Permalänk
Medlem

jag spelade duke 3d och vande mig vid invertmouse... sen har det bara kännts självklart

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk

Jag kör med det som är inställt, har inga problem att ställa in. På den gamla goda tiden körde jag invertmouse, idag så kör jag på normal eftersom det oftast är inställt så. Och om jag testar och ändrar så tar det inte så lång tid att vänja sig med det som är inställt

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

16, Quake, inte inverterad. Orka dra en historia om varför jag inte använder det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Finns redan en poll om detta, ca 75% körde 'normal' vill jag minnas.

Jag kör inverted (såklart ) för att jag är van med det och för att jag tänker mig mus fram - gubben lutar sig framåt - tittar nedåt och mus bakåt - gubben lutar sig bakåt - tittar uppåt.
De som kör normal "pekar" på sakerna de tittar på. Jag har aldrig förstått den liknelsen.

Är det verkligen så svårt att förstå? Man styr pekaren på skärmen?

Jag kör utan invert, det är självklart naturligast.
Vadå att gubben lutar sig framåt och bakåt? I verkligheten styr man ett vapensikte med händerna, inte med midjan.
Då är upp upp och ner ner.

Vicotnic: "Inverted är "djupare", mer nära gubben och därför det enda rätta sättet att spela. :)"

Nejdå, med "normal" styr man i gubbens händer, med "invert" gubbens magmuskler.
Det kommer från Quake där gubben verkligen lutar sig bakåt när man siktar uppåt, i verkligheten samt i mer verkliga spel siktar gubben vapnet upp och ner istället. Därför är normal det rätta, och därför ska du och alla som kör invert byta direkt

Är 19 förresten, och det första fps jag spelade var väl Q3 eller nåt. Spelar mest annat.

Permalänk
Medlem

Invert är mycket smidigare att röra sig snabbt med, rocketjumpa etc. Alltså en fråga om optimering. (Sen är det inte mer än rätt)

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Avstängd

allt med spakar - invert. som det är gjort alltså.
med möss - normal. som det är gjort alltså.

ingen som tänker på varför det är inte är invert i windows ?
uh... det är rätt att köra normal, invert är tvärtom... helt enkelt! (när man kör med pekdon då) .

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns redan en poll om detta, ca 75% körde 'normal' vill jag minnas.

Jag kör inverted (såklart ) för att jag är van med det och för att jag tänker mig mus fram - gubben lutar sig framåt - tittar nedåt och mus bakåt - gubben lutar sig bakåt - tittar uppåt.
De som kör normal "pekar" på sakerna de tittar på. Jag har aldrig förstått den liknelsen.

Edit: Det skulle vara intressant att veta åldern på de som svarar. Samt kanske vilket det första FPS var som de spelade med mus. Jag kan tänka mig att ifall man är relativt ung och aldrig spelat de äldre spelen då 'inverted' var mer eller mindre standard, så är man nog mer inställd på de nyare spelen där standard är 'normal'.
Själv är jag 24, tror att Quake var det första FPS jag spelade med mus + tbord.

Word!

Eftersom karaktärens överkropp är statisk i det flesta spelen, dvs tittar jag uppåt följer även vapen, sikte med. Så ser jag detta som naturligast.

Min tankegång:
Mus bakåt - gubbens huvud bakåt = uppåt
Mus framåt - gubbens huvud fråmåt = nedåt

Ålder? 24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Är det verkligen så svårt att förstå? Man styr pekaren på skärmen?

Jag kör utan invert, det är självklart naturligast.
Vadå att gubben lutar sig framåt och bakåt? I verkligheten styr man ett vapensikte med händerna, inte med midjan.
Då är upp upp och ner ner.

Fast du för ju inte musen uppåt, du för den framåt. Rör man sig framåt tittar man i allmänhet nedåt, inte uppåt.
Det är det jag menar med att de som kör 'normalt' är lite "Windows-störda" eftersom de är fast i peka-klicka-tänkandet där mus fram = pekare upp.

Citat:

Vicotnic: "Inverted är "djupare", mer nära gubben och därför det enda rätta sättet att spela. :)"

Nejdå, med "normal" styr man i gubbens händer, med "invert" gubbens magmuskler.
Det kommer från Quake där gubben verkligen lutar sig bakåt när man siktar uppåt, i verkligheten samt i mer verkliga spel siktar gubben vapnet upp och ner istället. Därför är normal det rätta, och därför ska du och alla som kör invert byta direkt

Är 19 förresten, och det första fps jag spelade var väl Q3 eller nåt. Spelar mest annat. [/B]

Återigen. Ifall man förde musen upp och ner skulle jag kunna hålla med ditt resonemang, men det är inte upp - ner som gäller med musen, det är fram - bak.

