Imorgon blir det olagligt att ladda ner.

Permalänk
Medlem

Imorgon blir det olagligt att ladda ner.

Imorgon blir det olagligt att ladda ner wareZ från nätet, och eftersom alla mina kompisar gör det så borde det finnas folk även här på swec.

Jag måste erkänna att jag har DC++ installerat och att jag har laddat ner en låt och lite så nångång.
Men därmot efter imorgon så åker mitt DC++ i papperskorgen.

Hur ska ni gå till väga? Ska ni fortsätta ladda ner mer eller mindre olagliga saker från nätet efter det blir totalt olagligt?
Sen undrar jag, hur går det till, ser min bredbands operatör vad jag laddar ner och så får man en polis anmälan?
Det jag egentligen undrar över är om det är mer riskfyllt och ladda ner warez efter det blivit olagligt.

Och funkar allt de här, min bredbads operatör ser väl bara att jag drar lina? Eller?

WareZ snack får man inte prata om, men att fråga hur ni skall gå till väga och fråga hur allt fungerar osv, det är väl de inge fel på?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Avstängd

Fuck teh police!! Outlaw!!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

1 Juli är det väl som gäller?

Permalänk

Nej, det är inte olagligt ladda ner warez imorgon.

" Den nya och hårdare upphovsrättslag som kommer att träda i kraft den 1 juli 2005 är nu i praktiken färdigformulerad av regeringens tjänstemän. Sverige hör till de sista länderna i Europa att anpassa lagarna till EU:s direktiv från 2001, vilket i sin tur är en anpassning till ett WIPO-direktiv från 1996. Någon demokratisk process har som bekant knappast skett – frågan om upphovsrätten har inte ens gjorts till "politik" utan ansetts som en angelägenhet för diverse intresseorganisationer."

Visa signatur

Normalt folk kör Firefox 1.0.4.
BBB 10/10 is the shit!
Återinför Övriga Ämnen!

Permalänk
Medlem

Hur ser de på ifall jag börjar ladda hem en fil innan midnatt som fortsätter att laddas hem efter midnatt?

Vill inte vara oUtLaW i onödan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då hade jag rätt =]

Permalänk
Medlem

När ska folk fatta att det är endast musik som blir olagligt att tanka ner?

Alla annat (program, film m.fl) är olagligt att tanka sedan länge.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
När ska folk fatta att det är endast musik som blir olagligt att tanka ner?

Alla annat (program, film m.fl) är olagligt att tanka sedan länge.

Det gäller väl både film och musik?

Det är väl bara mjukvara som har varit olagligt innan?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
När ska folk fatta att det är endast musik som blir olagligt att tanka ner?

Alla annat (program, film m.fl) är olagligt att tanka sedan länge.

Du verkar ju inte ha någon större koll själv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson

Det gäller väl både film och musik?

Det är väl bara mjukvara som har varit olagligt innan?

Nej, kopiering av film och mjukvara är betydligt mycket hårdare reglerat av lagen än vad musik är.
Man får t.ex. kopiera en köpt cd till sina närmaste vänner, men det får du inte göra med film eller mjukvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist

Du verkar ju inte ha någon större koll själv...

Tydligen inte.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Nej, kopiering av film och mjukvara är betydligt mycket hårdare reglerat av lagen än vad musik är.
Man får t.ex. kopiera en köpt cd till sina närmaste vänner, men det får du inte göra med film eller mjukvara.

Tydligen inte.

Jo, film men inte mjukvara.

Det är jag 99% säker på, har du någon källa?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem

asså, det har alltid varit olagligt att tanka program och spel. Den nya lagen innefattar film och musik och träder i kraft den 1:a juli

Har ja fattat rätt då?

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Jag kommer iaf vara minst lika olaglig som jag har varit hittils... bara så ni vet...

Permalänk
Medlem

Pulchi: Exakt

Visa signatur

// David

Permalänk
Medlem

Re: Imorgon blir det olagligt att ladda ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Imorgon blir det olagligt att ladda ner wareZ från nätet, och eftersom alla mina kompisar gör det så borde det finnas folk även här på swec.

