Bästa märket på DVD skivor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Vilket skitsnack...

Tänk på språket. Om du kritiserar någon för vad han säger, eller har en annan åsikt, vänligen för då fram det på ett mer trevligt sätt.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Det roliga med alla dessa dvd och cd skivor som är brännbara att de görs på samma ställe av samma tillverkare men säljs som olika märken... Dock är det exakt samma skivor...

Permalänk
Medlem

Vad mycket inkompetenta människor det är här, suck...

"Alla" skivor görs inte alls på samma ställe, många görs på samma ställe, men alla bärbara datorer görs av 3 tillverkare här i världen, så är mkt nu för tiden, det är stora skillnader på skivor och skivor

läs på dvdhelp och bilda dig en egen uppfattning

lyssna inte på sargan och hans bullshit, ligger inget i det.

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Medlem

Detta påminner om början på 'cdr-tiden' vissa skivor var så kassa att dom bara funkade som coasters och vissa var kanonbra (Enligt mig så var Kodaks guldskivor bäst) Men detta har ju planat ut pga flera orsaker.
Nu är det väl svårt att hitta en riktigt dålig cdr-skiva. (?)

Själv kör Jag med datawrite red (V2) i min NEC ND3500A och Jag tycker att dom är kanon. (Brännaren också)

Edit: Ok, tydligen så är Jag dum i huvudet. Kan inte i DVDinfo hitta
information om vilken dye mina skivor har.

Hjälp!

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk

rätta mig om jag har fel, men om jag köper Verbatim från wellcd så är det typ de bästa skivor man kan köpa i sverige för en rimlig peng? Jag vill ha nått som håller, för jag ser redan hur min gamla "bulkpaq" börja krångla.

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilken tillverkare Verbatimskivorna har?
TY, MCC, CMC. Har försök lusläsa koder på mina skivor utan framgång.

Även om påståendet att "CMC suger" skulle stämma så har jag aldrig haft några problem med Verbatim. Hur märker jag att "CMC suger"?

Vilka fler tillverkare använder sig av Taiyo Yuden som leverantör?

Finns det "bättre" skivor än Verbatim?

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dan@work
Detta påminner om början på 'cdr-tiden' vissa skivor var så kassa att dom bara funkade som coasters och vissa var kanonbra (Enligt mig så var Kodaks guldskivor bäst) Men detta har ju planat ut pga flera orsaker.
Nu är det väl svårt att hitta en riktigt dålig cdr-skiva. (?)

Själv kör Jag med datawrite red (V2) i min NEC ND3500A och Jag tycker att dom är kanon. (Brännaren också)

Edit: Ok, tydligen så är Jag dum i huvudet. Kan inte i DVDinfo hitta
information om vilken dye mina skivor har.

Hjälp!

Det finns en hel del dåliga CD-R också även om problemen med dåliga DVD-skivor är betydligt värre. Sedan märks kanske inte problem med dålig brännkvalitet på CD-R lika tydligt som med DVD-skivor. De flesta verkar tro att så länge man inte får CRC-fel är alla skivor bra men så är det förstås inte.

Datawrite Red V2 tillhör de sämsta skivorna på marknaden. Made in Hong-Kong/Kina-skräp tillverkade av Infosmart & Co.

Rekommenderar http://dvd.identifier.cdfreaks.com/ istället för DVDinfo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
Hur vet man vilken tillverkare Verbatimskivorna har?
TY, MCC, CMC. Har försök lusläsa koder på mina skivor utan framgång.

Även om påståendet att "CMC suger" skulle stämma så har jag aldrig haft några problem med Verbatim. Hur märker jag att "CMC suger"?

Vilka fler tillverkare använder sig av Taiyo Yuden som leverantör?

Finns det "bättre" skivor än Verbatim?

