Comhem telefoni och bredband från annat företag?

Permalänk
Medlem

Comhem telefoni och bredband från annat företag?

Hejsan!
Jag ska flytta till en lägenhet där det finns tre hål i väggen så att säga. Det erbjuds telefoni, digital-tv och bredband från comhem. Jag har tänkt att beställa telefoni av dem då det går smidigt eftersom det redan är draget. Men bredbandet tänkte jag ta från telia eller bbb. Det är adsl det handlar om då. Vad jag undrar är om det går att ha bbb eller telia adsl tillsammans med comhems såndär dosa man får om man beställer telefoni.

MvH
Niclas

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk

nej du kan inte ha Adsl via Comhems telefoni.
du måste ha ett vanligt telefonabbonemang hos Telia Tele2 Glocalnet eller Spray. Allså ett som går via det vanliga telefonnätet.

Comhems går via deras kabel-tv vilket gör att adsl inte funkar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

varför inte ta både bredband och tele från comhem?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
varför inte ta både bredband och tele från comhem?

och även digitaltv så kan du utnyttja combo få det billigaste grattis tex bredband large 389:- telefoni large 125:- och digitaltv medium 159:- då får du Telefoni large gratis betalar bara för tv och bredband. får väldigt låga samtalskostnader.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
och även digitaltv så kan du utnyttja combo få det billigaste grattis tex bredband large 389:- telefoni large 125:- och digitaltv medium 159:- då får du Telefoni large gratis betalar bara för tv och bredband. får väldigt låga samtalskostnader.

Omfg, du låter som en utbildare på ComHem.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph

Menade du säljare?

Men det var nog ett tips bara, i all välmening!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Citat:

hehe självklart jobbar jag på Comhem.... Not.
var som sagt bara ett tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var inte menat som en förolämpning, du låter bara precis som en hårdnackad paragrafryttare från utbildningsgruppen

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Citat:

Det var inte menat som en förolämpning, du låter bara precis som en hårdnackad paragrafryttare från utbildningsgruppen

Hehe...
nä tog det icke som en förolämpning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Telefoni hos ComHem

Hej

Ja. Nu sitter jag här med mitt nya ”telefon” modem och konstaterar att jag inte får något hjälp överhuvudtaget från ComHems kund service. Lika bedrövligt som det alltid har varit under min tid som ”bredbandskund” Men första räkningen har jag allt fått.

Man kan väl för tusan ge mig ett svar. Va’ som helst. Säg att dem har semester åtminstone. Ge mig nåt istället för dessa förbannade auto mail svar som man får. Jag vill i kontakt med en människa inte en maskin. En som kan hjälpa mig med mitt nya IP telefoni..

Mitt problem är att jag inte fick korrekta upplysningar när säljaren ringde och sa att nu var ”vårt” område klart för IP telefoni. Här skulle minsann säljas och det skulle gå snabbt. Jag berättade att jag inte var intresserad om inte jag kunde behålla mitt gamla NEMO bredbands modem eftersom jag hade haft otroliga problem med att hitta en hårdvarubrandvägg (Router) som kunde ”prata” med modemet. (Se annan tråd!)

Nä! det var inga bekymmer. Jag kunde behålla mitt gamla modem och bara använda mellanproppen för att kunna ringa!!!!!!!!!!! Problemet är det inte finns något uttag för telefon i det gamla modemet!!! Och det tänkte väl inte jag på vid tillfället..

Jag har inte mycket lust att koppla in det nya modemet bara för att konstatera att min Netgear brandvägg igen tappar ipnumret. Och har jag riktigt dåligt flytt kan jag väl inte koppla in mitt gamla NERO modem för att mjukvaran i DHCP servern inte längre kan ”reseta” den.

Och varför kan man inte berätta om alla kostnaderna exempelvis fakt avgiften. Räkningen för Telefoni Small är inte 60 kronor men 82 inkl moms. Förbannat dåligt.

Tack för ordet!

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag kanske inte snigel maila om det nu är så "jävla" viktigt utan ringa från mobil. När man kommer fram är de alltid snäll o ringer upp om man ber dem...

I ditt fall gör du nog både dig själv och comhem en tjänst om du använder din ångerrätt när det blivit fel till höger o vänster och du inte har nått tålamod. Att modemet inte måste bytas var fel av säljaren och tyvärr lär de väl vara samma folk som ringer ut för alla andra leverantörer.

Kan tänka mig att de e efter med mailen efter all semester. Dock kan man svara på auto-replyet eller nått liknande man får precis som nämns i mailet så kommer det till dom direkt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Re: Telefoni hos ComHem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av beeo
Hej

Ja. Nu sitter jag här med mitt nya ”telefon” modem och konstaterar att jag inte får något hjälp överhuvudtaget från ComHems kund service. Lika bedrövligt som det alltid har varit under min tid som ”bredbandskund” Men första räkningen har jag allt fått.

