Permalänk
Medlem

Vad är Modding?

Ja vad är moddning, är det när man har tryckt in nått neonrör hit o dit, eller satt in lysande fläktar??

Personligen så tycker jag att moddning är när man förändrar utseendet på lådan fysiskt, alltså inte med ljus och annat utan t.ex. fönster eller stealth-mod.

Vad tycker ni??

Visa signatur

-Amd 64 4000+ | 1024 ddr 333 mhz | Abit AV8 3rd Eye | Segate 160gig S-sata + 250gig Western S-ata | Geforce 6800 GT | Samsung Syncmaster 960BF

Permalänk
Avstängd

Modifiering i allmänhet betyder att man ändrar något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Modifiering i allmänhet betyder att man ändrar något.

Jo, men det börjar bli lite för många som köper allt färdigt!!!
Såg ett exempel, satt in en lysande fläkt och tyckte det var modding???

Hävdar fortfarande att modding gör man själv och inte köper det färdigt, för då modifierar man det inte!!!!

Visa signatur

-Amd 64 4000+ | 1024 ddr 333 mhz | Abit AV8 3rd Eye | Segate 160gig S-sata + 250gig Western S-ata | Geforce 6800 GT | Samsung Syncmaster 960BF

Permalänk
Avstängd

Tja, att sätta in en annan fläkt är ju modifiering på sitt sätt - man förändrar ju lådans egenskaper, i det här fallet kylningen.

Sedan finns det ju givetvis olika sorters grad på moddning men man ska komma ihåg att man skall hålla sig på sin egen nivå, inte den andra tycker att man ska ligga på.

Jag säger tummen upp för de som tycker om att ändra i sina datorer - oberoende av svårighetsgrad.

Permalänk
Medlem

Håller med.
FAttar mig inte på folk som lägger ner flera hundra för att få ett plexifönster. Det är ju endå bara en plexiskiva och en list man köper.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer bli ett jäkla tjaffs i denna tråd.
Men modding för mig är en/flera förändring på lådan eller något annat. Själv tycker jag att modding som har med elektronik att göra är roligare och har oftast mer funktion. Jag förbjuder ingen att t ex. sätta in en fabrikstillverkad fläktkontroll, men då ska dom inte skryta eller tycka att dom är koola, bara för att deras kontroll är snyggare än vad kompisens kontroll är, som kompisen har byggt själv.
Jag tycker inte att det är modding att bara sätta in en lysande fläkt. Men om den är hemgjord så är det nog modding.
Skriver konstigt när man är hungrig. Ska gå och äta lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (sic)reaper
Jag tror att det kommer bli ett jäkla tjaffs i denna tråd.
Men modding för mig är en/flera förändring på lådan eller något annat. Själv tycker jag att modding som har med elektronik att göra är roligare och har oftast mer funktion. Jag förbjuder ingen att t ex. sätta in en fabrikstillverkad fläktkontroll, men då ska dom inte skryta eller tycka att dom är koola, bara för att deras kontroll är snyggare än vad kompisens kontroll är, som kompisen har byggt själv.
Jag tycker inte att det är modding att bara sätta in en lysande fläkt. Men om den är hemgjord så är det nog modding.
Skriver konstigt när man är hungrig. Ska gå och äta lite.

Håller med dig totalt, köper man en fläkt och ändrar den, så är det modding.

Sen att köpa en fan controller och modda den är åxå modding.
Men att köpa allt färdigt och skriva att datorn är moddad vetefan. för då är den så från början och inte modifierad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Modding i datorvärlden är ungefär som custom i motorvärlden. Det verkar som det mest beskriver en avvikelse från "normalt" utseende, i datorfallet en trist grå låda utan krimskrams.

I motorvärlden är det skillnad på custom och trimning; custom påverkar det estetiska och trim påverkar prestanda (helst positivt). Därför brukar jag tänka på modding mest som estetiska förändringar. Således skulle jag inte inkludera t ex lappning av kylfläns, överklockning, voltmod etc i begreppet moddning även om det inkluderar elektrisk/mekanisk modifiering av hårdvaran.

Kort och gott:
custom <=> modding
modifikation Э modding

Permalänk
Medlem

Lägg ner dessa frågerna. Ni som tror ni är så duktiga med alla dessa mega mods. En mod är när man ändrar något. Att sätta till något i datorn är ingen modifikation. Det finns inget som heter färdigmodifierat för en köppt låda är inte modifierad. En låda är en låda. Hur man vill ändra den eller kanske bara slänga in en lampa för att lysa upp sina komponenter är upp till var och en. Tycker att dessa fråger blir allt mer patetiska. Kan gissa på att Plastinc hatar Xaser och älskar Lian Li fast än han aldrig set någon av dessa chassin bortsett från på sin datorskärm. Snälla skärp er, dessa trådar är bara omogna försök att få upmärksamhet.

