Imorgon blir det olagligt att ladda ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det kan vara stor skillnad mellan en nerladdad och en köpt film också, dom får börja ge ut fina utgåvor, höja kvalitet på bild och ljud, skicka med mycket extramaterial, kanske filmaffischen osv.

Höjer de kvaliten på bild och ljud kommer även piratkopian få höjd kvalite på bild och ljud, samma sak med extramaterial. Att man får den i en fin kartong är väl förvisso kul, men hur mycket pengar är man beredd att lägga ut på det?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Lag 1960:729 2 Kap. 12 §

Läs hela lagen...

53 § Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år.
Den som för sitt enskilda bruk kopierar ett datorprogram som är utgivet eller av vilket exemplar har överlåtits med upphovsmannens samtycke, skall inte dömas till ansvar, om förlagan för kopieringen inte används i näringsverksamhet eller offentlig verksamhet och han inte utnyttjar framställda exemplar av datorprogrammet för annat ändamål än sitt enskilda bruk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Fattar ni inte att ni faktiskt gör något som gör att någon annan person förlorar pengar?

Ja, berätta för mig hur någon förlorar pengar på att jag sitter och bränner ut 100 kopior av adobe premier och lägger i en hög...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Varför ska just jag vara den som ska betala för deras framtida produktioner då? Jag kan inte se hur en person frivilligt kan välja att vara den som ska stödja en artist när andra inte gör det. Ska jag betala för något ska alla andra också göra det. Jag skulle heller aldrig kunna tro att alla andra också skulle känna sig givmilda och också betala för något som de kan få gratis utan några negativa påföljder.

Du kan inte se hur en person frivilligt stödjer den artist han/hon uppskattar?
Det är synd om dig isåfall, och du enbart ka ntänka i sånna där egoistiska banor, för min del så är det mycket enkelt att se, och det gör mig riktigt ledsen att så många delar din åsikt och inte kan se det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Du kan inte se hur en person frivilligt stödjer den artist han/hon uppskattar?
Det är synd om dig isåfall, och du enbart ka ntänka i sånna där egoistiska banor, för min del så är det mycket enkelt att se, och det gör mig riktigt ledsen att så många delar din åsikt och inte kan se det...

Om du nu kallar det stödja att köpa skivor i dagsläget så har jag inte svårt att se det. Problemet är att jag inte tror tillräckligt många vill/kan stödja tillräckligt mycket. Jag vet att jag själv säkert konsumerar mer än 10 gånger det jag faktiskt betalar för, och att då låta folk kopiera hejvilt kommer knappast öka mängden pengar som faktiskt går till artisten skulle jag tro. Att tillåta kopiering fritt skulle även få mig att verkligen inte vilja stödja sådant som jag inte tycker är helt hundra procent bra men ändå är ok. Det vore skillnad om det bara var så "vill jag konsumera betalar jag", men nu när alternativet en gång funnits kan det väl aldrig återgå till det.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Om du nu kallar det stödja att köpa skivor i dagsläget så har jag inte svårt att se det. Problemet är att jag inte tror tillräckligt många vill/kan stödja tillräckligt mycket. Jag vet att jag själv säkert konsumerar mer än 10 gånger det jag faktiskt betalar för, och att då låta folk kopiera hejvilt kommer knappast öka mängden pengar som faktiskt går till artisten skulle jag tro. Att tillåta kopiering fritt skulle även få mig att verkligen inte vilja stödja sådant som jag inte tycker är helt hundra procent bra men ändå är ok. Det vore skillnad om det bara var så "vill jag konsumera betalar jag", men nu när alternativet en gång funnits kan det väl aldrig återgå till det.

Beror ju på vilka skivor man köper och varifrån...

ok?

Permalänk
Medlem

Folket skalla! Bredband åt alla! - Så vi kan tanka semmesterfilmer av varandra .. err ?:]

Den nya lagstiftningen kommer knappast att göra mig varken mer eller mindre tjuv.

Torrent - dc - ftp .. osv jag kommer fortsätta att tanka allt jag vill ha.

Ska speltillverkarna ha betalt för spelet så får de fan göra bra spel.
Ska filmindustrin ha betalt för filmerna så får de fan göra bra filmer.
Ska musikindustrin ha betalt för musiken så får de fan göra bra musik.