Använd t ex DVDIdentifier (länkat ovan) för att kolla MID code. Med få undantag (Verbatim Pastel) har alla Verbatim-skivor MCC/MKM-kod nu som står för Mitsubishi Chemical Corp/Mitsubishi Kagaku Media. Dock tillverkas bara en bråkdel av skivorna av Mitsubishi själva (de som är made in Singapore, oftast den nyaste typen av skivor) så Manufacturer ID-koden visar inte alltid den egentlige tillverkaren (spec. inte som denna kod även förfalskas ibland, dvs. används av tillverkare utan rättigheter till att använda den). De MCC-skivor som är made in Taiwan tillverkas av CMC och på sistone verkar man ha gett ut rättigheter till även Prodisc att tillverka skivor med MCC-kod medans de som är made in India är tillverkade av Moser Baer.

Taiyo Yuden anses allmänt som de bästa skivorna tack vare jämn kvalitet och bra stöd från i princip alla brännartillverkare. En annan indikation på det är att det är de skivorna som oftast tillåts brännas i högre hastighet än specat (t ex tillåter BenQ att 4x TY DVD+R bränns i 12x med originalfirmware). Enda märket jag kan komma på som kör uteslutande med TY är Plextor (som dessutom sägs betala extra för att endast få de bästa TY-skivorna som körs i början med varje stamper) men de är ju löjligt dyra. Jag rekommenderar annars att köpa från ställen som visar vilken MID-kod skivorna de säljer har. Du kan söka på YUDEN resp TYG för märken som använder TY för DVD+R resp. DVD-R @ http://www.videohelp.com/dvdmedia
Se dock upp för 8x skivor med fejkad TY-kod, det finns massvis av dessa som säljs under diverse obskyra märken och tillverkas av bland annat Infosmart som gör riktigt usla skivor. Det är i princip bara "kända kvalitetsmärken" som Verbatim, Maxell, Fujifilm, Plextor etc. som är äkta vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pluntzky
Vad mycket inkompetenta människor det är här, suck...

"Alla" skivor görs inte alls på samma ställe, många görs på samma ställe, men alla bärbara datorer görs av 3 tillverkare här i världen, så är mkt nu för tiden, det är stora skillnader på skivor och skivor

läs på dvdhelp och bilda dig en egen uppfattning

lyssna inte på sargan och hans bullshit, ligger inget i det.

sedan är det en otrolig skillnad att bilda en uppfattning på verkliga fakta eller bilda den på någon annans uppfattning av något som är felaktigt, eller i många fall felande, som det är tydligt att du har gjort.

Och sedan att försöka smutskasta personer utan att ens kolla upp verkliga fakta är helt omoraliskt och rent av dumt för att du lurar en hel del människor som läser på detta forum pluntzky.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Det finns en hel del dåliga CD-R också även om problemen med dåliga DVD-skivor är betydligt värre. Sedan märks kanske inte problem med dålig brännkvalitet på CD-R lika tydligt som med DVD-skivor. De flesta verkar tro att så länge man inte får CRC-fel är alla skivor bra men så är det förstås inte.

Datawrite Red V2 tillhör de sämsta skivorna på marknaden. Made in Hong-Kong/Kina-skräp tillverkade av Infosmart & Co.

Rekommenderar http://dvd.identifier.cdfreaks.com/ istället för DVDinfo.

Du har förstås rätt om cdr-skivor.
Jag menade att det förhoppningsvis blir bättre även bland dvd-skivor.
Jag gissar att på cdr-marknaden är det så att det inte riktigt lönar sig att trycka ut en massa
skitskivor iom att priserna på tillverkning av bättre skivor har sjunkit (?)

Dvdidentifier däger att mina skivor är Anwell Precision technology (AN31)
sen om det är bra eller inte överlåter Jag till experterna

Men Jag är iaf nöjd eftersom dom kostar 149:- för ett 25pack

Edit: från mediamatch.de "Anwell don´t produces blank DVD media. They sell the production process to other manufacturers.
"
Vad Jag förstår så säljer dom alltså maskinerna som pressar skivorna.... Och på så sätt så skulle ju 'vem som helst' kunna ha ett eget skivmärke (eller?)