Man kan väl för tusan ge mig ett svar. Va’ som helst. Säg att dem har semester åtminstone. Ge mig nåt istället för dessa förbannade auto mail svar som man får. Jag vill i kontakt med en människa inte en maskin. En som kan hjälpa mig med mitt nya IP telefoni..

Jag kan rekomendera ett samtal till telefonisupporten på Comhem, ring från en polares fasta telefon om det nu är så dyrt med mobilen.

Citat:

Nä! det var inga bekymmer. Jag kunde behålla mitt gamla modem och bara använda mellanproppen för att kunna ringa!!!!!!!!!!! Problemet är det inte finns något uttag för telefon i det gamla modemet!!! Och det tänkte väl inte jag på vid tillfället..

Tråkigt att det blivit så... Comhem hyr in telemarketing och det brukar ju aldrig bli särskilt bra.

Citat:

Och varför kan man inte berätta om alla kostnaderna exempelvis fakt avgiften. Räkningen för Telefoni Small är inte 60 kronor men 82 inkl moms. Förbannat dåligt.
Tack för ordet!

Kostnaden för telefoni small är 60kr, de resterande 18kr kan du slippa om du väljer ett betalningsalternativ som innebär att Comhem inte behöver sända en pappersfaktura.

Permalänk
Medlem

Ja jag forstar inte varfor folk klagar sa forbannat pa att det tar tid att fa svar pa mail. RING!

Sarskilt nu under semestertider. Det ringer in mellan 4-10k samtal om dagen till Com Hem och sarskilt nu under semestertiderna hinner inte personalen med mailen. Det kommer ca 1-2k mail om dagen ocksa. Och sen att det brukar vara ca 100personer som sitter och svarar pa allt detta i vanliga fall. kanske 70 personer under semestertider och manga ar da semestervikarier som inte kan allt heller.

Men ifall telefonen inte funkar kan man ringa in till telefonisupporten sa kommer man ganska snabbt fram till nagon som kan forsoka hjalpa dig. Om du bara inte skriker och har dig sa brukar det ofta ga snabbt att losa problemet.

Citat:

Det var forsta fakturan du fick. Det dar ar fran att du bestallde och manaden efter. Sa det ar inte 82kr per manad utan 60. Bara forsta fakturan som blev hogre.
Alla sadana kostnader lases upp i avtalsvillkoren som maste lasas upp nar man saljer ett abonnemang. Star aven i dom skriftliga versionen av avtalsvillkoren.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Ett tips kanske kan vara att inte börja med Telefoni Large då man INTE kan backa ner till ett medium abbonemang eller ett small. Jag började därför med ett small för 60kr där man enkelt kan uppgradera till medium eller large men inte tvärtom alltså.

Bara ett tips.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Inaktiv

Com Hem var billiga på bredband tills för något år sedan, men sedan priset på ADSL sänktes rejält kan du köpa både telefoni och bredband på annat håll för samma pris som Com Hem bara tar för sitt 8 Mbit-bredband.

(Den enda stora fördelen med Com Hem är att du då kan använda bredbandstelefoni från Tele2 (inga fasta avgifter alls), men detta kräver att du har rätt router. Tele2:s bredbandstelefoni funkar bara bra med ett fåtal routrar - själv har jag bara haft krångel eftersom brandväggen i min Netgear-router gör att bredbandstelefonidosan ofta tappar kontakten med "nätet" och telefonin då inte fungerar.)

I alla fall, för 8 Mbit bredband och telefoni (small) från Com Hem betalar du 389 + 60 kr, d.v.s 449 kr per månad. Du kan då också få ett Digitalt bas-TV-utbud på köpet då (vårde 29 kr per månad), men om du har kabel-TV från Com Hem finns dessa kanaler redan i ett av de "tre hålen" i analog form.
Det är nog bara Telia som är dyrare än Com Hem idag...

För telefoni (ett vanligt abonemang) och 8 Mbit ADSL betalar du t.ex. hos Glocalet (med Glocalnet förvalstelefoni) 119 + 249 kr, d.v.s 369 kronor per månad.
Hos Tele2 kostar samma sak 119 + 289 kr, d.v.s. 408 kr per månad.

Det hela blir krångligare av alla starterbjudanden som man får när man binder upp sig till en leverantör, t.ex. modem utan kostnad, fri surf under de första månaderna, halva priset året ut o.s.v.

