Ny systemhårddisk - få bort windows på den gamla disken?

Permalänk
Medlem

Ny systemhårddisk - få bort windows på den gamla disken?

Jag har köpt mig en lite systemhårdisk (seagate barracuda SATA 80gb), och tänker nu installera windows på den. Min gamla hårddisk (seagate barracuda SATA 200gb) vill ja ha som andra hårdisk att ha massa filer på.

Mitt problem är att jag skulle vilja instalera ett fräscht XP på den nya disken och sen ta bort den kopian av XP som ligger på den gamla disken, utan att tömma den på de andra filerna (musik etc.).
Kan man helt enkelt
1. byta ut den gamla mot den nya disken och trycka in XP på den
2. sedan plugga in den gamla
3. boota med "nya" XP kopian från den nya disken
4. gå in i utforskaren och markera windowsmappen på den gamla disken och trycka shift+delete?

den önskade effekten ska va ett nytt XP på den nya disken och endast film/musik (från den gammla) på den gammla.

((((en annan liten fråga är varför min barracuda SATA 200gb disk syns i xp:s verktygsfält som "safely removeble hardware". Spelar nog ingen roll för prestanda men är mest extremt irriterande, ska ja göra nått speciellt på med nya disken för att undvika detta?))))

Permalänk
Medlem

är väl bara att gå in och ta bort windows mappen på disken som är slav, asså 200gbaren, efter du har installerat windoset på 80gbaren

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt :)

Permalänk
Medlem

Det är det jag tror.... vågar dock inte försöka utan att vara säker...
Är det någon som vart med om detta problem? skulle behöva lite swec-erfarenhet just nu....

Permalänk
Medlem

chse>>

Det går som du har beskrivit. Det enda som ev kan uppstå är att enhetsbeteckningar ändras då du pluggar in den gamla igen. Jag menar från början kanske CD:n = D:\ men med den gamla disken så blir den D:\ istället och CD:n blir E:\. Har man bara kollen så kvittar det, och speciellt i början då man inte är beroende av så många sökvägar.

Men jag skulle formattera om den gamla med hjälp av XP-skivan eller nåt annat diskmanagerprogram och sedan installerat XP på dina nya HD med den gamla i men nu helt tom vid installationstillfället.

Visa signatur

Workstation: DFI lanparty nF4 | A64 W 3500+@2200 | Gainward 6600GT GLH | 2x512MB HyperX UL PC3200 | YY-Chassi 5601 | WaterChill | NEC ND-3520 |
2x160GB 7200.7 SATA RAID 0 + 160GB DM Plus 9 ATA-133 | NorthQ US 500W | 19" SONY Trinitron | Logitech MX700 | XP Pro + Server 2003 |
Server: P3@1200, Web- & filserver, Windows Server 2003 Desktop: P3@700 Labbdator - NT, Novell, Win98, DOS, Net-Client