Permalänk
Medlem

Ska jag beställa Telia Bredband 2000?

Nu har jag även ringt Bostream, de kan ej leverera till mig för jag sitter på en understation och den är inte utbyggd och inga planer finns heller sa dom.

B2 gick inte heller, skyllde på understation.

Så nu har jag bara Telia kvar välja på.

Så nu är frågan, ska jag beställa Telia Bredband 2000?

Jag vet att det är max 10GB per månad och sen 2,5öre per MB.

Nu erbjuder dom gratis anslutningsavgift om man binder sig för 18 månader vilket inte bör vara några problem.

Vad skulle ni göra?

Permalänk
Medlem

om det nu är det enda alternativet du har, så skulle jag köra på det

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem

Beställde Bredband 2000 precis

Telia är snabba leverera i varje fall, det måste man ändå ge credit för.

Leverans

Ditt bredband är klart efter normalt tio arbetsdagar. Du får även bekräftelse och avtal skickat till dig inom samma tid.

Permalänk
Medlem

Jo men vafan är bredband 2000 då? 2mbits adsl? eller är det 10mbits vdsl? Ifall det är 2mbits kan dom ju börja kalla det för smalband, och 2mbit är det snabb leveranstid på, vDSL teknik är det som har stor förfrågan nu och tekniken är ny så det tar tid

Visa signatur

P4 2.8@3307Mhz (Hyperthreading), 1024mb Dual-Channel 400 DDR TwinMOS, Leadtek Winfast FX5900 Ultra 504/960, Audigy 2, 160 GB Seagate barracuda SATA, Asus i875p Deluxe, Lite-On 52x32x52, Lian Li PC6070 ljuddämpat, Samsung 22" 1200NF, Logitech z-680. - 7052pt 3dmark03 - BBB vDSL 12/9MBit

Permalänk
Medlem

jag skulle ta en annan isp med kortare bindningstid än telia typ tele2. Det händer mycket och snabbt på vdslfronten..surt och binda sig i 12 månader med telia......

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

Jo bindingstiden var ju surt.......

Men man har knappast något val eftersom jag inte vill heller sitta på en 512kbps lina som tidigare.

Förmodligen kommer Telia lansera själva VDSL tjänster i år och min erfarenhet sen tidigare brukar det aldrig vara problem att byta från en tjänst till en annan inom Telia utan problem.

Så jag kör på detta så länge tills Telia får sin VDSL, sen byter jag rakt över bara.

Permalänk
Medlem

Pingtiderna verkar ju suga något enormt med Bredbandsbolaget ändå.

Även fast jag inte kan få deras tjänst så verkar dom ha stora problem med sina grejor.

Permalänk
Medlem

telias vdsl tjänst och adsl tjänst kommer först och främst lanseras i sthlm området...övriga landet kanske til våren / sommaren 2004

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av null
telias vdsl tjänst och adsl tjänst kommer först och främst lanseras i sthlm området...övriga landet kanske til våren / sommaren 2004

Vad har du fått de uppgifterna ifrån?
Eller gissar du bara?

Permalänk
Medlem

http://domino.idg.se/cs/artikel.nsf/0/355a8e619d51a5b2c1256d5...

"Bostream har gjort det. Bredbandsbolaget har gjort det. Nu gör även Teliasonera det, det vill säga sparkar i gång en snabbare bredbandstjänst. För Stockholmsområdet blir det en vdsl-tjänst på 10 Mbit/s och för övriga landet en adsl-tjänst på 6 Mbit/s. Alltså ordentligt med kräm i näten, men det blir först till hösten.

Däremot är det oklart hur företaget kommer att bemöta den tuffa prispolitik som konkurrenterna har.

- Vår prismodell är inte klar än, säger Ola Kallemur, informationschef på Teliasonera."

www.google.com
www.telia.se
www.idg.se

sen kan man alltid ringa telia...visst är internet underbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

25:- per GB, det är hutlöst.

10GB är 250:-
50GB är 1250:-

Jag skulle alltså med Broadband 2000 betala ca 60*25 + 475 = 1975:- per månad (50-60GB är vad jag förbrukar per månad i snitt).

För min del är det ingen vits med att skaffa 2mbit om man inte har råd att använda det. Pingen skiljer ju inget.

Permalänk

ockerpris! jag har den senaste månaden förbrukat 86 GB (upp och ner) med telia 2000 så räknas både in och ut trafik.
så med telia 2000 hade det blivit riktigt dyrt

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar nog tills dom tillkännager priset på 6Mbit:en.

Permalänk
Medlem

ni inser inte vilka lyxproblem ni har... den enda form av uppkoppling jag kan få är 56k... 512kbps för lite? "OK"

Permalänk
Medlem

likvid, du kunde inte få bostream xtream? det lät som du kollade Scream bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
ni inser inte vilka lyxproblem ni har... den enda form av uppkoppling jag kan få är 56k... 512kbps för lite? "OK"

Du kan ju iaf ha ADSL, det kan inte jag ÄN. Även du kommer att kunna skaffa telias 6Mbit om du vill sen. Frågan är bara vad den kommer att kosta och i vilken forn den är(flat/flexrate)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Du kan ju iaf ha ADSL, det kan inte jag ÄN. Även du kommer att kunna skaffa telias 6Mbit om du vill sen. Frågan är bara vad den kommer att kosta och i vilken forn den är(flat/flexrate)

uhm? han sa att han inte kunde få nånting annat än 56k... lr?

Permalänk
Medlem

Zygol:

Nej jag kollade alla tre alternativ hos Bostream, tjejen sa flera ggr att det inte går att få någon av tjänsterna.