Sedan har vi de kombinationserbjudanden med "mängdrabatt" som numera gör att det blir billigast att hålla sig till en enda leverantör för telefoni, Internet och TV. Denna kombination kallas för Triple Play och är något som vi kommer att få se mer av...

En stor fördel med Com Hems bredband är att det har varit mycket stabilt med väldigt få avbrott. Jag hade tidigare ADSL och det krånglade alldeles för ofta...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li

I alla fall, för 8 Mbit bredband och telefoni (small) från Com Hem betalar du 389 + 60 kr, d.v.s 449 kr per månad. Du kan då också få ett Digitalt bas-TV-utbud på köpet då (vårde 29 kr per månad), men om du har kabel-TV från Com Hem finns dessa kanaler redan i ett av de "tre hålen" i analog form.
Det är nog bara Telia som är dyrare än Com Hem idag...

För telefoni (ett vanligt abonemang) och 8 Mbit ADSL betalar du t.ex. hos Glocalet (med Glocalnet förvalstelefoni) 119 + 249 kr, d.v.s 369 kronor per månad.
Hos Tele2 kostar samma sak 119 + 289 kr, d.v.s. 408 kr per månad.

Det hela blir krångligare av alla starterbjudanden som man får när man binder upp sig till en leverantör, t.ex. modem utan kostnad, fri surf under de första månaderna, halva priset året ut o.s.v.

Sedan har vi de kombinationserbjudanden med "mängdrabatt" som numera gör att det blir billigast att hålla sig till en enda leverantör för telefoni, Internet och TV. Denna kombination kallas för Triple Play och är något som vi kommer att få se mer av...

En stor fördel med Com Hems bredband är att det har varit mycket stabilt med väldigt få avbrott. Jag hade tidigare ADSL och det krånglade alldeles för ofta...

Det stämmer att jag betalar 389 + 60kr men det är enligt mig värt det då jag får bra fart över till mina vänner i USA som är det som betyder något för min del samt att tjänsten är stabil och farten är god inom Europa. Detta är enligt mig värt några kronor mer men givetvis är detta individuellt.

Hoppas fortfarande jag är lika nöjd när de nu ansluter telefonin i September då min station i dagsläget inte är uppgraderad för just telefonin. Hade varit intressant om några Comhem-kunder kunde ge sin syn på just telefonin via Comhem.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

389 bredband large + 60 telefoni small, lägger du till digital-tv medium (10 kanaler du inte har i gu) för 149kr så kan du öka telefoni till large och få billigare samtalstaxa per minut och då bjuder comhem på grundavgiften för telefonin. Dvs: 149 tv medium och bredband large 389 = 538 för 3 tjänster.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Inaktiv

Jo visst, men det förutsätter att man ringer mycket och anser sig behöva fler TV-kanaler än man redan har.

Som sagt, det finns så många varianter och möjligheter idag att det blir svåröverskådligt för konsumenten.
Det är därför som Triple play kommer att blir populärt - det är enklare och du har bara en enda leverantör att vända dig till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
389 bredband large + 60 telefoni small, lägger du till digital-tv medium (10 kanaler du inte har i gu) för 149kr så kan du öka telefoni till large och få billigare samtalstaxa per minut och då bjuder comhem på grundavgiften för telefonin. Dvs: 149 tv medium och bredband large 389 = 538 för 3 tjänster.

Helt rätt men jag tänkte vänta med att hoppa på digital-tvtåget tills dess att jag köper mig en ny plasma. I dagsläget behöver jag inte digital-tv och vill heller inte binda mig i 24 månader som jag har för mig var fallet. Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten. Men visst är valmöjligheterna många och det tror jag flertalet uppskattar.

*EDIT* stavfel

/Bobby_Digital

Visa signatur

Permalänk

Com Hem,s bredband är väldigt prisvärt

Permalänk
Medlem

Absolut! Har tankat i 3 mb/s med mitt 8 mbit! Alldrig några störningar!

Visa signatur

Macbook und wow
Citera för svar tack!

Permalänk
Medlem

Re: Telefoni hos ComHem

Citat:

Hej

Mitt problem är att jag inte fick korrekta upplysningar när säljaren ringde och sa att nu var ”vårt” område klart för IP telefoni. Här skulle minsann säljas och det skulle gå snabbt. Jag berättade att jag inte var intresserad om inte jag kunde behålla mitt gamla NEMO bredbands modem eftersom jag hade haft otroliga problem med att hitta en hårdvarubrandvägg (Router) som kunde ”prata” med modemet. (Se annan tråd!)

Jag har inte mycket lust att koppla in det nya modemet bara för att konstatera att min Netgear brandvägg igen tappar ipnumret. Och har jag riktigt dåligt flytt kan jag väl inte koppla in mitt gamla NERO modem för att mjukvaran i DHCP servern inte längre kan ”reseta” den.

