Permalänk
Medlem

Finns intresse för enormt! chassi?

Först lite disclaimer typ..

Detta är ingen annons om nu nån skulle få för sig det, bara en fråga om det är värt att sätta ut en annons då det kommer att innebära en hel massa jobb för mig som jag inte vill göra i onödan om det blir av.
____________________________

Hej. Jag jobbar på ett IT-bolag vid namn Steria (ej reklam då det är helt ointressant för privatpersoner), och vi har haft driften av en rätt stor kund i massa år. Nu har det blivit dags för dem att flytta över till lite modernare hårdvara, och då kommer de gamla servrarna att kasseras. Dessa servrar kommer då att skrotas på ett eller annat vis, och då tänkte jag att den kanske kunde vara kul om chassina kunde komma till användning istället.

Hårdvaran är uråldrig (typ pentium 90 och urgamla scsi-diskar modell jetplan i ljud) och klarar inte av att köra moderna OS såsom Windows 3.1 eller nyare (Solaris eller Netware används i dag) och dessutom ses allt data som känsligt alltså kan jag på en gång säga att de kommer att vara tomma (om det blir av att jag får sälja alls)

Så till lite fakta om burkarna:
Det är servrar av märket Tricord (japp, precis som i startrek) och det finns tre av modellen på bilden, fast de har dessutom ett diskkabinett fast monterat på vänstersidan som lägger på ungefär 30-40% på bredden och en eller två mindre varianter.

Mått på de stora modellerna.
Höjd: ca 95 cm ink. hjul
Bredd: ca 85 cm ink. diskkabinett
Djup: ca 85 cm ink. frontlucka
Vikt: hur mycket som helst (har för mig att de väger 120 kg ink. hårdvara)

Om ni nu är seriöst intresserade av ett sådant monster, (observera att ni så vackert får hämta klumpen själv i Göteborg!) Så släng gärna ett svar här.. Frågor? släng in dem här bara så skall jag försöka svara på dem så gott jag kan. Pris? ingen aning, som sagt, jag vet inte om det går att få sålt dem eller om kunden kräver destruering, men jag kan tänka mig nån femhundring eller nåt (mest för att täcka arbetskostnaden för att ta ut hårdvaran)

(tänk på storleken.. de är enorma..)

/Johan

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk

FAn va synd att det är i gbg annars hade jag köpt ett direkt(sthlm)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja, jag är väldigt intresserad utav en sådan!

skulle du kunna kontakta mig på email?

p@trik.se.nospam

(tror nog du förstår vad du skall göra med mailen )

tack

Permalänk

Hejsan,

Jag är också intresserad av en sådan där burk, Den är perfekt att ha på Lan (skämtar)

Nej men du kan väll maila till tom16r@hotmail.com så kanske vi kan prata lite mer Är extremt intresserad

Permalänk
Medlem

fan va mäktigt scsi diskar är manligt har massor av dom ochså i mina mac datorer och dom låter ochså som jetplan

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

är den gjord i spånskiva ?

Visa signatur

Amd 64 3500+ Geforce4 ti4800SE 128mb, 1024mb ram 120gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Ehhh.. det är få saker som kostar 1,7 miljoner nya (för tusen år sen..) som är gjorda i spånskiva Peppo... De är i rejält, och jäkligt tungt stål, luckorna för både själva maskinen och kabinettet är också stål, och givetvis har de "motorhuv" (komplett med dämpare)

Två intressenter i alla fall.. ok, då skall jag se till att kolla om det är ok att göra på detta viset istället för skrotning. Räkna som sagt inte med någon hårdvara, och definitivt inte diskar, utan det är i så fall tomma chassin som gäller. Jag meddelar så snart som möjligt om det går bra

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad oxå.

emniman1@hotmail.com

Visa signatur

[AmdXP2500+] [Abit NF7-S v2.0 (äntligen fungerande)]Jiiihaaaaa

Permalänk
Medlem

trevligt..

passade jätte bra då jag letade efter lite större chassi för fileservers, börjar bli för många HD:s å för mycket ljud hemma nu =(

Skulle du kanske kunna skicka eller skriva upp lite spec på själva chassit? hur många 5,25" platser eller är det 14" platser eller vad? - har sökt lite på internet men lyckas faktiskt inte hitta någon spec förutom massa reviews, å tricord.com sidan är ju nere

Permalänk
Medlem

Ahh.. nu skall vi se.

