Permalänk
Medlem

Vattenkylning med stor tank

Kan man ha vattenkylningen utan radiator/fläktar om man istället har en stor tank 40-50-100-200 (hur mycket tror ni det krävs?) liter?. För att kyla ny/moderna cpu och grafikkort pluss en hårddisk.

Visa signatur

£$
Niemand kennt den Tod

Permalänk

Finns trådar om detta. Sök lite så hittar du ditt svar

Visa signatur

Dothan

Permalänk

Ja kör med 50-60 liter det ligger stabilt under 30c på vattnet iaf.

Visa signatur

[Intel i7 860] [Corsair H50] [ASUS P7P55D PRO] [80GB Intel X25-M] [Antec 300] [Corsair HX650W]

HTPC[Intel i3 2100] [Scythe Shuriken] [Asus P8H67-M Pro B3] [Samsung EcoGreen F4 2TB] [Silverstone Grandia GD06B] [Be-Quiet Pure Power L7 300W]

Permalänk
Medlem

lilltysken: Jasså? Sökte runt förut med hittade inget, kanske missade jag det. Du har inte lust att länka?

scorpionmannen: Hur länge har du kört som längst?

Visa signatur

£$
Niemand kennt den Tod

Permalänk

Det e la typ en vecka med lite spelands å så i mellenåt.

Visa signatur

[Intel i7 860] [Corsair H50] [ASUS P7P55D PRO] [80GB Intel X25-M] [Antec 300] [Corsair HX650W]

HTPC[Intel i3 2100] [Scythe Shuriken] [Asus P8H67-M Pro B3] [Samsung EcoGreen F4 2TB] [Silverstone Grandia GD06B] [Be-Quiet Pure Power L7 300W]

Permalänk
Avstängd

Körde hela förra sommaren med en 30liter aluminium tank (fd kastrull) och tempen ökade till 45°C som max efter ca: 3 dagar (ca:30° i rummet).. och det stannade där.

Men vattnet dunstar bort rätt så hastigt när den var öppen system, så jag kompenserade med att slänga i lite is (4-5kg) och fick fina temp på 20-25° i ett par timmar

Kanske dags att plocka fram tanken igen då tempen är uppe i 60 med luftkylning

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Körde hela förra sommaren med en 30liter aluminium tank (fd kastrull) och tempen ökade till 45°C som max efter ca: 3 dagar (ca:30° i rummet).. och det stannade där.

Men vattnet dunstar bort rätt så hastigt när den var öppen system, så jag kompenserade med att slänga i lite is (4-5kg) och fick fina temp på 20-25° i ett par timmar

Kanske dags att plocka fram tanken igen då tempen är uppe i 60 med luftkylning

Hehe, låter som en ganska bra ide. Lagra en massa is i frysboxen så att man kan hämta lite om när man ska spela lite. Slipper man köpa en dyr radiator med fläkt. Men kan man köra med kranvatten i ett vattenkylningssystem? Skadas inte kopparn i blocken?

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem

med vanligt kranvatten så bildas det alger "korrision", waterwetter hjälper att få bort det, och det är bättre att köra med destileratvatten

Mvh // tom

Permalänk
Hedersmedlem

Dunkkylning körs oftast med öppen tank, för att avdunstningen hjälper kylningen. Nästan bäst att köra kranvatten då utan tillsatser, eftersom man inte vill ha en massa skit (glykol, WW osv) i luften.

Eftersom det är sådana mängder vatten man använder skulle det dessutom bli förhållandevis dyrt med destvatten.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ok, fick en ny ide.
Man gör en värmeväxlare. Vattenkylningsystemets vatten kyls av när det går genom kopparrör eller någon annan metall som slingrar omkring i en stor vattentank man har stående med kranvatten. Ska man kyla extra mycket slänger man i en massa is som man har lagrat i frysboxen. Undrar hur det skulle funka och vad det skulle kosta. Men tystare skulle det nog bli än med fläktkylt vatten.

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem

Faan, man blir lite sugen på att testa, någom som har bilder?