Kom ihåg nu att Jag har inte så stor koll på detta så Jag undanber mig dumma kommentarer, tack!

Edit 2: hmm.. okänd dye

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Jag tror som sagt att merparten av AN3*-skivorna kommer från Infosmart.

Permalänk
Medlem

Sargan: Jag vill inte göra det här till någon pajkastning, och fjantigt internet-krig, jag vilseleder ingen här, det var bara det att du hade fel. Jag tycker du ska kolla upp lite fakta jag. PS2 går verkligen inte sönder av några + skivor och generellt sett bland dvd-spelare har dash något sämre kompatibilitet än "+". Och då räknar jag inte heller in bitsetting. Därav är alltså ditt påstånede att dash skulle vara bättre för filmer helt felaktigt.
Även jsl har instämt med mig i detta, och jag hoppas du kan ta till dig denna kritiken. Fel kan vi alla ha, men nu vet du iaf.

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk

skulle någon vänlig själ kunna berätta vilken av Verbatim skivorna man ska välja på http://www.wesellcd.com/shop/default.asp?SetLng=6 för att få de "bästa"? Ska helst ha ett 50pack, men det finns flera å välja på. Om det är + eller - spelar inte så stor roll. Det som gör mig osäker är att under "Verbatim DVD+R 8x speed photo-printable" står det AZO-technology, vilket inte finns under ex "VERBATIM DVD-R 8xspeed i cakebox".

mvh martin

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Multimedia
skulle någon vänlig själ kunna berätta vilken av Verbatim skivorna man ska välja på http://www.wesellcd.com/shop/default.asp?SetLng=6 för att få de "bästa"? Ska helst ha ett 50pack, men det finns flera å välja på. Om det är + eller - spelar inte så stor roll. Det som gör mig osäker är att under "Verbatim DVD+R 8x speed photo-printable" står det AZO-technology, vilket inte finns under ex "VERBATIM DVD-R 8xspeed i cakebox".

mvh martin

De som heter PHoto-printable.. kan du skriva på tex om du har en skrivare som stödjer den kan du skriva på en bild på skivan, vilket inte går med de andra...

Såhär kan de se ut... Den vita är den du kan skriva på

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pluntzky
Sargan: Jag vill inte göra det här till någon pajkastning, och fjantigt internet-krig, jag vilseleder ingen här, det var bara det att du hade fel. Jag tycker du ska kolla upp lite fakta jag. PS2 går verkligen inte sönder av några + skivor och generellt sett bland dvd-spelare har dash något sämre kompatibilitet än "+". Och då räknar jag inte heller in bitsetting. Därav är alltså ditt påstånede att dash skulle vara bättre för filmer helt felaktigt.
Även jsl har instämt med mig i detta, och jag hoppas du kan ta till dig denna kritiken. Fel kan vi alla ha, men nu vet du iaf.

Anledningen till att jag rekommenderar dash till dom flesta är för att plus skivor nöte mycker mer på lasern i en chippas PS2:a (beror på chip också till viss del men OFTA är det så). Och kompatibiliteten på vanliga stationära spelare varierar kraftigt från fall till fall, jag antog i det här fallet att personen i fråga kommer att låna ut nån/några av sina filmer till någon person, och jag ville spara han en väldans massa tid i den mån att han slipper förklara för sin morsa varför hans filmer inte fungerar i hennes dvd spelare.... eller för den där tjejen som han tycker om eller hur det nu kan vara... "morsan jag valde plus skivor för att någon skrev en massa skit om killen som rekommenderade dash skivor...." låter ju inte sådär jättebra...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk

ok, tack så mycket RoleX.

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Anledningen till att jag rekommenderar dash till dom flesta är för att plus skivor nöte mycker mer på lasern i en chippas PS2:a (beror på chip också till viss del men OFTA är det så).