Själva servern har 4-5 st. 5,25" platser, och sen måste jag påpeka att det är ingen standard på kortmontering eller nåt sånt, det är en mainframe, och korten är dels ett huvudkort, och sen diverse processorkort, minneskort, raidcontrollers och expansionskorts-kort och alla dessa är klart större än ett vanligt moderkort. Dessutom drivs hela skiten med 3-fas.
För att peta i ATX-prylar krävs alltså ombyggnad!

Kabinettet har 32 st. 5,25" platser (18 fram, 18 bak)

Det verkar vara ok att sälja av dem, men de har inte riktigt bestämt sig hur de skall göra med innehållet då det är minst sagt känslig data (personregister och betygssytem för alla elever i Göteborg t.ex.)

Skulle ni tre (holypat, viper@god, Emniman) kunna slänga mig ett mail på axly@home.se så kan jag återkomma direkt till er när det blir dags på riktigt

Nu står det fyra av de riktigt stora, och två mindre Tricord här inne.. Alltså några kvar om någon mer är intresserad.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad om det finns en chans att skicka det...

betalar såklart allt frakt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
Jag är också intresserad om det finns en chans att skicka det...

betalar såklart allt frakt.

ehm, du missade nog att det står "ni får hämta" samt: "dom väger typ 160kg" ?

Permalänk
Medlem

hehe, ja de går visserligen på hjul, men man bör vara två pers för att rulla runt dem ändå.. Skall de fraktas blir det bilspedition eller liknande, och då är det plötsligt flera tusen som gäller. Lägger hellre 500 spänn på att renova kommer och hämtar och pressar ihop en än flera timmar som jag inte har på att rigga upp en fraktlösning. Tyvärr..

Priset på 500 är för att täcka arbetet med att få bort känslig data, och skruva ur diskar och sånt.. alltså ren självkostnad egentligen.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

om det inte är försent är jag grymt intreserad
mrvipero@hotmail.com

Visa signatur

Come Over to the Dark Side.
We Serve Free Drinks here! !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holypat
ehm, du missade nog att det står "ni får hämta" samt: "dom väger typ 160kg" ?

hehe delvis..

Missade 160kg iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm... ljudisolering?

hade själva chassit detta eller missförtod jag att själva stålet var så stort så att det stoppade mycket av ljudet?

för min plan var att eftersom det var så stort kunde man ha möjlighet att sätta in mycket annan ljudissolering i den.

Permalänk
Medlem

MrViPeR, släng ett mail till mig (tidigare post)

holypat, ingen ljudisolering.. bara massa stål De är ju menade att stå i ett serverrum så ljudnivå ligger grymt långt ner på priolistan. Däremot kan du säkert montera in 2-3 kompletta datorer med en mängd disk till varje och ändå isolera in det med typ 30 cm isolering om du skulle vilja det.

För att få en ide om storleken, mät upp en fyrkant på 90 x 90 cm och så 90 cm hög.. tänk på en stor frysbox, fast större...
Det finns två mindre också, de är väl typ 80-90 djupa, 50-60 breda och 60-70 höga, fast de har inga diskkabinett påbyggda utan bara massa interna platser.

Jag tänkte maila ut till er som mailat mig och försöka fixa till ett tillfälle så man kan kika på asen innan.. Skall bara få 100% klartecken att jag kan få fixa dem till entusiaster istället för skroten först

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Synd att dom var så tunga som ca 120 kg och lite för djupa för min del inte lätt att få in på 9 m², när man dessutom är två om det

Största prioritet: Skaffa ett större rum eller ett eget.

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem

mailat ut till er fyra som var intresserade...

finns fyra enorma, två mindre enorma.. beroende på vilka som bokas nu så finns det två kvar sen..

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
mailat ut till er fyra som var intresserade...

finns fyra enorma, två mindre enorma.. beroende på vilka som bokas nu så finns det två kvar sen..

hur ser dom två mindre enorma ut?? kan du maila mig på rore99@hotmail.com så är du snäll

Permalänk
Medlem

Här kommer en snabbskiss på storlek på dem. Gubben är 1,80 och längst till höger är en rätt normal towerburk (typ 45 cm hög)

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Hisingen Rular!
On Topic:
Jävlar va stora dom var!!Ni som tänkt köpa, va ska ni göra med dom? ska ni ha 8x vattenkylning 2vappo 3prommes å 13datorer eller? Annars verkar det lite överdödande

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.

