Enkel fråga angående serial-interfacet på Cisco-routrar (och andra som har det)

Permalänk
Medlem

Enkel fråga angående serial-interfacet på Cisco-routrar (och andra som har det)

Labbar på Cisco-routrar på kursen jag går, och dom är tydligen ganska fina ändå, kostar visst ett antal tusenlappar iallafall.

Hursomhelst har de flesta bara en Ethernet-port, men 2 serial-portar som används för att koppla ihop två routrar eller också vanligtvis i verkliga livet till att koppla routern till ett modem (enligt läraren).

Nu är det dock så att dom bara klarar upp till 2Mbps på serial.
Vem fan vill ha en router för flera tusen som bara klarar 2Mbps när många tom privatpersoner har över 10Mbps i hemmet???

Är det så att nyare Cisco-routers har snabbare serial-interface?
Eller är det så att ingen använder serial för att koppla ihop routers eller koppla till modemet, utan har modeller som har flera ethernetportar och använder dom istället?
Eller är det så att ingen använder Cisco?

Ser förresten på mitt vanliga ADSL-modem hemma att det inte sitter nån sån där smal serial-kontakt på den, utan det enda förutom ethernet är nåt som heter console och ser ut som serial-porten på en pc :S

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Att dem enbart har en nätverksport skulle ju kunna tyda på att dem är utbildningsroutrar?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Det är äldre routrar, för var det vanligt att man hyrde fasta 2Mbs seriella linor av Telia och om jag minns rätt så skall det vara relativt enkelt att slå ihoo 2st 2Mbs till en 4Mbs.

Men som sagt så har dom routrarna några år på nacken.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Går du gymnasie i Huddinge månne?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Med tanke på dagens priser och tillgänglighet på anslutningar som har fiber/tp som transport så är det inte alls ovanligt med serie anslutningar.

du har 2048/2048Kbit och en anslutning som är årtal stabilare än *dsl.

På jobbar har vi ett par hundra kunder som använder serie-linor som enda anslutning mot ansra nät/internet

/erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikcn
Med tanke på dagens priser och tillgänglighet på anslutningar som har fiber/tp som transport så är det inte alls ovanligt med serie anslutningar.

du har 2048/2048Kbit och en anslutning som är årtal stabilare än *dsl.

På jobbar har vi ett par hundra kunder som använder serie-linor som enda anslutning mot ansra nät/internet

/erik

Vadå? En del säger att det är gamla routrar och verkar antyda att "såna används inte nu längre".
Och så säger du något om att det är bättre/stabilare? Vad menar du med fiber/tp, vad har de med serieinterfacen att göra?

Köper man en Cisco-router idag för några tusenlappar, får man en liknande som jag beskriver då med 2 serie och en ethernet, eller är dessa serial något som fasas ut?
Förstår inte vad man ska ha det till alls, varför inte Ethernet överallt? Vad är bättre med serial?
Vad som är sämre vet jag ju redan, det är hastigheten

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Säg att du inte kan få tag i en ethernetanslutning mellan två nät, då är det väldigt dumt att köra ethernet..
Sen är det inte alla som behöver 100Mbit för o tanka wärsch heller, kanske handlar om övervakningsystem på industrier och liknande med långa sträckor, då kan serieanslutningar över befintliga nät vara lämpligt.

Inga säkra kort bara min hypotes
/Karaff

/EDIT: erikcn, är det möjligt för privatpersoner o hyra seriella förbindelser ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Säg att du inte kan få tag i en ethernetanslutning mellan två nät, då är det väldigt dumt att köra ethernet..
Sen är det inte alla som behöver 100Mbit för o tanka wärsch heller, kanske handlar om övervakningsystem på industrier och liknande med långa sträckor, då kan serieanslutningar över befintliga nät vara lämpligt.

Inga säkra kort bara min hypotes
/Karaff

/EDIT: erikcn, är det möjligt för privatpersoner o hyra seriella förbindelser ?

Inte kunna få tag i ethernetanslutning mellan två nät??? Vad skulle det vara för nät?

Och varför är serie bättre? Stora företag lär väl inte nöja sig med en router som bromsar deras dyra 10-100Mb företagslina till 2Mb bara för att dom inte tankar warez
Vad fan är så speciellt med dessa serieanslutningar som gör att alla här inne verkar tycka dom är så bra. Jag blir bara snurrigare ju längre tråden blir, istället för tvärtom som var tanken

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Inte kunna få tag i ethernetanslutning mellan två nät??? Vad skulle det vara för nät?

