Win XP pro Låser sig på ett MYCKET Skumt sätt

Permalänk
Medlem

Win XP pro Låser sig på ett MYCKET Skumt sätt

vad kan tänkas vara fel när aktivitetsfältet låser sig.. jag kan inte heller starta program som har en genväg på skrivbordet.. men jag kan inte klicka på någonting som ligger på aktivitetsfältet .. eller tangentbordets "start"-knapp, Jag kan inte heller starta aktivitetshanteraren genom att trycka ctrl+alt+del. Det råskumma är att programmen som är igång innan aktivitetsfältet låser sig fortfarande går att köra och går att toggla mellan via Alt+tab.. det går även fortfarande att skriva i msn osv..

Jag har hört att det kan var fel på minnet, har kört Memtest32 och det hittade inget fel där,

jag blir snar vaaaansninng och är mkt mkt mkt tacksam för alla tips

Visa signatur

Ägare av 2st evigt strulande burkar.

Permalänk
Gäst

Det första man tänker på är något sorts virus/trojan.

Har du kört igenom maskinen under felsäkert läge innan man tar i med hårdhandskarna

Prova felsäkert läge med diverse bra spywareprogram.
Kan rekommenderar PestPatrol eller Spyware Doctor.
Dom är förvisso 30 dagars program,men dom är suveräna till att finna saker.

Permalänk
Medlem

Är det så när du loggar in på Windows direkt eller lite senare när du har startat många program?

Har du testat startat om explorer.exe? Kan göras via ctrl+alt+del.

Permalänk
Medlem

Det kan hänga sig precis när som helst.. efter 15 min eller 3-4 timmar,

det kan hända även fast jag inte har startat några andra program än de som autostartas.. MSN osv..

När det har hängt sig så reagerar inte datorn på ctrl+alt+del, det är skumt .. eftersom musen och andra program som redan körs fortsätter fungera.. tex msn, firefox, så jag kan alltså inte starta om explorer.exe

Visa signatur

Ägare av 2st evigt strulande burkar.

Permalänk
Medlem

om allt annat fortsätter att fungera kan du ju starta cmd.exe och testa:

taskkill /f /im explorer.exe
sedan
explorer.exe
för att starta den igen. men alla dina öppna fönster kommer förmodligen att stängas då.

Permalänk
Medlem

Hur startar jag cmd om jag inte kommer åt start->kör-> cmd?

Visa signatur

Ägare av 2st evigt strulande burkar.

Permalänk
Medlem

file://c:\windows\system32\cmd.exe

på adressfältet i en valfri mapp

Permalänk

eller win+r sen cmd funkar också...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
eller win+r sen cmd funkar också...

Jag tror han skrev att han inte kunde använda Windowstangenten.

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk

Låter märkligt, hade jag varit du så hade jag nog börjat med att kolla i systemloggen och se om den rapporterar nåt märkligt, kör även igenom burken med Spybot och gärna hijackThis också

Permalänk
Medlem

eller formatera om skitet

Permalänk
Medlem

Jag har rensat datorn med spyware doctor och NOD32.. men det påverkar inte felet..

Det skall även sägas att när datorn varit i energisparläge.. så kruppar den sporadiskt också.. när man rör på musen och hoppar ur enerigsparläget så ser man endast skrivbordets bakgrund.. inga ikoner..inget aktivitetsfält. .. iofs kan det ju vara så att själva ur-problemet (låsning av aktivitetsfältet) skett när datorn har varit i energisparläge.

Jag har formaterat om datorn flera gånger..(eftersom jag även har ett annat fel som gör att mina webbläsare inte fungerar när jag installerar SP2... det felet har jag i denna installation undvikit genom att inte installera SP2..... )

VARFÖR blir det så här när man har en helt ny dator?! så många fel....
Måste det alltid strula?

för övrigt kan jag säga att aktivitetsfältet och icq-fönstret just i detta NU har låst sig.. jag har kört taskkill /f /im explorer.exe från cmd.. men inget händer

Visa signatur

Ägare av 2st evigt strulande burkar.