Permalänk
Medlem

Hehe, jo de är rätt stadiga..

I de stora får man nog in fyra kompletta servrar med vattenkylning, och dessutom finns plats för nio diskar till varje om man vill

bara fantasin sätter stopp vet ni.

(Min flickvän hälsar att man kan använda dem som snickarbod, och en polare undrar om det var Göteborgs hamn som vill ha nya vågbrytare när jag sade att jag skulle sälja dem istället för skrota..)

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

jag skulle ochså vilja ha en men är sthlms boy dessutomhar jag samma problem som Woody har bara 12m2 att leva på men det skulle vara nice eftersom då kan du ju ljuddämpa med en vanligsämg madrass och fortfarande ha mycket plats över

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

kan ju kapa upp sidan på disk-kabinettet så du får plats med benen in där, och montera hårdvaran i stora lådan, vända den med sidan mot väggen och vips, ett nytt skrivbord/dator/server i ett (till och med en lite lägre yta för tangentbordet)

Nä, skämt åt sido.. De är jäkligt stora, och jag rekommenderar inte att släpa in dem i en liten lägenhet om man verkligen inte har en avsatt plats för den. Bjuder inte ut dem här för profit utan för att några hobbyister skall bli nöjda med en stor server-frysbox. (Man blir inte så nöjd om man plötsligt inser att man inte har plats för den.)

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wignello
Hisingen Rular!
On Topic:
Jävlar va stora dom var!!Ni som tänkt köpa, va ska ni göra med dom? ska ni ha 8x vattenkylning 2vappo 3prommes å 13datorer eller? Annars verkar det lite överdödande

Har gjort en egen lösning för en liten server jag har ståeende hemma.. vilket nu inte längre har tillräckligt med plats för något alls känns det som, behöver mer space, samtidigt så var min plan att köpa någon typ av skåp från ikea å ljudissolera för att få bort mycket av ljudet.

Men istället tänkte jag då införskafa en sådan här bjässe, ljudissolera så gott det går, kanske bygga någon lite ställning i trä runt om, å berode på hur tyst jag får den, ha den inne i sovrummet.

Typ, ett hörn med en snygg lampa över

hoppas på att försöka få den att se ut som ett hörn skåp, who knows..

måste bara se hur dom ser ut först innan man börjar tänka ut hela planer med skisser å liknande.

Permalänk
Medlem

Nu skall vi se..
Hittills är de båda "små" och en av de stora bokade. Det finns alltså tre stora kvar om någon är intresserad, samt att vissa av er jag mailat inte har svarat än.

MrViPeR bokad för en stor, holypat och robbzor för varsin av de små.
viper@god och Emniman.. Om ni fortfarande är intresserade, maila mig på axly@home.se (gäller också om nån mer är intresserad)

Tre av de stora har 14 st. diskvaggor i sig var, och en har 20 st. (special special givetvis) men i alla fall diskvaggor.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka...
Bilspedition tar inte så farligt mycket för att frakta en pall. Är det inte 500:- per pall eller så?
Om det som ska fraktas är stabilt nog, och lätt att flytta med en handtruck utan en pall så går det i regel även bra att skippa träpallen.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Men då fraktar dom den väl inte till sthlm från göteborg, för det priset?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Fraktkostnad enl. postens taxa skulle för ett sånt här paket bli (måste fraktas på pall p.g.a storlek)

640 kr + vikttillägg (beräknat vikt/kubik enl. lista) på 216 kr
kvittenskopia och mottagarfrakt 85 kr

totalt 941 kr plus moms alltså totalt 1176 pix i frakt. Dessutom har jag enormt mycket att göra på jobbet och skall jag lägga tid på att frakta iväg maskiner så kommer jag att ha ett krav på mig att täcka upp bortfallet på något vis (=högre pris för köparen) Om folk kommer och hämtar det själva har jag inga problem att stanna kvar efter jobbet och lösa det, men det är svårt att få posten att komma och hämta pallar vid 6-halv7 på kvällen.

Om någon har en smidig lösning så visst...

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.