upps nu sabbade jag nånting... hjälp!

Permalänk
Medlem

upps nu sabbade jag nånting... hjälp!

satt och bytte ikoner på filtyper i utforskarens "mappinställningar"
så bytte jag ikon på mappar vilket av någon konstig anledning också bytte kommando på att öppna mappar
istället för explore så blev det find
så när jag dubbelklickade på en mapp så öppnades den inte utan istället öppnades ett sökfönster :-/
jag kan av någon anledning inte ta bort eller redigera kommandon men jag löste det ändå genom att lägga till explore och göra det till standardkommando, som program valde jag explorer.exe
nu kan jag öppna mappar igen men problemet är att mapparna alltid öppnas i ett nytt fönster vilket är väldigt irriterande (och valet att öppna mappar i nya fönster är _inte_ förkryssat i mappinställningar).
Vad göra för att fixa detta? :-/ ska jag skriva något mer än explorer.exe i "program" för att den ska veta att den ska hålla sig till samma instans eller vad..? hjälp mig någon, detta driver mig till vansinne!

Permalänk
Medlem

Antar att du kör xp? Kör systemåterställning. Låser iallafall problemet även om det troligen finns bättre lösningar

Edit: Det är ok att ge kassa lösningar om man är bakfull

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk

Ja, systemåterställning funkar.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, Dessvärre kunde jag ej köra systemåteställning då jag inaktiverat ´funktionen.
För mig blev det att installera om hela skiten, jag höll banne mig på att bli tokig

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

hur kör man systemåterställning och vad innebär det?

Permalänk
Medlem

googla efter xp_folder_open.vbs

Permalänk
Medlem

hittar inget på xp_folder_open.vbs
vad är det meningen att jag ska hitta?

Permalänk
Medlem

Systemåterställning finns under Start -> Alla program -> Tillbehör -> Systemverktyg

Permalänk
Medlem

har skrivit lösningen här på forumet förut (du behöver inte köra systemåterställning..). ska leta lite och postar länken här sedan...

[edit]
voila!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig i en annan tråd

gå in i registret och leta upp HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell (byt sedan ut ut directory mot drive/folder beroende på om du hade problem med fler)

skapa en ny nyckel med namnet open
sedan skapar du 2st DWORD värden (i open), ena med namnet "BrowserFlags" med hexadecimala värdet 10
den andra ska heta "ExplorerFlags" och ha hexadecimala värdet 12

skapa sedan en ny nyckel med namnet command och sätt default värdet till "Explorer.exe /idlist,%I,%L"

hoppas du förstår

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nUida
har skrivit lösningen här på forumet förut (du behöver inte köra systemåterställning..). ska leta lite och postar länken här sedan...

[edit]
voila!

har gjort exakt det du sa på directory dock ej folder då allt redan fanns där. det fungerar fortfarande inte

Permalänk
Medlem

Ändrar du detta i registret blir det som det var innan:

File Folder:
HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\(Default)
eller
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Directory\shell\(Default)
(Default) = none
-----------------
Folder:
HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\(Default)
eller
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Folder\shell\(Default)
(Default) = inget (tom sträng)

Permalänk
Medlem

funkar inte det heller.. vf jag som hade fixat till datorn så bra.. måste man formatera nu?
hade ändrat ikoner på alla vanliga filtyper, konfigurerat miranda som fan och tillochmed rensat upp bland fonterna och tagit bort alla överflödiga..
livet är orättivst :'(