Permalänk

frågor om cpu fläkt

Tänkte beställa ett par lampor från gtek.se, men eftersom d bara går på typ 160 spänn å d tillkommer 30 spänn om du handlar under 300 så tänkte jag att ja lika gärna kan köpa ny cpu fläkt, då min står för 80%av ljudet i min data. Just nu har ja en XP 1800+ å ja tänker inte köpa ny cpu än på ett tag, men ja vill att fläkten ska kunna hålla upp till 3200+ eller nåt, för min nästa processor. Ja kollade lite fläktar på sidan å hittade bl.a

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1023&session=5d7936...

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1350&session=5d7936...

om vi tar dessa som ex. Vad e d för skillnad på dom? Ja kan inte nånting om fläktar så ja tolkar det såhär: Båda klarar dom snabbaste AMD processorerna, men den billiga jäveln e tystare, därav borde den vara ett bättre köp....ja förstår att ni skrattar åt detta löjliga påstående, så förklara varför jag istället ska köpa den dyrare med flygplansmotorn. En följdfråga på detta e: Varför reglerar man fläkten, med den medföljande ratten? E d inte bara å sätta på skiten på cpu:n å låta den kyla så bäst den vill?

En sista fråga: Finns d nån annan fläkt till AMD processorer på gtek.se som ni rekommenderar istället?

Oerhört tacksam för svar

Math

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av Aero7-fläkten, men däremot har jag själv en Arctic Cooling. Dock en annan variant - Copper Silent 2 Rev. 2. Och visst, den _klarar_ att kyla de snabba processorerna, men det blir kanske inte några drömtemperaturer, om man bryr sig om sådant. På min XP2400+ idlar jag på 45-50 grader (har iofs ökat vcore en aning då jag fick stabilitetsproblem vid överklockning).

Fläkten på Aero reglerar man för att man ska kunna ha den tyst, men lite varmare, när man känner för det och mer högljudd men bättre kyld när man spelar eller gör andra prestandakrävande saker, så man slipper eventuella omstarter pga värmeproblem och liknande ^^

Kort sagt.
Arctic Cooling-fläkten - tystare men (troligen) varmare.
Aero7+ - vice versa.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

jag har en aero7+, köpte den bara för sitt utseende men jag är inte speciellt nöjd. kanse min dator är cepe eller så tycker jag att den kyler för jävla dåligt, låter som fan också om man kör på högsta farten.

Permalänk
Medlem

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1124&session=46b080...

den är riktigt trevlig..väger en del och passar inte på alla mobo men är väldigt bra för dom pengarna, om ca 700g avskräcker så har dom en annan som väger 300g ungefär tror ja...

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.