Permalänk
Medlem

Kanske hårddisksfel? Är du säker på att du gjorde en FULLSTÄNDIG formatering. DVS inte nån snabb som tar 5 sek.

Om du formaterade med winxp skivan så skulle du alltså ta formatera med NTFS, och inte formatera med NTFS (snabb). Sedan när du installera winxp, installera EJ några drivrutiner du fått med på skivan. Kör så i några dagar. Dyker problemet upp? Om inte, ladda istället ner de nyaste drivrutiner för grafikkort, ljudkort osv från nätet och installera. Ett i taget och anteckna ner NÄR den strular sig. Då vet du iaf vad det beror på.

Du måste göra allt steg för steg om du ska ha en chans att lokalisera felet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Kanske hårddisksfel? Är du säker på att du gjorde en FULLSTÄNDIG formatering. DVS inte nån snabb som tar 5 sek.

Om du formaterade med winxp skivan så skulle du alltså ta formatera med NTFS, och inte formatera med NTFS (snabb). Sedan när du installera winxp, installera EJ några drivrutiner du fått med på skivan. Kör så i några dagar. Dyker problemet upp? Om inte, ladda istället ner de nyaste drivrutiner för grafikkort, ljudkort osv från nätet och installera. Ett i taget och anteckna ner NÄR den strular sig. Då vet du iaf vad det beror på.

Du måste göra allt steg för steg om du ska ha en chans att lokalisera felet.

Japp, jag har alltid gjort fullständiga formtateringar med NTFS, ej snabb med NTFS,

Jag har använt de drivrutiner som jag fått med på en särskild skiva som hör till moderkortet.. alltså inte xp-skivan.

jag ska testa ditt tips, om det blir samma fel när det inte är några drivrutiner så kommer jag slå en pling till datorbutiken.com...

Jag har börjat misstänka att de tkan vara något med moderkortet.. eftersom jag från början inte kunde spara inställnigar i BIOS..det låste sig, och fick vid omstart ett konstigt felmeddelande som sa att jag skulle uppdatera och spara biosinställningarna.. (vilket jag inte kunde)..detta löste jag genom att i windows (vilket jag ändå kunde gå in i) uppdatera bioset till nyaste versionen för mitt moderkort..

Visa signatur

Ägare av 2st evigt strulande burkar.

Permalänk
Medlem

Löst det? har samma problem. det började imorse :\

Visa signatur

2.6ghz celeron - 512ddr ram - geforce 4 - asrock mobo ^^ - winXP

Permalänk

Har ungefär samma problem jag med men för mig löser sig frysningen tillfälligt när jag trycker CTRL ALT DEL (behöver inte avsluta några processer), felet verkar bara uppstå efter en uppgradering flash-playern dock, skriv gärna ner vilken hårdvara och vilka drivrutiner ni använder också, så kan vi ju försöka se om det är nån speciell drivrutin eller nåt som krånglar...

Lägger till en länk till min egen tråd här också

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51381...

Permalänk
Medlem

har exact samma problem men det har hållt sig borta i ca 6 månader men nu e det tillbaka, tror inte det har med hårdvaran att göra eftersom jag bytte mobo nyligen och bildkort.
verkar onekligen skumt och extremt jobbigt eftersom det är reset knappen som gäller och när man startat om datorn med reset efter den låst sig så kör den inte scandisk eller någonting och windows startar upp ganska snabbt!
har formaterat flertalet ggr på olka sätt och inget hjälper, men ibland så håller det sig borta ett tag, nu senast 5 månader.
men nu e skiten tillbaka och mer aggresivt än vanligt, klickade på alla genvägar på skrivbordet då laddar den lite sen händer inget!

ingen som har en lösning/förklaring till detta fenomen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.