Det där är inget annat än nonsens och visar att du har noll koll på tekniken. De fysiska egenskaperna på bränd DVD-R och en bränd DVD+R är praktiskt taget identiska, du finner mer variationer mellan olika tillverkare av skivor än mellan formaten. Så ge gärna en teoretisk förklaring till hur det skulle vara möjligt att "PS2's laser slits ut" av DVD+R men inte av DVD-R och hur många PS2'or har du haft som gått sönder för att du uteslutande spelat DVD+R på dem (och inga DVD-R)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Det där är inget annat än nonsens och visar att du har noll koll på tekniken. De fysiska egenskaperna på bränd DVD-R och en bränd DVD+R är praktiskt taget identiska, du finner mer variationer mellan olika tillverkare av skivor än mellan formaten. Så ge gärna en teoretisk förklaring till hur det skulle vara möjligt att "PS2's laser slits ut" av DVD+R men inte av DVD-R och hur många PS2'or har du haft som gått sönder för att du uteslutande spelat DVD+R på dem (och inga DVD-R)?

Varför ska jag svara på något som du redan tror dig veta svaret på?

Om det nu är så som du säger att dom rent praktiskt är identiska, varför finns det två format? Varför kostar dom olika mycket? Om dom är praktiskt taget identiska, varför kunde inte dom första brännarna bränna det praktiskt taget identiska formatet? Hur kommer det sig att det finns dvd läsare (både interna och stationära) som inte läser det praktiskt taget identiska formatet?

Uppgiften jag har ang att DVD+r är dåligt för PS2 är från denna sida:
http://www.swemods.com/catalog/product_info.php/products_id/1...

Läs längst ned så står det där... Sedan kan man spekulera över om det stämmer eller inte, men eftersom att butiken i fråga har arbetat med tusentals olika PS2:or så kan man dra en viss slutsats där iaf...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Om det nu är så som du säger att dom rent praktiskt är identiska, varför finns det två format?

Jag skrev inte att de är helt identiska, jag skrev att en bränd DVD-R och en bränd DVD+R har praktiskt taget identiska fysiska egenskaper. Sedan skiljer t ex adressering-tekniken vid bränning och diverse andra detaljer men den största orsaken till att det finns två format är givetvis ekonomisk (dvs. royalty-intäkterna).

Citat:

Varför kostar dom olika mycket?

Det gör dom inte. Priset varierar däremot i hög grad med kvaliteten.

Citat:

Om dom är praktiskt taget identiska, varför kunde inte dom första brännarna bränna det praktiskt taget identiska formatet?

Igen främst ekonomiska intressen, man ville givetvis inte stödja konkurrentens format och betala licensavgifter till denne utan istället försöka slå ut det andra formatet och bli ensam vinnare. Sedan krävs viss chipset-support för att t ex hantera resp. adressering-system vid bränning (LPP resp. ADIP).

Citat:

Hur kommer det sig att det finns dvd läsare (både interna och stationära) som inte läser det praktiskt taget identiska formatet?

I de allra flesta fall handlar det om att de inte är programmerade att känna igen det formatet eller mer exakt vanligen de 4 bitar som sätter "disc category" i "physical format information" aka. "book typen". För DVD+R/RW kan det i de flesta fall enkelt fixas genom att ändra dessa till 0000 (dvs. DVD-ROM) istället (förutsatt att brännaren stödjer det).

Citat:

Uppgiften jag har ang att DVD+r är dåligt för PS2 är från denna sida:
http://www.swemods.com/catalog/product_info.php/products_id/1...

Läs längst ned så står det där... Sedan kan man spekulera över om det stämmer eller inte, men eftersom att butiken i fråga har arbetat med tusentals olika PS2:or så kan man dra en viss slutsats där iaf...

