Permalänk
Medlem

Datorn började brinna...

Snackade just med en polare som köpte min gamla PC (en 3-4 år gammal Celeron från Dataprince)...

Han hade suttit och jobbat i Word när han kände att det luktade bränt. Efter att ha kollat spisen, ugnen och andra kända brandfaror gick han tillbaka in i köket där datorn stod. Då såg han att det kom tunn vit rök ur baksidan på datorn. Han gick fram till datorn och kände på chassit över nätagget - skållhett! Han slog genast av strömbrytaren på strömfördelardosan, men det var tydligen för sent - i samma sekund slog gula lågor ut från nätagget, bak på datorn. Det blev brandsläckaren för att få stopp på branden och en totalt död dator, moderkortet svart och bränt...

Det här var det värsta jag hört talas om, har aldrig hört om nån dator som börjat brinna förut och började genast tänka på vad som skulle hänt om han inte var hemma när det hela hände! Jag låter min burk stå på dygnet runt både hemma och på jobbet, men om de kan börja brinna kanske man måste stänga av maskinen när man inte sitter vid den?

Är det nån annan som har hört liknande skräckhistorier?

/Måns

Permalänk
Avstängd

Mitt nätagg small det i förr men resten av grejerna klarade sig.

Visa signatur

Don Vito for president!

Permalänk

Dammsug nätagget då och då. Försiktigt.
Dammet och värmen är nog en stor faktor för ökad brandrisk.
Men sedan vart det nog nått grovt fel i agget också.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk

Lite off topic men...

Jag har två gånger varit med om att glödlampan i taket har exploderat (som en mindre bomb) när jag gått in i rummet och slagit på strömmen.

Permalänk
Medlem

en polare till mig berätta att samma sak hade hänt på ett lan för nån men dom hade öppnat sidan och slängt på vatten!?! helt puckat hela datorn gick sönder.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

min dator har brunnit.... den funkar fortfarande för det var bara kabeln till moderkorts högtalaren som brann. fick ju fan panik när det plöttligt kom ut rök bak på datorn=)

Visa signatur

MacBook 1,83 GHz 512mbRam 80gig

Permalänk
Hedersmedlem

Har hänt mig fast med en skärm, Hyundai Q17. Snacka om att man fick bråttom att rycka sladden hehe

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vi hade ett litet LAN här i min lägenhet för fem år sen eller nåt. Då var det en kompis dator som det började ryka ur. Han är en sån som typ _aldrig_ städar hemma, så nätagget hade sugit i sig så mycket damm under åren att fläkten inte längre gick runt och orkade starta för egen maskin Resten av LAN:et vevade han igång fläkten med en penna när han startade datorn!

Permalänk

En bekants SCSI-sladd har brunnit så det luktade brännt gummi.

På ett LAN en gång såg jag en skärm som brann så det steg ett vackert svamprökmoln ur den. Jag hade en exakt likadan skärm själv...

Permalänk
Medlem

Kanske inte är helt bra att sätta nätaggsfläkten till 5V då (som jag gjort)...

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg på min gammla dator började brinna..

jag lännde en brand lukt från datorn och då stängde jag av den o kollade i den.. såg inget men när jag luckta på agget så luckta det starkare.. plocka bort agget och skruva upp det.. det var en del smälta komponenter i agget o det var svart överallt... Stängde av den i rättans tid.. allt klara sig utom agget förståss

Visa signatur

| MSI Neo Platinum | AMD Athlon64 3000+ | 768MB DDR | MSI FX5900 128MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasquatch
Lite off topic men...

Jag har två gånger varit med om att glödlampan i taket har exploderat (som en mindre bomb) när jag gått in i rummet och slagit på strömmen.

Har hänt en av mina halogenlampor.
Det var som ett pistolskott.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

bilder?

Visa signatur

You can't tell the bottom from the top...

Permalänk
Medlem

min fläkt i nätagget började låta... den snurrade dåligt.... efter typ 1 år... så tempen på nätagget låg runt 80!!!!! jag bytte genast fläkt och efter det inga problem!

förrän det small vid en överklockning @ 1.85 vcore... gammalt skit 300 watt, pallade inte det

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

din kompis namn är inte Anders ?

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

Nej, Chad... Men det har hänt en Anders också alltså.

Läskigt att sånt där kan hända, hade inte riktigt tänkt mig att det var så pass brandfarliga grejer i en PC. Hur många har dött vid okända PC-bränder månntro?

Permalänk
Medlem

jag kör också min nät aggs fläkt på 5v vilket kanske inte är så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MungoBBQ
Nej, Chad... Men det har hänt en Anders också alltså.

Tänkte att det då skulle bli Anders & Måns

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk

det är därför man inte köper ENERMAX nätagg.

Permalänk
Medlem

Jag har cheiftech, kvalitets varor här

Permalänk

Själv lyckades jag bränna en skärm. Jag satt och spelade schack(!) på den när det small till och rök steg upp från toppen av den. Var inget mer att göra än att skrota den.
Men så paff jag blev... jag skulle ju precis sätta honom matt!

Visa signatur

"Some fishes like cheese, sometimes" -Ozzy

Permalänk
Medlem

fan, jag plockade i sär mitt gammla agg som small för några veckor sedan, felsökte lite snabbt, men hittade inget, ok tänkte jag och lödde bort lite komponenter som kan var kul att ha vid senare tillfällen.... när jag nästan lött bort alla komponenter så ser jag felet... ett motstånd som brunnit... orkar inte löda i tillbaka alla komponenter och köpa ett nytt motstånd... fan

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Kollade du nån gång under dom 3-4 åren i burken överhuvudtaget?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

En annan rolig incident som jag har hört om, har egentligen inte riktigt med datorn att göra men ändå roligt.

En kille som rökade inomhus hade askfat bredvid datorn så han hade fimpat cigaretten och sen stack han hemmifrån, hans far kommer hem o ser att halva skrivbordet som datorn står på står i lågor, han ringer brandkåren som kommer dit o släcker o river ut halva skrivbordet, några timmar senare kommer killen och ser ett halvt brännskadat skrivbord där datorn fortfarande o snurrar o e igång i fullfart som inget har hänt

Tur i oturen kanske man ska säga.

Permalänk

En kompis nätagg gick när han startade dator, en fin doft av bränd elektronik... Som tur var så hände inget mer med burken men vilken stank!

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

När jag var hos en polare så ville han att jag skulle kolla fläkten som inte snurrade i nätagget... och såklart.. när jag är hemma och hämtar en skruvmejsel, så tappar hans lillebror en kopp med skruvar rakt in i nätagget... Gissa om det brann gött eller?

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk

BILDER!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
BILDER!

Precis! =P Lite bilder hade varit kul

Permalänk
Medlem

Min jävla lille bror dödade min dator (ändrade röda pluppen på baksidan av agget) så den fet dog när jag kom hem och skulle sätta på den. det började brinna lite, han påstod att han hade hört att man klockade så.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel
Min jävla lille bror dödade min dator (ändrade röda pluppen på baksidan av agget) så den fet dog när jag kom hem och skulle sätta på den. det började brinna lite, han påstod att han hade hört att man klockade så.

Tur att min lillebror inte är så dum. Hade han gjort det på min dator så hade jag blivit sjuhelvetes förbannad. Men tyvärr har man själv varit så dum, pajjade en dator på det sättet när jag var 4-5 år . Turligt nog så var det pappas jobbdator, och han fick en ny direkt, så det var inte så farligt. Men vad jag kommer ihåg så luktade det inte ens bränt, den la bara av när jag startade den.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]