Skänka datorer till U-länder

Permalänk

Skänka datorer till U-länder

Nu är det så att jag råkar ha ungefär 50+ datorer P2-P3 celeron mm 366-1200 mhz. Datorerna är kompletta med 17 tums skärmar etc etc..

Eftersom jag inte använder dem och tycker att det är synd att de samlar damm så fick jag idén att skänka bort de till Utvecklingsländer i afrika och asien/central-amerika. Jag tror att de blir till nytta i skolor och universitet...

Hur gör man? ska man kontakta ambassad för respektive land eller finns det någon organisation som tar hand om sådant? Vet att man kan skänka kläder och liknande till röda korset men hur är det med elektronik tror ni?

Vet inte om man kan diskutera detta i denna forumsdel men om inte så ber jag om ursäkt.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

Har du 50 datorer med skärmar hemma? Hur får du plats?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Som du sa: Ring till ambasaden här i Sverige och prata med någon där...

Håll kontakten med dom och se till så att det verkligen kommer till folket i landet och inte används på något kontor där alla rikemannar sitter...

Visa signatur
Permalänk

Ummh... Jag är ett U-land, du kan skicka dom till mig så vidarebefordrar jag till min befolkning

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Re: Skänka datorer till U-länder

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasse_legosoldat
Nu är det så att jag råkar ha ungefär 50+ datorer P2-P3 celeron mm 366-1200 mhz. Datorerna är kompletta med 17 tums skärmar etc etc..

Eftersom jag inte använder dem och tycker att det är synd att de samlar damm så fick jag idén att skänka bort de till Utvecklingsländer i afrika och asien/central-amerika. Jag tror att de blir till nytta i skolor och universitet...

Hur gör man? ska man kontakta ambassad för respektive land eller finns det någon organisation som tar hand om sådant? Vet att man kan skänka kläder och liknande till röda korset men hur är det med elektronik tror ni?

Vet inte om man kan diskutera detta i denna forumsdel men om inte så ber jag om ursäkt.

Du kan även höra efter med Röda korset och övriga hjälporganisationer. Sida borde ju kunna hjälpa dit att få kontakt med rätt folk eller något av FN's kontor i Stockholm.

Btw, riktigt snällt av dig att skänka, God jul till dig och din familj!

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Har du 50 datorer med skärmar hemma? Hur får du plats?

Står väl ingen stans att han har dem hemma?

Ont: Vilken hjälporganisation som helst (seriösa så klart)

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Det skulle antagligen kosta enorma summor att frakta ner datorerna till de platser du nämner. Du kanske istället skulle kunna sälja datorerna och skänka bort överskottet istället?

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra med männsikor som dig som vill hjälpa andra.

Men ta du ett snack med Röda korset eller kolla om det inte finns nått företag som kan sponsra dig?`
Finns säker nått företag som vill sponsra och få lite uppmärksamhet.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tror de skulle ge mer att sälja datorerna och ge pengarna till någon hjälporganisation. Läste om något ideellt företag som sysslade med att återvinna gamla datorer, men problemet va inte hårdvara utan mjukvara. Att fylla datorerna med program samt att se till att allting fungerar som det ska är extremt arbetskrävande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

kan du inte sälja lite gamla moderkort till mig annars:D???
jag kan köpa ett par moderkort och betala för dom sen kan du skänka bort pengarna till någon hjälporganisation.
pm om du vill sälja något till mig,annars så kan du väl ringa och hära med röda korset.

Permalänk
Sötast

Problemet är att pengarna "aldrig" hamnar där dom ska....

Permalänk
Medlem

Tror också att den bästa vägen är att ringa en av de större organisationerna ex Röda Korset och fråga där hur du ska gå vidare med det.
Tycker det är ett väldigt bra initiativ av dig, något som fler borde göra. En väldigt stor guldstjärna till dig!

Permalänk
Medlem

hyr en lastbil, dra en roadtrip till något u-land och lasta ur datorerna vid en lämplig skola.
+Du blir av med dom
+Du blir en erfarenhet rikare.
+Någon får förhoppningsvis användning för dom.

-Kostar pengar.

Om du kan få någon och sponsra dig med lastbil och pengar till bensin så är allt klart!!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Jag tror inte det är lönsamt att frakta gamla datorer så, det är dessutom inte säkert att de har samma nätspänning som oss där de hamnar. Då ska det till adapter, och sedan mjukvaran som xphaze sa.
Jag tror knappast de vill ha svensk version på programmen om de nu medföljer.

Så skänk dem till någon förening som säljer dem i sverige och sedan skänker vidare pengar, eller sälj dem själv på blocket/tradera etc och skänk. Fast det tillkommer ju mycket arbete för dig själv då, dessutom att sälja 50datorer så kommer alltid någon klaga och vara missnöjd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

kan du slakta en till mig? Behöver _verkligen_ ett moderkort, slot1 som en 433mhz celeron ska passa till agp måste finnas!!

Permalänk
Medlem

Om några av datorerna är macar kan du skänka de till Mac's for Africa
http://www.macs-to-africa.info
men de vill troligtvis bara ha macar, dock vill de ÄVEN ha tillbehör som nätverksutrustning, laserskrivare, pdas, scanners modem osv.....
gå in på deras sida och titta vad de behöver.
Deras projekt verkar väldigt seriöst, det har hållit på i många år och finns fortfarande kvar.
jag har även för mig att det finns något samarbete med SIDA

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk

Tack för alla svar. Jag har ingen tid att sälja datorerna en och en, btw så tror jag inte att det finns stort intresse för äldre datorer ex. P2: or. Det medföljer inga programvaror men denna är en viktig aspekt, tror ej att microsoft vill sponsra med license. Isåfall får de köra linux

Jag tror att det mer lönsamt att skänka bort datorerna än att sälja och skicka pengarna så att de köper datorer därifrån. Om de köper nytt får de knappt 3 datorer med licenser för 50+ datorer som jag säljer här...