Frågade om det var planerat något för min KC, nej det var det inte vad hon kunde se, men det kan ändras i framtiden sa hon.

Dessutom vill jag inte ha 512kbps.

Så enda valet jag hade var Telias 2Mbps tjänst.

Jag bryr mig faktiskt inte om vem som levererar tjänsten, bara jag får det jag vill ha och det är inom rimliga prisgränser.

Nu är jag väl inte särskilt nöjd med villkoren på Telias 2Mbps tjänst med max 10GB upp och ner samt bara 400kbps upload.

Men det är varje fall bättre än en seg 512kbps lina.

Desutom så kan jag byta till Telias VDSL 10Mbps när den kommer senare i år utan probs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Zygol:

Desutom så kan jag byta till Telias VDSL 10Mbps när den kommer senare i år utan probs.

Vad får dig att tro att Telia tänker köra vdsl på understationer? är det spekulationer från din sida eller har Telia sagt något om det till dig?

Permalänk
Medlem

Nja det är väl ganska naturligt att Telia kan göra som dom själva gör eftersom dom äger stationerna.

Dessutom sitter många företagskunder med Telia Prolane upp till 10Mbps på understationer, jag vet detta eftersom jag installerat flera såna förbindelser till en del kunder när jag var konsult.

Varför inte Telia släpper in Bostream, B2 på alla deras understationer är bara en orsak, kontroll.

Eftersom det är begränsad plats i stationerna så vill Telia så klart ha all plats dom kan få och inte ge bort den till andra i första hand.

Inget konstigt med det, har alltid fungerat på det sättet med Telia

Fula metoder, men ingen kan bevisa något ändå att de håller på så.

Bostream har ju faktiskt lyckats på ett antal stationer få in deras Xstream, men det är inte många.

I detta fall så har Telia makten hur mycket du än inte vill tro det.

Permalänk
Medlem

hur man än vrider och vänder på det så är ändå .5 mbit tjänsten billigare än 2 mbittan. Surfar du lite så har du ingen nytta av den stora hastigheten kontra priset, surfar du mycket så kostar det mer med tankte med flexrate. Sen skriver du inom rimliga prisgränser ..vad är det för dig och hur i hela friden har du fått matten gå ihop ?

Dessutom så kommer telia INTE köra på understationer utan det kommer gälla för moderstationerna där med. Principen 200 betalande för att bygga ut understation kvarstår. Först och främst kommer det vara sthlm som kommer få den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är impressed på Telia!

Fick Telia 2Mbps inkoppat igår, dvs 2 dagar efter jag hade beställt på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Bra pingtider är det också, bättre än mitt förra.

Gjorde en trace från en Cisco 2621 router.

#traceroute ftp.sunet.se
Translating "ftp.sunet.se"...domain server (10.0.0.1) [OK]

Type escape sequence to abort.
Tracing the route to ftp.sunet.se (194.71.11.40)

1 217.209.37.1 1 msec 1 msec 1 msec
2 10.0.112.1 1 msec 1 msec 1 msec
3 sto-a12-feth3-1.se.telia.net (213.66.160.253) 2 msec 3 msec 2 msec
4 hy-d6-pos7-3.se.telia.net (212.181.203.141) 3 msec 3 msec 2 msec
5 fre-c2-pos10-1.se.telia.net (212.181.192.97) 2 msec 2 msec 2 msec
6 fre-c1-pos4-2.se.telia.net (194.22.190.89) 3 msec 4 msec 3 msec
7 fre-peer1-pos3-0.se.telia.net (195.67.220.138) 2 msec 2 msec 4 msec
8 195.67.220.150 3 msec 4 msec 4 msec
9 UU-FTP-1-POS1-0.sunet.se (130.242.205.218) 4 msec 4 msec 3 msec
10 archive-r2-eth0.sunet.se (130.242.57.250) 4 msec 5 msec 5 msec
11 ftp.sunet.se (194.71.11.40) 5 msec 6 msec 6 msec

Permalänk
Medlem

comhem som jag har är jätte bra. Betalar 395kr för 2mbit och det är ingen gräns på hur mycket man får ladda. Det har aldrig varit något strul. Visst det finns snabbare och billigare men det är iallfall bättre än felia som har samma pris för 0.5mbit

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem

felia?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

likvid: kom bara ihåg att inte surfa för mycket på hemsidor med bilder.

Visa signatur

jo då ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
felia?

Felia = telia

Permalänk

För inte så länge sen så sade Telia och Ola Kallemur att VDSL var helt ointressant och inget de skulle satsa på, det var ADSL som gällde för deras del..

http://www.idg.se/globalincludes/applikationer/brs_search/sea...
rubrik "Teliasonera nobbar vdsl"

Visar än en gång vilka hycklare Telia är och endast sätter sig egna vinstintressen i första hand och inte vill få ut nya produkter och tjänster till sina kunder, även fast de är beredda att betala för sig, tackar vet jag företag som ser utveckling som något positivt.

Nu kan artikeln endast läsas av CS-prenumeranter så...

Permalänk
Medlem

Kostnadsmedvetenhet heter det, dom mest giriga företagen agerar efter den filosofin och tjänar oftast mer än andra på detta.

Inget konstigt att Telia gör det eller nån annan heller.

Man lanserar tjänster efter marknaden, istället för att lansera VDSL först så låter dom konkurrenterna lansera först och se hur responsen blir.

Ett bra sätta agera på eftersom Telia inte själva behöver riskera något utan lanserar tjänsten när dom tycker det är dags.

Strategiskt tänkande helt och hållet istället för som Bredbandsbolaget bara slösa pengar och inte veta om det går ihop.