Jag måste erkänna att jag har DC++ installerat och att jag har laddat ner en låt och lite så nångång.
Men därmot efter imorgon så åker mitt DC++ i papperskorgen.

Hur ska ni gå till väga? Ska ni fortsätta ladda ner mer eller mindre olagliga saker från nätet efter det blir totalt olagligt?
Sen undrar jag, hur går det till, ser min bredbands operatör vad jag laddar ner och så får man en polis anmälan?
Det jag egentligen undrar över är om det är mer riskfyllt och ladda ner warez efter det blivit olagligt.

Och funkar allt de här, min bredbads operatör ser väl bara att jag drar lina? Eller?

WareZ snack får man inte prata om, men att fråga hur ni skall gå till väga och fråga hur allt fungerar osv, det är väl de inge fel på?

FEGIS !!!!!!! kör dc++ och var en man

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Torrent rox!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Jo, film men inte mjukvara.

Det är jag 99% säker på, har du någon källa?

Lag 1960:729 2 Kap. 12 §:

Citat:

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Första stycket ger inte heller rätt att för eget bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Lag (1997:790).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iqf
Hur ser de på ifall jag börjar ladda hem en fil innan midnatt som fortsätter att laddas hem efter midnatt?

Vill inte vara oUtLaW i onödan.

Är det DC du använder har du varit en oUtLaW hela tiden.

Sen är det 1:a juli som gäller och inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
asså, det har alltid varit olagligt att tanka program och spel. Den nya lagen innefattar film och musik och träder i kraft den 1:a juli

Har ja fattat rätt då?

Det har alltid varit olagligt att göra upphovsrättsskyddat material tillgängligt för allmänheten (dela på dc). Nu blir det olagligt att tanka ner det också, vilket det inte va innan. Så har jag förstått det iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När det gäller mjukvara är det väll inte själlvaste nerladdningen som är olaglig utan det är användandet utan
giltig licens som är olaglig. Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Avstängd

Jag förbereder mig med en modifierad DC++ som underlättar att visa folks IPn, ett skärmdumpningsprogram och en telefon. Imorgon börjar det roliga! Här ska polisanmälas för glatta livet! Med en ersättning på 10 spänn för varje anmäld person och cirkus 60 personer i timman kommer jag bli rik i sommar. Yeah!

Permalänk
Medlem

Jahapp vilken tappe, trodde det var 1 juni det kom i kraft.

Men iaf, kan ju lika bra passa på och fråga.

Vad är skillnaden på före och efter detta datum, alltså är det värt att slänga bord sitt DC++?
Jag mennar hur stor risk har jag som privat person och åka fast?
Kan ju också lägga till att jag har en bara 100Gb hårdisk.

Det jag undrar över är alltså ska jag behöva vara rädd, och exakt vad kan man göra för att känna sig säkrare, förutom fake share.

Nu pratar jag DC++, men det kanske är lika bra att byta program? Till nån som är säkrare? Eller är de hopplöst?

Lite tips nu

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Jahapp vilken tappe, trodde det var 1 juni det kom i kraft.

Men iaf, kan ju lika bra passa på och fråga.

Vad är skillnaden på före och efter detta datum, alltså är det värt att slänga bord sitt DC++?
Jag mennar hur stor risk har jag som privat person och åka fast?
Kan ju också lägga till att jag har en bara 100Gb hårdisk.

Det jag undrar över är alltså ska jag behöva vara rädd, och exakt vad kan man göra för att känna sig säkrare, förutom fake share.

Nu pratar jag DC++, men det kanske är lika bra att byta program? Till nån som är säkrare? Eller är de hopplöst?