Och varför är serie bättre? Stora företag lär väl inte nöja sig med en router som bromsar deras dyra 10-100Mb företagslina till 2Mb bara för att dom inte tankar warez
Vad fan är så speciellt med dessa serieanslutningar som gör att alla här inne verkar tycka dom är så bra. Jag blir bara snurrigare ju längre tråden blir, istället för tvärtom som var tanken

men alltså ska man säga som du så kan man ju säga "varför köper inte alla människor en ferrari för?"
-för att en skoda är billigare, alla är inte miljonärer

även analogin "varför använde man uppringda modem från början?"
-för att tekniken adsl inte fanns

precis samma är det ju här...
säg nu att det redan finns en seriell förbindelse och att applikationen som ska användas inte kräver mer än 2mbit, då är det ju helt onödigt att hålla på att investera i ny teknik / dra om kablar.

men om man tänker på nyinstallation i dagsläget så kan det synas onödigt att använda seriellt.

och ditt exempel är ju dumt, har företaget en 100mbitslina så är det ju "självklart" att dom handlar utrustning som klarar av den, grejen är att alla kanske inte är i behov av 100mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
men alltså ska man säga som du så kan man ju säga "varför köper inte alla människor en ferrari för?"
-för att en skoda är billigare, alla är inte miljonärer

även analogin "varför använde man uppringda modem från början?"
-för att tekniken adsl inte fanns

precis samma är det ju här...
säg nu att det redan finns en seriell förbindelse och att applikationen som ska användas inte kräver mer än 2mbit, då är det ju helt onödigt att hålla på att investera i ny teknik / dra om kablar.

men om man tänker på nyinstallation i dagsläget så kan det synas onödigt att använda seriellt.

och ditt exempel är ju dumt, har företaget en 100mbitslina så är det ju "självklart" att dom handlar utrustning som klarar av den, grejen är att alla kanske inte är i behov av 100mbit.

Ja men det var ju det här jag ville ha fram.
Är det så att seriellt är gammalt och kanske inte används så mycket idag, eller är det så att det är bättre än ethernet på något sätt, och som därmed gör att alla 5000+ kronors routrar har flera sådana portar men endast en enda ethernet. Tror inte routrarna vi har är SÅ gamla, och dom kostade tydligen runt 5000kr nånting. Kommer ej ihåg beteckningen på dom, men endast en ethernet är det iallafall.

Antar att Cisco har nya routrar med endast ethernet också men som fungerar likadant typ, att man kan koppla ihop router med router via ethernet då istället, och som vanligt konfa via console-port etc etc???

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Anledningen att många av dom routrar som används i utbilnding har serieinterface och saknar fiberanslutningar och ofta bara har ett ethernet interface är för att dom är begagnade. Dom är så dyra att skolorna köper in äldre utrustning som fungerar likvärdigt men inte har riktigt samma interface som nyare utrustning. Men det spelar ingen större roll då konfigureringen av interface och routingprotokoll och sådant i princip är lika oavset vilket typ av interface man använder sig av.

Tex så har dom på skolan där jag går. Luleå tekniska universitet bytt ut så att dom flesta routrar har 2st fastEthernet portar men så sent som för några månader sedan så var det väldigt många som var som dom du beskriver.

För mycke av dom nyinstallationer som jag sett använder sig av fiber mellan routrar och switchar och ethernet ut till clienterna.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khamel
Anledningen att många av dom routrar som används i utbilnding har serieinterface och saknar fiberanslutningar och ofta bara har ett ethernet interface är för att dom är begagnade. Dom är så dyra att skolorna köper in äldre utrustning som fungerar likvärdigt men inte har riktigt samma interface som nyare utrustning. Men det spelar ingen större roll då konfigureringen av interface och routingprotokoll och sådant i princip är lika oavset vilket typ av interface man använder sig av.

Tex så har dom på skolan där jag går. Luleå tekniska universitet bytt ut så att dom flesta routrar har 2st fastEthernet portar men så sent som för några månader sedan så var det väldigt många som var som dom du beskriver.

För mycke av dom nyinstallationer som jag sett använder sig av fiber mellan routrar och switchar och ethernet ut till clienterna.

Ok, tack, serieinterfacen är alltså inget jag ska hänga upp mig på utan det är lite äldre grejer typ.

Fiber mellan routrarna....är det då så att motsvarande nyare routrar kör fiber istället för serial?
Så dom kanske har två fiber (för att koppla ihop routrar och till ISP) och ethernet för hostarna?

