en intressant YouTube-video med en jeppe (jag trodde det var Optimum men det verkar inte så) som tränade med en av Logitechs vertikala i några veckor (?), och efter att ha vant sig upplevde denne att precisionen blev bättre i fps-spel. Och inte bara upplevde, utan mätresultaten från precisionsövningar styrkte påståendet, jämfört med resultaten från traditionell mus som mättes innan inträningsperioden påbörjades.

Så det varierar väl beroende på mus och person.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Jag var inne på vertikal mus för några månader sedan, just för att se hur ergonomiskt det verkligen blir för mig, men tyvärr blev slutsatsen i mitt fall att jag fick värk på sidan av handen. Sen var det svårt att undvika att råka slå till musen med handen när man snabbt ska flytta tillbaka den till musen efter att ha härjat på tangentbordet, vilket var ruskigt irriterande.

Jag har helt enkelt alldeles åt skogen för många år på nacken med traditionella möss, med en förhårdning i huden där handloven kommer i kontakt med musmattan, så min hand är "musanpassad", och vertikal mus get bara sämre ergonomi + värk för mig.

Har en Logitech Lift som står och samlar damm sedan dess.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Till ovanligheten en Razer produkt jag verkligen vill testa. Kör Logitech MX Vertical idag för att utbudet på vertikala möss är så kasst. Bra mus men med rätt tråkig sensor. Frågade när jag träffade en produktansvarig på Logitech om det fanns någon möjlighet till en spelfokuserad vertikal mus men då var bedömningen att det var en icke-existerande marknad. Kul att någon vågar testa vattnet även om jag känner mig rätt ensam att efterfråga just det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Cheferna (SVP nivå) på mitt förra jobb ville vi alla skulle ha RGB osv på kontoret. Man ville kontoret skulle se så fränt ut som möjligt när gäster kommer på besök, var snack om att köpa in PS5 mm (enbart för syns skull, vi hade aldrig haft tid att spela).

Var det ett dagis du jobbade på?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag kan inte hitta den nu, men det finns en intressant YouTube-video med en jeppe [...] som tränade med en av Logitechs vertikala i några veckor (?), och efter att ha vant sig upplevde denne att precisionen blev bättre i fps-spel. [...]

Kan det vara denna jeppe? https://www.youtube.com/watch?v=vgkQKcYE5Lc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Just det, han var det ja!

Visa signatur

9950X3D | 3090