Lite tips nu

Den är väl lika stor som innan. Jag tror verkligen inte att polisen bryr sig om du laddar ner någon låt eller film. Alla laddar ju ner programvaror, få åker fast, trots att det är olagligt. Bodström uttryckte väl sig dessutom om att polisen inte skall lägga någon större vikt på privatpersoner som tankar lite warez.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Fortsätt. Finns inga resurser att ta småttingar som dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Jag förbereder mig med en modifierad DC++ som underlättar att visa folks IPn, ett skärmdumpningsprogram och en telefon. Imorgon börjar det roliga! Här ska polisanmälas för glatta livet! Med en ersättning på 10 spänn för varje anmäld person och cirkus 60 personer i timman kommer jag bli rik i sommar. Yeah!

och jag vet var du bor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Jag mennar hur stor risk har jag som privat person och åka fast?

Förhoppningsvis tillräckligt stor för att få dig och många andra att sluta...

Permalänk
Medlem

Re: Imorgon blir det olagligt att ladda ner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Imorgon blir det olagligt att ladda ner wareZ från nätet, och eftersom alla mina kompisar gör det så borde det finnas folk även här på swec.

Jag måste erkänna att jag har DC++ installerat och att jag har laddat ner en låt och lite så nångång.
Men därmot efter imorgon så åker mitt DC++ i papperskorgen.

Hur ska ni gå till väga? Ska ni fortsätta ladda ner mer eller mindre olagliga saker från nätet efter det blir totalt olagligt?
Sen undrar jag, hur går det till, ser min bredbands operatör vad jag laddar ner och så får man en polis anmälan?
Det jag egentligen undrar över är om det är mer riskfyllt och ladda ner warez efter det blivit olagligt.

Och funkar allt de här, min bredbads operatör ser väl bara att jag drar lina? Eller?

din isp får inte avlyssna sina kunder, om dom ser ngt som du gör har dom tystnadsplikt.

Permalänk
Medlem

Har inte förstått den lagen ritkigt än, inte brytt mig så mycket.
Om polisen skulle sätta dit mig för piratkopiering så skulle jag väl komma rätt välbevarad undan från multimediaindustrins vassa klor?
Eller ska polisen bara informera företag om vilka som laddar ner deras varor?
Eller rättfärdigar det helt enkelt bara stämningar?

Hur det än blir så känner jag mig rätt trygg med BT, vilket är det ända p2p-protokollet jag använder. Vilket innebär att dom kan ta fast mig för hela... en fil i taget!

Hur skaffar dom bevismaterial för sånt här? Loggar? Jag kan väl likagärna ha laddat ner en omdöpt en månad lång mp3a med relativt hög bitrate som någon döpt om till Star.Wars.ep3.[~1337-hackaaaboi~].avi?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Nej, kopiering av film och mjukvara är betydligt mycket hårdare reglerat av lagen än vad musik är.
Man får t.ex. kopiera en köpt cd till sina närmaste vänner, men det får du inte göra med film eller mjukvara.

Nej du, film och musik går under samma lagstiftning, mjukvara har du som redan påpekats rätt i...

Det du kanske blandar ihop är dom här varningstexterna och texten på filmerna där det står att det är förbjudat att kopiera ens för eget bruk, men dom texterna har ingen som helst grund i svensk lagstifning, och kommer inte att ha det efter den 1a juli heller...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Har inte förstått den lagen ritkigt än, inte brytt mig så mycket.
Om polisen skulle sätta dit mig för piratkopiering så skulle jag väl komma rätt välbevarad undan från multimediaindustrins vassa klor?
Eller ska polisen bara informera företag om vilka som laddar ner deras varor?
Eller rättfärdigar det helt enkelt bara stämningar?

Hur det än blir så känner jag mig rätt trygg med BT, vilket är det ända p2p-protokollet jag använder. Vilket innebär att dom kan ta fast mig för hela... en fil i taget!

Hur skaffar dom bevismaterial för sånt här? Loggar? Jag kan väl likagärna ha laddat ner en omdöpt en månad lång mp3a med relativt hög bitrate som någon döpt om till Star.Wars.ep3.[~1337-hackaaaboi~].avi?

i detta land är det polisen som ska ta fast ev brottslingar, inte halv kriminella bransch företrädare. APB sk metoder är kraftigt ifråga satta, hurvida dessa metoder har en legal grund.