Permalänk
Medlem

Win XP x64

Jag testade precis det berkytade OS:et....

Jag började lite smått med att 'försöka' installera moderkortsdrivare och grafikkortsdrivare.... 64bitsverisionerna då... det gick den inte med på, så jag försökte med 32bits, men de svalde den inte heller... så... Resultat = WINDOWS XP x64 SUGER PHETT!!! SÄMRE ÄN WINDOWS 95!!!!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Avstängd

jag har fått mina händer på en XP 64 verion på jobbet.. så jag funderar oxo på att byta.. men man har ju läst alla som säger att det typ daemon-tools, dvd program, winrar samt massor med drivturiner som inte funkar under xp64.. vad säger ni.. ska man vänta med att uppgradera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
jag har fått mina händer på en XP 64 verion på jobbet.. så jag funderar oxo på att byta.. men man har ju läst alla som säger att det typ daemon-tools, dvd program, winrar samt massor med drivturiner som inte funkar under xp64.. vad säger ni.. ska man vänta med att uppgradera?

OJA, vänta definitivt, tror iaf man ska vänta till svenska verisionen kommer, då lär det ju finnas lite mer FUNGERNADE drivare förhoppningsvis....

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

Jag försökte byta fälgar på min volvo men det fanns inga 28-tums som passade!!!!!1 VOLVO SUG3R!!1 PH3TT LOL!?´´

Du kanske skulle ta och pressa de som skriver drivrutiner till ditt moderkort istället. MS kan ju knappast få skulden för att din moderkortstillverkare inte lyckas släppa funerande drivare, XP64 har ju funnits ute..hur länge är det nu? 1 vecka. Klart att alla borde ha hunnit med att släppa åtminstånde 13 olika drivare till samma produkt hittils.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

vad säger ni.. ska man vänta med att uppgradera?

Vänta minst ett halvår från tidpunkten då det släpps. Helst ska man vänta tills första SP kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

deamon tools fungerar inte pga av det är en emulerad cd/dvd. En cd/dvd behöver drivrutiner, i Win x64 så måste alla drivrutiner vara i 64bitars form. Daemon tool har inte gjort några ännu därför fungerar inte programmet som det ska..

Winrar kommer visst fungera i W x64 alla program som är 32bitars och inte har något att göra med drivrutiner att göra kommer fungera
sen kanske det finns någon buggig 64bitars version av winrar som inte funkar det vet jag inget om

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

iom att pytte mjuk vägrar (iaf i början) att sälja ose´t till konsumenter som inte köper oem system eller hårdvara lär det nog inte finnas allt för mkt nya drivare till prylar på ett bra tag tyvärr..sen undrar tokarna varför det pirat kopieras så mkt MEN SLÄPP DÅ PRYLARNA TILL FOLK SOM VILL KÖPA DOM SÅ MAN SLIPPER SNO DOM!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Filedisk funkar som ersättare till Daemon tools.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av Win 64 är att det är ganska buggigt pga drivrutiner och andra saker. Har fått blåskärm ett antal gånger och någon gång har datorn startat om sig själv. En annan gång var det virtuella minnet slut 2490Mb då laggade det som fan... Som tur har Ati släppt nya grafikdrivrutiner nu så att grafiken har jag inga problem med nu! Ljudet , nätverket o.s.v fungerade direkt efter jag installerade drivrutinerna som följer med på cden. Jag har moderkortet DFI Lanparty Nforce 4 Ultra-D.

Permalänk
Medlem

windows x64 fungerar rätt bra här, all hårdvara är med utom M-Audio men det gick att köra Realtek 850 alldeles utmärkt istället. Fast inte för musikinspelning/redigering då förstås ..

Sonar 4 fanns iofs i en gratis x64 beta-version, men typiskt nog har jag x64 på D:-disken och Sonar har ett märkligt kopieringsskydd som gör att det bara går att installera på C: ... har det dock redan på C: i 32-bitars-version.

