Permalänk
Medlem

Barebone samt 9800pro amd64 ..nätagg

Börja bli lite tungt att dra omkring med 30 kilo chieftec på bröstet när man ska på lan.(för att inte tala om när man ska hem:) )
jag har sett att det börjat dyka upp amd64 plattformar till bare-bone och då blir man ju rätt så sugen.
Skulle man kunna köra ett 9800pro i en barebone (oklockat).
Värmen är inget större hinder men frågan är väl om det får plats.
Sökte nyss men hittade inget som angick detta.
Skulle ochså vara intressant att höra om någon hade fått in ett sådant kort storleks mässigt..
Och hur kommer det gå med strömmen.
Har ingen aning om volt och ampere och sånt men en athlon 64 drar väl 1,5v, medan en atholnXP drar 1,65.
så man borde väl få lite mer kräm om man jämför med ett barebone system med en athlon xp.

jag ska bara ha en hdd samt en brännare i..

tacksamm för några svar

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk

jag har ju 9800PRO i en SB61G2 och det funkar toppen har ca 2mm till plåten från grafik kortets fläkt. men JAG rekomenderar INTE att ha en amd i en Shuttel

Permalänk
Medlem

uch varför ska man inte ha en AMD i en shuttle ??

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No/One
uch varför ska man inte ha en AMD i en shuttle ??

för att en amd alstarar väldigt mycket värme jämförelsevis med en intel, vet inte hur det är med 4 bitars men jag antar att det är samma då den drar mer ström än en intel p4a.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Nja alltså... tror inte de utvecklar så jäkla mycket mer ändå... jag kör
cpu[2-Intel Pentium 4, 3556MHz, 512KB (0% Load)]
i min shuttle just nu tillsammans med ett 9700pro @ 355/339 utan problem med värme. Har bara dremlat bort fästena till den andra 3.5" disken samt bytt bort det "inbyggda" fläktgallret på baksidan av burken mot ett normalt.
Ligger runt 45º idle

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
för att en amd alstarar väldigt mycket värme jämförelsevis med en intel, vet inte hur det är med 4 bitars men jag antar att det är samma då den drar mer ström än en intel p4a.

Varför en AMD XP skapar så mycket värme är för den låga kontaktytan flänsen har men kärnan. Intel slänge nämligen på en "värmeutjämnare"(hade nått fint namn kommer inte ihåg) på P4an, därför är den mer lättkyld. AMD verkade förstå fördelen med den så dem smällde på den på AMD 64. Dock kan 64an vara varm ändå, har inte sett så många värden på folks AMD 64.

ONT: Jag tror nog SN85G4 klarar din setup. Den har ändå 240W, rätt mycket för en barebone tycker jag. Skaffa dock inte ett grafikkort med kylning som tar upp 1 PCI slot, den kommer nog inte få plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
Varför en AMD XP skapar så mycket värme är för den låga kontaktytan flänsen har men kärnan. Intel slänge nämligen på en "värmeutjämnare"(hade nått fint namn kommer inte ihåg) på P4an, därför är den mer lättkyld. AMD verkade förstå fördelen med den så dem smällde på den på AMD 64. Dock kan 64an vara varm ändå, har inte sett så många värden på folks AMD 64.

ONT: Jag tror nog SN85G4 klarar din setup. Den har ändå 240W, rätt mycket för en barebone tycker jag. Skaffa dock inte ett grafikkort med kylning som tar upp 1 PCI slot, den kommer nog inte få plats.

Det var nog det dummaste jag hört. Hmm producerar den mer värme p.g.a. den låga(lilla?) kontaktytan med flänsen? Hahahahahahah För det första påverkas nog inte hur mycket värme som produceras av vad som ligger ovanför processornkärnan. Och fördelen med ytan på p4an är att processorn inte blir mindre ömtålig och det är svårare att sabba den(chippa, krossa kärnan osv). Koppar sprider värmen bättre än någon aluminiumblandning som sitter ovanpå processorn...

Permalänk
Medlem

Mennade dock inte att XP ger mer värme, däremot är den svårkyld. Koppar sprider värme bättre än aluminium ja det vet jag, men flänsen träffar bara toppen av kärnan. Fördelar man värmen åt sidleds redan runt kärnan tjänar man ju på det.

Permalänk
Medlem

p4 är ungefär lika varm som AMD:s motsvarighet.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

nej man tjänar inget på att ha en heatspreader på prollen, är inte 100 på hur det ser ut under men kan säga med en 99% säkerhet att om du plockar bort heatspreadern så finns det en liten core under och då ger heatspreadern motsatt effekt.
Teknik 1 är ju mycket bättre än teknik 2, forumet får det att se lite cp ut men jag hoppas ni ser vad jag menar ändå

1. |_____________| <-----kylare
----
| | <---core

2. |_____________| <-----kylare
============= <-------Heatspreader
----
| | <---core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
för att en amd alstarar väldigt mycket värme jämförelsevis med en intel, vet inte hur det är med 4 bitars men jag antar att det är samma då den drar mer ström än en intel p4a.

mycket med bs va?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Naturligtvis är en cpu med heatspreader lättare att kyla o jo den går nog att kyla bättre än en utan oxå, tror att intel har bättre kontakt mellan heatspreadern o die än vad ni får med lite as o en aluminiumfläns.

