Radeon 9800 - Förbannat dåligt kort

Permalänk
Medlem

Radeon 9800 - Förbannat dåligt kort

Vad krävs det egentligen för att få hjälp?

Jag valde denna rubrik för att få lite uppmärksamhet, och hjälp!

Jag har ett PowerColor 9800 Pro 128mb. Men av någon anledning så särar kortet sönder sig, eller något annat i datorn, som får bilduppdateringen i spel att sjunka ner i botten. Att spela Assault i UT2004 i 640*480 med sämsta settings går tex i 30 fps. Normalt? Nej, jag vägrar tro det. Något är fel, mycket fel. Men vad? Jag har de nyaste GART-Drivrutinerna (och moderkorts drivrutiner i övrigt) och Catalyst 4.2. Så, vad kan det då vara? BIOS felinställning? Kanske. Defekt hårdvara, eller kanske någon slags flaskhals?

Jag har det här systemet:

AMD XP 2800+
Radeon 9800 Pro PowerColor (128mb)
512 MB DDR 333Mhz
Epox 8RDA3+

Snälla, hjälp för guds skull!

Permalänk
Medlem

Du, Det där såg skummt ut.
Länge sedan du formaterade om? Kanske nå skit med OS?

Visa signatur

hmm...

Permalänk
Medlem

Jag har kört AdAware Pro med nyaste uppdatering, och den hittar iaf inga trojaner eller skit. Inte heller fann Sophos antivirus någonting, när det var installerat (har avinstallerat). Och Formateringen skedde för ca en månad sedan. Det enda grafikkortet jag använt innan är 9500 Pro, och jag har tom avinstallerat alla drivrutiner, kontrollpaneler och shitie för att installera Catalyst 4.2 på ett rent sätt.

Permalänk
Medlem

Vad förväntade du dig när du köpte ett misstänkt billigt Radeon 9800 kort? Skulle du köpa en no-name 100 Hz 32" widescreen TV från netonnet för 2500 och förvänta dig topp-kvalitet?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

testa sätta in ditt gammla 9500 pro sen byter du tillbaka till ditt nya. Då kanske du får reda på om det är något fel på ditt 9800pro!

Permalänk
Medlem

Mysko, Jag kör UT2004 i 1280*1024 32bit med max på allt med mitt Radeon 9700PRO utan minsta lagg eller likande. Kör oxå med Catalyst 4.2.

Övrig hårdvara är AN7, XP3200+, 2x512Mb PC3200

Testa att installera om allt igen inkl. OS och se om det hjälper annars får vi leta vidare...

aNDerS

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

låter ju som ett fabriksfel kanske?? fan jag som ska köpa ett sånt..kanske inte är nått o ha?? men detta är nog det första negativa jag har hört om detta kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Vad förväntade du dig när du köpte ett misstänkt billigt Radeon 9800 kort? Skulle du köpa en no-name 100 Hz 32" widescreen TV från netonnet för 2500 och förvänta dig topp-kvalitet?

Powercolor är inte sämre än nåt annat kort. Vet inte hur dom klockar men ett powercolor som går i samma mhz är inte sämre än nåt annat kort baserat på samma kärna.
Sen att det verkar vara fabriksfel på ovan nämnda kort är en annan sak.

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem

Är du säker på att din processor körs i rätt hastighet?
Tanka ner detta programmet och kolla.
http://www.cpuid.com/cpuz.php

Den ska köra i ~2083mhz , och ha en bus på 166mhz(333mhz)

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxer
låter ju som ett fabriksfel kanske?? fan jag som ska köpa ett sånt..kanske inte är nått o ha?? men detta är nog det första negativa jag har hört om detta kort

Du behöver inte va orolig när det gäller PCs kvalitet. Det är minst lika bra som något annat Radeonkort som bygger på Atis standard kort. Att det verkar vara problem tolkar jag att det har sålts otroligt många P.C kort. Just på grund av att dom är billigare. Då måste det ju dyka upp fler problemkort. Procentuellt har dom inte mera fel än något annat kort.:cool:

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

aac_ripper,
Har inte läst recensioner förstår jag?

ers,
mitt Radeon 9500 Pro var också sär under den tid jag ägde det kortet, trots hur mycket jag än formaterade hårddisken. Lika där, man kunde spela med sämsta settings och upplösningar, och frameraten blev ändå ca 50 ibland (UT2003).

Jag tror inte på omformateringar.

maxer,
värt att nämna är att jag får 15507 poäng i 3dmark01. Men spelen går riiiiktigt långsamt ibland. Det spelar ibland ingen roll ens vilken upplösning jag har, frameraten blir ändå samma. (UT2004. 640*480 eller 1024*768. Spelar ingen roll, blir ändå 30fps).

Maskaren,
tja, det står i början när man startar AMD XP 2800+....

Permalänk
Medlem

det verkar som om 9800 korten har problem med ut2004 var en till tråd med samma problem fps drops till 30 skumt

edit var visst samma snubbe

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

har ett PC9800pro och inga som helst problem med det, formaterade inte eller nått sånt, utan körde bara in kortet och installerade senaste cataclyst, du har inte haft nvidiakort tidigare å det kanske ligger kvar lite rester från detonator-drivisarna?

har knappt under 30 fps i 1280*1024 med max FSAA och ansio i ut2k4 :S

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Formatera, brukar lösa det mesta.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vad får du för benchmarks med UT2k3?(samma spel/krav som UnrealTournament2004).
Du borde hamna på
210=flyby
70=botmatch
Om du hamnar mkt lägre så har du nåt fel, annars så ska du veta det att UT kräver sin maskin och spottar gärna inte ur sig 100fps vid Highest settings.
Annars så är en formatering på sin plats tycker jag.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Jag kör ut2004 demo me ax settings o 1200x1024 i upplösning o de inte alls lag här
o jag har ett skettet geforce4 ti 4200 kort

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

alltså om det bara är ut2004 som laggar så tanka en patch till det från deras sida, för ibland vet jag att min poalre som har radeon 9700pro måste tanka en patch för att spelet ska funka ok...