Jag menar inte att man nödvändigtvis rör hela överkroppen, jag anser att även om man som du säger rör händerna så är mus fram för mig vapnet ner, inte vapnet upp.

Jag tycker mus fram = pekare upp i en grafisk miljö känns helt ok, men varför tycker jag inte mus fram = sikte upp känns ok?
Helt enkelt för att man i ett FPS ligger "djupare" som jag uttryckte det. I Windows styr man en pekare på ett abstrakt sätt. I ett FPS ligger man närmare en människas rörelser och då känns det rätt med mus bak - kroppen (eller huvudet) bak - seendet vinklas uppåt.
Jag ser det inte som att jag med siktet styr ögonen hos "hjälten" eller vad man nu ska kalla den person/robot/whatever man styr, utan man styr själva vyn, man styr åt vilket håll huvudet är vinklat ungefär. Samtidigt styr man åt vilket håll vapnet pekar.
Vad ögonen fokuserar på avgör jag själv med mina ögon genom att själv titta på skärmen.

Min lilla teori om varför det i början mest var inverterat som gällde är att det var det naturliga sättet att spela innan den grafiska Windowsmiljön blev var mans miljö att arbeta i. Sen när spelarna mer eller mindre växt upp i den grafiska miljön där man använde en pekare blev mus fram = pekare upp ett sånt naturligt koncept för dem att de inte kunde slita sig från det tänkandet.
Därför tror jag fler av "de gamla rävarna" spelar inverterat och de flesta relativt unga spelare spelar 'normalt'. En sak är säkert iaf; de som spelar 'normalt' är bra mycket fler än de som spelar inverterat, om man ska tro pollarna här på SweC iaf.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Invert Mouse är bara för piloter och andra fån

Permalänk
Medlem

När man började spela fps-spel så körde jag alltid med invert mouse.
Men nu för 2 års sen när jag satte mig med UT så gick det fan inte.
Då hade jag inte spelat det på typ ett halvår.
att det kan bli så fel på så kort tid

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast du för ju inte musen uppåt, du för den framåt. Rör man sig framåt tittar man i allmänhet nedåt, inte uppåt.

Om du lägger ett papper framför dig på bordet och börjar läsa, säger du då att du läser framifrån och bakåt?

Citat:

Min lilla teori om varför det i början mest var inverterat som gällde är att det var det naturliga sättet att spela innan den grafiska Windowsmiljön blev var mans miljö att arbeta i. Sen när spelarna mer eller mindre växt upp i den grafiska miljön där man använde en pekare blev mus fram = pekare upp ett sånt naturligt koncept för dem att de inte kunde slita sig från det tänkandet.

Visserligen satt jag med AmigaOS och MacOS långt innan jag började spela spel med musen, men jag förstår inte varför man ska "slita sig från det tänkandet" till att börja med? Du vill flytta en markör på skärmen, varför plötsligt börja gå en omväg och tänka sig att man vrider på huvudet, kroppen, nackmusklerna och diafragman osv? Bara flytta på markörjäkeln som man ska!

Känns annars som samma argument bara vevas runt nu, tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen.

Har för övrigt hört att folk som kör inverted mouse har dålig hy och liten snopp...

Permalänk

Jag har skiftat en hel del mellan invert och ikkeinvert under mina år i FPS-genren. Mest för att polare har kört med olika och vill inte att man ska ändra kontroller när man testar hos dom:p Men nu dom senaste 3 åren så har jag hållt mig till ikke-invert. Inte utav någon speciell anledning, utan det har bara stannat där. Tar dock inte många minuter att vänja sig vid invert annars. Det är väl också en anledning till att jag har skiftat så mycket.

En tuff sak är endå att i tex bf så kör jag utan invert både när jag springer runt som gubbe och i pansarvagnar. Men när jag hoppar in i ett plan eller hellikopter så kör jag helt plötsligt med invert:D Det är rätt så mysko endå tycker man, att man kan skifta så helst plötsligt. Jag menar, det är ju ingen skillnad egentligen. Man har oftast samma kontroller och ser samma saker på skärmen. Man inbillar sig bara att man helt plötsligt sitter i en kockpit och styr med musen som att det var en joystick.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Om du lägger ett papper framför dig på bordet och börjar läsa, säger du då att du läser framifrån och bakåt?

