Router/gateway/Firewall i mkt litet format

Permalänk
Medlem

Router/gateway/Firewall i mkt litet format

Tja!

Jag funderar på att bygga min egen router/firewall/gateway för hemma bruk. Jag vill att den ska vara så lite som den absolut bara kan bli.

Jag tänkte köra Astaro Security Linux som mjukvara pga att den är gratis för hemma användare plus att den har en enorm mängd funktioner såsom inbygt anti-virus mm...

Om Astaro kan ni läsa mer om här: http://www.astaro.com

Det ajg söker är hårdvaran till denna. Minimun är följande:

· 400 MHz CPU, 128 MB RAM
· 8 GB IDE or SCSI HDD
· Bootable CD-ROM Drive
· PCI Ethernet Networkcards (up to 20)

Jag tänkte bara ha 2 nätverkskort. Ett för internet ch ett för lokala nätverket och via en swtich koppla in mitt nätvärk.

Det jag söker är hårdvara i så litet format som möjligt. Eftersom det bara är för hemmet och jag inte kommer ha så mycket trafik genom den så tänkte jag hålla mig någonstans i minimum stadiet. Ett krav är att det är mycket tyst också. Några förslag? Det viktigaste är ju att hitta ett mordekort som är så litet som möjligt. Det får inte bli för dyrt heller.

Vad har ni för förslag?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk

epia? de är slöa som satan, men inte ens den bör misslyckas med en sån uppgift

sen gör du förljande:
en tom skrivbordslåda eller nån annan lämplig box
tar valfritt (gammalt, litet) ATX-agg
kopplar ihop epia etc (CD kommer bara behövas för instalationen antar jag, så det kan lånas)
lägger allt i lådan och kör igång - vill du ha det fastare monterat så föreslår jag att du hamrar spikar genom botten på lådan och mobo-hålen så kommer det inte glida runt

hmm, kanske för getto för dig iofs

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Efter en sökning på epia så fick jag fram lite information och det verkar passa mig perfekt. Lite frågor bara:

Hur snabb är processorn? Det är en inbygd C3 processor va?
Finns detta att köpa i sverige? Isf vart?
Vad finns det för lådor som kan passa till det?

[EDIT]
Efter lite mer sökningar kom jag fram till att EPIA ME6000 kortet har en enbygd C3 600mhz processor som körs utan fläkt. Detta verkar passa mig perfekt... Nu återstår vart ajg får tag i det...

[EDIT2]
Detta paketet hade kanske varit fint: EPIA 5000 & Chyang Fun MiniCube[http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=15#p134]

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk

C3 "skräp", i vissa benchar så slår 266MHz P2or C3 600MHz... men de används ändå i vissa sammanhang då tystnad prioriteras
www.microstore.se har lite...
www.datorbutiken.com/se har korten iaf
frågan är ju om den klarar det...
alternativet är ju att bygga en så billig dator man bara kan eller att ta en gammal som får göra jobbet
edit: bara att söka på buggy.no-ip.com på "epia"
så hittar man vilka som har det... 5-6 butiker typ

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life