Permalänk

Datorn kommer bara till startbilden

Har byggt ihop en dator med ett Msi RS480 men datorn kommer bara till Msi startbilden sedan händer inget mer. Jag använder bara en 20-pins atx kontakt i 24-pins kortet men enligt manualen skall det funka. Tror ni att det är värt att testa med en adapter så att kontakten fylls ut?

Permalänk
Medlem

Va? Förstår inte riktigt har du tryckt in en 20 pins kontakt i ditt 24 pins moderkort eller?

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

Japp fyra pinnar är utan stift.

Permalänk
Medlem

Det är värt att testa med ett nätaggregat som har 24 pinnar på ATX-kontaktenö.

Edit: Ja eller adapter

Permalänk
Medlem

Finns rätt billiga adapter o ja skulle vara rätt säker på att problemet är att du har 4 "tomma" pinar..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

nää nu är ni ute å cyklar... står det i manualen att det funkar med 20 pins så funkar de..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
nää nu är ni ute å cyklar... står det i manualen att det funkar med 20 pins så funkar de..

Okej men ja tycker att de verkar konstigt imed att de är ett 24 pins uttag...

Visa signatur

Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag en expert på området med det finns väll en separat 4-pins-kontakt också?

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Copy
Nu är inte jag en expert på området med det finns väll en separat 4-pins-kontakt också?

Jo den så kallade 4 pins p4 kontaken, men den är separat. Det ska gå med 20 pins på 24 om man lämnar de 4 nederst pinnarna tomma, på vissa moderkort iaf och detta kort verkar ju vara ett sånt eftersom att det står i manualen.

Permalänk
Avstängd

Det finns det ja, men det är en 20pins + en 4 pins eller 24pins + 4 pins ;p förutom på äldre... har ett nätagg med en 20pins, en 4pins och en 5 pins... och en med 20pins och 2*5 pins fast dom är ganska gamla...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ Winchster @ 2500mhz, org 2000mhz. En 512MB Kingtson HyperX minne 250mhz 3,3,3,9, org 200mhz 2,2,2,5. Ratio 1-1. MSI K8N Neo2 Platinum 54G. Radeon 9600SE. Maxtor 40GB och 120GB Wstern Digital.

Permalänk
Medlem

varför inte bara ta reda på vad det är dom 4 pinnarna är till dvs, om dom ska ha jord/5v+/3.3v+ m.m. kan ju vara vad som hälst kolla upp det först

Permalänk
Medlem

Alltså, startar moderkortet lär det ju som sagt funka rätt bra? Ta bort startbilden och titta om du får något felmeddelande istället.

Permalänk
Medlem

jag har varit med om samma sak ett antal ggr... och då har det varit någon av mina hdd:s som har jävlats... koppla ur allting förutom din hdd med operativet på och kolla om det fungerar då!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk

Testat att köra en Clear CMOS? Brukar man behöva på "nya" datorer (om man byggt ihop dem själv)

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffo Calzone
Nu har jag provat med adapter men den kommer inte längre än till startbilden ändå.

det är som sagt ingen skillnad ja!.

ta bort startbilden och kolla efter felmeddelande istället..
alt, plocka bort allting utom processor och bildkort å testa

det brukar oftast gå å ta bort startbilden genom att trycka på DEL tangenten när datorn startar

Visa signatur