Permalänk
Medlem

MadModder Fördröjnings modul...

Hittade denna i Elektronik tråden...

och jag undrar bara hur denna skulle kunna få nätaggetatt starta senare?
och skulle det inte få nätagget att dö när timer kretsen når nästa peak?

om ni förstår??

Skulle nämnligen ha användning för denna krets

citering från Elektronik Tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]OC[chaos
Jag behöver hjälp med att få mitt primära nätagg att starta ca 30 sekunder efter mitt sekundära pelt nätagg. Finns det någon här med skillsen och viljan att hjälpa mig med ett kopplingsschema och eventuellt art. nummer på elfa ?

tack på förhand

PS. Det ska bara vara 30 sekunders fördröjning vid uppstart och den skainte slås av automatiskt. DS.

Tror inte det där passar in i den här tråden. Jag vet inte var du ska ta upp det, men det verkar som att det här är en FAQ där man bara lägger in information om grejer och inte frågor om diverse projekt man håller på med. Kanske passar i idebanken?

edit: Här har du en ritning på en delaykrets som du kan använda till ditt projekt. Kanske behöver lite modifieringar för just ditt projekt men man ser iaf principen.

http://madmodders.no-ip.com/temp/delay.gif

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Numrena som U5, R40, R41, C4, C5 och RE2 kan du bortse helt ifrån. Det är komponentbeteckningar som ingår i ett mycket större schema jag gjort. Det här är bara en del av det. 555 är en IC-krets som heter just 555. Det är en timerkrets.
Eftersom ett agg startas genom att man jordar den (oftast) gröna kabeln i ATX-kontakten, så kopplas pinnen på reläet där som går upp till +12V ner till jord istället. +12V kopplas tilld et agg som startas först, och +12V 25sek selay (som då är GND 25sek delay istället) till det andra agget.

hmm, borde inte inläggen rörande detta flyttas över till idébanken istället?

massa citeringar vart det...
men bara för att ni alla ska direkt veta vad jag menar och vill

ELFA länk till reläet;
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2011075.htm

Permalänk

Det där schemat funkar inte till ditt ändamål. När man kopplar på 12V till det, så tar det 25 sekunder tills reläet drar, och sen hålls reläet draget hela tiden, tills man kopplar bort 12V från kretsen. Inga pulser eller peakar.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jag förstod inte tråden riktigt. men lite kanske.

du vill alltså ha ett fördröjt tillslag på ditt sekundära agg?
eller?

Kör med en op-förstärkare samt kondning på några uF och ett högt uppladdnings motstånd.

Om jag förstod rätt så kan du ju höra av dig så kan jag fixa ihop en liten skiss på det.

hade bra!

Permalänk

När han trycker på chassits powerknapp ska peltierns nätagg starta, och sen efter 30sek ska det primära agget starta och driva moderkort mm. Sen när han väljer att stänga ner windows, ska båda aggen stängas av automatiskt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

ok...
men funkar det?

mekme...
har du lust kan du ju dra ihop ett schema...

Permalänk
Medlem

här ska vi se..

sig = signal in.
kondning = kondningen . logiskt?
R1 . uppladdnings motstånd
R2 . urladdningsmotstånd
Dioden = 1n4148
op-förstärkaren = lm311
R3 = pull upp motstånd.

schemat förklarar kanske resten ? haha
rätta mig om jag har fel. har dragit några bärs

hihi!
hade gott

Permalänk
Medlem

det var massa litet

gjorde en egen version... ;):D

men det är lite jag inte förstår...

kondingens värde?
ut ? står det ut?

och strecket under R2... vart ska det gå?

någon som har synpunkter på schemat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
det var massa litet

gjorde en egen version... ;):D
http://members.chello.se/jcf/mekme/schema.png

men det är lite jag inte förstår...

kondingens värde?
ut ? står det ut?
http://members.chello.se/jcf/mekme/ut.jpg

och strecket under R2... vart ska det gå?

någon som har synpunkter på schemat?

haha vilket jävla fult schema . jag som tyckte det blev snyggt igår! hahaha

kondningens värde. jadu.. pröva lite. finns en tabell i elfa katalogen vid ne555 kretsen där ser du hur stort motstånd (R1) och kondning du kan köra för att få ut visst antal sekunder.

