Permalänk

Varm processor, 62 grader

Min processor visar just nu på 62 grader enligt AsusProbe och jag vet att tempen BIOS då visar nån grad högre.
Tycker det verkar lite väl varmt.

Chassitemp är 34 grader. Har två 80mm chassifläktar och processorn kyler jag med en Arctic Cooling Copper Silent 2 TC.

Är inte min temp hög? Och hur gör jag för att få ner den?

Tacksam för hjälp
/Kronowski

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk

Byt kylare eller fläkt, riktigt kass, hade den själv men jag fick på tok för höga temps...

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk
Medlem

Testa å byta pastan och se om det funkar.

Håller med Tigerman#1. Har inte heller bra erfarenhet av Arctic Cooler kylarna.

Permalänk
Vila i frid

samma här, har en nu och kan inte spela om chassi sidan sitter på.
Då får min dator för sig att den vill leka brandbil och tjuter som fan
Jag brutar tuta tillbaka och stänga av den.

Permalänk
Medlem

Har inget direkt emot artic cooling-kylarna men jag tror mer att dom är framtagna för att vara tysta istället för effektiv kylning.

Har själv en likadan fläkt i min server och den känns lite varmare än vad man tycker den borde vara.. Men tyst är den

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

körde upp min p4 2.4 till 3 med en artic och tempen idlade då på 39-40 c och med tanke på att det är en nortwood så.........?????? fattar jag fan inte varför ni står och skväter tårar. men det är oxå min erfarenhet inte er .men men..

Visa signatur

(64 3500+ zalman 7000cu(msi neo2 platinum (corsair xl pro 512*2 2.2.2.5 (fx5900xt ultra 256mb @ 500/911 zalman vf 700cu )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zocozo
körde upp min p4 2.4 till 3 med en artic och tempen idlade då på 39-40 c och med tanke på att det är en nortwood så.........?????? fattar jag fan inte varför ni står och skväter tårar. men det är oxå min erfarenhet inte er .men men..

Därför att det är en stor skillnad på en p4 och en amd i deta fallet. Om du någon gång sett hur stor ytan på p4:an är jmfrt med Amd processorn så är detta en ledtråd. Sen att Arctic-cooling kylarna är tysta är en sak men man överhettar tamejfan processorn. hade AC Coppersilent 2 och den gick upp i cirka 68 grader när jag spelade och idlade i över 54.
Bytte till en Thermalright kylfläns AX-7 (har jag för mig) + en 80mm fläkt. Vips idle temp c:a 38 grader och load tempen runt 46.
Hade Arctic kylaren på den riggen som står i signen. Den är helt oklockad.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

I värsta fall beror det på att den är skadad av statisk eliktrecitet och kommer bara att bli varmare och varmare tills den till slut brinner upp. Kanske låter lite hårt men det är definitivt en möjlighet, konstigt att ingen har nämt det hittils...

Info:
Har artic cooler själv på amd xp polomino 1800+ med bushastighet på 159 (133 standard) och ökat med 0,1v, idle ligger på 45 full load 53-55, kan tyckas rätt mycket men det är trotts allt en polomino. Innan clockningen låg idle på 40 grader och ful load 45.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alla
Citat alla som har skrivit

Tack för alla svar så här långt.
Det låter som om det får bli en annan kylare. Är det någon som har förslag på kylning?

Tror och hoppas att det inte är statisk elektricitet. Andra processorn jag kört på kylaren och båda har visat hög temp. Och tempen har inte stigit utan varit konstant hög.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

jag fattar inte vad ni har emot arctic cooling, jag har arctic cooling copper silent 2 TC och den e utomstående bra imo. har ganska bra temps 43/48. ja har iofs moddat den så den inte kör på temps utan med fläktkontroller. jag kör den på lägsta som går, och jag hör den knappt. kör jag den på max så ligger tempsen på 38/44 ungefär.

som sagt är jag väldigt nöjd med min arctic cooling

Visa signatur

AMD 64 3200+ @ 2.2 , EPoX EKDA8J, 512mb DDR @ 400, Leadtek 6800LE @ 16/6 300/700, Thermaltake Lanfire VM2000.

Permalänk

Re: Varm processor, 62 grader

Har en sån cpu-kylare själv ... Du måste ha för tjock/tunt/dålig pasta, håller min cpu i Asusprobe runt 43grader maxload.. 2500+@3200+, måste vara något sånt =/

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk

Re: Re: Varm processor, 62 grader

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecesithon
Har en sån cpu-kylare själv ... Du måste ha för tjock/tunt/dålig pasta, håller min cpu i Asusprobe runt 43grader maxload.. 2500+@3200+, måste vara något sånt =/

Tyckte jag var väldigt noga när jag strök på pastan, med kreditkort och allting. Men alltid värt en titt.

Men det lutar nog åt ny kylare ändå.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.