Visa signatur

£$
Niemand kennt den Tod

Permalänk
Medlem

såg en kille som hade ett riktigt ballt system, 2-3 meter under markytan äre ju konstant 4 grader, o tjälen når inte ner på vintern. så han tog en gammal tank, nån halv kubik eller nått, o grävde ner utanför huset, drog in isolerade slangar o kopplade in o använde tanken som radiator. så gjorde han snabbkoplingar på datorn så han kunde koppla in en vanlig vattenkylning ifall han skulle ta me datorn nånstans.

jäkligt bökigt att bygga ett sådant system, men fan va ballt det var

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jens: Ah, när du säger det så har jag sett den (eller något liknande)bygg-loggen också. Ska se om man hittar den igen...

Fast, jag bor i lägenhet så det blir inget grävande

Finns det något samlingsnamn på engelska för kylning med jättetankar?

Tänkte att det dock kunde vara en ganska snygg grej att ha ett stor akvarium/tank med färgat vatten i (om man kör med lock så det inte avdunstar)

Visa signatur

£$
Niemand kennt den Tod

Permalänk
Avstängd

Har Zalman GOLD block, typ gultpläterat så den håller sig ren

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Såg för ett tag sen någon som sålde sin vattenkylning han hadde ett akvarium som tank
på ca 100 liter kanske och en liten radiator 1x120?
utanför fönstret.. Funka bra för honnom

Måsste man köra öppet system då?
kan man inte ta tex: 1 akvarium och täta
så det inte dunstar så mycket (det gör det,har 1 akvarium på 220 liter med fiskar i, några liter i veckan kan det gå åt)
det blir inte lika bra kylning men man kan ju
kompensera med 1 liten radiator?(utanför fönstret?) Eller liknande

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Mmm.
scorpionmannen kör sitt system med 50-60liter utan radiator, så har svårt att tro att en liten radiator skulle göra någon skillnad om man har 100liter.
Frågan dock, scorpionmannen - kör du öppet eller slutet?

Får ta och kolla i lite fysk/kemi-böcker om hur det här med värme/avdunstning för vatten.

Visa signatur

£$
Niemand kennt den Tod

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylning med stor tank

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabbers
Kan man ha vattenkylningen utan radiator/fläktar om man istället har en stor tank 40-50-100-200 (hur mycket tror ni det krävs?) liter?. För att kyla ny/moderna cpu och grafikkort pluss en hårddisk.

Om du har en lika stor (avledningsyta) tank som avledningsytan är på en stor radiator så borde det funka fint... Blir dock en bra stor tank om ytan ska motsvara en helt passiv radiator/kylare ..
Vet du någon radiator som kan funka passivt? ta då och räkna lammellerna + längd + bredd + antal. se hur stor yta du får.. Så stor yta måste tanken ha(hällst i t.ex alu & nedåt räknas ej ifall den står på golvet)

Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Har Zalman GOLD block, typ gultpläterat så den håller sig ren

Och det har du hört under vilket mytonmanmöte då?
Guld korroderar inte speciellt lätt eftersom det är högt upp i den elektrokemiska spänningsserien (rätt ord?). Detta har ingenting med alger att göra. Zahlman gold är dessutom endast pläterat på kontaktytan mot cpun.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuds
med vanligt kranvatten så bildas det alger "korrision", waterwetter hjälper att få bort det, och det är bättre att köra med destileratvatten

Mvh // tom

Skämtar du? Alger!? Skulle snarare tro att kopparn oxiderar.

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem

Inget skämt, du kommer få alger i ett vattenkylnings system utan tex waterwetter, eller annan glykol liknande tillsats. för all del, dör de flesta efterhand som de förbrukar den lilla buffert av födoämnen som systemet innehåller, men när de sen bryts ner, frigörs ämnen som nästa sort organism kan leva på, man brukar i slutändan ha nån halvgenomskinlig brun slemig yta på mest allting, och den ställer tyvärr till det lite med kylningsegenskaperna, dels för att blocken får lite sämre prestanda, men framföralt för att radiatorn, där temp skilnaden är minst, lider mer av samma effekt.