Win-RAR fungerar fint, utom högerklick-genvägarna som fattas. Antivirus fungerar Avast och brandvägg Tiny. Ad-Aware, Spybot och Spywareblaster fungerar fint liksom Firefox.

Det är vad jag hunnit hitills, ingen hisnande prestanda så jag sitter stilla kvar i 32 tills nåt mer spännande i programväg har hänt. Nån enstaka boot in i x64 bara.

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5080 TUF OC(450W) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem

Jag fick inte igång mitt GF4Ti4200 .. Det stod att drivarna inte var kompatibla med x64 trots att jag laddade ned dem ifrån nvidia.com ...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Men du laddade hem här ifrån va? Under Graphics Driver -> Geforce and TNT2 -> Windows XP Professional x64 Edition.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Gah. idioti..

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Hedersmedlem

Drivrutinstillverkarna borde allt ha haft tid att knåpa ihop bra drivrutiner, xp x64 har funnits som beta bra länge. De måste ju bygga ihop drivrutiner som de kan ge till microsoft före det släpps så om de inte är klara före det så är de ju rent utav dåliga bara... Man kan ju lägga det på minnet när man köper hårdvara nästa gång.
Högerklicksmenyerna, winrar-problemet. Läste på microsofts sida i en kolumn av någon som testar saker där. Anledningen är att sådana saker som är "plugin" eller liknande för explorer.exe måste vara 64-bitars.
Att 32-bitarsprogram fungerar är för att WoW64 (Windows on Windows) finns som översätter instruktionerna. WoW finns i tidigare windows för att köra 16-bitarsprogram. Så de kan inte exekvera plugin osv speciellt inne i WoW64 när det hör till en 64-bitars process. Om det följer hur tidigare WoW fungerade iaf med att 16-bitarsprogrammet kördes "under" WoW.
Och man kan ju självklart inte köra drivrutiner inne i WoW64 så därför är det ett måste med 64-bitars drivisar.

Lika är pluginproblemet för Internet Explorer. Eftersom inte alla plugin finns i 64-bitars ännu så finns explorer med i 32-bitars variant för att öka kompabiliteten.

Men ni som behöver winrar kan ju testa 3.50 beta 5.
citat från what's new:

Citat:

Version 3.50 beta 5

1. WinRAR is able to integrate to Windows context menus also
on Windows x64 systems.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Jag försökte byta fälgar på min volvo men det fanns inga 28-tums som passade!!!!!1 VOLVO SUG3R!!1 PH3TT LOL!?´´

lol volvo suger endå om du inte hittade 28 tums fälgar

Visa signatur

HAtad?

Permalänk
Medlem

om jag ska vara ärlig så tycker jag x64 fungerar bättre än 32bitars,
för mig i alla fall

Under 32bitars fungerar inte vissa program, och cpu i 100% utan nån process som gör det, under x64 fungerar allt bra, datorn hänger sig inte och spel fungerar underbart till 98%.

Det gäller bara att anpassa sig, nya program osv. finns hela forum för vilka program som du kan ersätta med...

Bara det jag ville säga

Visa signatur

Three men can keep a secret if two of them are dead

Permalänk
Medlem

WinXP x64 funkar utmärkt... åtminstone ur ett kraschbenäget perspektiv... alltså man kan förmodligen tuta dom flesta 32 bits programvarorna under det utan alltför stora knepighetet från systemet... kunde till och med tuta Partition Magic 8 utan att krascha några patitioner... dock fick jag fel från operativet när det kände av at PM hade muckat lite... som tur var så var partitionerna intakta efteråt... dock så fick PM mig att gå tillbaka till vanliga WinXP... men bara témporärt... jag är fast besliuten att lira WinXP x64 i framtiden då det är underbart smidigt (bättre än WinXP)... den enda nackdelen är att inga tillverkare av tv-tuner kort har några 64bits drivisar... men den första tillverkaren som har 64 bits drivisar till sina kort kommer bli en lycklig tillverkare då jag kommer köpa deras produkt rakt av (under förutsättning att dom stödjer hårdvarukodning av MPEG2)...