Permalänk

Vaför så dyra fläkt kontrollers?!?

Är påväg till att byta nätagg(gammla gick sönder) och vill inte köra 27v tricket", lite finare agg lär inte tycka om det.
Har ett antal fläktar som inte behöver snurra som de gör nu så jag tänkte sätta in en fläktkontroller...
Har en vanlig vridpott som styr 4 st 90mm fäktar som kyler radiatorn. En jag hittade i svärfars källare, gissar på den kostar en femma eller så...

Nu, jag har tittat på enkla kontrollers o de kostar ju minst 200:- spånn + frakt + pf mm... Visst man man köpa 4 styck pottar från elfa men man vill ju ha dem lite snyggt i fronten typ...

Så vaför kostar en vanlig kontroller med typ 4 pottar i som skal sitta i fronten typ 200:- ??? Den kostar ju inte ett skit o tillverka!?!? Ren profit?

Eller vet någon var man kan hitta en billig kontroller för typ 4 fläktar?

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

gtek.se sålde en för 199:- förut men det är ju iofs 200 kr. annars tror jag det blir svårt att hitta en som är billigare än 200. lättast att komma undan billigast är nog att köpa ett par pottar löst och fixa själv.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

varför dom kostar så helvetes mycke e ett mysterium.. kanske så att tillverkarna e cp.. (dom kostar fan 30 spänn att tillverka..)

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

själv köpte jag min för 139 kr...de var i somras på datorbutiken...nu kostarden 200 tror jag, rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Aspire x-cruiser 400w, Lanparty ultra-d S939, Athlon 64 venice 3000+@2400mhz, Corsair XMS pro, Saphire X800 GTO, Seagate 160gb, Musketeer II, viewsonic g90f+ 19"
Helt enkelt det "bäääääääääääästa" systemet

Permalänk
Medlem

200kr är iofs inte alls mycket pengar ju

Permalänk
Medlem

du behöver väll egentligen bara en pott ? om ändå alla fläktar ska sitta på samma radiator kommer du vell köra alla på samma ändån, vet inte om det går så med vridpottar dock, men annars kan sätta dom på en vanlig flipp kontakt, så kan du ha den på 5, 7 och 12 volts lägen, finns sånna kontakter så du kan sätta alla på en.

Mao tycker det är lite onödigt med 4 reglage om dom ändå kommmer stå på samma sak varje gång.

Visa signatur

rc@eu

Permalänk
Medlem

Det är lite mer än vridpottar som ska dit på en rheobus.
Här är en av de mest enkla rheobusarna (Fullänkar bilden):

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

Har man bara lite grundläggande elektronikkunskaper och lite lödkunskaper kan man lätt bygga sig en egen för 25-30kr per kanal.

Enklast varianten är en enkel spänningsregulator, ett par motstånd och en potentiometer. Exempel på hur man kopplar finns på EFLAs hemsida.

Har man lite krav på utsende så tar man lämpligen en bit plast, alu, plexiglas, 5,25" täckplåt. Snygga rattar finns att köpa lite varstans.

Tidsåtgång, förutsatt att man kan följa ett enkelt kopplingsschema, nån halvtimme för elektroniken och ungefär lika mycket till om man vill ha det snyggt. Självklart kan man göra detta mycket mer avancerad och bygga ut efter hand om man ser att behov finns.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jo,jag hålller med.
Rheobus är otroligt dyra att köpa men extremt billiga att
tillverka.
Övervägde att köpa rheobus men det fick bli strömbrytare
till fläktarna istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

microstore säljer fläkt kontrollers för 99:- de é kanske ingen vidare kvalité men de é nog dom billigaste jag har sett..

Permalänk
Medlem

Fläktkontroller

Jag har köpt en kontroller på Mycom för 133 exkl frakt

Permalänk

jag byggde en rheobus med två kanaler för under en hundring.. går från
off-6v-12 steglöst asså.. har inte kvar schemat tuvär efter dator krashen

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Avstängd

Varför har alla fått för sig att det är billigt att bygga fläkkontroller? Den enklaste modellen är troligtvis denna http://www.clarre.com/fanreg.htm Ska du ha fyra kanaler kostar det runt 180kr. Ska du sen ha rattar tex 38-229-88 på elfa kostar allt sammanlagt 220 kr. Sen kanske du vill ha några lysdioder och då måste du betala 20kr till för lysdioderna och motstånd.

Så 240kr för en komplett rheobus om du gör den själv. Har själv gjort en rheobus och den funkar väldigt bra och man kan ha många fläktar på varje kanal, dessutom kan man välja design osv.

Tycker att trådskaparen ska bygga en egen rheobus efter ritningen som finns på länken jag la in tidigare. Det är bara 2 komponenter som behöver lödas ihop för varje kanal.

EDIT: fick fixa länken

Visa signatur

Barton 2500+ @ 2430mzh (11*220 1.7 Vcore)| EpoX 8RDA3i | 2* 256 Twinmos Orginal (2.5-3-3-11) | Ati radeon 9600pro | HDD 80gb + 200gb | Windows XP Pro |

Permalänk

nordichardware har en guide oxå
http://www.nordichardware.com/Guider/?skrivelse=33&page=1

44.50kr /kanal

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Avstängd

http://www.nordichardware.se/Guider...e=33&page=1

De har ju kylflänsar på sina regulatorer... Jag hade ju tänkt att använda nått liknande föra att sänka volten på fläkten i ett nätagg jag ska modda...

Men eftersom jag ska sänka farten på agget vill jag ju inte öka värmen i PSUn genom att tillföra hårdvara som blir varm.. Vad är det effektivaste sättet att nå 6-7 volt på? Allså vilket sätt utvecklar minst värme...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
http://www.nordichardware.se/Guider...e=33&page=1

De har ju kylflänsar på sina regulatorer... Jag hade ju tänkt att använda nått liknande föra att sänka volten på fläkten i ett nätagg jag ska modda...

Men eftersom jag ska sänka farten på agget vill jag ju inte öka värmen i PSUn genom att tillföra hårdvara som blir varm.. Vad är det effektivaste sättet att nå 6-7 volt på? Allså vilket sätt utvecklar minst värme...

PWM = ingen värme genereras i fläktkontrollern. Går att köra fläktarna mycket saktare än med spänningsstyrning. Vissa fläktar gillar inte vissa PWM-signaler och kan ge ifrån sig störljud när man sänker hastigheten. Löser man genom att ändra frekvensen och/eller filtrera och göra om vågformen lite.

Spänningsstyrt = massa värme genereras.

Sök, finns massa ritningar på båda varianterna.

En tysk kille har släppt ritningar o allt till ett extremt avancerat PWM styrsystem med USB och 100% automatik som du kan bygga själv. Billigare + kul tid som man lägger på projektet.

Om man ändå har massa komponenter liggandes o skräpandes så blir det ju riktigt billigt att bygga själv... Men räknar man "ärligt" på vad det kostar så brukar det sällan bli så vansinnigt mycket billigare än att köpa färdigt.

/Magnus Thomé
-------------------------------------------------------
http://rejsa.nu - Sveriges största banåkasite!
http://tystpc.nu - nytt projekt...

Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.