Tack för länken mnemonic jag har också en hel drös lite äldre laserskrivare (dock några med enklare fel) samt switchar modem mm som jag kan skänka till dem.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk

Finns nog en hel del skolor i Sverige som skulle bli jätteglada om de fick datorer, där jag jobbar så skänker vi datorer till låg/mellanstadie skolor.

Bara gå till närmaste skola och fråga....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomtenirc
Finns nog en hel del skolor i Sverige som skulle bli jätteglada om de fick datorer, där jag jobbar så skänker vi datorer till låg/mellanstadie skolor.

Bara gå till närmaste skola och fråga....

Håller med, de skulle byta ut de gamla datorerna på farsan jobb för ett par år sedan, och då frågade jag om inte våran skola kunde få de som skulle bytas ut, och visst, vi fick dem. Iofs var det inte speciellt bra datorer, Pentium på 75MHz, men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Iofs var det inte speciellt bra datorer, Pentium på 75MHz, men ändå.

Datorer på 75Mhz eller inga datorer alls?

Permalänk
Medlem

Vilken skola idag har inte datorer? Ja har då aldrig gått i en skola med mindre än 50 datorer (som uppdaterats allteftersom)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vilken skola idag har inte datorer? Ja har då aldrig gått i en skola med mindre än 50 datorer (som uppdaterats allteftersom)

du kanske inte märkt att alla inte är 15 år här inne...eller?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
du kanske inte märkt att alla inte är 15 år här inne...eller?

Om jag nu var 15 år, vad skulle det ha med saken att göra?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om jag nu var 15 år, vad skulle det ha med saken att göra?

att de som är äldre kanske gick på högstadiet för 10-15 år sedan när datoranvändandet inte var lika utbrett och vardagligt verktyg? Fast det har ju förstås inget med dagens datoranvändning att göra (åtminstonde inte på ett direkt plan).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
att de som är äldre kanske gick på högstadiet för 10-15 år sedan när datoranvändandet inte var lika utbrett och vardagligt verktyg? Fast det har ju förstås inget med dagens datoranvändning att göra (åtminstonde inte på ett direkt plan).

Jag är 17 blir 18 i feb och då fanns det knappt några datorer. Var först i när jag var 8-9år som det började bli vanligt. Men det är kanske bara jag so är gamal....;) Ägde polarna hemma med en 40mhz burk med en sådan skrivare som knakar/knastar så skönt när den skriver ut.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jag är 17 blir 18 i feb och då fanns det knappt några datorer. Var först i när jag var 8-9år som det började bli vanligt. Men det är kanske bara jag so är gamal....;) Ägde polarna hemma med en 40mhz burk med en sådan skrivare som knakar/knastar så skönt när den skriver ut.....

Man ska inte sätta ungar som e yngre än 9 år framför en burk, snälla, ungarna ska va ute och leka...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Det skulle antagligen kosta enorma summor att frakta ner datorerna till de platser du nämner. Du kanske istället skulle kunna sälja datorerna och skänka bort överskottet istället?

Runt 25,000-50,000kr för att skicka en container (20 fots container) så visst e det dyrt, men om han får nåt samarbetre med nån seriös organisation så kan man lasta en container med rätt så mycket :).

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Nakdelerna som jag ser det med att skänka nån "hjälporganisation" pryllarna, är att de hamnar på ett av denna organisationens kontor, där de klassas som "för gamla" och bara samlar damm, för att till slut kastas.
Nakdelen med att sälja av enheterna, och skänka pengarna är att bara en bråkdel av pengarna sm skänks faktiskt kommer fram, utan att det mesta går förlorat längs vägen, pga dåliga organisationer, fraktkostnader osv. Hjälporganisationer fungerar inte tillfredställande. Folket i toppen ser det som en lekplats där de har möjlighet att tjäna stora pengar, och utöva personlig makt, altså, som så många andra bra föresatser, korrumperar de sig själva.

Det bästa alternativet måste vara att ta kontakt med åkerier osv och se om man kan bli sponsrad med bil av nån, förare av nån annan, (eller kanske nån förare som erbjuder sig att offra ett par semester dagar) båtresa på nått håll, bränsle osv... Men det blir ett jäkla organiserande, och sen ska man hitta nånstans att skänka alla burkarna med.
Det är säkert 10 år sedan nu, men BJ Åkeri AB körde en resa med sjukhusmaterial, så kallat "uttjänt" här uppe, då de stod för bilen, ett par olika sjukhus stod för materialet, någon av bränslekoncernerna stod för soppa, och HH stod för båtresor. Den ena "gubben" som äger bolaget, (åkeriet) körde. Det går att lösa altså...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag var faktiskt och hämtade en container från en privatperson. Denne hade fyllt en 20fots container med datorer, skärmar och annat tillbehör. Denna container skulle till Libanon och nån skola där.

Även Mr_B:s förslag, om att fixa med åkeri och andra sponsorer, är bra.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

satt för några dagar sen & zappa runt på tv hos tjejen & fastnade för ett program på BBC som gjorde ett repotage om ett företag i england som skickar ner beggade datorer till afrika faktiskt.... och dom har visst varit verksamma i ett par år & har tydligen väldigt mkt donationer oxå fram till år 2005 från 2001 eller nåt sånt hade de skickat ner 40000+ datorer till afrika...

måste väl ändå finnas nåt liknande här i sverige med

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9