Tankar allt - Spelar / Lyssnar / Tittar på det, är det ruskigt bra så vill man ju ha det i hyllan.
Suger det så är man glad att man slapp att betala pengar för det.
Alltid kört så , och kommer fortsätta tills jag hamnar i fängelse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo säkert att jag kommer lägga av med att tanka. Fick 100mbit igår så dream on att jag komemr att tanka mindre än innan! Tankar väll 10gb i veckan. Ska kryptera min HD sen också. Att dom ska åka hem till privat person och ta deras datorer för att man har tankat lite musik och nån film är ju samma sak som att jag dom håller på att jaga 15åringar på moppar. Dom vill bara jävlas med folk som bara har lite kul.

Permalänk
Gäst

Att det ska vara så jävla luddiga lagar. Blir det olagligt att ladda hem musik, film och mjukvara, eller vad fan är skillnaden? Sen tycker jag så att om du gillar arbetet utav ett team/band mm så köper du det för stt stödja dem och hoppas på lika bra elelr bättre saker i framtiden. Vill du ha en låt från en skiva tankar jag den. Sen APB, det är väl inte en statlig organisation, eller har jag fel? Om inte, hur fan sponsrar de allt de håller på med???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
APB får skylla sina Sorry asses själva. Deras fel att de skriver lagarna som krattor. Mer konkreta lagar är det som gäller, så man vet vad man bryter mot. Inte när

Men grattis, sen när skrev APB lagarna?

Btw, är det bara jag som skänkt pengar direkt till artister/utvecklare efter jag tankat och lyssnat/använt deras grej?
(självklart har jag bara skänkt pengar till de som tillåter att man tankar deras grejer)

Permalänk
Medlem

Aldrig upptäckt en artist som haft en smidig lösning att göra det på...
Men tycker det vore ett underbart system...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Aldrig upptäckt en artist som haft en smidig lösning att göra det på...
Men tycker det vore ett underbart system...

nä.. inte så vanligt, men många mindre nytto program brukar ge den möjligheten..

Permalänk
Medlem

Ja oh ja. Efter den 6 juli blir det revolution! Ingen kommer ladda ner något mera och de som laddat ner kommer ruttna bort i fängelserna, muhahaha.

Eller kanske inte...

Allt fortsätter som vanligt. Vilken hysteri det blir för en sketen liten lag. Ge er.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

FRÅGA: Är ett nyare DC++ snabbare än ett äldre? Jag har 0.401 och de finns ju upp till 0.630 nånting nu.

Exakt vad är skillnanden?

Anledningen varför jag inte använder det senaste är att fake share inte funkar på det.
Har ni tips för att få det och funka?

Och sen finns det andra saker för att få ett snabbare/säkrare dc++?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Och sen finns det andra saker för att få ett snabbare/säkrare dc++?

Dela bara ut div. Linux distar och tillhörande paket, då har du iaf eleminerat problemet med att folk tankar av dig.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Men grattis, sen när skrev APB lagarna?

Btw, är det bara jag som skänkt pengar direkt till artister/utvecklare efter jag tankat och lyssnat/använt deras grej?
(självklart har jag bara skänkt pengar till de som tillåter att man tankar deras grejer)

OJ URSÄKTA MIG O STORE MÄSTARE. URSÄKTA MIN OKUNSKAP.

Ska inte yttra min lägre stående röst igen !

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Re: Imorgon blir det olagligt att ladda ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Imorgon blir det olagligt att ladda ner wareZ från nätet, och eftersom alla mina kompisar gör det så borde det finnas folk även här på swec.

Jag måste erkänna att jag har DC++ installerat och att jag har laddat ner en låt och lite så nångång.
Men därmot efter imorgon så åker mitt DC++ i papperskorgen.

Hur ska ni gå till väga? Ska ni fortsätta ladda ner mer eller mindre olagliga saker från nätet efter det blir totalt olagligt?
Sen undrar jag, hur går det till, ser min bredbands operatör vad jag laddar ner och så får man en polis anmälan?
Det jag egentligen undrar över är om det är mer riskfyllt och ladda ner warez efter det blivit olagligt.

Och funkar allt de här, min bredbads operatör ser väl bara att jag drar lina? Eller?

WareZ snack får man inte prata om, men att fråga hur ni skall gå till väga och fråga hur allt fungerar osv, det är väl de inge fel på?