Misstänkte väl att det var tredjehands-info... Huruvida de bara svamlar eller om det beror på att de har bättre marginaler på DVD-R och vill sälja mer av dessa låter jag vara osagt men det ligger noll sanning i vad de skriver.

Permalänk
Medlem

Antal DVD-spelare som stödjer DVD-R är 93 %:
http://www.videohelp.com/dvdplayers.php?DVDname=&Submit=Searc...

Antalet spelare som stödjer DVD+R är 89%:
http://www.videohelp.com/dvdplayers.php?DVDname=&Submit=Searc...

Skillnaden är liten alltså, men dock fler spelare som i praktiken stödjer DVD-R formatet. Sargan har rätt i att något fler stödjer DVD-R men det kan i och för sig ha med bitsetting att göra och alla brännare stödjer inte bitsetting av DVD+R till DVD-ROM och många som bränner skivor har inte en aning om vad bitsetting är för något och att man kan ändra den. Min gamla DVD-spelare funkade inte med DVD+R men jag testade aldrig med DVD+R med bitsetting DVD-ROM för jag visste inte man kunde göra så.

Men eftersom skillnaden mellan formaten är så liten så har det alltså större betydelse vilken typ av skiva man använder med sin brännare och sina läsare. Vissa skivor trivs bättre med vissa brännare och vissa spelare så det gäller att hitta en kombination som funkar bra för dig. Ibland kan det hjälpa att uppgradera brännarens firmware om en viss skivtyp krånglar.

Personligen har Fujifilm DVD-R made in Japan (Tayo Yuden) funkat bra för mig samt Traxdata DVD-R (Ritek G04) på min Pioneer A04 brännare och hittills även på min NEC-3500A.

Permalänk
Medlem

Jsl_80: tack för att du tog den debatten, nu slapp jag

ronnylov: Hmm, intressant, när jag läste senast, tror det var på cdfreaks för ett tag sen så var det ungefär tvärtom, men det är väldigt marginella skillnader och verkar helt bero på vad man har för undersökningsunderlag, kompatibiliteten är nog i princip samma. Får dock tillägga att kompatibilitet på DVD-+RW skivor bör vara överlägset bäst eftersom dye´n där har mycket mer lika fysiska egenskaper som en pressad skiva.

Jag tror alla kan enas om att det helt enkelt inte är så att något av formaten är mest kompatibelt ifall man skippar bitsetting "fusk".

Letar lite efter en artikel på men jag gav upp, vad den handlar om är i princip hur dom olika formaten fungerar vid bränning och varför det är lättare att höghastighetsbränna på + formatet, har någonting att göra med hur lasern håller sig "rätt i spåret", +- markerar detta tydligen på olika sätt. Ifall någon är jätteintresserad finns den nånstans i cdfreaks jättearkiv.

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Medlem

Nja, att lite fler DVD-spelare vägrar känna igen DVD+R book typen än DVD-R book typen står nog ganska klart, bl. a. beroende på att t. ex. Panasonic och Toshiba länge vägrade att erkänna plusformatets existens. Med bitsetting är det dock troligen en liten fördel för DVD+R istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pluntzky
Får dock tillägga att kompatibilitet på DVD-+RW skivor bör vara överlägset bäst eftersom dye´n där har mycket mer lika fysiska egenskaper som en pressad skiva.

Nej DVD±RW-media har definitivt sämre kompatibilitet än DVD±R pga lägre reflektivitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pluntzky
Letar lite efter en artikel på men jag gav upp, vad den handlar om är i princip hur dom olika formaten fungerar vid bränning och varför det är lättare att höghastighetsbränna på + formatet, har någonting att göra med hur lasern håller sig "rätt i spåret", +- markerar detta tydligen på olika sätt. Ifall någon är jätteintresserad finns den nånstans i cdfreaks jättearkiv.

Artikeln du letar efter är troligen http://www.cdfreaks.com/article/150 eller http://www.cdfreaks.com/article/113