Permalänk
Avstängd

Gälar

Min dator stänger av sig då och då pga överhettning efter att jag bytte till AMD 54.. Kanske inte så bra... SÅ jag tänkte sätta dit en 120 eller möjligen 160mm fläkt och köra den på en 5v från en molex.

Vad jag undrar är vilket fläkt som är tystast, räcker gälarna för att släppa in luften (nätagget pumpar ut), samt om ni tror det kommer vina om gälarna och sist men inte minst tror ni rotationen från 5v kommer att räcka för att öka ventaltionen i lådan?

/Anders

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter nån annan klaga på stavfelen

Men visst hjälper det köp en papst 120mm de är tysta och har bra kvalite!!!

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja ha en "amd 54" är dem bra?

Visa signatur

[P4 Nortwood 3.0ghz@3.5ghz][Abit Ai7 i865PE µGuru][Antec true power 480W][Infineon 512*2 ][Cooler master stacker chassi][Ati Radeon 9800pro Arctic cooling rev.2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyou
Jag skulle också vilja ha en "amd 54" är dem bra?

Hehe, nej dom e tio gånger sämre amd 64

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Avstängd

Jag är ledsen att jag drack lite vin till maten och var stressad till krogen, och därför inte dubbelkollade mitt inlägg.. Men hade ni varit hälften så lama så hade ni skitit i slarvfelen och svarat på frågorna...

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Viktigaste är inte att få in luft, det viktigaste är att få ut den varma luften, nätagget suger ut säger du, har du någon fläktplats bak sp kan du få bättre effekt på det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Det finns en fördefinierad plats för en fläkt med 80mm i diameter.. Men utvecklar inte de lite väl mycket bakgrundsbrus?

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

gtek är bra på att märka ut fläktarnas ljudlighet;
http://www.gtek.se/index.php?mode=list&id=20%2021%2022%20113%...
Bara att välja något som passar i din smak, upp til 20dba hör man knappt, 20-30 är generelt accepterat i lugn arbetsmiljö. över 30 så låter det en del, runt 50dba så är det riktigt illa.

jag kör bla med en handfull sådana här;
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1040&session=7e6b41...
de har små vrid potentiometrar för ställbartvarvtal. Kör så högt varvtal du orkar utan att störa dig på det, blir en hel del flås. Dessa blåser en hel del i förhållande till ljudvolym.

Tänk på att oftast, ju tystare en fläkt är (jämfört med fläktar i samma storlek) desto sämmre blåser/kyler den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

ush de lyser ju.. vad smaklöst

Jag är närmare 30 än 14.. hehe....

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

samma här (27) men de enda fläktar jag hittade med liten smidig RPM kontroller, dessutom kan man klippa dioderna rätt enkelt.

Syns knappt om man har ljuset tänt desutom;

bra trevlig lättanvända fläktar...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

vad tror du om en papst med trimpot? har några liggandes på kontoret (papst allså inte trimpot, eller det har jag ju iof oxo på jobbet)... Papst var ju iaf herren på fläkttäppan när jag var fjortis.. funkar de fortfarande? på den tiden var de ju kullager i dem iaf.. inte billiga glidlager som i dagens skitfläktar...

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Pabst har allt från 12dm och uppåt. Men de är bland de bättre på luft/ljud. Så en sådan med eller utan pot bör funka.. beroende på modell (12dma komer knappt at fisa så det gör inte så mycket skillnad)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
samma här (27) men de enda fläktar jag hittade med liten smidig RPM kontroller, dessutom kan man klippa dioderna rätt enkelt.

bra trevlig lättanvända fläktar...

har samma modell, mina låter illa, inte just för fläktljudet, men efter att ja haft dom nu lite över 1½ år eller va de kan vara så börjar fläktbladen slå i dioderna imellan åt. ganska irriterande...

Permalänk
Avstängd

frågan är om de jag har liggandes är lika bra.. de är ju endå närmare 15 år gammla papst.. Eller så är de bättre.. de är ju faktiskt gjorda i metall endå...