EDIT: Personligen hade jag hellre köppt en färdig fläkt kontroll om jag inte vart säker på att jag kunnde göra den bättre själv. Många gör modifikationer i gemförelse med fläktkontroller. gör man en fläktkontroll så bygger man den inte modifierar den. Jag köper hellre något som ser bra ut än använder nåntings om ser förjävligt ut och funkar halvdant som jag byggt själv. Ska man göra något ska det göras bra annars kan man skita i det.

Permalänk
Medlem

modding tycker jag är när man sätter in nått som kräver ombyggnad för att passa/funka eller att bygga om eller bygga nått eget på egen hand...

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karlsson
Modding i datorvärlden är ungefär som custom i motorvärlden. Det verkar som det mest beskriver en avvikelse från "normalt" utseende, i datorfallet en trist grå låda utan krimskrams.

I motorvärlden är det skillnad på custom och trimning; custom påverkar det estetiska och trim påverkar prestanda (helst positivt). Därför brukar jag tänka på modding mest som estetiska förändringar. Således skulle jag inte inkludera t ex lappning av kylfläns, överklockning, voltmod etc i begreppet moddning även om det inkluderar elektrisk/mekanisk modifiering av hårdvaran.

Kort och gott:
custom <=> modding
modifikation Э modding

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Modding för mig är när man gör en förbättring av lådan såsom sågar upp ett hål i sidan, taket för att få en bättre dator. men att slå in lysrör, snygga till i datorn är styling och det är 2 olika saker

Modding är tex att slå in vattenkylning i datorn.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Men en sak.. du hänger på SweClockers.. vill du då inte ha modifikationer? Alla föds väl inte till moderkortsmoddare eller? Om du nu tror sånnt hänger du på helt fel forum. Jag tycker om datorer som "julgranar" och "golvlampor" och det står jag för. Jag gör mer avancerade saker idag.. men jag började med att sätta in flera ljus i olika färger. Sen om alla diskussioner om färdigmoddat.. Jag tycker att om man är "en cs-fjortis" och vill köpa en låda som redan har ett fönster för man gillar det eller itne vill/har kunskap/orkar att sätta in ett eget så gör man det. Moddning är personlig, sen att många tar efter och så vidare är väl itne så kul, men om personen i fråga gör det så får han det. Jag anser mig som en moddare, oavsett hur jag klarar de sakerna som kansek ni som är de bästa här på forumet kan. Men att klaga på moddning och hänga på SweC, då ska man se över efter en ny hobby!. Det var allt från mig, ni får gärna ta det här hur ni vill.

Visa signatur

Apple frälst

Permalänk
Medlem

Alla tycker olika.
Så, klart, färdigt, lås tråden.

Permalänk
Medlem

Klartext - Modda = Modifiera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qiwii
Lägg ner dessa frågerna. Ni som tror ni är så duktiga med alla dessa mega mods. En mod är när man ändrar något. Att sätta till något i datorn är ingen modifikation. Det finns inget som heter färdigmodifierat för en köppt låda är inte modifierad. En låda är en låda. Hur man vill ändra den eller kanske bara slänga in en lampa för att lysa upp sina komponenter är upp till var och en. Tycker att dessa fråger blir allt mer patetiska. Kan gissa på att Plastinc hatar Xaser och älskar Lian Li fast än han aldrig set någon av dessa chassin bortsett från på sin datorskärm. Snälla skärp er, dessa trådar är bara omogna försök att få upmärksamhet.

EDIT: Personligen hade jag hellre köppt en färdig fläkt kontroll om jag inte vart säker på att jag kunnde göra den bättre själv. Många gör modifikationer i gemförelse med fläktkontroller. gör man en fläktkontroll så bygger man den inte modifierar den. Jag köper hellre något som ser bra ut än använder nåntings om ser förjävligt ut och funkar halvdant som jag byggt själv. Ska man göra något ska det göras bra annars kan man skita i det.

För det första, så hatar jag inte några chassin. Utan tycker att båda e snygga. Men att lian-li med sin stillrena design är snyggare.
Och sen, det var ett jävla tjat om dessa controllers, själv har jag en färdigköpt för tyckte den va bra och att jag inte skulle kunna göra den bättre själv.