Tack för ordet!

Du kan glömma att ditt Nemo modem kommer fungera ser dock inte problemet att byta borde fungera precis lika bra som innan med din router.

Permalänk
Medlem

Ja du kommer måsta slänga nemo-modemet i vinter senast endå då jag hört från anställda på comhem att de fasar ut nemoplattformen mellan aug-nov i hela sverige. Dvs byby nemo, hihi docsis 3.0 och hd-tv.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Allt klart frid och fröjd

För att avsluta denna tråd som jag knyckte så fick jag så småningom ett e-post svar från ComHem där man informerade att mitt gamla NEMO Modem ej längre gick att använda efter den 1 jan 2006. Så egentligen hade jag inget val. Antingen byta modem nu eller avvakta tills nyår och byta då. (eller bredbandsleverantör).

Jag beslutade då att vika tid på lördagen att göra ett modem byte väl införstådd med att detta kunde ta några timmar att konfigurera. Beredd på det värsta att sitta utan Internet…

Men jag måste säga att jag blev glad överraskad över hur lätt det egentligen var. Visserligen fick jag ”reseta” det nya modemet några gånger (man slinter när man försöker använda ett gem!! Använd en penna istället) men det tog inte lång stund innan telefonen fungerade. Visserligen fungerade inte nummerpresentationen, men det ordnar sig väl förhoppningsvis. Här är 20:- att tjäna också!

Med viss oro i magen satta jag i nätverkskabeln slog på datorn och min NETGEAR RP614 router. Och vips satt mitt NYA ip nummer där utan några som helst problem. Att jag sedan inte kunde pinga ut berodde på att jag hade satt DNS’erna manuellt på klienterna. Efter att ha ändrat detta till dynamiskt satt de NYA DNS ’erna där också.

Dubbelklickade på IE ikonen och fick upp en gammal bekant webbsida som jag inte har sett på några år det vill säga comhem’s inloggnings sida! Hade jag NU fått reda på att jag endast behövde logga in EN gång hade det sparat mig för lite arbete. Jag försökte lokalisera ip numret till den nya inloggnings servern eftersom den inte längre låg på 10.0.0.6 för att kunna använda IC Login. Detta hade jag alltså inte behövt göra för att detta kom upp, efter att jag manuellt hade skrivit in mina användare uppgifter i IE formuläret.

Bäste kund!

com hem har utfört en uppgradering av bredbandstjänsten vilket medför positiva effekter för dig som kund. Uppgraderingen innebär att du från och med nu slipper logga in när du ska ut på Internet.

När du startar ditt modem och din dator kommer du istället direkt ut på Internet!

För att tjänsten skall fungera ber vi dig nu göra följande.

1. Stäng av din dator, dra ut strömsladden till ditt modem och koppla även ur en eventuell router.

2. Avvakta minst 5 minuter så att våra system hinner registrera dig i den nya miljön.

3. Anslut strömkabeln till modemet.

4. När ditt modem indikerar normalläge (tar ca 30-60 sekunder) kan du åter starta din dator och använda Internet som vanligt.

OBS! Om du har ett särskilt loginprogram (till exempel LF connection keeper, IC Login eller MAC IC Login) behöver du avinstallera denna programvara. Den fyller dessutom inte längre någon som helst funktion. Du kan med fördel göra avinstallationen innan ovanstående 4 punkter utförs.

Nu kan du själv välja startsida i din webbläsare, eller klicka här om du även fortsättningsvis vill ha start.comhem.se som din startsida.

En miss alltså eftersom det inte står någonstans.

Men som sagt är jag glad överraskad åt hur lätt och snabbt allting gick. Man börjar definitivt bli proffsigare på ComHem och lär sig hela tiden. Man kanske lyssnar på kunderna i alla fall!

Jag kan ytterligare berätta att jag har haft samma ip nummer sedan jag slog på modemet/routern. Alltså aldrig tappat detta. Jag har faktiskt också fått en ökning med 20-25 % snabbar bredband, men det är kanske bara här i början? Den sammanlagda räkningen har jag också fått nu och där är som någon sa EN faktureringsavgift för hela räkningen (bredband + telefoni)

Tack för ordet

beeo

Permalänk
Avstängd

Tur att det ordnade sig hyffsat smärtfritt ändå, det är ju så det ska vara. Det har varit lite driftstörningar i nätet men dem verkar du ha lyckats undvika

edit: stavfel.

Permalänk
Medlem

Man får en liten snittökning av hastigheten med docsismodemet om alla frekvenser ser ok ut i uttaget

Visa signatur

Dooh!