MadModder Fördröjnings modul...
Hittade denna i Elektronik tråden...

och jag undrar bara hur denna skulle kunna få nätaggetatt starta senare?
och skulle det inte få nätagget att dö när timer kretsen når nästa peak?
om ni förstår??
Skulle nämnligen ha användning för denna krets
citering från Elektronik Tråden
Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
Ursprungligen inskrivet av ]OC[chaos
Jag behöver hjälp med att få mitt primära nätagg att starta ca 30 sekunder efter mitt sekundära pelt nätagg. Finns det någon här med skillsen och viljan att hjälpa mig med ett kopplingsschema och eventuellt art. nummer på elfa ?
tack på förhand
PS. Det ska bara vara 30 sekunders fördröjning vid uppstart och den skainte slås av automatiskt. DS.
Tror inte det där passar in i den här tråden. Jag vet inte var du ska ta upp det, men det verkar som att det här är en FAQ där man bara lägger in information om grejer och inte frågor om diverse projekt man håller på med. Kanske passar i idebanken?
edit: Här har du en ritning på en delaykrets som du kan använda till ditt projekt. Kanske behöver lite modifieringar för just ditt projekt men man ser iaf principen.
Ursprungligen inskrivet av MadModder
Numrena som U5, R40, R41, C4, C5 och RE2 kan du bortse helt ifrån. Det är komponentbeteckningar som ingår i ett mycket större schema jag gjort. Det här är bara en del av det. 555 är en IC-krets som heter just 555. Det är en timerkrets.
Eftersom ett agg startas genom att man jordar den (oftast) gröna kabeln i ATX-kontakten, så kopplas pinnen på reläet där som går upp till +12V ner till jord istället. +12V kopplas tilld et agg som startas först, och +12V 25sek selay (som då är GND 25sek delay istället) till det andra agget.
hmm, borde inte inläggen rörande detta flyttas över till idébanken istället?
massa citeringar vart det...
men bara för att ni alla ska direkt veta vad jag menar och vill
ELFA länk till reläet;
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2011075.htm