Det enda jag inte tycker är modding är när man sätter in en lysande fläkt och kallar det modding.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Under de tre åren som jag varit medlem här på swec har betydelsen av moddning ändrats rätt så mycket.

De flesta moddar som dök upp här i början var fläkthål, fläkkontroller, rejäla kylsystem och liknande. Dvs förbättringar av lådan i ett praktiskt avseende.

Just nu är det mesta här moddning av visuell karaktär, dvs lådan blir inte ett dugg bättre utan bara enligt moddaren sjäv (och ibland några andra) snyggare.

Som jag ser det är det två helt skilda saker.

Sen finns det ju rena hemmabyggen också, exempelvis när man själv snickrar ihop en låda utav nåt lämpligt material. Samma sak gäller för exempelvis elektronikbyggen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
De flesta moddar som dök upp här i början var fläkthål, fläkkontroller, rejäla kylsystem och liknande. Dvs förbättringar av lådan i ett praktiskt avseende.

Just nu är det mesta här moddning av visuell karaktär, dvs lådan blir inte ett dugg bättre utan bara enligt moddaren sjäv (och ibland några andra) snyggare.

Kanske är det dags att införa en terminologi som skiljer de båda åt? Termen "modding" verkar ha bitit sig fast bland gemene man som en estetisk modifikation. Därför verkar det lämpligt att införa en ny term för modifieringar som förbättrar/förändrar prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karlsson
Kanske är det dags att införa en terminologi som skiljer de båda åt? Termen "modding" verkar ha bitit sig fast bland gemene man som en estetisk modifikation. Därför verkar det lämpligt att införa en ny term för modifieringar som förbättrar/förändrar prestanda.

Det är väl snarare så att visuell modifiering borde benämnas styling eller nåt åt det hållet. Ordet moddning härstammar trots allt från den tiden som man sågade fläkthål och liknande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har en dator jag anser mig ha moddat, eftersom jag har byggt om den.
Även om det bara innebär montering av temperaturstyrd fläkt, bortmontering av COM-port, montering av brytare samt tystad hårddiskupphängning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det är väl snarare så att visuell modifiering borde benämnas styling eller nåt åt det hållet. Ordet moddning härstammar trots allt från den tiden som man sågade fläkthål och liknande.

Jag håller med dig, men när Gemene Man(tm) anammat något så är det så. Se bara på vad MSIE håller på med: "Inte standard? Pfft, 91,31% av alla webbanvändare håller med oss (eller vet inte bättre)."

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju faktiskt dom som inte kan löda överhuvudtaget och inte har några som hellst kunskaper i nånting som har med el att göra... som typ får köpa färdiga saker och... ja... :S jag skrev mitt namn med spritpenna på min strömkabel... räknas det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

finns det värkligen nått som är färdigt moddat... Om lådan byggs i fabrik med fönster å ett neon rör i så väl det ingen modifikation... men om man köper en sån låda å svetsar igen fönstret å tarbort neonröret... så är det en modifikation....

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Proffsmoddare

Ännu en tråd av detta slaget behövdes verkligen INTE!! Denna frågan har det tjatats om i 500 andra trådar i detta forumet.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Avstängd

och så drömmer man tillbaka till tiden då man fick se någon posta ett chassi med ett fönster och det kunde få kommentarer som "snyggt utskuret!" "vars köpte du neonrören?" och "fan vad jag vill vara dig!"

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om man köper färdigmoddat så kan man inte säga att man har moddat, utan då har man skaffat modden och inte gjort den, typ som om du köper det är det "custom parts" om du gör dem är det "modded parts" om ni fattar så tycker jag iallafall

Jag har plexi och neon och ledfans etc men jag tycker inte att jag moddat själv, visst har jag satt dit det, men jag har inte gjort det...

God jul förresten

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

jag tycker att det är lite fånigt att säga att du är bara en äkta moddare om du gör det och det själv man ska få själv bästäma om man vill kala sig själv moddare men såklart måste man ju kunna lite också

Visa signatur

hej alla va glad inte sur

Permalänk
Medlem

En moderator borde se tråden nu och låsa den, finns ingen mening med att skapa en ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
Håller med.
FAttar mig inte på folk som lägger ner flera hundra för att få ett plexifönster. Det är ju endå bara en plexiskiva och en list man köper.

Lånad dremel, donerade slipskivor, hittad plexi-skiva, volvo 360 dörrlist molding var va jag hade i min förra låda

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H