Permalänk
Medlem

Projekt HEPC i plexi-bygge! [bilder]

Nu har jag då kommit igång med bygget av min HEPC.
Jag har kommit så långt så att det är bara fäste av DVD, HDD och nätagg kvar. Det är gjort av plexi som min mor fixade från jobbet där de tillverkar det. Måtten mäter 350*368*8mm och den är 150mm hög.

Delarna i datorn är då min gamla dator vi köpte för säkert 3.5 år sedan eller mer.
Pentium III 450MHz
128mb PC133 sdram (kan behöva läggas till lite)
Voodoo3 3000 16mb (kan med behövas bytas ut, vet inte hur TV-outen är)
DVD
2.5Gb Fujitsu

Hoppas detta fungerar för de flesta filmerna, musik och kanske lite emulator.. är tänkt så allafall.

Mjukvaran jag hade tänkt använda är inte bestämt riktigt men det lutar åt antingen Freevo eller myHTPC och Red Hat 9 eller om det blir för krävande/svårt windows 2000. Jag vill gärna veta om ni prövat på dessa och vad ni tyckte om dem. Lägg gärna till mig på #9900574.

Allafall började vi med att ta bort moderkortsplattan från min gamla dator som vi tänkte använda. Vi lite klurigt med alla hålen överallt.

Ännu inte helt rakt och i samma färg som innan, så det slipades lite och sprayades svart.

Efter det kom plexit som jag beställt... Började då att sätta ihop det först i kanterna och fick först göra lite ändringar i bottenplattan.

Börjar ta form lite nu Lägger i bottenplattan och sågar ut baksidan som blev riktigt bra!

En liten hylla till DVDn här med sätts dit, vi gjorde en likadan som nätaggregatet ska sitta på.

Dags att såga lite i fronten med för att få ut DVDn och fancontrollern. Jobbigt slipjobb efter men det får man ta

Här har vi sågat ut det, vi har fäst baksidan och tagit bort plasten då vi bara har kvar att fästa alla delar och att göra ett lock nu.

Såhär skulle man kunna säga att det ser ut nu men vi ska byta nätaggregatet mot ett nytt som sitter i sitt hölje, jag och en kompis satt med det där och vi vill inte chansa mer efter 230V in i handen

Det vi har kvar att göra är två fläkthål, fästa DVD, HDD och nätaggregatet och sen väntas att lock bli sågat på måndag. Lite lysen och startknapp osv ska fixas med men det får bli när jag har tid. Är så sugen på att dra igång den och testa freevo och så nu.

Så vad tycker ni? Har ni några förslag eller så? Jag kommer lägga in bilder såfort jag ändrar något och när det blir klart med!

Glömde att alla bilderna finns på
http://motala.mine.nu/user/hockert/hepc/
Kolla gärna in där med

Permalänk
Medlem

Miss chassi går till Plexi gjord av Hockert!

Visa signatur

System :: Aopen HQ08 :: Hiper Type-R 580W :: Gigabyte ATX nForce4 SLI :: AMD Athlon 3000+ :: TwinMOS 2 x 1024 PC3200 :: GeForce 6800 GT :: 2 x 200GB
Säljes :: 2 st 250 GB HDD Sata :: 8 st 120 mm fläktar
Mail :: Emil.hermansson@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Väldigt läckert!

Permalänk
Medlem

Uhh.. Den du. Den var inte att leka med. Riktigt nice grabben! Väntar med spänning på det färdiga resultatet.

Visa signatur

ABC80 4-ever

Permalänk
Medlem

Tackar.. verkar som jag fått tag i ett nätagg nu men jag vet inte vad effekten ligger på. Antagligen ligger den väl runt 200-250W och det duger utmärkt. Ska åka och hämta det snart. Efter det bilr det fästa DVD, nätagg och HDD. Sen softa lite med olika program

Permalänk
Medlem

hoppas att du sprayade grundlager på plåten innan färgen annars kommer du få se på annat

snyggt

Permalänk
Medlem

Sätt in lite dioder i plexit, från sidan jao, finns sådana lampor iaf. Tror det skulle bli c00lt

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk

Looking good jag tror också det blir coolt om du gör som coalan sa :>

Permalänk
Medlem

Jodå, det ska in ett CCFL(!?)-rör och några leds tänkte jag. Just nu sitter jag på den med Red Hat 9 men jag är inte så duktig. Tänkte installera Freevo men jag vet inte riktigt vilken fil jag ska ladda ner... Någon som vill hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Funderar på att göra något liknande med min 450Mhzare, men som sagt väldigt snyggt gjort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmmm... har en liknande idé.
Skar du upp lucka för dvd i plexit? Borrade du nåt? I så fall hur går det och vad använde du för verktyg?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Varför sa du inte att du hade mer bilder här för?

http://motala.mine.nu/user/hockert/hepc/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Varför sa du inte att du hade mer bilder här för?

http://motala.mine.nu/user/hockert/hepc/

Oj glömde jag det? Lägger in det i första inlägget direkt!
Har lite problem med linux just nu men det löser sig...

Permalänk
Medlem

Imponerande.. ska sjukt sugen på att göra nåt lika dant..

Visa signatur

Propan är en flytande "gas" med en kokpunkt på -41c.

Permalänk
Medlem

Fan vad snyggt!! Inte sett nåt snyggare i mina dagar iaf!! Du borde ju bli designer!

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen

Permalänk

riktigt snyggt bygge GJ

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Ja, fifan, det må jag då säga, det var riktigt sagt:D

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

SNYGGVE!!

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem

Rätt snyggt. Jag är inte direkt en fantast av att kunna se in i folks datorer, men du har lagt ner arbete på det och lyckats bra, istället bara för att snabbt hafsa ihop någonting. Slutsats: Snyggt och lyckat.

Permalänk

Shit vad najs Hockert! Tummen upp!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Sitter än och funderar hur man kan vara så duktig Du säljer inga prylar som du gjort eller?

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen

Permalänk

Ser fint ut! Blev bra med den svarta färgen mot plexit.
Kom just på att jag kommer få en liknande dator över om ett par dagar. Kanske bygger en HEPC utav den.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Ser bra och stilrent ut! Keep up the good work

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Heh tackar allihopa

Permalänk

nu saknas final-bilder när allt är rullande igång också!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

hehe, när är den färdigbygd då? *längtar*

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen