blir hdd prestanda snabbare...

Permalänk
Medlem

blir hdd prestanda snabbare...

blir hdd prestanda snabbare om man använder ett kontrollerkort som har stöd för ATA-133 istället för moderkortet som har stöd för ATA-66 eller är moderkortet fortfarande med och begränsar?

undrar för jag ska ha de som filserver, men ska jag som sagt använda datorns egna ATA-66 eller får jag nån märkbar skillnad om jag kör me ett kontrollerkort?

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Medlem

Kör med 133:an!

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem

borde stämma:)

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator?
Vad är det för hårddiskar?
Ska du köra raid?

I de flesta fall räcker ATA-66 alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag har båda varianterna i samma dator och har benchat mycket på dom. 133:an är ca dubbelt så snabb i mina tester. Har du ett sånt kontrollerkort som ligger där hemma och skräpar så är det väl inget snack. Men mitt förslag är att spara pengarna och inte köpa nåt kontrollerkort (om du inte har nåt) utan att lite senare istället skaffa ett nytt moderkort. Ett sånt kontrollerkort kostar ju nästan lika mycket som ett tredjedels moderkort.
Självklart så måste du ju då ha ATA-133 diskar om du ska köpa ett sånt kontrollerkort.

Visa signatur

Workstation: DFI lanparty nF4 | A64 W 3500+@2200 | Gainward 6600GT GLH | 2x512MB HyperX UL PC3200 | YY-Chassi 5601 | WaterChill | NEC ND-3520 |
2x160GB 7200.7 SATA RAID 0 + 160GB DM Plus 9 ATA-133 | NorthQ US 500W | 19" SONY Trinitron | Logitech MX700 | XP Pro + Server 2003 |
Server: P3@1200, Web- & filserver, Windows Server 2003 Desktop: P3@700 Labbdator - NT, Novell, Win98, DOS, Net-Client

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekoboy

Jag har båda varianterna i samma dator och har benchat mycket på dom. 133:an är ca dubbelt så snabb i mina tester. Har du ett sånt kontrollerkort som ligger där hemma och skräpar så är det väl inget snack. Men mitt förslag är att spara pengarna och inte köpa nåt kontrollerkort (om du inte har nåt) utan att lite senare istället skaffa ett nytt moderkort. Ett sånt kontrollerkort kostar ju nästan lika mycket som ett tredjedels moderkort.
Självklart så måste du ju då ha ATA-133 diskar om du ska köpa ett sånt kontrollerkort.

asså... du vet väl att inga diskar kommer upp i 133mbyte/s? de flesta diskar ligger mellan 50-70mbyte/s, och om han har ATA-66 så cappas det till 66mbyte/s...

om du nu ska ha en filserver så behöver du inte snabbare än ATA-33, för tänk efter, om du har 100mbps nätverk så är det absolut max 12.5mbyte/s dårå... tom ATA-33 ligger ju på nästan tredubbla det... ATA-66 duger utmärkt...

sen att ATA-133 skulle vara dubbelt så snabbt som ATA-66 är ju påhitt... om du skulle köra typ en stenålders disk och jämföra mot en mer modern så kanske, men inte om man jämför samma disk på båda...

Visa signatur

jag lovar...