Permalänk
Medlem

Tja, även FarCry går i 45 fps på sämsta settings... Det är lite skumt.

Big D@ddy,
jag får 190 i flyby och 68 i botmatch.

Permalänk
Medlem

Formatera

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Det har aldrig hjälpt förut, så det lär hjälpa lika mycket nu..

Permalänk

testa och installera om direktX

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Vad förväntade du dig när du köpte ett misstänkt billigt Radeon 9800 kort? Skulle du köpa en no-name 100 Hz 32" widescreen TV från netonnet för 2500 och förvänta dig topp-kvalitet?

såg ett test idag om att powercolor var det bästa radeon 9800pro kortet.. vet dock itne hur gammalt det var men det var me 8 olika märken..

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Hedersmedlem

Re: PowerColor 9800 Pro - Förbannat dåligt kort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo

Jag valde denna rubrik för att få lite uppmärksamhet, och hjälp!

Välj gärna rubrik efter relevans i framtiden, inte efter att få max uppmärksamhet. Nu var det dock inte så farligt i detta fall, men tänk gärna på det som sagt.

http://forum.sweclockers.com/regler.php

§3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

jonasy,
när jag var riktigt seriös och skrev en tråd som denna, då fick jag ETT svar. Den var längre och mer utförlig. Tydligen kräver det här forumet rubriker som dessa för att man skall få hjälp. Men vad vet jag...

Permalänk
Medlem

Tjena Moo,

Tro det eller ej men jag har samma kort som dig och ungefär samma problem :/

Har summerat lite av problemet här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2838453...

Det som jag trodde var boven i dramat var moderkortet som var ett noname compaq kort som bara stödde AGP 4x. Men om mitt graffekort går i 8x ska väl det vara bakåt kompitabelt med 4x?

Har iaf tjackat nytt moderkort och nya minnen så förhoppningsvis ska det lösa sig, men jag blir lite rädd nu när jag ser att du har ett okej moderkort och du får fortfarande en dålig prestanda.

Har även börjat kolla på om jag har för dålig strömförsörning, har bara ett 250W nätagg. Vad tror ni om det med tanke på att graffekortet måste ha extra ström, men det borde inte dra så mycket ?

Hoppas vi kan försöka lösa det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Tja, även FarCry går i 45 fps på sämsta settings... Det är lite skumt.

Big D@ddy,
jag får 190 i flyby och 68 i botmatch.

Är moderkortet konfigurerat efter bästa prestanda osv.?
Dual channel etc.?
Eller har du bara en minnes-sticka med 512 i minne?
Skaffa en 256'a till i sånna fall, Nforce2 är nämligen riktigt dåligt i single channel, och det märks tydligt i Unreal.

Annars så tycker jag att du går igenom allt från början, dvs, ominstalera Nforce2 drivers( prova gärna Morpheus jag tjänade på dom), byt till Catalyst 3,7 (funkar bättre med UT2k3/2k4).

hoppas det löser sig...gl

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

det ska funka bättre även om han inte kör dual så stor skillnad gör det ju inte

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Vad förväntade du dig när du köpte ett misstänkt billigt Radeon 9800 kort? Skulle du köpa en no-name 100 Hz 32" widescreen TV från netonnet för 2500 och förvänta dig topp-kvalitet?

Ehm.. powercolor gör inte dåliga kort.. om du trodde det .. Dyrast är inte alltid bäst.. om du ville veta .. Sen får jag typ 60 fps med mitt GF4 @ 1280 .. så det är nåt fel

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vash
det ska funka bättre även om han inte kör dual så stor skillnad gör det ju inte

190fps i flyby är inte specielt kass, och 68 i botmatch är inte så dåligt det heller.
Jag tror att det kan hjälpa på traven, jag vet nämligen att singel channel sölar ner som fan i Unreal.
Har benchat minnestimings ,fsb , dual och singel bara för att få reda på optimala inställningar för just UT.
han kan tjäna över 10+ fps i flyby med dual.

Men annars så tycker jag att en virus kontroll kan vara på sin plats... Vissa (svårhittade) virus suger massvis med cpu som kan få spelen att hacka.
Jag har haft det problemet många ggr.
Det sjunker från höga fps till jätte låga i nån sekund, sen stiger dom upp igen, med jämna mellanrum.

GL

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

På ditt moderkort sitter en sound controller som heter C-Media CMI9739, det KAN vara det som lirar illa ihop med Radeon-kortet.

Om du känner för det, disabla ditt on-boardljudkort och testa 3DMark igen, återkom med resultat.

Visa signatur

AMD 64 3500+ Socket 939 | ASUS A8N-SLI-PREMIUM| 2x512 Mb PC4000 Kingmax Hardcore | ASUS GeForce 7800 GT | 2x120 Gb S-ATA RAID 0 + 160 Gb IDE | Telia ADSL 24/1