Permalänk
Medlem

vilket X800?

vilket av dess kort är bäst?, GT kortet har ju högre klockfrekvenser på både minne och processor men GT står väl för att det har färre pipelines än valiga X800 kort?

(kort 1)

ATI X800 PCI-E 256MB Silent Pipe Gigabyte

- 12st parallella pixel pipelines
- DirectX9 och Open GL stöd
- Bygger på ATI:s X800 VPU - 400MHz
- 256MB-256bit GDDR3 minne - 980MHz
- VIVO - Video in video ut
- Power DVD 5.0 ingår
- DVI och tv-ut

------------------------------------------------------------------------------------
(kort 2)

ATI X800 PCI-E 256MB SAPPHIRE

PRODUKTNAMN X800 PCI-E 256MB GDDR3 VGA+DVI+TV RETAIL

TILLVERKARENS ARTIKELNUMMER AE-X8000+TD22-RETAIL
EAN-KOD
TILLVERKARE PALIT

MINNE 256 MB
CHIPSET ATI RADEON X800
MINNES TYP GDDR-3
BUSS PCI Express
RAMDAC (Hz) 2 X 400 MHZ
UPPDATERINGSFREKVENS (maxupplösning) 85 Hz
KLOCKFREKVENS (ENGINE) KHz 400 MHz
MAXIMAL UPPLÖSNING 2048x1536
MAX RESOLUTION DIGITAL (DVI) 1600 x 1200
MAX RESOLUTION ANALOG (VGA) 2048 x 1536
KLOCKFREKVENS (MINNE) KHz 700 MHz
VIDEOUPPSPELNING MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4,
RENDERINGS PIPELINE 12
OPERATIVSYSTEM Windows 2000, Windows XP,
FÖRPACKNING RETAIL
STÖD FÖR ANTAL MONITORER 1 X VGA & 1 X DVI/VGA & TV-OUT
3D KAPACITET (Miljoner bildpunkter/s) Fillrate 4.70 Milliard Pixels/second, Texsture Fillrate 4.70 Milliard Texels/second, Memory Bandwidth 22.4 MegaBytes/second

BANDBREDD MINNE (BIT) 256
SPECIFIKATIONER SMARTSHADER™ HD
SMOOTHVISION™ HD
3Dc™
HYPER Z™ HD
VIDEOSHADER™ HD
FULLSTREAM™
VIDEOSOAP™
Microsoft® DirectX® 9.0

-----------------------------------------------------------------------------------
(kort 3)

ATI X800 GT PCI-E 256MB HIS-EXCALIBUR ICEQ TURBO

- Ice-Q kylning 11% kallare än original
- DirectX9 och Open GL stöd
- Bygger på ATI:s X800GT VPU - 500MHz
- 256MB-256bit GDDR3 minne - 1GHz
- Microsoft Dungeon Siege full ingår
- Alla nödvändiga kablar
------------------------------------------------------------------------------------

priserna är ganska lika men vilket kort skulle ni tagit?, har hört att silentpipe kortet skulle vara kasst att spela med då det över hettade så det är kanske inte att tänka på?

tacksam för alla svar.

mvh

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köpa något av de korten som du kan öppa upp 4 extra pipes på via en flasking av BIOS.
Dettahar diskuterats hej vilt på forumet, leta i trådarna så får du det tips du behöver.

GTO Fireblade
Connect3D X800GTO
Sapphire X800GTO2 (R480 chip)

Lycka till

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

ok, tack men jag vill gärna höra åsikter om dessa tre kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rythm
ok, tack men jag vill gärna höra åsikter om dessa tre kort.

Sapphirekortet har gammal DDR minne och därmed låg bandbredd = dåligt köp

Gigabytes kort är om jag har förstått det rätt passivt kylt, stor risk för överhettning i nyare spel = dåligt köp om du inte byter kylning

PCIE GT är bara ett par hundralappar billigare än ett GTO och därmed ett dåligt köp det också rent pris/prestanda mässigt.

Svårt att rekomendera något av korten du valt, personligen skulle jag inte köpt nån av dem men om du måste ta nåt av dem som tex ett ersättningskort skulle jag ha tagit Gigabytes kort och bytt kylning....

För övrigt verkar connect3d x800GTO vara det mest prisvärda kortet i det här segmentet eftersom du har extremt hög chans att kunna köra det åtminstone som ett x800xt............

Permalänk
Medlem

Jasgripen, vad menar du med att det är "gammalt" minne på sapphire kortet?

Det är ju GDDR 3 sdram som det även är på alla dagens grafikkort..

Är det att det är 2.0 ns du menar? Det är ju många kort än idag som har det.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Tex: connect3d x800GTO sitter det 2.0 ns minnen på

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Jasgripen, vad menar du med att det är "gammalt" minne på sapphire kortet?

Det är ju GDDR 3 sdram som det även är på alla dagens grafikkort..

Är det att det är 2.0 ns du menar? Det är ju många kort än idag som har det.

Du har rätt, kollade bara på prestandan dvs KLOCKFREKVENS (MINNE) KHz( ????? ) 700 MHz och Memory Bandwidth 22.4 MegaBytes/second och det brukar vara DDR har alldrig sett så långsamt GDDR förut, klantigt av mej

Vid en närmare titt ser det desutom ut som ser ut som han har kort från både pallit och sapphire i "(kort2)"

Permalänk
Medlem

men om man bytar kylningen på gigabyte kortet då?

ja såg nu att infon troligen inte stämmer påkort två.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rythm
men om man bytar kylningen på gigabyte kortet då?

ja såg nu att infon troligen inte stämmer påkort två.

Jo, tror gigabytekortet är helt ok med en annan kylning, men en annan fläns går nog på en 200 extra eller så skulle jag tro...

Tycker fortfarande att det är lite lustigt att den butiken du tänker köpa från har 4 varianter av x800 men inga x800GTO som brukar vara både billigare och bättre.....

Jag har förrästen kollat upp både sapphire och Palit, de har båda 700 mhz minne tyvärr

Permalänk
Medlem

jag läste recensioner på gigabyte kortet och med lite ordentlig chassi kylning så hade dem klockat det 11% och 17% (processor och minne) med orginal kylningen!

tror det blir ett sådant kor så får jag se om kylningen räcker eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag läste en review av Gigabytes passiva X800, det var inga problem med artefakter men dock gick det inte att klocka så mycket

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/gigabytex8...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

ja den har jag med läst, men en annan sida (hette hotreview lr nått) fickd em resultaten som jag skrev ovan, men sen är ju minnena klockade i orginal så det är ju kanske en anledning till att dem inte klockar så bra.