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Metall, låter ljudligt. Ba till att trycka i och se hur det funkar. om inte annars så ser fläcktarna ut så här i ljust tillstånd. Om du inte vill ha ljuset är det bara till att lyfta på tapen och klippa ledningen till dioderna så slipper du det. Fortfarande en bra fläkt för under 100lappen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du kan så försök få dit en 120mm fläkt, sedan för att få en bra cirkulation så sätter du en 80 mm fläkt som utblås i taket (Se bild). Problemet som kvarstår då är vilka fläktar du vill ha. Bara att välja och vraka i cyberspace ;). Ser att mycom har tysta/billiga 120 mm fläktar: http://www.mycom.se/produkt/26018.html 48:-/18db det var t.o.m så billigt att jag tror jag ska beställa ett par st själv.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Viktigaste är inte att få in luft, det viktigaste är att få ut den varma luften, nätagget suger ut säger du, har du någon fläktplats bak sp kan du få bättre effekt på det.

Nej, nu har du fel som f-n.
Det viktigaste är att få IN luft.
Varmluften läcker alltid ut någonstans (skarvar,fläkthål,nätagg mm)
men den kalla luften kommer inte in av sig själv i lådan.
Hellre en stor fläkt med låga varv, den drar med sig mer luft och är ganska tyst.
Det skadar inte att sätta dit en extra fläkt bak heller.

God Jul

Visa signatur
Permalänk
Medlem

alla tjatat om bäst m.m. borde det inte vara att trycka in lika mycket luft som andra fläktar drar ut.. själv har jag 2 80m.m. i sidan och 1st 120+ 1st 80m.m. bak. har en temp i lådan som är samma som i rummet 26 grader

// Micke

EDIT: Sorry jög lite har 23 grader på rummet såg jag.

Permalänk
Avstängd

okej.. men i nätaget (denna Nexus) sitter det en 120mm och blåser utåt... Så vad tror ni om en 80mm papst på (5V) som blåser utåt på baksidan och en 120mm (5v) på framsidan vid gälarna som blåser inåt?

Eller en trimpot och kör på 7v eller nått...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CV: Blir nog bra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

min datorn startar fortfarande om sig.. jag har ett 400W Nexus nätagg. Det kan som max leverera 15A vid 12v. Kan det vara nätagget som spökar? För kylningen borde nu vara bra.. Förut hängde det sig hela tiden. Nu hänger det sig bara i spel.. (har ett Geforce FX6800 Ultra)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett nytt nätagg skulle ju inte vara fel (troligtvis detta som ställer till problemet) och då skulle du ju kunna satsa på ett ordentligt (tex ett antec)

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

köpte inte nexus för så länge sedan.. satsa på ett ordentligt? Säljaren bara dräggla över det.. skulle tydligen vara ett av de bättre på marknaden..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du gav för det??? Gav du över 1200 så borde det ju vara ganska så hyffsat...(även om det var lite biligare!

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

kostade runt 900 har jag för mig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Gälar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Min dator stänger av sig då och då pga överhettning efter att jag bytte till AMD 54.. Kanske inte så bra... SÅ jag tänkte sätta dit en 120 eller möjligen 160mm fläkt och köra den på en 5v från en molex.

Vad jag undrar är vilket fläkt som är tystast, räcker gälarna för att släppa in luften (nätagget pumpar ut), samt om ni tror det kommer vina om gälarna och sist men inte minst tror ni rotationen från 5v kommer att räcka för att öka ventaltionen i lådan?

http://www.isk.kth.se/~amalmg/pics/galar.jpg

/Anders

Ha! Sånt där chassi har jag också

bakom plasten där, kapa upp så att det bara blir ett stort hål i metallen istället för flera mindre, men se till så att fläkthållaren fortfarande kan sitta kvar

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

har redan fixat dit en 120mm fläkt..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
min datorn startar fortfarande om sig.. jag har ett 400W Nexus nätagg. Det kan som max leverera 15A vid 12v. Kan det vara nätagget som spökar? För kylningen borde nu vara bra.. Förut hängde det sig hela tiden. Nu hänger det sig bara i spel.. (har ett Geforce FX6800 Ultra)

Låter som ett dåligt nätagg i mina öron.. Mitt Shuttle-nätagg på 240W har 16A på 12v. Så du har nog blivit rätt så blåst om du betalade 900 spänn..

Visa signatur

Shuttle SK83G | AMD Athlon64 3200+ | 512MB Corsair Value | NEC ND-3500A | Leadtek 6800nu @16x1, 6vp 410/870 1.2V

Permalänk
Avstängd

889:- hos gtek....

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1551&session=194adb...

Spänning Ström
+3.3V 30A
+5V 28A
+12V(1) 14A
+12V(2) 15A
-12V 0,5A
+5VSB 2,0A
+3.3V +5V 150W
+3.3V +5V +12V(1) +12V(2) 385W

Visa signatur