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk
Medlem

vad har den här diskussionen med tråden och göra självklart funkar amd utmärkt i barebone .. antar att det inte är en thunderbird han ska sätta i så det går nog utmärkt ... förstår inte vad ni fick det från att man inte ska ha amd i barebone...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Inte för att det har något med tråden att göra men Rush, din illustration är inte riktigt korrekt. Om du vet något om hur man tillverkar kretsar på kiselbrickor (chip), så borde du veta att det som du reffererar till som "core", i själva verket är ett "chip" belagt med något metalliskt material, alltså en "heat spreader". På P4:an och 64:an är enda skillnaden att heat spreadern är, inte tjockare, utan snarare lika tjock fast den har mycket större yta. så någon nackdel är det knappast.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
för att en amd alstarar väldigt mycket värme jämförelsevis med en intel, vet inte hur det är med 4 bitars men jag antar att det är samma då den drar mer ström än en intel p4a.

Nja, inte längre. Förr var det mer så, men idag utvecklar P4 i många fall minst lika mycket.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

P4 utvecklar som sagt va minst lika mycket värme om inte mer!

Visa signatur

Godde!

Permalänk

öööö eller så INT för jag och en kompis har exat sama dator fast han har amd och hans är 15C högre än min

Permalänk
Medlem

ok då har man lärt sig något nytt.
det jag byggde det på vad några bilder från THG där dom visade hur en mobile athlon 64 såg ut och att en vanlig athlon 64 skulle se likadan ut om man plockade bort heatspreadern.
Mobile athlon 64 såg ungeär ut som en vanlig Athlon XP fast det jag kallar "core" var större men täckte inte hela processorn som en heatspreader på en athlon 64 eller p4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
öööö eller så INT för jag och en kompis har exat sama dator fast han har amd och hans är 15C högre än min

Tempdioderna är ju självklart 100% korrekta. Sen spelar tempen inte någon roll då allt under typ 75c funkar.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

har la skaplig rumstemp med en dator som ligger på 75*C.?

http://www.tech-report.com/reviews/2003q3/shuttle-sn85g4/inde...

Visa signatur

Uprise
i7 3770, Gigabyte G1.Sniper3, Corsair Dominator 1866Mhz 16GB, Corsair AX860, Corsair 450D+H100i,Gigabyte GTX970.
All for sale! Incl. 4670k, Gigabyte G1.Sniper M5, Kingston Predator 16GB 2133Mhz
Bitfenix Phenom M, Silverstone SG10, Antec P180

Permalänk
Medlem

IHS:en på p4: orna och A64: orna gör så att man får sämre temperaturer. Det är FAKTA, har man lite kunskaper så förstår man det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
öööö eller så INT för jag och en kompis har exat sama dator fast han har amd och hans är 15C högre än min

Och du har aldrig reflekterat över faktorer såsom kylare, kylpasta, chassi, lufttempratur, fläktar, närhet av andra värmekällor, lufttryck, tempsensorer osv osv?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Och du har aldrig reflekterat över faktorer såsom kylare, kylpasta, chassi, lufttempratur, fläktar, närhet av andra värmekällor, lufttryck, tempsensorer osv osv?

som jag skrev så är dom EXAKT likadana, hetpipen är ju lika på P4 och AMD och vi kolade temp skillnade när vi var på ett lan vi satte på datorerna och efter 30 min så mätte vi och då hadde han 15C högre vi har dock olika tilvärkare på ramen men jag betvivlar att dom gör så att det bli 15C högre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
som jag skrev så är dom EXAKT likadana, hetpipen är ju lika på P4 och AMD och vi kolade temp skillnade när vi var på ett lan vi satte på datorerna och efter 30 min så mätte vi och då hadde han 15C högre vi har dock olika tilvärkare på ramen men jag betvivlar att dom gör så att det bli 15C högre

Ni har inte väl ändå inte samma moderkort och kretsuppsättning? samma kylpasta? beror på hur man lagt på pastan, hur pass väl kylaren sitter osv osv.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

vi köpte våra datorer från samma butik men att kylpastan inte täcker till 100% och att man har olika moderkort och tillverkare på ramen borde inte höja värmen med 15C och kan ett moderkort alstra så asevärt mycket värme så att man märker någon skillnad????

Permalänk
Medlem

Nej men sensorn kan visa såpass fel att ni i själva verkat säkert har samma

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk

jo för viso men man känner ju att hela hans låda är varmare när man stack in haden vi CPU´n

Permalänk

Har lite svårt att tro det är exakt samma kylare, eftersom det är ganska stor skillnad på en P4 och AMD-fästanrodning.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
öööö eller så INT för jag och en kompis har exat sama dator fast han har amd och hans är 15C högre än min

Hur kan ni ha exakt samma dator om du kör intel å han p4, ni har olika bios, north/south bridge m.m. m.m. och beroende på bios å andra faktorer så kan tempen skilja MYCKET, sensorerna visar inte heller helt rätt så ofta, så köp en tempmätare och prova mäta upp tempen ska du få se att dom nog ligger rätt lika i temp, sedan så är INTE heatpipen lika på era chassin som någon nämnde så skiljer sig fästanordningen en del dock inte så det ska ha nån avgörande faktor i temp, men vem vet i datorernas värld är det mesta möjligt.

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::