Dålig jämförelse, eftersom man då tittar rakt ner på pappret. I förhållande till skärmen för man musen framåt, något som blir ännu mer tydligt eftersom det är 3D-spel vi pratar om.

Citat:

Visserligen satt jag med AmigaOS och MacOS långt innan jag började spela spel med musen, men jag förstår inte varför man ska "slita sig från det tänkandet" till att börja med? Du vill flytta en markör på skärmen, varför plötsligt börja gå en omväg och tänka sig att man vrider på huvudet, kroppen, nackmusklerna och diafragman osv? Bara flytta på markörjäkeln som man ska!

För att som sagt, man beter sig på ett annat sätt i en 3D-miljö jämfört med en 2D-vy. Fast man väljer att spela inverterat så är inte musen inverterad i spelets menyer eller hur?

Citat:

Känns annars som samma argument bara vevas runt nu, tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen.

Har för övrigt hört att folk som kör inverted mouse har dålig hy och liten snopp...

Tror inte heller att vi kommer så mycket längre. Båda lägena funkar givetvis, bara en fråga om vilket man är van vid.

Det enda jag ville ha var en förklaring varför de som kör 'normalt' tycker att detta känns naturligt. Den enda förklaringen verkar vara att siktet är en musmarkör, vilket jag inte alls kan hålla med om. Man flyttar ju inte siktet alls. Siktet är fast i mitten av skärmen och det är själva vyn man flyttar.

Det känns även som de flesta "real life"-grejor man kan jämföra med funkar inverterat. Flygplan, den gula lastaren i Aliens ;), kan inte komma på så många fler just nu..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ja kör med invert mouse.. överlägset ju

Visa signatur

Edin lånade min tejp på Dreamhack Winter 02! :D

Permalänk

Vill jag titta på övre högra hörnet på skärmen så för jag musen upp och höger.
VIll jag titta i nedre vänstra hörnets så för jag musen neråt och vänster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=BT=-Demo
Vill jag titta på övre högra hörnet på skärmen så för jag musen upp och höger.
VIll jag titta i nedre vänstra hörnets så för jag musen neråt och vänster.

hehe. gulligt

snart 20 år. icke-invert.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Citat:

Dålig jämförelse, eftersom man då tittar rakt ner på pappret. I förhållande till skärmen för man musen framåt, något som blir ännu mer tydligt eftersom det är 3D-spel vi pratar om.

Man tittar inte alls rakt ner på papperet, vanligtvis skriver de flesta med papperet på ett avstånd motsvarande det de har musmattan på. Så enligt mig är jämförelsen fullt rimlig.

Citat:

För att som sagt, man beter sig på ett annat sätt i en 3D-miljö jämfört med en 2D-vy. Fast man väljer att spela inverterat så är inte musen inverterad i spelets menyer eller hur?

Tror inte heller att vi kommer så mycket längre. Båda lägena funkar givetvis, bara en fråga om vilket man är van vid.

Det enda jag ville ha var en förklaring varför de som kör 'normalt' tycker att detta känns naturligt. Den enda förklaringen verkar vara att siktet är en musmarkör, vilket jag inte alls kan hålla med om. Man flyttar ju inte siktet alls. Siktet är fast i mitten av skärmen och det är själva vyn man flyttar.

Det känns även som de flesta "real life"-grejor man kan jämföra med funkar inverterat. Flygplan, den gula lastaren i Aliens ;), kan inte komma på så många fler just nu..

Helt korrekt kommer vi inte så mycket längre, jag får helt enkelt modfälld acceptera att de som kör inverted inte kommer att ändra sig vad jag än säger

Du ville ha en förklaring till varför vi som kör normalt kör normalt. Jag gav visserligen en längre upp men jag kan förtydliga:

Huvudsakligen handlar det faktiskt om att vi ser följande som korrekt:
musen flyttas upp => "muspekaren" (crosshairet) flyttas upp.
Men det är också enligt mig allra rimligast att betrakta hanteringen av musen som fjärrstyrningen av spelkaraktärens ögon eller vapen. Alltså: mus upp => ögon/blick upp eller vapnet upp.
Sedan det här med att man faktiskt rör musen framåt och inte uppåt: "framåt" på en plan horisontell yta motsvarar "uppåt" i tanken i mycket högre grad än "neråt", det måste du hålla med om. Och jag betraktar det som att de enda möjliga rörelserna är uppåt och nedåt, så konceptet "framåt" betänker jag inte ens.

