Powercolor Radeon 9600 pro - artifaktproblem

Permalänk
Avstängd

Powercolor Radeon 9600 pro - artifaktproblem

Nu har jag haft många problem med detta kort, men ett efter ett har jag lyckats avhjälpa dem.

Det första problemet jag hade var att installationen av drivrutinerna gjorde så att datorn hängde sig vid omstart. Detta avhjälptes då jag inte tillät installationsprogrammet installera drivrutinerna, utan lät det bara packa upp dem. Sedan skötte jag installationen själv.

Andra problemet var att jag hade massivt med artifakter som kan ses @ http://w1.183.comhem.se/~u18328071/Radeon9600problem/ .
Detta avhjälptes då jag ställde ner hårvaruaccelerationen på musen och bitmappar.

Det tredje problemet, som ännu kvarstår, är att jag har massivt med artifakter i spel. I Half Life så syns det inte så mycket, bara lite grann på himlen och vid vissa lådor. Däremot så syns det väldigt bra i Wolfenstein - Enemy Territory där det flimrar en massa artifakter i olika färger -- mest i rutnät bestående av punkter. När man zoomar med vissa vapen så är det nästan en psykadelisk upplevelse...

Vad kan dessa artifakter bero på och vad kan jag göra åt det?

Jag har varken klockat kortet eller moddat det. Jag har prövat med att ställa ner prestandan på det, bytt drivrutiner fram och tillbaka (Omega och standard), installerat om windows och testat kortet i en annan dator.

Permalänk
Medlem

var det lika illa i den andra datorn? I så fall är förmodligen kortet trasigt, bara att skicka tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Det var lika illa i den andra datorn, ja.
Det blir väl till att skicka tillbaka det här förbannade kortet och vänta fyra veckor IGEN på att ännu ett till kort ska komma.
Jävla Powercolor-as, sämre kvalitét har jag inte stött på i PC-världen.

Permalänk
Medlem

ah det är en kille här som har haft exakt samma problem, det var kortet som det var fel på. Tillverkaren på det var sapphire.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Har ett "Powercolor-as" och det är helt underbart.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Har ett "Powercolor-as" och det är helt underbart.

Du får ursäkta mitt ordval, men efter sju veckors (räknat från första kortet tills jag fick det andra kortet) väntan på bra grafik så känner jag så.
Skönt att ditt fungerar som det ska iaf.

Permalänk
Medlem

Jo, jag förstår dig att det är jobbigt som fan att vänta.
Fick vänta i mer än 8 veckor på att få tillbaka min digitalkamera från reparation (fast att den var DOA) och när den sen kom tillbaka så hade de inte gjort något med den. Snacka om att man var förbannad!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Du kör Windows Commander! Bra grabben