Destilerat vatten, med waterwetter är ett bra alternativ, om man vill behålla prestandan vid "goda" nivåer... en annan lösning kan möjligen vara anti algmedel för vattensängar... det brukar för övrigt även vara färgat med ganska skarpa färger... det gör dock inte ett dug för att förbättra varmeledningsförmågor, eller uptagningsförmågor... Waterwetter ökar uptagningsförmågan genom att minska ytspäningen, om jag minns rätt.. (hurvida det sen är mätbart, eller bara en skröna, vet jag inte.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nihilim
Och det har du hört under vilket mytonmanmöte då?
Guld korroderar inte speciellt lätt eftersom det är högt upp i den elektrokemiska spänningsserien (rätt ord?). Detta har ingenting med alger att göra. Zahlman gold är dessutom endast pläterat på kontaktytan mot cpun.

det du kanske vill ha sagt är att guld är den ädlaste metallen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Inget skämt, du kommer få alger i ett vattenkylnings system utan tex waterwetter, eller annan glykol liknande tillsats. för all del, dör de flesta efterhand som de förbrukar den lilla buffert av födoämnen som systemet innehåller, men när de sen bryts ner, frigörs ämnen som nästa sort organism kan leva på, man brukar i slutändan ha nån halvgenomskinlig brun slemig yta på mest allting, och den ställer tyvärr till det lite med kylningsegenskaperna, dels för att blocken får lite sämre prestanda, men framföralt för att radiatorn, där temp skilnaden är minst, lider mer av samma effekt.

Destilerat vatten, med waterwetter är ett bra alternativ, om man vill behålla prestandan vid "goda" nivåer... en annan lösning kan möjligen vara anti algmedel för vattensängar... det brukar för övrigt även vara färgat med ganska skarpa färger... det gör dock inte ett dug för att förbättra varmeledningsförmågor, eller uptagningsförmågor... Waterwetter ökar uptagningsförmågan genom att minska ytspäningen, om jag minns rätt.. (hurvida det sen är mätbart, eller bara en skröna, vet jag inte.)

B!

Hej....Ett av det bästa som man kan använda är IPA ( isopropylalkohol ) finns att få tag på hos dom flesta tryckerier...billigt....dessutom så löser det sig bra med vatten , minskar också ytspänningen....Men tänk på att använda silicon eller teflon-slang som inte blir stela och porösa efter ett tag som PVC-slang gärna vill bli när man använder tillsatser i vattnet.

Själv håller jag på att bygga ett slutet system med enbart IPA ca: 10 liter utan fläktar.
Kylningen kommer att till största del att kylas av en radiator som jag monterar in i min hydrofontank som står här nere i källaren där jag har mitt eget ställe att vara på.

Vattnet som jag har kommer från en djupborrad brunn så det blir aldrig mer än 7-8 grader som högst.
Har även tillgång till svarv och fräs så att jag kan tillverka kylblock till allt som kommer att kylas ner ( minnen, nätagg, kondingar, NB, SB, allt som överhuvuvet taget som utvecklar värme i en dator ) allt kommer att kopplas ihop med hjälp av varmglödgade kopparrör i dimensionerna 8 och 5 mm rör...själva cirkulationen kommer att skötas av en Danfoss cirkulationspump " tystaste pump som går att hitta idag " allt material är införskaffat tid finns i överflöd......bilder kommer att komma så småningom i en egen tråd....Ha det bra så länge alla och sluta inte med att bygga...Med kalla hälsningar // Dick

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nakdelen med IPA ska vara att det är det första att dunsta genom slangarna, även om man har silicon slangar, hur det är med teflon slangar vet jag inte, och jag har inte provat själv så jag tänker inte svära på det oavsett. Med koppar rör så slipper du i alla fall det problemet.
Vad som helst som dödar alger/bakterier bör funka i en vattenkylningslop tillsammans med vatten. En del ämnen av den typen vill man kanske inte ha i en evap, eller bong, för att de stinker, men det är ju en annan femma.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Min tank e en plastlåda med lock på, på 70 liter som jag borrade 2 hål i locket som ja förde in slangarna i.
Pumpen har jag i tanken.

Visa signatur

[Intel i7 860] [Corsair H50] [ASUS P7P55D PRO] [80GB Intel X25-M] [Antec 300] [Corsair HX650W]

HTPC[Intel i3 2100] [Scythe Shuriken] [Asus P8H67-M Pro B3] [Samsung EcoGreen F4 2TB] [Silverstone Grandia GD06B] [Be-Quiet Pure Power L7 300W]