Fortsätt du med inverted så fortsätter jag med normal

Citat:

Äntligen fick jag det bekräftat

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Man tittar inte alls rakt ner på papperet, vanligtvis skriver de flesta med papperet på ett avstånd motsvarande det de har musmattan på. Så enligt mig är jämförelsen fullt rimlig.

Jämförelsen är ändå inte ok, eftersom pappret är 2D. Som jag sa så använder man inte inverterad mus i menyerna (som är 2D) även om man i spelet kör invert.
Framåt - bakåt existerar helt enkelt inte i en 2D-miljö. I en 3D-miljö däremot..

Citat:

Visar mer på vilken nivå ni unga 'normal'-användare ligger på..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har väll nämnts tidigare men att köra icke inverterad mus i ett fps spel känns ju lika konstigt som om man skulle sitta i ett flygplan och stiga om man trycker ratten (eller "glädje pinnen" ) framåt. Skulle kännas väldigt sjukt.
Det är som om man skulle följa musen med kroppen typ, drar du musen framåt och följer med med kroppen så blir det att man tittar mer och mer ner, inte upp.

Jag tillhör dom som kört länge och kör invert iaf kommer ihåg att vi tyckte min kompis var konstig som körde icke inverterat.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

quake var väl de första ja körde med mus, kör normalt nu och e 15-.-

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Avstängd

Re: invert

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Skulle vara intressant att se hur många här som kör sina spel med invert mouse...
På den gamla goda tiden körde ju praktiskt talat alla med det

onödigt.. Man ha ju som man själv tycker ä bra!

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Citat:

Jämförelsen är ändå inte ok, eftersom pappret är 2D. Som jag sa så använder man inte inverterad mus i menyerna (som är 2D) även om man i spelet kör invert.
Framåt - bakåt existerar helt enkelt inte i en 2D-miljö. I en 3D-miljö däremot..

Men med den logiken så borde ju mus fram betyda att man rör sig framåt enligt mig, eller menar du att musen direkt kontrollerar huvudet? Alltså: Mus fram: huvudet lutas fram.
Så ser jag det inte, jag betraktar musmattan som själva synfältet. Vill man titta upp så ska man dra musen upp i förhållande till synfältet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Men med den logiken så borde ju mus fram betyda att man rör sig framåt enligt mig, eller menar du att musen direkt kontrollerar huvudet? Alltså: Mus fram: huvudet lutas fram.

Ja precis så menar jag; mus fram - huvud lutas fram - blicken nedåt.

Citat:

Så ser jag det inte, jag betraktar musmattan som själva synfältet. Vill man titta upp så ska man dra musen upp i förhållande till synfältet.

Bra liknelse. Musmattan är synfältet. Då vet jag hur du tänker.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ja precis så menar jag; mus fram - huvud lutas fram - blicken nedåt.

Bra liknelse. Musmattan är synfältet. Då vet jag hur du tänker.

Då är vi överens då

Permalänk
Medlem
Citat:

Då känner jag mig tvungen att hävda att jag är undantaget som bekräftar regeln:D

Permalänk
Medlem

Men saken är ju den att det finns ju flera "nygamers" än oldies som sitter med "normal".. lixom "normal" är ju inställt på alla dagens spel som default.. o de flesta vet inte hur man ändrar kontroller i början så då vänjer dom sig med normal och det är ju för att dom inte har något vätt i huvudet o ändrar från första början till invert

Och då blir det allt fler som använder normal och alla följer grupptrycket och får för sig att detta är rätt

Tacka vet jag den gammla generationen då invert var en självklarhet

Visa signatur

Asrock939Dual, AMD64 X2 4400+, MSI 6800GT 256MB, 4x Corsair-VS 512MB 400MHZ, 1x 250GB SATA2, 1x 120GB IDE, 1x 200GB IDE, Hiper 580W

Permalänk
Medlem

Verkar som det mest är de yngre spelarna som kör icke-inverterat pekdon?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag har kört normal sen Heretic. Det är mest logiskt (Donan Fears förklaring), dvs styra siktet och inte gubben och indirekt siktet.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

de komma jag ihåg:D körde alltid me de innan men alla klagade så tillslut ändrade man och körde "vanligt":)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Jag har kört normal sen Heretic. Det är mest logiskt (Donan Fears förklaring), dvs styra siktet och inte gubben och indirekt siktet.

Men du flyttar ju inte siktet, eller hur? Det är fast i mitten av skärmen i alla FPS jag har spelat.. utom när man springer på en stun grenade eller så.
Du flyttar vyn och då blir det inte alls lika logiskt imho.

Visa signatur