1 juli är det som gäller HAHAHAHA!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Ja, berätta för mig hur någon förlorar pengar på att jag sitter och bränner ut 100 kopior av adobe premier och lägger i en hög...

Men Kilroy, det är ju visst någon som förlorar på det, du. Det kostar ju ungefär 250 kr!

Men gäller inte samma regler för den nya upphovsrättslagen som med "vanliga" lagar, altså att man måste vara medveten om brottets konsekvenser för att kunna bli dömd? Och jag har ju ingen aning om vad det blir för konsekvenser om jag skulle t.ex. tanka Adobe Illustrator CS2? Altså kan jag inte bli dömd för brott mot upphovsrättslagen. Eller?

(Kan noll juridik, endast läst den nuvarnade upphovsrättslagen)

Men f.ö. röstade jag att jag kommer att fortsätta tanka warez lika mycket efter lagen inträdande som jag gör nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man har laddat ner på det som enligt många är "rätt sätt", dvs att man ger tillbaka av det man tar (delar med sig) så är man olaglig redan nu. De enda jag tror skulle sluta pga den nya lagen är personer som fuskar och/eller inte delar med sig i alla fall. Och detta tjänar ju de andra på

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå lagarna och tanken bakom allt.

Företag m.m. loosar nog massa cash och så.. men! För att snacka om skådespelarna och artisterna.

Dom roar massa folk och gör världen bättre, men ska dom ha:
20 olika "hus aka slott" över hela jorden, som dom kanske är i under någon vecka för att komma ifrån press och dylikt?

Minst 10 egna sportbilar när man klarar sig med 1?
och sen skor som ser ut som vilka härliga & snygga DC dojjer som hälst. 1000:- för oss, dom ger 13000$, för det är någon j*a mode faag som ritat dom.

NÄ!
Säger såhär, ge dem 50% mindre "lön" och ge det till dem som hjälpt/gjort dem till rika saker. så kan vi ta 25% av vad dom nu "förlorar" när vi tankar. med andra ord... producenterna går lite + ist

Jag vet, drömmer... men har så tråkigt på jobbet så ville bara skriva lite ;p

men ni förstår säkert själva sammanhanget... Många av her har nog sätt MTV Cribs eller va det heter och kändisar på Conan O'brian. Dom behöver inte en klocka för 12miljoner dollar, dom kan ha en dyr fin rolex för kanske 1000$.

Raise the fist, and f**k the law d^-^b

Permalänk
Medlem

Har jag fattat rätt? Är det den 1 Juli som dom börjar skicka ut IP-botar eller liknande på DC++?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Dela bara ut div. Linux distar och tillhörande paket, då har du iaf eleminerat problemet med att folk tankar av dig.

Haha.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Att dom orkar!

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Men Kilroy, det är ju visst någon som förlorar på det, du. Det kostar ju ungefär 250 kr!

Men gäller inte samma regler för den nya upphovsrättslagen som med "vanliga" lagar, altså att man måste vara medveten om brottets konsekvenser för att kunna bli dömd? Och jag har ju ingen aning om vad det blir för konsekvenser om jag skulle t.ex. tanka Adobe Illustrator CS2? Altså kan jag inte bli dömd för brott mot upphovsrättslagen. Eller?

(Kan noll juridik, endast läst den nuvarnade upphovsrättslagen)

Men f.ö. röstade jag att jag kommer att fortsätta tanka warez lika mycket efter lagen inträdande som jag gör nu.

Det är din skyldighet att kunna lagen så en sådan bortförklaring hjälper inte.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det är din skyldighet att kunna lagen så en sådan bortförklaring hjälper inte.

Nej, inte alls...

Men att inte kunna lagen är inget försvar, så på den punkten har du rätt...

Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nej, inte alls...

Men att inte kunna lagen är inget försvar, så på den punkten har du rätt...

Eller?

Ok, kanske lite bättre formulerat.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Liksom, gå in på banken med maskingevär, meja ner alla och ta alla pengar man kan få tag i och sen säga att man inte visste att det var olagligt är ju inte direkt ett hållbart försvar...

Permalänk
Medlem

Är inte det 1 juli?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Är inte det 1 juli?

Ja, och det har redan nämnts några gånger i denna tråd.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.