Vad heter i så fall fiberportarna? Istället för "FastEthernet 0" eller "Serial 0"...bara av nyfikenhet

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

antar att ni som alla andra skolor har 4 2501 och en 2514 eller?

suck. jag har min alldeles egna lilla gulliga 2501a, de är riktigt gamla helt enkelt, men alla företag behöver inte mer än 2mbit. seriellt blir nog för övrigt aldrig gammalt, se bara på SATA eller singlemode fiber.

långsammare är billigare, det är bara så.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Karaff: Det är möjligt, men dyrt.

I övrigt:

Serielinor är stabila, det är oftast endast ett eller två kopparpar mellan två punkter, antingen pachat hela vägen i teleutrustningen eller så termineras dom i aktiv televäxel och kan då dras var man vill i hela sverige. Ett par företag jag jobbar åt har AT&T som levrantör och deras seriesnöre termineras i AT&T MPLS-nät och det innebör att dom har ett globat "LAN" på alla deras kontor. I vissa fall så har dom även taget ut en serieansluting i andra "änden" och har således en punkt'till'punkt anslutning som i deras ögon är på layer1, ingen utrusting som kan prata IP är involverade i transmissionen mellan kontoren. Ett väldigt säkert alternativ.

Serie kan man även köra på långa avstånd och som ngn nämt kan man även etherchannla flera anslutingar för att öka bandbredden.

Man behöver inte ha serieinterfacei sin router för att köra serie-lina heller, även ethernet->serie finns, Tex på http://www.direktronik.se/prod/prod05.ASP finns det många alternativ.
Vanligast är dock troligen att man beställer en V.35 ansluting mellan två siter av telia som då handhar och driftar seriemoden till dig, och då lämnar av en V35 ansluting till din router.

/erik

Permalänk
Medlem

Ah, ok, detta är över min nivå. Fattar tyvärr bara hälften.
Verkar som serielänken är nån form av teknik, typ som framerelay/ethernet/PPPoE osv. Och som har speciella kablar och går att skicka långt utan repeaters och sånt hela vägen. Men men, över min nivå för jag har knappt läst nåt om globala grejer än. Kommer väl mer sånt här i kurser längre fram antar jag.

Fattar ändå inte varför det skulle vara säkrare att koppla ihop två routers i ett LAN via serie istället för ethernet....blir det mindre störningar och sånt eller vad? Snackas ju hela tiden om bandbredd och att man ska få effektivare nät med switchar istället för hubbar och man ska ha kraftiga backbones som gör att inga flaskhalsar uppstår, men så ska man ha 2Mb mellan alla routrar och kanske ännu värre in från sin ISP

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Fattar ändå inte varför det skulle vara säkrare att koppla ihop två routers i ett LAN via serie istället för ethernet....blir det mindre störningar och sånt eller vad? Snackas ju hela tiden om bandbredd och att man ska få effektivare nät med switchar istället för hubbar och man ska ha kraftiga backbones som gör att inga flaskhalsar uppstår, men så ska man ha 2Mb mellan alla routrar och kanske ännu värre in från sin ISP

Tja, i en serielänk så är det milsvid svårare att avlyssna trafiken än i en ethernetkabel med ett ip-flöde. Tänk själv att sitta på ett lan med ngn som fular sig med ARP och lyssnar av din trafik, jämfört med att sitta på modem. det krävs betydligt mer och bättre utrusting för det.

Naturligtvis används inte serielinor lika mycket på ISPer länge, dom behöver kraftigare linor än så. ofta är det ATM/POS eller gbit-Ethernet nuförtiden.

Du ska även betänka att man vanligtvis inte använder Serielänker mellan routers internt i LAN längre, där är VLAN och sk routingswitches vanligare (tex cisco 3550/4500/6500), medans man däremot använder serie mot WAN, liksom du hemma troligen har adsl till din internetlina.

Lite mer info finns här: http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=Frame_relay&o...

/erik

Permalänk
Medlem

Seb74.. Världens mest ifrågasättande person, hehe...

SLIP kallas det för om jag inte minns fel. I Cisco världen brukade de kopplas till WAN modem och annat för förbinda olika nät..

Anledningen att inte Skolor köper in 10GbE Fiber Cisco värsting utrustning för 6 siffriga belopp är eftersom det behövs inte för utbildningen. Där det räcker med vanlig 10-Base eller som nu, IP över seriell, som äldre utrustning använder sig om.

Din lilla D-Link 604 idag klarar göra mycket av det en gammal Cisco router klarar, och till betydligt högre hastigheter. Men jag tror inte man kan förklara detta för dig. Det handlar om djupare funktionallitet och stabilitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikcn
Tja, i en serielänk så är det milsvid svårare att avlyssna trafiken än i en ethernetkabel med ett ip-flöde. Tänk själv att sitta på ett lan med ngn som fular sig med ARP och lyssnar av din trafik, jämfört med att sitta på modem. det krävs betydligt mer och bättre utrusting för det.

