Lag på 12 mån reklamationsrätt?

Permalänk

Lag på 12 mån reklamationsrätt?

Jag undrar om det finns lag på att man har reklamationsrätt en viss tid efter att man köpt en viss vara. Hur lång är denna tiden om det finns en sådan lag?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen ger dig som konsument rätt till två års reklamationsrätt, dock är det viktigt att inte blanda ihop reklamtionsrätt och garanti (men det har du säkert redan koll på )

/Erik

Permalänk
Medlem

Hoppas inte på för mycket av andra året.
Första året = Säljaren måste bevisa att du förstört varan om han inte vill ge dig en ny.
Andra året = DU måste bevisa att du inte förstört varan för att säljaren ska ge dig en ny. Detta är i praktiken omöjligt för de flesta fel. Lagen är en halvtaskig kompromiss mellan handeln och konsumenter.
Dessutom har du 6månaders reklamationsrätt på begangnade produkter.
Men vem följer det? Prova att köpa en bil för 10'000 och se....
Fjantig lag enligt min mening..

Permalänk
Medlem

All garanti utöver 6 månader är frivillig att lämna för säljaren.

Permalänk

Observera att konsumentköpslagen endast gäller om du köpt den hos ett företag. Var har du beställt(köpt varan någonstans, och vad är det för något?

Visa signatur
Permalänk

en cd skiva

splittrades i cdromen... bara inte dom jag köpte cdromen av skyller på skivan och dom som gjorde skivan skyller på cdromtillvärkaren.(cdromen förstördes helt, datorn botar inte när den är ikoplad)
tänkte bara skaffa lite fakt innan jag tar upp någon argumentation med ett butiksbiträde

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
en cd skiva

splittrades i cdromen... bara inte dom jag köpte cdromen av skyller på skivan och dom som gjorde skivan skyller på cdromtillvärkaren.(cdromen förstördes helt, datorn botar inte när den är ikoplad)
tänkte bara skaffa lite fakt innan jag tar upp någon argumentation med ett butiksbiträde

Löser det sig inte i butiken ring till Skivbolaget så fixar de säkert ett byte om du skickar in konvultet och nån bit av skivan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Löser det sig inte i butiken ring till Skivbolaget så fixar de säkert ett byte om du skickar in konvultet och nån bit av skivan.

Eh det står väl inte att det är en musikskiva?
Dessutom som jag ser det det större problemet att CD-ROM-spelaren gick sönder av det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper33
Hoppas inte på för mycket av andra året.
Första året = Säljaren måste bevisa att du förstört varan om han inte vill ge dig en ny.
Andra året = DU måste bevisa att du inte förstört varan för att säljaren ska ge dig en ny. Detta är i praktiken omöjligt för de flesta fel. Lagen är en halvtaskig kompromiss mellan handeln och konsumenter.
Dessutom har du 6månaders reklamationsrätt på begangnade produkter.
Men vem följer det? Prova att köpa en bil för 10'000 och se....
Fjantig lag enligt min mening..

Nästan så...
Produkter köpta efter 1 juli 2002 är det lag på att produkten ska minst 6 månaders garanti.
Butiken har bevisbördan de första 6 månadrna och därefter ifall butiken lämnar längre garanti (tex. 1 års garanti) är det kunden som har bevisbördan att produkten är behäftad med ett fabrikationsfel. (dvs. efter 6 månader tills att garantin går ut)

Oavsett om man har 6 månaders garanti eller 1 år har man alltid 2 års reklamationsrätt.
Reklamationsrätt innebär att felet skall ha gått sönder under garantitiden vilket skall bevisas av köparen (förutom de första 6 månader som butiken som har bevisbördan).
Reklamationsrätten skyddar mot så kallat dålda fel som man kanske inte upptäcker förren efter efter garantitiden.

Dock så ska man inte tro att om varan går sönder efter 1 1/2 år att man har rätt att få den utbytt eller lagad, utan den skall ha gått sönder under garantitiden. Däremot är felet så att den kan ha gått sönder under garantitiden men inte upptäcktes förren efter 1 1/2 kan man reklamera den. Men då måste man också kunna bevisa detta vilket är mycket svårt i praktiken.

Sen kan man inte heller komma efter 1 1/2 år och säga att produkten gick sönder under garantitiden men inte haft tid att reklamera tidigare. Man måste reklamera felet få fort man har upptäkt det eller borde ha upptäckt det, dock max efter 14 dagar dagar.

Lite krångligt men allt detta står på konsumentvärkets hemsidan.

--- Har konsumenträtt som hobby ---

Visa signatur

- Who are you? -