Permalänk
Medlem

Hur blir man snabb på touch metoden?

Så hur blir man bra på touch metoden? Är det bara skriva, skriva och åter skriva eller finns det något annat sätt?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+@2333MHz (11x211) | ABIT NF7-S 2.0 | 2x512MB Mushkin Special@2-2-2-11 | Hercules 3D Prophet 9800@Pro@445.5/364.5 | Creative SB Audigy 2

Permalänk

japp även i början ska du undvika att titta på tangentbordet, vad som kan hjälpa är som vi fick i plugget en kopierad bild av ett tangentbord som man satte upp på skärmen så att man kunde se i huvet vart man skulle sätta fingrarna. Se till att lära dig den då den ger så oerhört mycket tillbaka iform av att kunna skriva snabbt, lätt och utan att behöva sitta och glo ner i tangentbordet.

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrOst I SWE
japp även i början ska du undvika att titta på tangentbordet, vad som kan hjälpa är som vi fick i plugget en kopierad bild av ett tangentbord som man satte upp på skärmen så att man kunde se i huvet vart man skulle sätta fingrarna. Se till att lära dig den då den ger så oerhört mycket tillbaka iform av att kunna skriva snabbt, lätt och utan att behöva sitta och glo ner i tangentbordet.

Jag tittar inte på tangentbordet när jag skriver (eller försöker att inte göra det ).
Det är bara det att jag skulle vilja bli snabbare. Jag ser dock inget tangentbord i huvudet
utan jag "bara" vet var tangenterna finns. Fast det var väll det du igentligen menade :).

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+@2333MHz (11x211) | ABIT NF7-S 2.0 | 2x512MB Mushkin Special@2-2-2-11 | Hercules 3D Prophet 9800@Pro@445.5/364.5 | Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Vad är "touch-metoden"?

Vill du skriva fort är det viktigt att ha en bra fingersättning i alla fall. Pekfingrarna på F och J. Sedan är det väl bara att försöka skriva så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Touchmetoden är väl just den, rätt fingersättning. Kanske heter touch efter de små prickarna på J och F?

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Det räcker knappst med att veta vart alla knappar är eller att ha fingrarna på rätt knappar.
Du skriver både snabbare och säkrare (mindre backspace) om du använder alla fingrar, dvs även lillfingrar osv osv.

(blev lärd detta i skolan och anser att det fungerar väldigt bra, fast jag itne följer det fullständigt och fuskar lite med högerhanden.)

Det som jag upplevde som svårast var att använda mer än fyra fingrar samtidigt, händer även nu att jag går tillbaka och bara använder fyra fingrar när jag skriver. Det jag oftast gör fel på är följden av bokstäver i ett ord, ex: itne, som jag såg att jag skrev lite högre upp. Svårt att hålla alla fingrar i styr när de vet vart de ska

Visa signatur

ol' ws: 933mhz, hepc: epia 800mhz, new ws: shuttle ss-51g 512 MD ddr, 160 GB, 2.4 mhz. http://freevo.sf.net

Permalänk
Medlem

Lär dig spela piano, då blir man snabbare på att skriva.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

Det allra bästa sättet måste vara att ta en halvlång text och sen bara börja skriva av..

Jag har lärt mej metoden igenom mycket arbete vid datorn och nu har det gått så långt att fingrarna känner att jag har skrivit fel och automatiskt rättar till det innan jag knapp har hunnit se felet själv..

Det hela handlar om att ha en viss känsla för vad fingrarna gör och sen är det ju en fördel att veta var alla knapparna sitter..

men att öva är det enda sättet..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hmmz... jag använder bara tre fingrar =/

"Testar att använda lillfingrarna på a och ö också"

Hehe, det där gick ju bra!

Permalänk
Medlem

Det finns ett mycket bra spel "The typing of the dead" som är samma spel som sega's House of the dead men här skriver man ihjäl monstren Töntigt spel men man lär sig på ett bra sätt att skriva fortare. Försök att få tag i detta spel.