Naturligtvis används inte serielinor lika mycket på ISPer länge, dom behöver kraftigare linor än så. ofta är det ATM/POS eller gbit-Ethernet nuförtiden.

Du ska även betänka att man vanligtvis inte använder Serielänker mellan routers internt i LAN längre, där är VLAN och sk routingswitches vanligare (tex cisco 3550/4500/6500), medans man däremot använder serie mot WAN, liksom du hemma troligen har adsl till din internetlina.

Lite mer info finns här: http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=Frame_relay&o...

/erik

Tack

Så man använder inte serial mot ISP, men mot WAN???
Jag brukar ofta förknippa ISP med WAN....någorlunda iallafall...

Skickar man inte IP-paket över serielänken? Vad fasen skickas då? Det är ju IP man routar, finns ju inte så många andra alternativ, och sedan på lägre nivå kommer inkapsling av vad för teknik man nu använder, Ethernet eller annat. Men du menar att på serieinterfacen har man inte IP eller missuppfattade jag?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack

Så man använder inte serial mot ISP, men mot WAN???
Jag brukar ofta förknippa ISP med WAN....någorlunda iallafall...

Jo lite utav samma sak. WAN kan vara en länk till en ISP, som en länk in i företages världsomspännande nät. Det är ju mer av en definition på ett nätverk större än ditt lokala.

Citat:

Skickar man inte IP-paket över serielänken? Vad fasen skickas då? Det är ju IP man routar, finns ju inte så många andra alternativ, och sedan på lägre nivå kommer inkapsling av vad för teknik man nu använder, Ethernet eller annat. Men du menar att på serieinterfacen har man inte IP eller missuppfattade jag?

IP-skickas på en seriel-länk med, men med andra kommunikationsmetoder än i ethernetkabel.

/erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem fan vill ha en router för flera tusen som bara klarar 2Mbps när många tom privatpersoner har över 10Mbps i hemmet???

Det kan finnas flera anledningar till att man vill ha seriella interface på sina routrar. Vi använder t.ex. mycket seriella anslutningar i militären. Det beror t.ex. på att man kan köra 2 Mbps E1-anslutningar rätt in i FTN-växeln (Försvarets telenät) och plocka ut den någon annanstans i landet (t.ex. ute i skogen eller i skärgården).

Ett annat tillämpningsområde är OOB (Out-Of-Band Managment). I SUNET har vi i varje core-router en seriell anslutning till en ISDN-adapter som är ansluten till det publika telenätet. På så sätt kan man nå en router och ladda upp ny mjukvara, starta om ett interface etc. trots att man inte kommer åt den via den "normala vägen".

Permalänk
Medlem

Det här är väldigt off-topic, men JohanS, vad jobbar du med? Eller studerar du? För mig framstår det som du har en arm (inte finger) i allt samt har 10 armar.

Edit: Om jag ändå skriver här kan det vara vettigt att bidra med något. Jo, det du beskriver återfinns mycket på äldre enheter, jag har aldrig gillat det, men som tur är det på utgång.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Det här är väldigt off-topic, men JohanS, vad jobbar du med? Eller studerar du? För mig framstår det som du har en arm (inte finger) i allt samt har 10 armar.

Det får du veta i PM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Det får du veta i PM.

Även jag är nyfiken, skicka ett till mig också

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

Det är bara fake. Det är 10 inom olika områden högt utbildade personer som samsas om namnet här för att göra oss alla galna :D;)

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Det får du veta i PM.

Ett sådant PM skulle också jag vilja ha

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan finnas flera anledningar till att man vill ha seriella interface på sina routrar. Vi använder t.ex. mycket seriella anslutningar i militären. Det beror t.ex. på att man kan köra 2 Mbps E1-anslutningar rätt in i FTN-växeln (Försvarets telenät) och plocka ut den någon annanstans i landet (t.ex. ute i skogen eller i skärgården).

Jobbade under min militärtjänst i Finland i TeleCentralen på Brigaden. (En grupp inom InformationsTeknik som skötte allt som rörde larm, tele- och data). Och konstigt nog så använde vi mycket Seriella interface på larm, tele- och datanäten som vi bygge upp och kopplade ihop på brigaden och övriga områden som vi underhöll. En beprövad och fungerande teknik trots allt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Serie är stadigt men 20ma strömslinga är ännu stadigare.

Kort sammanfattat så är seriella IF på väg ut i kontorsapplikationer iom att Ethernet har blivit tillräkligt pålitligt men gäller det stabilitet då duger inte vanlig ethernet långt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415