R2 är urladdnings motståndet och det ska gå snabbt antar jag. alltså att den bryter strömmen till agget direkt. så 100R kan ju vara lämpligt.

Ja det står UT

Strecket under R2 ska alltså jordas. Glömde visst krummeluren

Permalänk

hur ska den där kunna starta peltieragget först, och sedan moderkortet efter 30 sekunder?

Vad för sorts nätdel är det du har till peltiern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör två vanliga ATX agg tänkte jag...
ena modifierat att bara köra peltiern...
allså...
inga onödiga jävla molex o ström kablar o sånt :D:D:D

iaf... schemat...
här hitta ja produkt bladet för NE555 kretsen mfl.
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304116.pdf

Men jag kan inte förstå mig på... är det denna formeln som ska användas eller? och hur räknar man i den formeln??

Uppdaterat schema;

Men vart ska UT gå någonstans då??

Permalänk

ja, det undrar jag med. Peltieragget ska få sin gröna och en svart ihoppkopplade då man trycker på powerknappen. Den kopplingen ska vara så tills man stänger av datorn.
Efter 30 sekunder ska moderkortet få en startpuls (precis som om man skulle ha tryckt på knappen i vanliga fall)
När man sen stänger av datorn sak bvåda aggen stängas av automatiskt.
Detta går inte med den lilla operationsförstärkaren där. Jag har inte klurat ut än hur det skulle gå till...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok...
men vad ska man göra för krets då som kan vid knapptryckning starta
ett nätaggregat, och sedan startas en fördröjning som sedan startar ett till nätaggregat typ 30 sekunder senare...

Och, timer krets o sånt får ju inte göra så att datorn stängs av efter att den
kört i 30 sekunder... om ni förstår vad jag menar ;):)

jag får nämnligen hem ett mastodont kit från www.dangerden.com
i januari med peltier o vattenkylning o massor...
kanske får jag då också ett nätagg för peltiern...
men än så länge vet jag inte det... så då tänkte jag mig köra på ett ATX agg istället...

Permalänk
Medlem

Där hittade du nog formeln. det jag tänkte på var diagrammet för det.
Har inte pdf läsare på den här datorn jag sitter på ..

UT ger puls efter att kondningen har laddats upp.

Fördröjt tillslag med andra ord.
Och håller UT signalen aktiv ända tills INSIGNALEN bryts.

SIGNAL + ända tills datorn ska stängas av då fimpar den UT gången.
Men den slår inte på utgången förens kondningen har laddats upp via motståndet.

För att sedan brygga en påslagning av det andra agget. så ta Utsignalen och driv en optokopplare eller liknande?

Permalänk
Medlem

hmmz...

mekme... det låter ju skitbra det där...
och jag förstår ungefär hälften... vilket e bra för mig då jag inte har utbildning eller nåt :rolleyes::D

men iaf...
har du lust o typ rita ett schema eller så vart man ska plugga in det på
aggen för att det ska bli rätt??
och vilken optokopplare ska man använda??
det finns väl flera olika? och jag har aldrig jobbat med sådana så

tackar så mycket för all den hjälp ni ger mig!!

Permalänk

Har för mig det finns en färdig fördröjningskrets på Biltema, men det är kanske inte det här som du talar om?
Inte lika skillat att köpa klart heller...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

njae... ja älskar o löda så det är en självklarhet för mig att bygga allt jag kan...
även fast jag behöver hjälp på diverse projekt...
som ni alla säkert förstått

Permalänk
Medlem

Ok, vad jag förstått så gillar du ju att bygga själv, men o jag vore som du skulle jag köpa ett vanligt tidräla och ställa det på 30 sek, så var problemet löst!!

Permalänk
Medlem

vad jag vet så kostar ett tidrelä ganska mycket? eller har jag fel??

pw_btn+
pw_btn-

det är alltså dem du ska bygla i agget för att det ska gå igång`.. jord och grön (pin14) tror jag det är.. låter det vara osakt.

optokopplare 4n25 eller 4n32.