Bygger en brandvägg - tvivel om konstruktion...

Permalänk
Medlem

Bygger en brandvägg - tvivel om konstruktion...

Hallå!

Jag håller på att sätta samman en mindre dator som ska fungera som en brandvägg (350MHz P2, 128MB SDRAM, 80GB HDD 7200RPM)... ingen vidare höjdare till dator men det är inte problemet.

Jag är lite osäker om det är OK att hålla datorn i en *låda* av plast, kan det vara farligt på något sätt?

Det är en sån där förvaringslåda som man kan köpa på IKEA...
Har tagit en bild på det:

MVH Soir

Permalänk
Medlem

Det ska väll inte farligt att ha i en plast låda, men se till så att komponenterna sitter fast så att dom inte "trillar" på varandra.

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Egentligen ska väl "allt" varaj jordat men men..

Och sen akta ESD.. blir mycket sånt i plast..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Om du tänker på strålning så kan jag inte svara ordentligt men tror ej att det ska vara några probelm..
Tänk dock på esd! Plast laddas väldigt lätt så se till att ingen komponent kommer i kontakt med plasten om du inte tänkt att jorda hela lådan.

Edit; Doh någon han skicka innan mig..

Visa signatur

Athlon 64 3000+ @ 3500+ | Thermaltake Venus 12 | Asrock Dual Sata II | Nx6600 | 80 Gb Pata (Part; 60,15) | 6 Gb Pata | 200 Gb SataII | Samsung DVD/CDRW combo | Mx310 | LG Flatron L1715S

Permalänk
Medlem

du menar väll ändå 8gb eller =P ? lite slöseri på en router ^^

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska försöka jorda allt så mycket jag kan!

macan: 80GB stämmer bra, det var den enda hårddisken jag hade över och den använde jag inte till något

Permalänk
Medlem

hrm, vissa har för mycket utrymme .. =/ själv kör jag min på ett cf-kort

vad kör du för brandvägg?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

kan du inte hitta något bättre, visst så funkar det men själv skulle jag inte lägga ner allt i en plastlåda, har du en moderkortsplåt under moderkortet t.ex.?

Permalänk
Medlem

macan: FreeBSD som ska köras på datorn och brandväggen kommer vara baserad på det. Ska få en guide från en lärare i skolan med lite mer info.

Frink:
Ska kika bland mina saker om jag kan hitta något bättre men jag tvivlar på det. Ja, moderkortet är fastskruvat på en moderkortsplåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir
macan: FreeBSD som ska köras på datorn och brandväggen kommer vara baserad på det. Ska få en guide från en lärare i skolan med lite mer info.

Frink:
Ska kika bland mina saker om jag kan hitta något bättre men jag tvivlar på det. Ja, moderkortet är fastskruvat på en moderkortsplåt.

då är det nog ganska lugnt, sålänge aktiv elektronik inte ligger och skaver mot plasten så.

Permalänk
Medlem

är det en filt plast lådan står på? O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Egentligen ska väl "allt" varaj jordat men men..

Och sen akta ESD.. blir mycket sånt i plast..

Alla komponenter är jordade i en dator, den behöver inte alls sitta i ett stål/alu chassi. alla komponenter får antingen 12v eller 5v (finns mera men orka ) och sen får dom jordning också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Alla komponenter är jordade i en dator, den behöver inte alls sitta i ett stål/alu chassi. alla komponenter får antingen 12v eller 5v (finns mera men orka ) och sen får dom jordning också.

Jovisst, från nätagget ja. Men då får man vara säker på att nätagget är ordentligt jordat.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa ett billigt chassi för nån hundralapp ?

Visa signatur

Me Hund, you Yoshi!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Medlem

Hund.00: Ville ha en snabb och billig lösning, i sådana här fall har jag absolut ingen tålamod

snAttArn:

Tack för alla svar.
Jag har fixat allt nu, slängt på en fläkt på processorn utifall det skulle behövas och allt fungerar perfekt. Behöver endast fixa själva mjukvaran som kan vara lite småsvårt. Brandväggen/datorn är dessutom otroligt tyst